Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.106.2019.1.AK
z 11 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2019 r. (data wpływu 19 lutego 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu pn. „Lokalne partnerstwo na rzecz rozwoju …” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu pn. „Lokalne partnerstwo na rzecz rozwoju …”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Fundacja wpisana została do KRS … 2016 r. W ramach swojej działalności statutowej realizuje szereg inicjatyw w tym realizuje projekty dofinansowane ze środków zewnętrznych na działania statutowe. Fundacja otrzymała dofinansowanie w ramach Programu, działanie „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER”, poddziałanie „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” w ramach projektu grantowego pt. „Budowa partnerstw lokalnych w oparciu o zasoby …” objętego umową zawartą w dniu 20 grudnia 2018 roku pomiędzy Zarządem Województwa, a LGD. Fundacja jako grantobiorca powyższego projektu realizuje zadanie pn. „Lokalne partnerstwo na rzecz rozwoju …”. Celem zadania jest zrównoważony rozwój obszaru oraz wzmocnienie społeczeństwa obywatelskiego poprzez działania związane z tworzeniem partnerstwa w zakresie innowacji w turystyce w oparciu o zasoby lokalne gminy G. nad D. do dnia złożenia wniosku o rozliczenie grantu. W ramach zadania Fundacja ma zamiar zrealizować następujące czynności:

  1. Organizacja tematycznych warsztatów dla członków … oraz osób potencjalnie mogących do niego przystąpić. Temat: Sprzedaż produktów lokalnych (zlecenie wykonawcy zewnętrznemu),
  2. Opracowanie grafiki (projektu) gadżetu promującego sieć współpracy (zlecenie wykonawcy zewnętrznemu),
  3. Wykonanie zaprojektowanego gadżetu promującego … (zlecenie wykonawcy zewnętrznemu),
  4. Wykonanie Wirtualnych Spacerów dla wybranej oferty sieci (zlecenie wykonawcy zewnętrznemu),
  5. Zaprojektowanie, wykonanie oraz montaż tablic informacyjno-promocyjnych - 5 szt. na obszarze LGD (zlecenie wykonawcy zewnętrznemu),
  6. Opracowanie ofert dla podmiotów w sieci; oferty pobytów oraz atrakcji turystycznych dla turystów odwiedzających obszar LGD oraz ich wydruk (zlecenie wykonawcy zewnętrznemu).

Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej, więc nie mieści się w kręgu podmiotów wymienionych w art. 15-17 ustawy o podatku od towarów i usług i w myśl tych przepisów nie jest podatnikiem tego podatku i nie ma podstaw do jego odzyskania. Realizowana operacja jest zgodna z celem projektu grantowego LGD: Wzmocnienie społeczeństwa obywatelskiego poprzez budowę partnerstw lokalnych z zakresu turystyki, aktywności fizycznej, ekologii i ochrony środowiska, aktywności senioralnej z udziałem mieszkańców obszaru LGD, w tym przedstawicieli grup defaworyzowanych. W efekcie zrealizowania operacji Grantobiorcy liczba operacji mających na celu zbudowanie partnerstw lokalnych, w tym w zakresie ochrony środowiska i przeciwdziałania zmianom klimatu, innowacji oraz nowych technologii powiększy się o 1. Operacja Grantobiorcy realizowana jest od stycznia do 31 marca 2019 r. Realizowana operacja będzie miała istotny wpływ na promowanie obszarów wiejskich.

Fundacja nie działa w celu osiągnięcia zysków, nie prowadzi działalności komercyjnej. Wykorzystane zostaną lokalne zasoby rzeczowe - teren Gminy G. nad D. w zakresie montażu tablic informacyjno-promocyjnych (Grantobiorca posiada prawo do dysponowania nieruchomościami na cele projektowe oraz zgody władz Gminy na realizację oznaczeń). Fundacja udostępni swoją stronę www. celem umieszczenia wirtualnych spacerów, partner współpracujący - Hotel udostępni miejsce do bezpłatnej dystrybucji gadżetu promującego sieć współpracy oraz ofert spędzania czasu wolnego na obszarze LGD. Wszystkie efekty projektu (spacery wirtualne, szkolenie, gadżet promujący oraz oferta i oznaczenia tablicami informacyjno- promocyjnymi) będą ogólnodostępne i bezpłatne. Zrealizowana inwestycja nie będzie służyła do wykonywania czynności opodatkowanych, nie będzie miała związku z jakąkolwiek sprzedażą opodatkowaną. W związku z tym Fundacji nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku, bądź zwrotu różnicy podatku. Korzystanie z ogólnodostępnej infrastruktury będzie nieodpłatne. W związku z tym uznano, że VAT w projekcie jest kosztem kwalifikowanym i nie można go odzyskać. W wyniku wewnętrznych procedur LGD oraz faktu, że operacja Fundacji stanowi część projektu LGD wymagane jest wydanie przez Krajową Informację Skarbową interpretacji indywidualnej potwierdzającej, że VAT nie jest możliwy do odzyskania i równocześnie stanowi on koszt kwalifikowany w projekcie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Fundacji przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96 ustawy, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy.


W świetle tych przepisów możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.


Przedstawiona zatem zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługobiorców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne, oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust.1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ Fundacja nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT a ponadto nabywane w ramach realizacji grantu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z tym, Fundacja nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji grantu. Tym samym Fundacji nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust.1 ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj