Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-510/11/AK
z 14 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-510/11/AK
Data
2011.07.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z kapitałów pieniężnych


Słowa kluczowe
akcja
akcje pracownicze
integracja
oferta publiczna
podział
sprzedaż akcji


Istota interpretacji
Możliwość zwolnienia z opodatkowania dochodu z odpłatnego zbycia akcji spółki nabytych w drodze podziału przez wydzielenie oraz akcji nabytych w 1995r. w różny sposób – na GPW, za obligacje Skarbu Państwa, na preferencyjnych warunkach jako akcje pracownicze.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2011r. (data wpływu do tut. Biura 14 kwietnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie sposobu opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży w 2011r. akcji oraz możliwości zwolnienia z opodatkowania ww. dochodu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie sposobu opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży w 2011r. akcji oraz możliwości zwolnienia z opodatkowania ww. dochodu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W 1995r. wnioskodawczyni zakupiła akcje Banku A. na łączną wartość 4.690 zł:

  1. 14 stycznia 1995r. - 23 sztuki po 70 zł każda, tj. na wartość 1.610 zł - na GPW,
  2. 30 stycznia 1995r. - 2 sztuki po 70 zł każda, tj. na wartość 140 zł - za obligacje Skarbu Państwa,
  3. 25 października 1995r. - 84 sztuki po 35 zł każda, tj. na wartość 2.940 zł - oferta dla pracowników po cenie preferencyjnej, zgodnie z pismem z 25 stycznia 1995r. Zakupu wnioskodawczyni dokonała w Biurze Maklerskim.

Wszystkie akcje zostały zapisane na rachunku inwestycyjnym wnioskodawczyni.

W dniu 18 grudnia 2007r. na rachunku wnioskodawczyni pojawił się depozyt papierów wartościowych na 359 akcji Banku B. Akcje te wnioskodawczyni otrzymała bezpłatnie jako rekompensatę za przekazanie części majątku Banku A. do Banku B. w zamian za akcje Banku B., co było konsekwencją połączenia banków – spółek akcyjnych - w oparciu o art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych. Podwyższenie kapitału Banku B. w wyniku przeniesienia części majątku Banku A. na Bank B. odnotowane zostało w KRS w dniu 29 listopada 2007r.

W wyniku fuzji nastąpił podział majątkowy pierwotnych akcji Banku A. w konsekwencji czego składają się one aktualnie z 1 akcji Banku A. (o znacznie zaniżonej wartości) i 3,3 akcji Banku B. Wyszczególnione akcje stanowią jedną całość mimo ich fizycznego rozdzielenia i momentu pojawienia się na rachunku. W przypadku wnioskodawczyni wartości 109 akcjom Banku A. nabytym w 1995r. odpowiada aktualnie suma: 109 akcji Banku A. o obniżonej w 2007r. wartości i 359 akcji Banku B.

W 2010r. wnioskodawczyni dokonała sprzedaży 120 akcji Banku B. po 186,50 zł każda i uzyskała dochód w wysokości 22.052,34 zł (przychód w kwocie 22.380 zł minus prowizja i koszty prowadzenia rachunku - 327,66 zł). Pieniądze ze sprzedaży akcji nie były i nie są przedmiotem działalności gospodarczej. Zostały one przeznaczone na cele inwestycyjne - wymianę centralnego ogrzewania na ekologiczne-gazowe.

Ze względu na fakt, że potrzeby finansowe wnioskodawczyni przekraczały prawie trzykrotnie wartość jaką otrzymałaby za sprzedanie obecnych (tj. o nowej wartości) akcji Banku A., upłynniła akcje Banku B.

W lutym 2011r. wnioskodawczyni otrzymała z Centralnego Biura Maklerskiego PIT-8C, z którego wynika, że niemal całość przychodów (bez 327,66 zł) podlega opodatkowaniu. Załączone też zostało pismo, z którego wynika, że ze względu na istniejące wątpliwości interpretacyjne ustawy i brak dokumentacji sprzed 01 stycznia 2004r. informacja o dochodach (art. 30b ust. 2 ustawy) może zawierać dane o zbyciu papierów wartościowych nabytych przed 01 stycznia 2004r., w związku z tym wszelkie wątpliwości powinny być rozstrzygane w porozumieniu z właściwym urzędem lub doradcą podatkowym.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Jaki podatek wnioskodawczyni musiałaby zapłacić od jednorazowej sprzedaży w bieżącym roku, tj. w 2011 pozostałych akcji przy założeniu, że koszty sprzedaży wynoszą 560 zł, a cena sprzedaży akcji Banku A. wynosi 80 zł, natomiast cena sprzedaży akcji Banku B. wynosi 200 zł...

Zdaniem wnioskodawczyni, rozpatrywanie sprzedaży w 2010r. akcji Banku B. otrzymanych bezpłatnie w 2007r. bez dogłębnej analizy dokumentacji sugeruje, że wysokość podatku według PIT-8C jest zgodna ze stanem faktycznym. Jednak wnioskodawczyni nie zgadza się z tym stanowiskiem.

Uważa, że gdyby nabycie tych akcji traktować samodzielnie (bez powiązania z akcjami Banku A.), to należy wziąć pod uwagę następujące czynniki:

  • akcje otrzymała bezpłatnie, ale nie od Skarbu Państwa ani na zasadach określonych w art. 24 ustawy o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych,
  • przydział tych akcji nastąpił w drodze czynności wynikających z fuzji banków i w konsekwencji przydziału akcji Banku B. akcjonariuszom Banku A. za przejęty majątek tego Banku, którego wysokość w decydującym stopniu wpływa na wartość akcji (o tym szerzej w dalszej części),
  • inwestor poniósł stratę w wyniku przekształceń w bankach na skutek obniżenia ceny akcji Banku A., gdyż rekompensata w postaci akcji Banku B. jest zaniżona, a więc nie mamy do czynienia z dochodem, ale utratą wartości środków ulokowanych w akcjach w 1995r. i dlatego nie powinno się pogłębiać niekorzystnych tendencji poprzez opodatkowanie dochodów ze sprzedaży tych akcji,
  • sprzedaż tych akcji nastąpiła po upływie wymaganych przepisami trzech lat od daty ich pierwszego notowania na rynku regulowanym (30 czerwca 1998r.),
  • możliwość zwolnienia z opodatkowania.

W związku z tym, przychodów ze zbycia tych akcji nie można traktować od razu jako podlegających opodatkowaniu, ale sprawę rozpatrywać kompleksowo, uwzględniając zaistniałe okoliczności i fakt, że dopuszczalne jest zastosowanie zwolnienia z opodatkowania (nawet akcji otrzymanych bezpłatnie) wskazanego w art. 52 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawczyni, dla celów podatkowych – akcje Banku B. należy rozpatrywać łącznie z akcjami Banku A., gdyż:

  • akcje Banku A. uległy zamianie, w ten sposób, że do obowiązujących od 2007r. akcji Banku A. (nazwa pozostała taka sama - chociaż to już nie ta sama akcja, bo o znacznie obniżonej realnej wartości) dodano akcjonariuszom ustaloną - decyzją zarządów obu banków - ilość akcji Banku B., doprowadzając tym samym do częściowego urealnienia wartości tych akcji;

Suma wartości 1 akcji Banku A. i 1 akcji Banku B. (227 zł) - po zmianach w majątkach obu banków - daje wartość 331 zł, a więc stanowi zaledwie 1/3 wartości dawnej akcji Banku A.

Nie można więc mówić o przychodzie, ale o stracie inwestora w wartości ulokowa¬nych środków pieniężnych w akcjach Banku A.

  • data nabycia akcji Banku B. nie powinna mieć zasadniczego znaczenia; przydział akcji Banku B. ma ścisły związek z akcjami Banku A. zakupionymi przez wnioskodawczynię w 1995r.;
  • akcje zostały przyznane wszystkim akcjonariuszom, nie tylko pracownikom, a więc większej liczbie osób a nie tylko wnioskodawczyni (większa populacja osób);
  • otrzymania 359 akcji Banku B. nie można traktować jako nabycie nowych akcji (po 2004r.), gdyż dopiero suma tych akcji urealnia (i to w stopniu wysoce krzywdzącym nabywcę) wartość ulokowanych w 1995r. przez wnioskodawczynię środków pieniężnych w akcjach Banku A. Wnioskodawczyni uważa, że można powiedzieć, iż akcje te prawnie się jej należą jak każdemu akcjonariuszowi Banku A., są należne z mocy prawa, ponieważ kapitał spółki jest pozycją wyjściową do ustalenia wartości akcji tej spółki.

Stąd na rachunku wnioskodawczyni nadal ma 109 akcji Banku A. (ale już o nowej niższej wartości od 2007r.) i 359 akcji Banku B.

Sytuację tę przybliżają poniższe dane:

tabela – załącznik PDF – strona „2”

W ocenie wnioskodawczyni akcje Banku B. należy rozpatrywać jako spójną całość, mimo fizycznie dokonanego podziału, o czym mowa wyżej i powinny być traktowane tak samo jak akcje Banku A. sprzed podziału.

Struktura akcji Banku A. nabytych w 1995r. przedstawia się następująco:

  • 23 akcje - 21,1% nabyte na GPW,
  • 2 akcje - 1,8% za obligacje Skarbu Państwa,
  • 84 akcje - 77,1% pracownicze,
  • 109 akcji - 100%.

Taką samą strukturę powinno się zastosować do akcji Banku B., wobec czego:

  • 21,1% - 75,7 akcji czyli 75 akcji,
  • 1,8% - 6,46 akcji czyli 7 akcji,
  • 77,1% - 276,79 akcji czyli 277 pełnych akcji.

Zatem zdaniem wnioskodawczyni, po uwzględnieniu zaokrągleń sumowania, sprzedaż 82 akcji Banku B. na wartość 15.293 zł (82 x 186,50 zł) nie powinna być brana pod uwagę przy wyliczaniu wysokości podatku, gdyż zostały spełnione wymogi określone w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 01 stycznia 2004r.

Wnioskodawczyni wskazała, że taka jej interpretacja wynika z zastosowania zasady FIFO (pierwsze przyszło - pierwsze wyszło), z której wynika, że po dokonaniu sprzedaży do wyliczenia dochodu brane są pod uwagę instrumenty finansowe, które zostały nabyte najwcześniej.

tabela – załącznik PDF – strona „3”

Zdaniem wnioskodawczyni, kwestia opodatkowania przychodów ze sprzedaży pozostałych akcji - tzw. pracowni¬czych - jest kwestią sporną. Odpowiedź na pytanie, czy sprzedaż tych akcji podlega czy nie podlega opodatkowaniu nie jest sprawą łatwą. Spowodowane to jest utrudnionym dostępem albo brakiem dokumentacji odnośnie danych o transakcjach z 1995-1998r., częstymi zmianami przepisów i niejednokrotnie brakiem stosownych wykładni, a tym samym odmiennych interpretacji przepisów prawa podatkowego, o czym wspomniano w piśmie z Biura Maklerskiego, podczas telefonicznego dyżuru przedstawiciela Ministerstwa Finansów w miesiącu marcu 2011r. oraz w internecie.

W zdarzeniu faktycznym chodzi o 38 sztuk akcji Banku B. traktowanych jako akcje pracownicze (120 - 82 = 38) odpowiadające 11 akcjom Banku A. zakupionym przez wnioskodawczynię w 1995r., które mają zasadniczy wpływ na omawianą sytuację i stanowią punkt wyjścia dla celów podatkowych.

Wracając do struktury akcji (o czym mowa wcześniej) akcje pracownicze stanowią 77,1%, tj:

  • 84 akcje Banku A., z czego 11 akcji (10,5%) odpowiada akcjom Banku B. sprzedanym i wszystkie akcje (109) pozostają nadal na rachunku,
  • 277 akcji Banku B., w tym 38 akcji stanowiących 10,5% zostało sprzedanych w 2010r. a 239 akcji pozostało na rachunku.

Dokumentami potwierdzającym zakup akcji pracowniczych są: asygnata o wpłacie z dnia 25 października 1995r., świadectwo depozytowe z dnia 25 października 1995r. i kolejne z Biura Maklerskiego. Dokumenty te są identyczne jak w przypadku zakupu akcji za obligacje Skarbu Państwa, które były sprzedawane w ramach oferty publicznej, stąd wątpliwości wnioskodawczyni, dlaczego akcje pracownicze nie mogą być nabywane w obrocie publicznym.

Z posiadanej dokumentacji wnioskodawczyni przytoczyła zapisy, które potwierdzają, że akcje pracownicze z 1995r. nie powinny być opodatkowane, ponieważ spełnio¬ne są warunki art. 52 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r., tj. zostały nabyte w ramach tzw. transzy pracowniczej, stanowiącej część oferty publicznej, akcje dopuszczono do obrotu publicznego, zakupu dokonano w 1995r. i nie były one przedmiotem działalności gospodarczej.

  1. Zapisy zawarte w „ Mini Prospekcie Banku A.”
    1. „Zgodnie z dyspozycją przepisu art. 52 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 37 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochody uzyskane ze sprzedaży akcji dopuszczonych do publicznego obrotu są do 31 grudnia 1995r. zwolnione z opodatkowania, z zastrzeżeniem, że sprzedaż ta nie jest przedmiotem działalności gospodarczej (cz. II punkt 10 - Opodatkowanie dochodów z akcji).
    2. „Kapitał akcyjny Banku A. wynosi 518.000.000.000 zł (51.800.000 nowych złotych) i dzieli się na 10.360.000 akcji na okaziciela o wartości nominalnej 50.000 zł (5 nowych złotych) każda. Wszystkie akcje banku są wprowadzane do publicznego obrotu (punkt 3 części II ).
    3. (…) ponadto osobom, które były zatrudnione w banku w dniu 31 października 1991r. zostanie zaoferowane do 20% akcji na warunkach preferencyjnych, zgodnie z art. 24 ustawy o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (punkt 13 - Zasady nabywania akcji w ramach oferty publicznej i punkt 13.1 - Ogólne zasady oferty publicznej).
    4. Akcje nie sprzedane do 31 stycznia 1996r. zostały przekazane do dyspozycji Ministra Finansów (punkt. 13.4.4 prospektu), a więc nie muszą być tylko są dla pracowników.
    5. W listopadzie 1994r. Komisja Papierów Wartościowych dopuściła do publicznego obrotu papiery wartościowe objęte tym prospektem (wstęp do Mini Prospektu).
  2. Zgodnie z art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi „dopuszczeniu papierów wartościowych do publicznego obrotu - rozumie się przez to wyrażenie przez Komisję Papierów Wartościowych i Giełd zgody na ich wprowadzenie do publicznego obrotu lub złożenie zawiadomienia, o którym mowa w art. 63”.
  3. Wprowadzającym akcje do obrotu publicznego w rozumieniu art. 2 pkt 2a Prawa o publicznym obrocie z 1991r. był Skarb Państwa, który był właścicielem akcji banku, w którego imieniu Ministerstwo Finansów wystąpiło z wnioskiem do Komisji Papierów Wartościowych o dopuszczenie tych akcji do publicznego obrotu. Była to więc „pierwsza oferta„ w rozumieniu przepisów tej ustawy. Związane z tym opublikowanie prospektu emisyjnego przesądza o publicznym charakterze oferty.
  4. O publicznym charakterze sprzedaży akcji w transzy pracowniczej może świadczyć też fakt, że w transzy pracowniczej dostępnych było 2.072.000 akcji, przy czym pracownikowi przysługiwało prawo nabycia 1 akcji; pozostała liczba akcji przysługiwała w zależności od stażu pracy i wynagrodzenia. Na dzień 30 czerwca 1994r. zatrudnienie w Banku A. wynosiło 5.302 osoby, a w 1991r. nie było o wiele niższe, co wynika z porównania danych w zakresie wzrostu kosztów osobowych w tych okresach odpowiednio: 470.716 mln zł za I półrocze 1994r. i 339.990 mln zł za rok 1991r.
  5. Wątpliwości może budzić zapis ustawy Prawo o publicznym obrocie o treści „z wyjątkiem udostępnienia w procesie prywatyzacji przez Skarb Państwa akcji spółek pracownikom”.


Udostępnienie może oznaczać bezpłatne „tak jakby z urzędu” przekazanie akcji - pracownikom niewielkiej (zatrudniającej poniżej 300 osób) prywatyzowanej spółki. W omawianym przypadku żadna z akcji nie była nabyta bezpłatnie. Pracownik miał wybór mógł skorzystać z oferty lub nie. Zgodnie z pismem z 25 stycznia 1995r. akcje należne były tylko w wypadku wpłaty jednorazowo kwoty stanowiącej ich cenę na zasadach preferencyjnych. Zostały one wnioskodawczyni przekazane za pośrednictwem - wyznaczonego do sprzedaży akcji pracownikom - Punktu Obsługi Klienta Biura Maklerskiego i tylko za nie wnioskodawczyni płaciła. Akcje niesprzedane pracownikom pozostawały do dyspozycji Ministra Finansów.

Ale nawet w wypadku sprzedaży (zbycia) akcji uzyskanych nieodpłatnie możliwe jest zwolnienie z opodatkowania, co potwierdza zapis instrukcji do PIT-8C: „Dochody ze zbycia akcji uzyskanych nieodpłatnie także są opodatkowane stawką 19% uzyskanego dochodu, niezależnie od daty ich nabycia. Do akcji uzyskanych nieodpłatnie, co do zasady, nie stosuje się zwolnienia z opodatkowania wskazanego w art. 52a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże kwestia zastosowania w tych przypadkach wskazanej regulacji zależy od podejścia organów podatkowych właściwych dla podatnika”.

I takie rozwiązanie w ocenie wnioskodawczyni może mieć zastosowanie w jej przypadku.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska wnioskodawczyni wyłącznie w zakresie sposobu opodatkowania dochodu uzyskanego z ewentualnej sprzedaży w 2011r. akcji oraz możliwości zwolnienia z opodatkowania ww. dochodu (pytanie oznaczone we wniosku nr 2). Ocena stanowiska w zakresie sposobu opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży w 2010r. 120 sztuk akcji Banku B. nabytych w drodze podziału przez wydzielenie oraz możliwości zwolnienia z opodatkowania ww. dochodu (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) została zawarta w odrębnej interpretacji.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2011r. opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednym ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są kapitały pieniężne. Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.

W świetle art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych – oznacza to papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538). Papierami wartościowymi w rozumieniu tej ustawy są m.in. akcje.

Przepis art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

W myśl art. 30b ust. 2 pkt 1 ww. ustawy dochodem z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych (w tym akcji) jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tego zbycia a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14 – osiągnięta w roku podatkowym.

Dochodów, o których mowa w art. 30b ust. 1 ww. ustawy zgodnie z ust. 5 tego artykułu, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c.

Na podatniku, który uzyskał dochód (poniósł stratę) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ciąży obowiązek złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zeznania według ustalonego wzoru (formularz PIT-38), w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1a pkt 1 ww. ustawy). W tym samym terminie dokonuje się też wpłaty należnego podatku wynikającego z zeznania (art. 45 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy).

Jednocześnie zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.) przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do opodatkowania dochodów (strat) uzyskanych po dniu 31 grudnia 2003r., z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2004r., pod warunkiem, że papiery te zostały nabyte przed dniem 01 stycznia 2004r.

Przepis art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż zwalnia się od podatku dochodowego w okresie od dnia 01 stycznia 2001r. do dnia 31 grudnia 2003r. dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 ze zm.) - przy czym zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli sprzedaż tych papierów wartościowych jest przedmiotem działalności gospodarczej.

W świetle wyżej przytoczonych przepisów dochody ze sprzedaży akcji korzystają ze zwolnienia, jeśli równocześnie zostały spełnione następujące warunki:

  1. nabycia akcji dokonano przed dniem 01 stycznia 2004r.,
  2. akcje dopuszczono do publicznego obrotu papierami wartościowymi,
  3. nabycie nastąpiło na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi,
  4. sprzedaż tych akcji nie jest przedmiotem działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że w 1995r. wnioskodawczyni zakupiła akcje Banku A. na łączną wartość 4.690 zł, tj. 14 stycznia 1995r. - 23 sztuki po 70 zł każda, tj. na wartość 1.610 zł - na GPW, 30 stycznia 1995r. - 2 sztuki po 70 zł każda, tj. na wartość 140 zł - za obligacje Skarbu Państwa, 25 października 1995r. - 84 sztuki po 35 zł każda, tj. na wartość 2.940 zł - oferta dla pracowników po cenie preferencyjnej.

W dniu 18 grudnia 2007r. na rachunku wnioskodawczyni pojawił się depozyt papierów wartościowych na 359 akcji Banku B. Akcje te wnioskodawczyni nabyła w drodze podziału Banku A. przez przeniesienie części majątku Banku A. w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa na Bank B. w zamian za akcje Banku B., które objęli akcjonariusze Banku A.

W 2010r. wnioskodawczyni zbyła 120 sztuk (z 359 sztuk) akcji Banku B., które nabyła w wyniku podziału przez wydzielenie. Wątpliwość wnioskodawczyni budzi fakt ewentualnej jednorazowej sprzedaży pozostałych akcji Banku A. oraz Banku B.

Przenosząc zatem powyższe uregulowania na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że tylko jeżeli akcje Banku A. i Banku B., które wnioskodawczyni ma zamiar sprzedać spełniałyby równocześnie wszystkie przesłanki określone w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r., to dochód ze sprzedaży tych akcji korzystałyby ze zwolnienia.

Zgodnie z tym co wskazała wnioskodawczyni w stosunku do 25 sztuk akcji Banku A. (23 sztuki + 2 sztuki) zostały spełnione przesłanki warunkujące zwolnienie dochodu z ich sprzedaży z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o ile wnioskodawczyni sprzedając je nie dokona tego w ramach działalności gospodarczej. Zauważyć bowiem należy, że zakupu 23 sztuk akcji wnioskodawczyni dokonała na Giełdzie Papierów Wartościowych natomiast pozostałe 2 sztuki nabyła za obligacje Skarbu Państwa, w ramach oferty publicznej jak również akcje Banku A. zostały dopuszczone do obrotu publicznego. W związku z tym dochód ze sprzedaży 25 sztuk akcji Banku A. uzyskany w 2011r. nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Należy jednak zauważyć, że skoro dochód ze sprzedaży ww. 25 sztuk akcji Banku A. podlega zwolnieniu z opodatkowania, to koszty nabycia (które wnioskodawczyni winna zabrać pod uwagę ustalając dochód z odpłatnego zbycia przedmiotowych akcji) w części przypadającej na te akcje mogą obniżyć przychód ze sprzedaży wyłącznie tych 25 sztuk akcji. Nie można ich natomiast odliczyć od innego przychodu np. uzyskanego ze sprzedaży pozostałych akcji. Zatem ustalając wysokość dochodu ze sprzedaży 25 sztuk akcji Banku A., podlegających zwolnieniu z podatku dochodowego wnioskodawczyni powinna przyporządkować mu koszty nabycia 25 sztuk akcji Banku A. w części na nie przypadającej obliczonej zgodnie z art. 24 ust. 8 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Koszty te – przypadające na przedmiotowe akcje nie mogą obniżać przychodu, z sprzedaży innych akcji.

Natomiast rozpatrując skutki podatkowe sprzedaży 84 sztuk akcji Banku A. nabytych w ofercie dla pracowników, na preferencyjnych warunkach zdefiniować należy pojęcie „publicznej oferty”.

Przepis art. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. – Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 ze zm.) stanowi, iż publicznym obrotem papierami wartościowymi jest proponowanie nabycia lub nabywanie emitowanych w serii papierów wartościowych, przy wykorzystaniu środków masowego przekazu albo w inny sposób, jeżeli propozycja skierowana jest do więcej niż 300 osób albo do nie oznaczonego adresata.

Wskazana powyżej norma definiuje pojęcie „publicznego obrotu”, ale nie zawiera definicji „publicznej oferty”. Ponieważ ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, również nie zawarł definicji „publicznej oferty”, ani też nie odwołał się do innych przepisów prawa, to zgodnie z założeniami wykładni prawa, celem wyjaśnienia znaczenia terminu „publicznej oferty” należy, w pierwszej kolejności, odnieść się do wykładni językowej.

Kierując się tymi zasadami należy określić czy nabycie przez wnioskodawczynię 84 akcji Banku A. w dniu 25 października 1995r. w drodze oferty dla pracowników w omawianym przypadku nastąpiło na podstawie publicznej oferty. W świetle definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego „publiczny” oznacza: dotyczący ogółu ludzi, służący ogółowi, przeznaczony, dostępny dla wszystkich.

Na wskazanej wyżej podstawie publiczny charakter oferty ma miejsce wtedy, gdy oferta skierowana jest do wszystkich, a nie tylko do ograniczonego kręgu osób. Mówiąc o publicznym charakterze oferty należy bowiem mieć na względzie powszechny dostęp do akcji bez względu na liczbę osób, do których skierowana jest oferta, nawet jeżeli ich liczba przewyższa 300 osób.

Natomiast jak wskazała wnioskodawczyni nabyła ona w 1995r. po preferencyjnej cenie akcje pracownicze – a więc sprzedawane wybranej grupie osób – pracownikom, natomiast w bieżącym roku tj. 2011 zamierza dokonać ich sprzedaży. Tym samym uznać należy, że wnioskodawczyni nabyła akcje pracownicze, czyli akcje oferowane pracownikom uprawnionym do ich nabycia, a więc oferta nabycia przedmiotowych akcji była skierowana do określonego kręgu uprawnionych osób, nie miała więc charakteru oferty publicznej.

Nawet podanie do publicznej wiadomości prospektu emisyjnego nie czyniło oferty skierowanej do pracowników publiczną.

Powyższe stanowisko potwierdza również jednolita linia interpretacyjna sądów administracyjnych.

W związku z powyższym uznać należy, iż nie został spełniony jeden z warunków określonych w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed 01 stycznia 2004r., gdyż 84 akcje Banku A. nie zostały nabyte w trybie przewidzianym w tym przepisie. W związku z powyższym dochód uzyskany ze sprzedaży 84 akcji Banku A. nie będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania w przypadku ich sprzedaży w 2011r.

Powyższe wynika jednoznacznie z powołanych przepisów i bynajmniej wbrew temu, co sugeruje wnioskodawczyni nie zależy od woli tut. Organu i jego uznania.

Odnosząc się natomiast do pozostałych 239 sztuk (359 sztuk – 120 sztuk sprzedanych w 2010r. = 239 sztuk), akcji Banku B., będących w posiadaniu wnioskodawczyni w 2011r., nabytych w drodze podziału przez wydzielenie banków, zauważyć należy, że dla zastosowania zwolnienia określonego w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r., dzień 01 stycznia 2004r. jest dniem granicznym. Dlatego też dla nabycia praw przysługujących z art. 19 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. znaczenie ma fakt rzeczywistego nabycia akcji przed dniem 01 stycznia 2004r. tj. przeniesienia tytułu ich własności. Użyte przez ustawodawcę w przepisie art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy zmieniającej sformułowanie – „nabycie” - należy rozumieć jako każdy sposób powodujący przejście własności akcji, zarówno ich zakup, jak i ich otrzymanie pod tytułem darmym, w zamian za akcje łączących się spółek czy też jako rekompensatę w przypadku podziału spółek przez wydzielenie.

Istotnym na gruncie rozpatrywanej sprawy jest zatem ustalenie, czy i w jaki sposób podział spółek kapitałowych (banków) oddziaływał na zasady opodatkowania dochodu z tytułu zbycia papierów wartościowych przez akcjonariusza spółki dzielonej.

Z przedstawionego przez wnioskodawczynię opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w przedmiotowej sprawie miał miejsce podział banków przez wydzielenie, zrealizowany na zasadach określonych w ustawie z dnia 15 września 2008r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000r. Nr 94, poz. 1037 ze zm.).

Stosownie do postanowień art. 528 § 1 ustawy Kodeks spółek handlowych, spółkę kapitałową można podzielić na dwie albo więcej spółek handlowych. Natomiast zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu, podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie). W przypadku przeniesienia tej części majątku na istniejącą spółkę wydzielenie następuje w dniu wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki przejmującej (dzień wydzielenia), o czym stanowi art. 530 § 2 Kodeksu.

Ponadto zgodnie z art. 531 § 5 ustawy Kodeks spółek handlowych z dniem wydzielenia wspólnicy spółki dzielonej stają się wspólnikami spółki przejmującej wskazanej w planie podziału.

W przedmiotowej sprawie w 2007r. nastąpił właśnie taki podział przez wydzielenie. W wyniku podziału Banku A. przez wydzielenie zorganizowanej części jego przedsiębiorstwa na Bank B. (podstawa prawna: art. 124c ustawy Prawo bankowe w związku z art. 529 § 1 pkt 4 ustawy Kodeks spółek handlowych) w zamian za akcje w podwyższonym kapitale zakładowym Banku B., akcjonariusze Banku A. objęli Akcje Emisji Podziałowej wyemitowane w związku z integracją Banku B. z Bankiem A. w stosunku 1:3,3 (tj. akcjonariusze Banku A. w zamian za np. 100 swoich akcji otrzymywali 330 nowowyemitowanych akcji Banku B.) przy zachowaniu dotychczasowego stanu posiadania akcji Banku A.

Zatem w przedmiotowej sprawie nie ulega wątpliwości, że to dopiero w drodze podziału przez wydzielenie dokonanego w 2007r. wnioskodawczyni nabyła akcje Banku B. W związku z powyższym, uznać należy, iż w przedmiotowej sprawie nie został spełniony jeden z warunków określonych w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed 01 stycznia 2004r., gdyż akcje Banku B., z których 120 wnioskodawczyni sprzedała w 2010r. a pozostałe zamierza sprzedać w 2011r. nie zostały nabyte przed dniem 01 stycznia 2004r. a dopiero z dniem podziału przez wydzielenie, który w niniejszej sprawie miał miejsce w 2007r. Tym samym wnioskodawczyni stała się akcjonariuszem Banku B. i posiadaczem akcji tegoż banku dopiero w 2007r. Oznacza to, że dopiero z dniem wydzielenia wnioskodawczyni nabyła prawo do akcji Banku B. Wcześniej dysponowała wyłącznie prawem do akcji Banku A. Nie można utożsamiać akcji Banku A. z akcjami Banku B. Wnioskodawczyni nabyła w 2007r. akcje Banku B. w wyniku podziału przez wydzielenie z Banku A. zorganizowanej części jego przedsiębiorstwa na Bank B., a zatem podmiotu innego niż ten, którego akcje nabyła w różny sposób w 1995r. Bank A. i Bank B. nie są tym samym podmiotem a więc i akcje tych banków nie są tymi samymi akcjami. Zatem na gruncie prawa podatkowego za datę nabycia przez wnioskodawczynię papierów wartościowych jakimi były akcje Banku B. należy przyjąć rok 2007r. Natomiast nabywając akcje Banku A. przed 2004r. – w 1995r. wnioskodawczyni była właścicielem wyłącznie tych akcji Banku A. i nie przysługiwały jej żadne prawa do akcji Banku B.

Tymczasem zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych są dochody ze sprzedaży papierów wartościowych (m.in. akcji) nabytych przed 01 stycznia 2004r. Aby zatem dochody ze sprzedaży przez wnioskodawczynię akcji Banku B. podlegały zwolnieniu od podatku, to nabycie przez wnioskodawczynię tych akcji powinno było mieć miejsce przed 2004r. Fakt, że akcje Banku B. przyznawane były w związku z posiadaniem akcji Banku A. nabytych przed 01 stycznia 2004r. nie świadczy o tym, że dochody z ich sprzedaży są zwolnione z podatku. Bez znaczenia w przedmiotowej sprawie jest również fakt, że akcje Banku B. służyły wyrównaniu utraty wartości przez akcje Banku A., ponieważ właścicielem tych akcji – akcji Banku B. wnioskodawczyni stała się dopiero w 2007r. W niniejszym przypadku istotny jest bowiem dzień nabycia akcji Banku B. (które są innym papierem wartościowym niż akcje Banku A.) a nie dzień nabycia akcji Banku A., z którymi związane było przyznanie akcji Banku B., ale dopiero w 2007r.

W związku z tym, dochód ze sprzedaży w bieżącym roku, tj. w 2011r. akcji Banku B. w sytuacji opisanej we wniosku nie będzie mógł być objęty zwolnieniem wynikającym z art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw tylko dlatego, że akcje Banku A. z którymi związane było przyznanie akcji Banku B. nabyte zostały przed 01 stycznia 2004r. Dla ustalenia prawa do zwolnienia istotnym jest ustalenie daty nabycia akcji Banku B. Dzień nabycia akcji Banku A. nie jest tożsamy z tą datą, jak chce wnioskodawczyni.

Reasumując, dochód ze sprzedaży w 2011r. akcji Banku A. w części odpowiadający 84 akcjom pracowniczym tego banku nabytym na preferencyjnych warunkach oraz dochód ze sprzedaży 239 sztuk akcji Banku B. nabytych w drodze podziału przez wydzielenie będzie podlegał opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym, na zasadach określonych w art. 30b ustawy i powinien zostać wykazany w zeznaniu rocznym za 2011r., na formularzu PIT-38. W stosunku do tych akcji nie zostały bowiem spełnione wszystkie warunki określone w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed 01 stycznia 2004r.

Dochodem ze sprzedaży akcji Banku A. będzie różnica między sumą przychodów uzyskanych z tego zbycia a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14 – osiągnięta w roku podatkowym.

Ponieważ jak wskazała wnioskodawczyni akcje Banku A. nabyła – zakupiła za określoną (preferencyjną) cenę, to w przypadku ich zbycia zastosowanie znajdzie art. 23 ust. 1 pkt 38 ustaw. Zgodnie z tym przepisem nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych, albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e.

W świetle powyższego, poniesione przez wnioskodawczynię w 1995r. wydatki na nabycie 84 sztuk akcji Banku A. będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w przypadku ich sprzedaży w 2011r., jednakże co wymaga podkreślenia nie całość tych wydatków wnioskodawczyni może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. W przedmiotowej sprawie istotne znaczenie ma bowiem fakt, że w drodze podziału przez wydzielenie w zamian za akcje Banku A. wnioskodawczyni otrzymała akcje Banku B. Oznacza to, że akcje Banku B. zostały przyznane wnioskodawczyni w związku z posiadaniem akcji Banku A., a więc akcje Banku B. nie zostały przyznane wnioskodawczyni bezpłatnie, ale dlatego, że posiadała akcje Banku A. Tym samym w celu ustalenia kosztu nabycia 84 akcji Banku A. należy mieć również na uwadze, że sprzedając akcje Banku B. wnioskodawczyni będzie musiała ustalić koszty nabycia akcji Banku B., które w części stanowią koszt nabycia akcji Banku A. Zatem w celu ustalenia kosztów nabycia w przypadku sprzedaży akcji Banku A. wnioskodawczyni musi wziąć pod uwagę reguły dotyczące sposobu ustalania kosztu nabycia w przypadku sprzedaży akcji nabytych w wyniku podziału przez wydzielenie, czyli akcji Banku B.

Koszt uzyskania przychodów w przypadku odpłatnego zbycia udziałów (akcji) w spółce przejmującej – Banku B. - jak wynika z art. 24 ust. 8 zdanie drugie ustawy ustala się w zależności od sposobu nabycia udziałów (akcji) w spółce dzielonej.

Stosownie do powołanego przepisu art. 24 ust. 8 ww. ustawy zdanie drugie przy ustalaniu dochodu z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej udziałowiec (akcjonariusz) ustala koszt uzyskania przychodów na podstawie:

  1. art. 22 ust. 1f - jeżeli udziały (akcje) w spółce przejmowanej lub dzielonej zostały objęte w zamian za wkład niepieniężny,
  2. art. 23 ust. 1 pkt 38 - jeżeli udziały (akcje) w spółce przejmowanej lub dzielonej zostały nabyte albo objęte za wkład pieniężny,
  3. wysokości wydatków na nabycie lub objęcie udziałów (akcji) w spółce dzielonej, ustalonych zgodnie z pkt 1 lub pkt 2, w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego udziałowca (akcjonariusza) wartość nominalna unicestwianych udziałów (akcji) w spółce dzielonej do wartości nominalnej udziałów (akcji) przed podziałem; pozostała część kwoty tych wydatków stanowi koszt uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółek podzielonych przez wydzielenie.

W świetle cytowanych wyżej przepisów uznać należy, iż w przedstawionym zdarzeniu dla określenia kosztów uzyskania przychodów w przypadku zbycia akcji Banku A. jak również akcji Banku B. otrzymanych w związku z podziałem banków, znaczenie ma sposób nabycia akcji banku dzielonego, czyli akcji Banku A., skoro koszty nabycia tych akcji mogą być odliczone proporcjonalnie od przychodu ze zbycia akcji Banku A. oraz Banku B.

Wnioskodawczyni we wniosku wskazała, że akcje Banku A. nabyła w różny sposób: część na Giełdzie Papierów Wartościowych, część za obligacje Skarbu Państwa a część w ofercie dla pracowników po cenie preferencyjnej.

Z powyższego wynika zatem, że akcje Banku A. wnioskodawczyni nabyła zarówno za gotówkę – wkład pieniężny – dotyczy akcji nabytych na Giełdzie papierów wartościowych oraz po preferencyjnej cenie, jak i w zamian za wkład niepieniężny – dotyczy 2 szt akcji nabytych w zamian za obligacje Skarbu Państwa.

Oznacza to, że ustalając koszty uzyskania przychodu w momencie zbycia akcji Banku A. i Banku B. wnioskodawczyni powinna ustalić koszty nabycia akcji Banku A. zarówno w oparciu o art. 22 ust. 1f ustawy jak i zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

I tak zgodnie z art. 22 ust. 1f ustawy koszt uzyskania przychodów ustala się w wysokości nominalnej wartości objętych udziałów (akcji) z dnia ich objęcia, jeżeli te udziały (akcje) zostały objęte w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

Zgodnie natomiast z art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych, albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e.

W świetle powyższego, nominalna wartość z dnia objęcia w 1995r. 2 sztuk akcji Banku A. w zamian za obligacje Skarbu Państwa oraz poniesione przez wnioskodawczynię w 1995r. wydatki na nabycie 23 i 84 sztuk akcji Banku A. będą stanowiły koszt uzyskania przychodu.

Jednakże ustalając koszt przy zbyciu akcji Banku A. i Banku B. wnioskodawczyni musi wziąć pod uwagę regułę zawartą art. 24 ust. 8 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Reguła ta dotyczy metody, którą trzeba zastosować przy ustalaniu wysokości wydatków na nabycie (objęcie) akcji Banku A., która może być uznana za koszty uzyskania przychodu przy sprzedaży akcji Banku A. jak i Banku B. Z przepisu jasno bowiem wynika, iż nie cała wysokość wydatków na nabycie (objęcie) akcji Banku A. może być kosztem uzyskania przychodu ze sprzedaży akcji Banku A., jak również nie cała wysokość wydatków na nabycie (objęcie) akcji Banku A. może być kosztem uzyskania przychodu ze sprzedaży akcji Banku B.

Wnioskodawczyni winna koszty ustalić proporcjonalnie. W proporcji winna uwzględnić wartość nominalną unicestwianych akcji w spółce dzielonej do wartości nominalnej akcji przed podziałem. Stosunek w jakim pozostają do siebie obie wartości nominalne akcji Banku A.: po podziale i przed podziałem będzie stanowił proporcję, którą następnie należy potraktować ogół wydatków poniesionych na nabycie akcji Banku A. Tak obliczona kwota będzie mogła być kosztem uzyskania przychodów ze zbycia akcji Banku B. Reszta kwoty stanowi koszty uzyskania przychodu ze zbycia akcji Banku A. Postępowanie takie jest racjonalne, gdyż akcje Banku A. w wyniku podziału zmieniły swoją wartość nominalną, gdyż nastąpiło jej obniżenie, jednakże wnioskodawczyni zachowała prawo do tych obniżonych akcji Banku A. i akcje te dopiero teraz zamierza sprzedać. Wówczas część kosztów nabycia obliczona w wyniku proporcji przypadanie na tak uzyskany przychód.

W przedmiotowej sprawie zbywając akcje Banku A. wnioskodawczyni ma zatem prawo obniżyć przychód o wyliczoną proporcją część kosztów nabycia tych akcji. Różnica stanowiła dochód ze zbycia. Wnioskodawczyni winna jednak uwzględnić fakt, że opodatkowaniu podlegać będzie tylko dochód w części odpowiadający 84 akcjom pracowniczym. Z kolei dochód ze zbycia 25 sztuk akcji Banku A. może podlegać zwolnieniu na mocy art. 52 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast reszta ustalonych proporcjonalnie kosztów nabycia akcji Banku A. musi zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów ze zbycia akcji Banku B., jednak nie w całości, a w części odpowiadającej mającym być przedmiotem zbycia 239 akcjom tego banku. Bowiem sprzedając w 2010r. 120 sztuk akcji Banku B. wnioskodawczyni również miała prawo do pomniejszenia uzyskanego z tego tytułu przychodu o koszty ustalone według wyżej wskazanej proporcji, ale w części przypadającej na 120 sztuk akcji Banku B. Natomiast reszta ustalonych proporcjonalnie kosztów to koszty nabycia 239 sztuk akcji Banku B.

Ponadto przychód ze zbycia akcji można pomniejszyć również o koszty poniesione przez wnioskodawczynię w celu uzyskania przychodu a związane z obsługą rachunku przez biuro maklerskie oraz koszty prowizji związanych z prowadzeniem lub założeniem rachunku, jednakże również tylko w takiej wysokości, w jakiej przypadają na sprzedaną w 2011r. ilość akcji Banku A. i Banku B.

Podsumowując, dochód ze sprzedaży 25 sztuk akcji Banku A., które wnioskodawczyni ma zamiar sprzedać w 2011r. nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ zostały spełnione przesłanki warunkujące zwolnienie dochodu ze sprzedaży ww. akcji z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Natomiast z uwagi na fakt, że 84 akcje Banku A. nie zostały nabyte na podstawie publicznej oferty, a 239 akcji Banku B. nie zostało nabytych przed 01 stycznia 2004r. a więc nie zostały spełnione warunki określone w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed 01 stycznia 2004r., to dochód z ich sprzedaży podlegał będzie opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym, na zasadach określonych w art. 30b ww. ustawy i powinien zostać wykazany w zeznaniu rocznym za 2011r., na formularzu PIT-38.

W związku z powyższym jednorazowa sprzedaż w 2011r. posiadanych przez wnioskodawczynię akcji Banku A. i Banku B. będzie stanowiła źródło przychodu w rozumieniu przepisów art. 10 ust. 1 pkt 7 i art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a dochód z ich sprzedaży nie będzie podlegał zwolnieniu a podlegał będzie opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym, na zasadach określonych w art. 30b ww. ustawy.

Tym samym stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Do wniosku wnioskodawczyni dołączyła plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj