Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.37.2019.2.ENB
z 12 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA



Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2019 r. (data wpływu 28 stycznia 2019 r.), uzupełnionym w dniu 16 lutego 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanego stypendium - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 16 lutego 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanego stypendium.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 6 marca 2018 r. Wnioskodawczyni zostało przyznane przez niemiecką Fundację X. roczne tzw. stypendium powrotowe, przeznaczone dla byłych stypendystów Fundacji w Niemczech, którzy wcześniej odbywali w tym kraju staż podoktorski, a następnie podejmują pracę naukową w kraju Europy Środkowej lub Wschodniej. Zgodnie z informacją zamieszczoną na stronie Fundacji, celem stypendium jest wspieranie tworzenia i rozwoju własnych grup roboczych przez otrzymujących je naukowców. Stypendium obejmowało okres 1 listopada 2017 r. – 31 października 2018 r. Łączna kwota stypendium wyniosła 6.500 EUR, wypłacone w dwóch równych ratach otrzymanych 27 marca i 16 sierpnia 2018 r. Stypendium było wypłacane przez Fundację X. bezpośrednio Wnioskodawczyni jako stypendystce. W trakcie otrzymywania stypendium Wnioskodawczyni była zatrudniona w ramach umowy o pracę (pół etatu) w A. w B. Strona www. informuje, że: „stypendia i nagrody X. są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z poźn. zm.) w związku z wydaniem przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego decyzji zatwierdzającej zasady ich przyznawania. Stypendia te zwolnione są od podatku dochodowego również na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 wspomnianej ustawy, w świetle pisma Fundacji z dnia 31 października 2006 stwierdzającego, iż stypendia i nagrody X. spełniają kryteria wymienione w powyższym przepisie prawnym”.

Ponadto w przesłanym uzupełnieniu Wnioskodawczyni wyjaśniła, że w dacie otrzymania stypendium posiadała miejsce zamieszkania dla celów podatkowych wyłącznie w Polsce. Otrzymywane stypendium, mieści się w kategorii stypendiów służących prowadzeniu badań naukowych. Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, że informacje podane na polskiej stronie Stowarzyszenia Stypendystów Fundacji potwierdzają, że zasady przyznawania tego stypendium zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawczyni powinna uwzględniać wyżej opisane stypendium w deklaracji podatkowej za rok 2018?


Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z cytowaną powyżej informacją, uważa, że stypendium jest wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych i nie ma obowiązku uwzględnienia go w deklaracji podatkowej za rok 2018.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Z treści wniosku wynika, że w dniu 6 marca 2018 r. Wnioskodawczyni zostało przyznane przez niemiecką Fundację X. roczne tzw. stypendium powrotowe, przeznaczone dla byłych stypendystów Fundacji w Niemczech, którzy wcześniej odbywali w tym kraju staż podoktorski, a następnie podejmują pracę naukową w kraju Europy Środkowej lub Wschodniej. Zgodnie z informacją zamieszczoną na stronie Fundacji, celem stypendium jest wspieranie tworzenia i rozwoju własnych grup roboczych przez otrzymujących je naukowców. Stypendium obejmowało okres 1 listopada 2017 r. – 31 października 2018 r. Łączna kwota stypendium wyniosła 6.500 EUR, wypłacone w dwóch równych ratach otrzymanych 27 marca i 16 sierpnia 2018 r. Stypendium było wypłacane przez Fundację X. bezpośrednio Wnioskodawczyni jako stypendystce. W trakcie otrzymywania stypendium Wnioskodawczyni była zatrudniona w ramach umowy o pracę (pół etatu) w A. w B. Strona www. informuje, że: „stypendia i nagrody X. są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z poźn. zm.) w związku z wydaniem przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego decyzji zatwierdzającej zasady ich przyznawania. Stypendia te zwolnione są od podatku dochodowego również na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 wspomnianej ustawy, w świetle pisma Fundacji z dnia 31 października 2006 stwierdzającego, iż stypendia i nagrody X. spełniają kryteria wymienione w powyższym przepisie prawnym”.

Ponadto w przesłanym uzupełnieniu Wnioskodawczyni wyjaśniła, że w dacie otrzymania stypendium posiadała miejsce zamieszkania dla celów podatkowych wyłącznie w Polsce. Otrzymywane stypendium, mieści się w kategorii stypendiów służących prowadzeniu badań naukowych. Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, że informacje podane na polskiej stronie Stowarzyszenia Stypendystów Fundacji potwierdzają, że zasady przyznawania tego stypendium zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Mając na uwadze, że wskazane we wniosku stypendium zostało wypłacone przez niemiecką Fundację, to w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdą przepisy umowy z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r., Nr 12, poz. 90).

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ww. umowy, dochody osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, gdzie są osiągane, a które nie są objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

W świetle cytowanego powyżej art. 22 ust. 1 umowy polsko – niemieckiej, przedmiotowe stypendium podlega opodatkowaniu w Polsce, i w konsekwencji mają do niego zastosowanie regulacje ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń (art. 11 ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r.).

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym przed 1 października 2018 r., wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów o szkolnictwie wyższym lub stypendia przyznawane na podstawie przepisów o zasadach finansowania nauki oraz inne stypendia naukowe i stypendia za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Należy przy tym podkreślić, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym przed 1 października 2018 r. określa rodzaje (grupy) stypendiów, dla których ustawodawca przewidział preferencję podatkową w postaci zwolnienia od podatku. Na podstawie tego przepisu wolne od podatku są również inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.


W odniesieniu do tej grupy stypendiów, należy podkreślić, że:


  • muszą one mieć charakter stypendiów naukowych (tj. służących kontynuowaniu nauki lub prowadzeniu badań naukowych) i stypendiów za wyniki w nauce (tj. przyznawanych w oparciu o kryterium celów osiągniętych w dziedzinie nauki i służących dalszemu rozwojowi naukowemu);
  • zasady ich przyznawania muszą być zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania (bez konieczności uprzedniego zasięgnięcia opinii ww. Rady);
  • na moment ich otrzymania przez stypendystę ww. procedura zatwierdzania zasad ich przyznawania musi być zakończona.


Podkreślić również należy, że ww. zwolnienie jest wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, co oznacza, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą.

W sytuacji zatem, gdy jak wskazuje Wnioskodawczyni, otrzymane stypendium, mieści się w kategorii stypendiów służących prowadzeniu badań naukowych, a uzyskane przez Wnioskodawczynię informacje potwierdzają, że zasady przyznawania tego stypendium zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, uznać należy, że zostały spełnione przesłanki warunkujące zastosowanie zwolnienia przedmiotowego o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39, i w konsekwencji otrzymane przez Wnioskodawczynię stypendium korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie tego przepisu.

Powyższe oznacza, że Wnioskodawczyni nie ma obowiązku uwzględniania tego stypendium w deklaracji podatkowej za 2018 r.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj