Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.59.2019.1.LS
z 13 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2019 r. (data wpływu 31 stycznia 2019 r.) uzupełniony pismem z dnia 28 stycznia 2019 r. (data wpływu 30 stycznia 2019 r.) oraz pismem z dnia 26 lutego 2019 r. (data wpływu 7 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów związanych z realizacją projektu pn.: „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów związanych z realizacją projektu pn.: „…”. Wniosek uzupełniono w dniu 30 stycznia 2019 r. o potwierdzenie uiszczenia opłaty oraz w dniu 7 marca 2019 r. o wskazanie przedmiotu wniosku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca SP ZOZ X jest podmiotem leczniczym wpisanym w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą oraz jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. SP ZOZ w X udziela świadczeń zdrowotnych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej oraz ambulatoryjnej opieki specjalistycznej w ramach kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia. Ponadto świadczy odpłatnie usługi medyczne dla pozostałych odbiorców, tj. pracodawców, odbiorców indywidualnych. Dodatkowo SP ZOZ świadczy usługi wynajmu powierzchni użytkowej w budynku SP ZOZ dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. SP ZOZ na podstawie umowy z dnia 23 października 2018 r. zawartej z Województwem Y uzyskał dofinansowanie do realizacji projektu pn.: „…” w ramach Działania 13.1 Infrastruktura ochrony zdrowia Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Y na lata 2014-2020.

SP ZOZ w X w ramach projektu dnia 28 listopada 2018 r. dokonał zakupu jednego wózka transportowego dla pacjentów o wartości netto … zł (VAT … zł), służącego do transportu pacjentów z problemami do samodzielnego poruszania się. Natomiast w dniu 17 grudnia 2018 r. SP ZOZ dokonał zakupu dwóch plakatów informacyjnych o łącznej wartości netto … zł (VAT … zł), informujących o realizacji ww. projektu z wykorzystaniem dofinansowania z Unii Europejskiej. Dodatkowo w ramach realizacji projektu SP ZOZ planuje zakup aparatu USG. Zakupiony aparat USG będzie wykorzystywany do badań diagnostycznych na potrzeby świadczenia usług medycznych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej.

Projekt dotyczy wyłącznie działalności w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej (POZ), świadczonej przez SP ZOZ. W ww. projekcie Wnioskodawca będzie jedynym podmiotem wykorzystującym zakupioną w ramach projektu infrastrukturę (tj. sprzęt medyczny). Zakupiony sprzęt w ramach ww. projektu będzie wykorzystywany wyłącznie na rzecz świadczenia usług w zakresie opieki medycznej wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174).

SP ZOZ nie dokonał pomniejszenia podatku należnego VAT o podatek naliczony od poczynionych zakupów w ramach realizacji przedmiotowego projektu. Analogicznie w przyszłości SP ZOZ nie zamierza dokonać obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego od planowanego zakupu aparatu USG w marcu 2019 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wobec przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wniosku przysługuje Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej w X prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, poczynione zakupy na potrzeby realizacji ww. projektu służą czynnościom zwolnionym z opodatkowania wymienionym w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W myśl art. 86 ust. 1 przywołanej ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje od zakupów towarów i usług w zakresie w jakim te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W następstwie takiego stanu rzeczy SP ZOZ nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów służących świadczeniu usług medycznych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, tym samym SP ZOZ nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (SP ZOZ) jest podmiotem leczniczym wpisanym w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą oraz jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca udziela świadczeń zdrowotnych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej oraz ambulatoryjnej opieki specjalistycznej w ramach kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia. Ponadto Zainteresowany świadczy odpłatnie usługi medyczne dla pozostałych odbiorców, tj. pracodawców, odbiorców indywidualnych. Dodatkowo SP ZOZ świadczy usługi wynajmu powierzchni użytkowej w budynku SP ZOZ dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. SP ZOZ na podstawie umowy z dnia 23 października 2018 r. zawartej z Województwem Y uzyskał dofinansowanie do realizacji projektu pn.: „…” w ramach Działania 13.1 Infrastruktura ochrony zdrowia Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Y na lata 2014-2020. Wnioskodawca w ramach projektu dnia 28 listopada 2018 r. dokonał zakupu jednego wózka transportowego dla pacjentów o wartości netto … zł (VAT … zł), służącego do transportu pacjentów z problemami do samodzielnego poruszania się. Natomiast w dniu 17 grudnia 2018 r. SP ZOZ dokonał zakupu dwóch plakatów informacyjnych o łącznej wartości netto … zł (VAT … zł), informujących o realizacji ww. projektu z wykorzystaniem dofinansowania z Unii Europejskiej. Dodatkowo w ramach realizacji projektu SP ZOZ planuje zakup aparatu USG. Zakupiony aparat USG będzie wykorzystywany do badań diagnostycznych na potrzeby świadczenia usług medycznych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej. Projekt dotyczy wyłącznie działalności w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej (POZ), świadczonej przez SP ZOZ. W ww. projekcie Wnioskodawca będzie jedynym podmiotem wykorzystującym zakupioną w ramach projektu infrastrukturę (tj. sprzęt medyczny). Zakupiony sprzęt w ramach ww. projektu będzie wykorzystywany wyłącznie na rzecz świadczenia usług w zakresie opieki medycznej wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. SP ZOZ nie dokonał pomniejszenia podatku należnego VAT o podatek naliczony od poczynionych zakupów w ramach realizacji przedmiotowego projektu. Analogicznie w przyszłości SP ZOZ nie zamierza dokonać obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego od planowanego zakupu aparatu USG w marcu 2019 r.

W związku z powyższym, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż – jak oświadczył Zainteresowany – zakupiony sprzęt w ramach ww. projektu będzie wykorzystywany wyłącznie na rzecz świadczenia usług w zakresie opieki medycznej wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Projekt dotyczy wyłącznie działalności w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej (POZ), świadczonej przez SP ZOZ.

Mając na uwadze opis sprawy oraz przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu. Powyższe wynika z faktu, że nabyte w związku z realizacją przedmiotowego projektu towary i usługi nie są/nie będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało ocenić jako prawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj