Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.4.2019.1.WR
z 1 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 grudnia 2018 r. (data wpływu − 2 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości skorzystania ze stawki akcyzy 0 zł w stosunku do wyrobów o kodzie Nomenklatury Scalonej CN 2710 19 43−jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości skorzystania ze stawki akcyzy 0 zł w stosunku do wyrobów o kodzie Nomenklatury Scalonej CN 2710 19 43.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka, zwana dalej Wnioskodawcą, jest przedsiębiorstwem specjalizującym się m.in. w produkcji farb heatsetowych. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego posiadającym siedzibę na terytorium kraju. Wnioskodawca nie prowadzi składu podatkowego, ani też nie posiada statusu zarejestrowanego odbiorcy. Wnioskodawca zamierza rozpocząć dokonywanie transakcji nabycia wewnątrzwspólnotowego od producentów z Unii Europejskiej oleju mineralnego klasyfikowanego wedle obecnej wersji Nomenklatury Scalonej do kodu CN 2710 19 43 (zwanego również dalej olejem mineralnym). Ww. wyrób akcyzowy do końca 2011 r. był klasyfikowany do kodu CN 2710 19 41 na podstawie Nomenklatury Scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (dalej jako Nomenklatura Scalona w brzmieniu obowiązującym do końca 2011 r.).

Olej mineralny w trakcie przemieszczenia w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do Wnioskodawcy nie będzie objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Nabywany wewnątrzwspólnotowo olej mineralny będzie wykorzystywany w procesie produkcji farb heatsetowych, które są stosowane w procesie druku katalogów i czasopism. Z uwagi na powyższe zastosowanie wyrób akcyzowy spełnia odmienne niż dla olejów napędowych wymagania jakościowe. Innymi słowy, nabywany wewnątrzwspólnotowo olej mineralny nie może być uznany za wyrób spełniający wymagania jakościowe dla paliw przewidziane w odrębnych przepisach. Olej mineralny będzie nabywany wewnątrzwspólnotowo na podstawie dokumentu handlowego (np. faktury) lub na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego.

Nabyty wewnątrzwspólnotowo przez Wnioskodawcę olej mineralny nie będzie przedmiotem odsprzedaży. Wnioskodawca zamierza ww. olej nabywany wewnątrzwspólnotowo zużywać tylko i wyłącznie do własnych celów produkcyjnych (w ramach prowadzonej działalności gospodarczej) - do produkcji farb heatsetowych.

Nabywany wewnątrzwspólnotowo olej mineralny nie będzie zabarwiony na czerwono, ani też nie będzie oznaczony znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi dotyczącymi barwienia i znakowania paliw opałowych.

Olej mineralny nabywany wewnątrzwspólnotowo nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do celów opałowych (jego wykorzystanie nie będzie wiązało się z procesem spalania). Nabywany wewnątrzwspólnotowo olej mineralny nie będzie zużywany przez Wnioskodawcę do napędu silników spalinowych, ani nie będzie używany jako dodatki/domieszki do paliw opałowych, ani też nie będzie wykorzystywany jako dodatki/domieszki do paliw silnikowych.

Nabywany wewnątrzwspólnotowo olej mineralny będzie przemieszczany do Wnioskodawcy w opakowaniach (pojemnikach, beczkach, zbiornikach itp.) o pojemności przekraczającej 5 litrów lub wadze przekraczającej 5 kilogramów.

Zaznaczyć należy, że olej mineralny jest obecnie przez Wnioskodawcę nabywany na terenie kraju od dostawców krajowych. Po rozpoczęciu nabycia wewnątrzwspólnotowego oleju mineralnego, będzie on wykorzystywany do produkcji farb heatsetowych w identyczny sposób jak olej mineralny nabywany obecnie przez Wnioskodawcę w kraju, którego proces wykorzystania przedstawia się w opisany niżej sposób.

Do produkcji farb heatsetowych Wnioskodawca wykorzystuje następujące surowce: pastę pigmentową, spoiwo, olej mineralny, olej roślinny, dodatki.

Wnioskodawca monitoruje dostawy surowców ciekłych tj. oleju mineralnego na podstawie czujników przepływu. Czujniki podlegają okresowym serwisom i kalibracji wykonywanym przez producenta urządzenia. Magazynowanie oleju odbywa się w zbiornikach o pojemności 40 m3 i 10 m3. Proces produkcji farb heatsetowych jest dokumentowany w programie ERP- IFS Application (IFS). W systemie IFS znajdują się receptury produkcji wszystkich rodzajów farb. Program IFS podąża za każdym etapem produkcji farby od złożenia zamówienia na surowce, do przyjęcia na magazyn gotowego produktu. W czasie sporządzania farb pobranie surowca jest dokumentowane w IFS.

Proces produkcji farby heatsetowej przebiega następująco:

1. Dozowanie

Wszystkie składniki farby dozowane są do kadzi produkcyjnej według ustalonej receptury. Waga jednej partii produkcyjnej to około 1500 kg. Zawartość oleju mineralnego w produkowanej partii, zawiera się w przedziale 2-20% w zależności od rodzaju produkowanej farby.

2. Mieszanie

Składniki następnie mieszane są za pomocą disolwera. Składniki miesza się do uzyskania jednorodnej masy. Po zmieszaniu nie jest możliwe ponowne oddzielenie oleju mineralnego od pozostałych składników.

3. Filtrowanie

Wymieszana farba poddawana jest filtracji w celu usunięcia zanieczyszczeń stałych.

4. Pakowanie

W zależności od zamówienia farba rozlewana jest w kontenery, beczki lub wiaderka

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy dla celów poboru akcyzy, a w szczególności w celu ustalenia właściwej stawki akcyzy wobec będącego przedmiotem niniejszego zapytania oleju mineralnego stosuje się od 1.01.2019 r. Nomenklaturę Scaloną w brzmieniu uwzględniającym zmiany kodów CN wprowadzone w ustawie o podatku akcyzowym na podstawie ustawy o uproszczeniach?
  2. Czy mający być przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego olej mineralny klasyfikowany w Nomenklaturze Scalonej w stanie prawnym od 1.01.2019 r. pod kodem CN 2710 19 43 przeznaczony do wykorzystania przez Wnioskodawcę w procesie produkcji farb heatsetowych, które są stosowane w procesie druku katalogów i czasopism należy uznać za wyrób akcyzowy inny niż określony w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy o podatku akcyzowym?
  3. Czy w stanie prawnym obowiązującym od 1.01.2019 r. jako dokument handlowy, o którym mowa w art. 89 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym należy rozumieć dowolny dokument handlowy taki jak np. faktura, dokument przewozowy lub dokument magazynowy?
  4. Czy w stanie prawnym obowiązującym od 1.01.2019 r. możliwe będzie zastosowanie przez Wnioskodawcę zerowej stawki akcyzy dla oleju mineralnego klasyfikowanego w Nomenklaturze Scalonej w stanie prawnym od 1.01.2019 r. pod kodem CN 2710 19 43 nabywanego wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach (pojemnikach, beczkach, zbiornikach itp.) o pojemności przekraczającej 5 litrów lub wadze przekraczającej 5 kilogramów na podstawie dokumentu handlowego lub uproszczonego dokumentu towarzyszącego, jeżeli wyrób ten zostanie przez Wnioskodawcę przeznaczony do celów produkcji farb heatsetowych niezbędnych do produkcji katalogów i czasopism?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1:

Zdaniem Wnioskodawcy dla celów poboru akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej.

Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej "W1A" stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987. str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2. t. 2. str. 382, z późn. zm.).

Zgodnie natomiast z art. 3 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Od 1.01.2019 r.. na podstawie ustawy o uproszczeniach, w ustawie o podatku akcyzowym uwzględnione zostały zmiany w Nomenklaturze Scalonej, m.in. wprowadzone w Nomenklaturze Scalonej 1 stycznia 2012 r. W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, od 1.01.2019 r. dla celów poboru podatku akcyzowego, w szczególności dla określenia właściwej stawki podatku akcyzowego, olej mineralny będący przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego powinien być klasyfikowany w oparciu o Nomenklaturę Scaloną w brzmieniu uwzględniającym zmiany kodów CN wprowadzone w ustawie o podatku akcyzowym od 1.01.2019 r. na podstawie ustawy o uproszczeniach.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2:

Nabywany wewnątrzwspólnotowo olej mineralny o kodzie CN 2710 19 43, który będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę w procesie produkcji farb heatsetowych, które są stosowane w procesie druku katalogów i czasopism należy uznać za wyrób akcyzowy inny niż określony w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy o podatku akcyzowym w brzmieniu obowiązującym od 1.01.2019 r.. nadanym mocą art. 28 pkt 7 ustawy o uproszczeniach.

W art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy o podatku akcyzowym określone zostały stawki podatku akcyzowego dla wyrobów energetycznych wskazanych w poszczególnych punktach tego artykułu. Olej mineralny o kodzie CN 2710 19 43 jest wyrobem energetycznym, ponieważ został objęty zakresem wyrobów określonych jako energetyczne na podstawie art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Przy ustalaniu stawek podatku akcyzowego właściwych dla wyrobów energetycznych określonych w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy o podatku akcyzowym, prawodawca odwołuje się bezpośrednio do ich kodów klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN).

Na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku akcyzowym, (w brzmieniu obowiązującym od 1.01.2019 r. nadanym mocą art. 28 pkt 7 lit. c ustawy o uproszczeniach), stawka podatku akcyzowego dla olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 43 i 2710 20 11 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami. spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach wynosi 1196.00 zł/1000 litrów.

Olej mineralny, który będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę w procesie produkcji farb heatsetowych (stosowanych w procesie druku katalogów i czasopism) objęty jest co prawda kodem CN 2710 19 43 niemniej nie spełnia wymagań jakościowych właściwych dla paliw określonych w odrębnych przepisach.

Ponadto należy zauważyć, że art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku akcyzowym odnosi się do olejów napędowych. Oleje napędowe uznać należy za paliwa silnikowe w rozumieniu art. 86 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z tym przepisem, paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Wnioskodawca ma zamiar wykorzystywać olej mineralny do produkcji farb heatsetowych niezbędnych do druku katalogów i czasopism. Nie będzie on zatem przeznaczony do użycia, oferowany na sprzedaż lub używany do napędu silników spalinowych. Przedmiotowego oleju mineralnego nie można zatem uznać za paliwo silnikowe.

Z powyższych względów nie można ww. oleju mineralnego potraktować jako wyrób energetyczny wymieniony w art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku akcyzowym.

Dodatkowo olej mineralny, który Wnioskodawca ma zamiar nabywać wewnątrzwspólnotowo nie może być uznany również za wyrób energetyczny wskazany w art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym w brzmieniu obowiązującym od 1.01.2019 r. nadanym mocą art. 28 pkt 7 lit. d ustawy o uproszczeniach. Na podstawie ww. artykułu stawka akcyzy dla olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 43 do 2710 19 48 i od 2710 20 11 do 2710 20 19 zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi wynosi 232,00 zł/1000 litrów. Stawka powyższa znajduje zastosowanie jedynie w odniesieniu do olejów napędowych, które zgodnie z przepisami szczególnymi zostały zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem. Oznaczenie takie jest stosowane w związku z przeznaczeniem opałowym wskazanych wyrobów energetycznych. Za paliwa opałowe na gruncie art. 86 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym uznaje się wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych. Jako że olej mineralny o kodzie CN 2710 19 43 wykorzystywany w działalności Wnioskodawcy nie będzie przeznaczony do szeroko rozumianych celów opałowych, nie będzie zabarwiony na czerwono, ani też nie będzie oznaczony znacznikiem.

Olej mineralny nie należy również do wyrobów objętych zakresem art. 89 ust. 1 pkt 1-5, pkt 7 (przepis uchylony), pkt 8, ani też pkt 10-13 ustawy o podatku akcyzowym.

Mając powyższe na uwadze, zasadne jest twierdzenie, że mający być przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego olej mineralny o kodzie CN 2710 19 43, który będzie przez Wnioskodawcę wykorzystywany do produkcji farb heatsetowych niezbędnych do druku katalogów i czasopism stanowi wyrób inny niż wyroby określone w art. 89 ust. 1 pkt 1 13 ustawy o podatku akcyzowym.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3

W stanie prawnym obowiązującym do 31.12.2018 r., na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym, stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy.

Od 1.01.2019 r. zmianie ulegnie brzmienie art. 89 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z treścią przepisu nadaną mu przez art. 1 pkt 28 lit. b ustawy nowelizującej, stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez zużywający podmiot gospodarczy.

W związku z powyższym w stanie prawnym obowiązującym do 31.12.2018 r. i od 1.01.2019 r., jednym z warunków zastosowania zerowej stawki podatku akcyzowego dla ww. wyrobów jest przemieszczanie ich na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego.

Uproszczony dokument towarzyszący zdefiniowany został w art. 2 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku akcyzowym. Na podstawie ww. przepisu, uproszczony dokument towarzyszący to dokument, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej lub nabycia wewnątrzwspólnotowego, wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, oraz alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażania alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. Urz. WE L 288 z 23.11.1993, str. 12, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t.1, str. 249. z późn. zm.).

Dokument handlowy nie został natomiast zdefiniowany na gruncie ustawy o podatku akcyzowym jak również jego definicji nie określa żaden akt wykonawczy wydany na podstawie ustawy o podatku akcyzowym. Nie istnieją również żadne przepisy ustalające na gruncie podatku akcyzowego jakie elementy winien zawierać dokument handlowy. Wobec tego przyjąć należy, że dokumentem handlowym może być dowolny dokument używany w handlu, dokumentujący przebieg transakcji gospodarczej np. faktura, dokument przewozowy lub dokument magazynowy.

W ocenie Wnioskodawcy, jako dokument handlowy o którym mowa w art. 89 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym należy więc rozumieć dowolny dokument handlowy taki jak np. faktura, dokument przewozowy lub dokument magazynowy.

Stanowisko to pozostaje aktualne również w stanie prawnym, który będzie obowiązywał od dnia 1 stycznia 2019 r.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4

W stanie prawnym obowiązującym do 31 12.2018 r. zgodnie z art. 89 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13 przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy.

Od 1.01.2019 r zmianie ulegnie brzmienie art. 89 ust 2 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym Zgodnie z treścią przepisu nadaną mu przez art. 1 pkt 28 lit b ustawy nowelizującej, stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy inne niż określone w ust 1 pkt 1-13 przeznaczone do celów innych niż opałowe jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł jeżeli wyroby te są nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez zużywający podmiot gospodarczy

Zgodnie z obowiązującym od 1.01.2019 r art. 2 ust. 1 pkt 22a ustawy o podatku akcyzowym (dodanym z dniem 1.01.2019 r. mocą art. 1 pkt 1 lit. e ustawy nowelizującej) zużywającym podmiotem gospodarczym jest podmiot mający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju lub przedsiębiorca zagraniczny posiadający oddział z siedzibą na terytorium kraju, utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. poz, 649 i 1293) którzy złożyli zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego i zużywają na terytorium kraju w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie do celów uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy.

W stanie prawnym obowiązującym od 1.01.2019 r przesłankami zastosowania zerowej stawki akcyzy na podstawie przytoczonego wyżej przepisu są

  • wskazanie wyrobu energetycznego w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym,
  • brak określenia wyrobu w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy o podatku akcyzowym,
  • przeznaczenie wyrobu do celów innych niż opałowe, do celów innych niż jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do celów innych niż do napędu silników spalinowych albo do celów innych niż jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych,
  • nabywanie wewnątrzwspólnotowe wyrobu energetycznego na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego,
  • nabywanie wewnątrzwspólnotowe wyrobu energetycznego przez zużywający podmiot gospodarczy.

Odnosząc się do powyższych przesłanek wskazać należy ze olej mineralny o kodzie CN 2710 19 43, który Wnioskodawca zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo, należy uznać za wyrób objęty zakresem pozycji 20 załącznika nr 2 ustawy o podatku akcyzowym w brzmieniu obowiązującym od 1.01.2019 r. nadanym mocą art. 28 pkt 12 lit. a ustawy o uproszczeniach.

Olej mineralny który Wnioskodawca będzie wykorzystywał w swojej działalności gospodarczej nie został określony w art. 89 ust 1 pkt 1-13 ustawy o podatku akcyzowym (co zostało szczegółowo uzasadnione w stanowisku Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2).

Ww olej mineralny będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do produkcji farb heatsetowych niezbędnych do druku katalogów i czasopism

Olej mineralny nabywany wewnątrzwspólnotowo nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do celów opałowych. Olej ten nie będzie bowiem przeznaczony do spalania (jego wykorzystanie nie będzie wiązało się z procesem spalania). Nabywany wewnątrzwspólnotowo olej mineralny nie będzie zużywany przez Wnioskodawcę do napędu silników spalinowych ani nie będzie używany jako dodatki/domieszki do paliw opalowych ani też nie będzie wykorzystywany jako dodatki/domieszki do paliw silnikowych

Podkreślić należy że w przedmiotowym przypadku istotne będzie faktyczne przeznaczenie mającego być przedmiotem nabyć wewnątrzwspólnotowych oleju mineralnego.

Jak bowiem stwierdził WSA we Wrocławiu w wyroku z 22 lutego 2017 r. (sygn akt I SA/WR 1233/16) .Przez przeznaczenie rozumie się bowiem praktyczny cel. do którego coś jest przeznaczone, zakwalifikowane, któremu dana rzecz służy. Z definicji tej, w ocenie Sądu wynika, iż przez przeznaczenie nie należy rozumieć - jak czyni to organ podatkowy - jako hipotetycznej czy też potencjalnej możliwości wykorzystania danego wyrobu do celu, do którego zasadniczo przeznaczony jest inny wyrób. Innymi słowy, przeznaczenie należy rozumieć jako zamiar wykorzystania wyrobów do określonych celów, a nie jako samą możliwość ich wykorzystania co tych celów.

W ocenie Wnioskodawcy, opisane wyżej przeznaczenie oleju mineralnego do produkcji farb heatsetowych pozwala na zastosowanie zerowej stawki akcyzy.

Wnioskodawca od 1 01.2019 r posiadać będzie status Zużywającego podmiotu gospodarczego jako, że:

  • posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju,
  • złożył zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego (AKC-R),
  • zużywa na terytorium kraju w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie,
  • zużycie ww. wyrobów następuje do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy.

Wnioskodawca zamierza ponadto nabywać wewnątrzwspólnotowo olej mineralny o kodzie CN 2710 19 43 na podstawie dokumentu handlowego (np. faktury) lub na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego do celów własnej działalności gospodarczej.

Uznać należy, że w stanie prawnym obowiązującym od 1.01.2019 r. Wnioskodawca do nabywanego wewnątrzwspólnotowo oleju mineralnego o kodzie CN 2710 19 43 (niespełniającego parametrów przewidzianych dla paliw) znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 1 czerwca 2018 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.90.2018.1.MK. Zdaniem Organu: „(…) Zgodnie z opisem stanu faktycznego, wyroby klasyfikowane do kodu CN 2710 19 41 nie spełniają wymagań jakościowych określonych w odrębnych przepisach. Przedmiotowe wyroby przeznaczone są do innych celów niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Z opisu nie wynika aby były również zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi, Wyroby te zatem, jako wyroby wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w art. 89 ust. pkt 1-13 mogą zostać objęte zerową stawką akcyzy w sytuacji wypełnienia warunków określonych w art. 89 ust. 2 ustawy”.

Do podobnych wniosków doszedł Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 1.06.2018 r. znak: 0111-KDIB3-3.4013.69.2018.1.MAZ oraz w interpretacji indywidualnej z 21.11.2017 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.200.2017.1.MS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym(t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1114 ze zm., zwana dalej „ustawą o podatku akcyzowym”) ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W świetle art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 27 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym zostały wskazane wyroby o kodzie Nomenklatury Scalonej CN 2710 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Natomiast w poz. 20 załącznika nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym zostały wskazane wyroby o kodzie Nomenklatury Scalonej CN od ex 2710 12 do ex 2710 19 68, a także od ex 2710 20 11 do ex 2710 20 90 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów. Przy czym wskazać należy, że zgodnie z objaśnieniami do tego załącznika ex - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

Pojęcie nabycia wewnątrzwspólnotowego na potrzeby ustawy o podatku akcyzowym zostało umieszczone w art. 2 ust. 1 pkt 9 tej ustawy. Zgodnie z treścią tego przepisu nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku akcyzowym uproszczony dokument towarzyszący to dokument, na podstawie którego przemieszcza się, w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej lub nabycia wewnątrzwspólnotowego, wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, oraz alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażania alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. Urz. WE L 288 z 23.11.1993, str. 12, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 249, z późn. zm.).

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 22a ustawy o podatku akcyzowym zużywający podmiot gospodarczy to podmiot mający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju lub przedsiębiorcę zagranicznego posiadającego oddział z siedzibą na terytorium kraju, utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. poz. 649 i 1293), którzy złożyli zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego i zużywają na terytorium kraju w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, do celów uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
    4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony (art. 8 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym).


Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej (art. 8 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym).

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej (art. 10 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym).

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

Na podstawie art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych (art. 86 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym).

Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2 (art. 86 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym).

Stosownie do art. 89 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

  1. węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);
  2. benzyn silnikowych o kodach CN 2710 12 45 lub 2710 12 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1540,00 zł/1000 litrów;
  3. (uchylony);
  4. benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 12 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1822,00 zł/1000 litrów;
  5. paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1446,00 zł/1000 litrów;
  6. olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 43 i 2710 20 11 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1171,00 zł/1000 litrów;
  7. (uchylony);
  8. biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1171,00 zł/1000 litrów;
  9. olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 43 do 2710 19 48 i od 2710 20 11 do 2710 20 19, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów;
  10. olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 68 i od 2710 20 31 do 2710 20 39:
    1. z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów,
    2. pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 64,00 zł/1000 kilogramów;
  11. olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1180,00 zł/1000 litrów;
  12. gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:
    1. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:
      • skroplonych - 670,00 zł/1000 kilogramów,
      • w stanie gazowym - 10,54 zł/1 gigadżul (GJ),
      aa. gazu ziemnego o kodach CN 2711 11 00 i 2711 21 00 - 0 zł,
    2. wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:
      • biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,
      • wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł,
    3. pozostałych - 14,22 zł/1 GJ;
  13. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);
  14. pozostałych paliw silnikowych - 1797,00 zł/1000 litrów ;
  15. pozostałych paliw opałowych:
    1. w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:
      • niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów,
      • równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1000 kilogramów,
    2. gazowych - 1,28 zł/gigadżul (GJ).



W latach 2015-2019 stawki akcyzy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 6, 8, 12 lit. a i c oraz pkt 14, są obniżone odpowiednio o 25,00 zł/1000 litrów, 25,00 zł/1000 kilogramów albo o 0,50 zł/1 gigadżul (GJ) (art. 89 ust. 1a ustawy o podatku akcyzowym).

Minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", stawki akcyzy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 6, 8, 12 lit. a i c oraz pkt 14, obowiązujące w poszczególnych latach kalendarzowych okresu, o którym mowa w ust. 1a, uwzględniając kwoty ich obniżenia zgodnie z ust. 1a:

  1. w terminie do dnia 31 grudnia roku kalendarzowego poprzedzającego każdy rok z tego okresu;
  2. niezwłocznie - w przypadku zmiany ich wysokości (art. 89 ust. 1b ustawy o podatku akcyzowym).

Na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

  1. w posiadaniu zużywającego podmiotu gospodarczego;
  2. przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD ze składu podatkowego do zużywającego podmiotu gospodarczego lub do składu podatkowego od zużywającego podmiotu gospodarczego, który posiadał je w celu zużycia do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;
  3. przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do zużywającego podmiotu gospodarczego;
  4. nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez zużywający podmiot gospodarczy;
  5. nabywane wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do zużywającego podmiotu gospodarczego i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD;
  6. importowane przez zużywający podmiot gospodarczy;
    6a. przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD - w przypadku zwrotu przez zużywający podmiot gospodarczy, który importował te wyroby, do sprzedawcy spoza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli wyprowadzenie wyrobów akcyzowych następuje przez urząd celno-skarbowy znajdujący się na terytorium kraju;
  7. przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów;
  8. importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca to przedsiębiorcą, który jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego posiadającym siedzibę na terytorium kraju. Wnioskodawca specjalizuje się m.in. w produkcji farb heatsetowych.

Wnioskodawca zamierza rozpocząć nabywanie wewnątrzwspólnotowe, od producentów z Unii Europejskiej oleju mineralnego klasyfikowanego według obecnej wersji Nomenklatury Scalonej do kodu CN 2710 19 43. Uprzednio, tj. do końca 2011 r., wyrób ten był klasyfikowany do kodu Nomenklatury Scalonej CN 2710 19 41.

Olej mineralny w trakcie przemieszczania w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego nie będzie objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Wyżej wymieniony olej mineralny będzie wykorzystywany w procesie produkcji farb heatsetowych, które są stosowane do druku katalogów i czasopism. Z uwagi na powyższe zastosowanie olej mineralny spełnia wymagania jakościowe odmienne niż przewidziane dla olejów napędowych. Innymi słowy nabywany wewnątrzwspólnotowo olej mineralny nie może być uznany za wyrób spełniający wymagania jakościowe dla paliw przewidziane w odrębnych przepisach. Olej mineralny będzie nabywany wewnątrzwspólnotowo na podstawie dokumentu handlowego, którym będzie np. faktura, lub na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego.

Nabyty wewnątrzwspólnotowo olej mineralny nie będzie przedmiotem odsprzedaży. Wnioskodawca zamierza ww. olej nabywany wewnątrzwspólnotowo zużywać tylko i wyłącznie do własnych celów produkcyjnych tj. do produkcji farb heatsetowych.

Nabywany wewnątrzwspólnotowo olej mineralny nie będzie zabarwiony na czerwono, ani też nie będzie oznaczony znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi dotyczącymi barwienia i znakowania paliw opałowych.

Nabywany przez Wnioskodawcę olej mineralny nie będzie przez Spółkę wykorzystywany do celów opałowych – jego wykorzystanie nie będzie wiązało się z procesem z procesem spalania. Ponadto nabywany wewnątrzwspólnotowo olej mineralny nie będzie zużywany przez Wnioskodawcę do napędu silników spalinowych ani nie będzie używany jako dodatki/domieszki do paliw opałowych, ani też nie będzie wykorzystywany jako dodatki/domieszki do paliw silnikowych.

Wątpliwości Wnioskodawcy w sprawie objętej wnioskiem z dnia 14 grudnia 2018 r. w istocie sprowadzają się do możliwości zastosowania przez Spółkę stawki 0 zł, na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym, w stosunku do nabywanego wewnątrzwspólnotowo oleju mineralnego, a także spełnienia przez Wnioskodawcę poszczególnych warunków do skorzystania ze stawki 0 zł na podstawie wyżej wskazanego przepisu.

Z dniem 1 stycznia 2019 r., na mocy art. 28 pkt 7 lit. c i d ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym (Dz. U. z 2018 r. poz. 2244), zmianie uległa treść art. 89 ust. 1 pkt 6 i 9 ustawy u podatku akcyzowym. Wprowadzona zmiana powyższych przepisów polegała na wprowadzeniu nowszych oznaczeń w postaci kodów Nomenklatury Scalonej CN oraz na zmianie dotychczasowej stawki od podatku akcyzowego.

W uzasadnieniu do 28 pkt 3-12 projektu, który stanowił podstawę dla uchwalenia powyższej ustawy nowelizującej (wskazany projekt został oznaczony jako druk sejmowy nr 2862) wskazano co następuje „Zmiana polega na aktualizacji kodów CN, które w czasie obowiązywania aktualnych przepisów akcyzowych podlegały zmianom. Ustawa będzie odwoływała się do klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/1925 z dnia 12 października 2017r. zmieniającym załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. UE L 282 z 31.10.2017, str. 1), które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2018r.” ( s. 41 uzasadnienia do wyżej wymienionego projektu)

Oznacza to, że zgodnie z intencją Ustawodawcy, po 1 stycznia 2019 r., dla celów poboru akcyzy, a w szczególności dla ustalenia właściwej stawki akcyzy w stosunku do przedstawionego we wniosku oleju mineralnego właściwe jest posługiwanie się kodem Nomenklatury Scalonej CN 2710 19 43, a więc z uwzględnieniem zmian kodów wprowadzonych do ustawy o podatku akcyzowym 1 stycznia 2019 r.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego należy uznać za prawidłowe.

Stawka dla wyrobów energetycznych o kodach 2710 19 43 została wskazana w art. 89 ust. 1 pkt 6 oraz 9 ustawy o podatku akcyzowych. Z tym, że w pkt 6 Ustawodawca określił stawkę dla olejów napędowych, a w pkt 9 olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi.

Jednocześnie z zamieszczonego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że nabywany przez Wnioskodawcę olej mineralny spełnia odmienne wymagania jakościowe niż przewidziane dla olejów napędowych, co wynika z faktu, że jest on przeznaczony do produkcji farb heatsetowych używanych do druku czasopism oraz katalogów. Ponadto – zgodnie z tym co wskazał Wnioskodawca – nabywany wewnątrzwspólnotowo olej mineralny nie będzie zabarwiony na czerwono, ani też nie będzie oznaczonym znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi dotyczącymi barwienia i znakowania paliw opałowych.

Tym samym przepisy art. 89 ust. 6 i 9 ustawy o podatku akcyzowym nie znajdą zastosowania w stosunku do oleju mineralnego nabywanego przez Wnioskodawcę, a co za tym idzie przedstawiony w opisie sprawy olej mineralny o kodzie Nomenklatury Scalonej CN 2710 19 43 nie będzie wyrobem, o którym mowa w art. 89 ust. 1-13 ustawy o podatku akcyzowym.

Z uwagi na powyższe stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie pytania nr 2, należało uznać za prawidłowe.

Odpowiadając na trzecie pytanie wskazać należy, że Ustawodawca nie wprowadził w ustawie o podatku akcyzowym definicji dokumentu handlowego. Z tego względu stwierdzić należy, że dokumentem handlowym, o którym mowa w art. 41 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym może być każdy dokument jaki jest stosowany w obrocie handlowym.

Zauważyć jednak należy, że z brzmienia, cytowanego wyżej, przepisu art. 89 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym wynika, że dla zastosowania stawki 0 zł w oparciu o tą normę konieczne jest aby nabycie wewnątrzwspólnotowe zostało dokonane na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego. Zatem dla skorzystania ze stawki 0 zł w oparciu o ten przepis konieczne jest przedstawienie dokumentu handlowego dokumentującego nabycie wewnątrzwspólnotowe. Wynika z tego, że dokument handlowy powinien wskazywać podmiot, od którego wyroby akcyzowe są przemieszczane, a także podmiot, do którego wyroby akcyzowe są przemieszczane, tak aby nie było wątpliwości, że dane przemieszczenie wyrobów akcyzowych może być uznane za nabycie wewnątrzwspólnotowe przez zużywający podmiot gospodarczy. Weryfikacja dokumentu handlowego w powyższym zakresie może mieć miejsce w ramach postępowania podatkowego.

Tym samym za dokument handlowy, o którym w art. 89 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym, może być uznany każdy dokumenty stosowany w obrocie handlowym, w tym także dokumenty wskazane przykładowo przez Wnioskodawcę, o ile z takiego dokumentu będzie jasno wynikać fakt dokonania nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zużywający podmiot gospodarczy tj. przez Wnioskodawcę.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie wyznaczonym przez pytanie trzecie należało uznać za prawidłowe.

Mając na uwadze cytowane wyżej przepisy oraz okoliczności sprawy przedstawionej przez Wnioskodawcę, wskazać w pierwszej kolejności należy, że wyroby klasyfikowane do kodu Nomenklatury Scalonej CN 2710 19 43 są wyrobami wymienionymi w załączniku nr 2 do ustawy i stanowią wyroby energetyczne. Z tego też względu możliwość zastosowania wobec tych wyrobów preferencji podatkowych, tj. zerowej stawki akcyzy, o której mowa w art. 89 ust. 2 ustawy, jest ściśle uwarunkowana z uwagi na możliwą zmianę przeznaczenia na poszczególnych etapach obrotu.

Zastosowania zerowej stawki akcyzy w oparciu o przepis art. 89 ust. 2 pkt 4 ograniczone jest do wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, które są nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez zużywający podmiot gospodarczy.

Zgodnie z opisem sprawy, wyrób klasyfikowany do kodu Nomenklatury Scalonej CN 2710 19 43 nie spełnia wymagań jakościowych dla olejów napędowych, określonych w odrębnych przepisach. Przedmiotowy olej mineralny przeznaczony jest do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych (olej mineralny będzie wykorzystywany do produkcji farb heatsetowych służących do druku czasopism i katalogów). Z opisu sprawy wynika, że olej mineralny nabywany przez Spółkę nie będzie zabarwiony na czerwono i oznaczony znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi. Wyroby te zatem jako wyroby wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 mogą zostać objęte zerową stawką akcyzy w sytuacji wypełnienia warunków określonych w art. 89 ust. 2 ustawy.

Biorąc zatem pod uwagę, że nabywając wewnątrzwspólnotowo wyrób energetyczny będący przedmiotem wniosku Wnioskodawca spełni wszelkie warunki obrotu, niezbędne dla zastosowania zerowej stawki akcyzy, stwierdzić należy, że olej mineralny klasyfikowany do kodu CN 2710 19 43, nabywany wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez zużywający podmiot gospodarczy jakim, zgodnie z informacji wynikającymi ze stanowiska Spółki, będzie Wnioskodawca, mogą zostać objęte stawką 0 zł, określoną w art. 89 ust. 2 pkt 4 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie czwartego pytania również należało uznać za prawidłowe.

Z kolei w odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnych indywidualnych sprawach, więc zawartego w nich stanowiska organu podatkowego nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Natomiast w związku z przywołanym przez Wnioskodawcę we wniosku orzeczeniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu stwierdzić należy, że Organ nie ma obowiązku powielania w treści interpretacji rozstrzygnięć zawartych w orzeczeniach sądów administracyjnych. Zgodnie ze stanowiskiem NSA: „Zastrzec należy, iż w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, orzecznictwo sądów administracyjnych ma istotne znaczenie, ponieważ zawiera wskazówki co do interpretacji przepisów prawa podatkowego oraz ich zastosowania. Nie kwestionując i w żaden sposób nie podważając tego znaczenia, podkreślić jednak należy, że istnienie orzecznictwa sądów administracyjnych nie odbiera organowi wydającemu interpretację prawa do samodzielnej oceny zdarzeń i wykładni przepisów w sprawach innych niż ta, w której konkretny wyrok zapadł. Organ wydający interpretację ma wręcz obowiązek dokonania samodzielnej oceny przedstawionego we wniosku zagadnienia” (wyrok NSA z dnia 31 sierpnia 2017 sygn. akt II FSK 2211/15).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w […], w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj