Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-956/12-5/AD
z 17 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2012 r. (data wpływu 17 września 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 września 2012 r. (data wpływu 27 września 2012 r.), pismem z dnia 23 października 2012 r. (data wpływu 30 października 2012 r.) oraz pismem z dnia 11 grudnia 2012 r. (data doręczenia 12 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatkujest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie stawki podatku. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 26 września 2012 r. (data wpływu 27 września 2012 r.) o sprecyzowanie zakresu wniosku, a także uiszczenie brakującej opłaty, pismem z dnia 23 października 2012 r. (data wpływu 30 października 2012 r.) zawierającym wykaz osób upoważnionych do reprezentowania Wnioskodawcy oraz pismem z dnia 11 grudnia 2012 r. (data doręczenia 12 grudnia 2012 r.) o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca – C. jest instytucją kultury posiadającą osobowość prawną, wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury Województwa Wielkopolskiego. Przedmiot i cel działania Zainteresowanego określony został w statucie instytucji. Wśród nich należy wyodrębnić przede wszystkim upowszechnianie dzieł sztuki z różnych dziedzin i tworzenie jak najszerszego dostępu do przedsięwzięć upowszechniających kulturę i sztukę. Dzieła sztuki to przede wszystkim filmy, przedstawienia teatralne, koncerty muzyczne, formy plastyczne, literackie, estradowe i inne. Oprócz ww. przedmiotem działania instytucji jest również prowadzenie impresariatu artystycznego, organizacja imprez o randze regionalnej i ogólnopolskiej, współdziałanie z innymi organizatorami w tym zakresie.

Większość działań merytorycznych prowadzonych przez instytucję jest biletowana i zgodnie z art. 43 ust. 19 ustawy o podatku od towarów i usług czynność ta opodatkowana jest stawką 8%. Poza biletami wstępu instytucja sprzedaje również własne spektakle teatralne. Wnioskodawca zajmuje się produkcją całego spektaklu, a mianowicie organizuje i wypłaca honoraria aktorom, kupuje prawa autorskie do scenariusza, zgłasza konkretny spektakl do Stowarzyszenia, kupuje materiały niezbędne do scenografii, wypłaca wynagrodzenia obsłudze, itd. Reasumując ponosi wszelkie koszty związane z organizacją premiery teatralnej i późniejszymi spektaklami teatralnymi i odlicza od nich naliczony podatek VAT.

Jeżeli spektakl własnej produkcji odbywa się na scenie Zainteresowanego impreza ta jest biletowana (czyli związana bezpośrednio ze wstępem) i opodatkowana stawką 8% VAT.

Również spektakle teatralne wystawiane poza siedzibą Wnioskodawcy sprzedawane różnym podmiotom Zainteresowany opodatkowuje stawką 8% podatku VAT (podobnie jak w innych teatrach, z którymi instytucja współpracuje), ponieważ są one pośrednio związane z biletami wstępu.

Każdy spektakl przez sprzedawany przez Wnioskodawcę jest związany pośrednio ze sprzedażą biletów, ponieważ poza opłatą za sprzedaż spektaklu opodatkowaną 8%, podmiot dokonujący zakupu ma obowiązek wpłacenia na konto Zainteresowanego tantiem (opodatkowanych stawką 23%) naliczonych od wartości sprzedanych biletów. Każda umowa o sprzedaż spektaklu posiada następujący zapis: „Organizator (kupujący spektakl teatralny) zobowiązuje się do pokrycia tantiem autorskich w wysokości określonej procentowo (np. 14%) (bez podatku VAT) na podstawie raportu kasowego wpływów, bądź od kwoty sprzedaży spektaklu, gdy wpływy netto ze sprzedaży biletów są niższe od kwoty sprzedaży spektaklu.

W związku z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług wynagrodzenia autorskie podlegają opodatkowaniu VAT według stawki podstawowej 23% w związku z powyższym wynagrodzenie autorskie należy powiększyć o należny podatek VAT.

Tantiemy autorskie będą płatne przelewem na konto C. do 7 dni po dostarczeniu w/w raportów kasowych. Organizator jest zobligowany do dostarczenia ww. raportu do 7 dni po prezentacji spektaklu. Faktura VAT potwierdzająca dokonanie wpłaty zostanie wystawiona po przekazaniu raportu biletowego i w/w wpłaty na konto C.”.

Wobec powyższego sprzedaż spektakli teatralnych (może pośrednio) ale jest związana ze sprzedażą biletów wstępu, przede wszystkim poprzez tantiemy, które płatne są od ilości sprzedanych biletów wstępu.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że wszelkie zyski uzyskiwane z realizowanych spektakli (sprzedawanych spektakli) są w całości przeznaczane na działalność statutową, a konkretnie na premiery teatralne (produkcje nowych spektakli teatralnych). Premierowe spektakle teatralne w pierwszej kolejności prezentowane są na scenie Wnioskodawcy. Powyższa usługa jest opodatkowana 8% podatkiem VAT w związku ze sprzedażą biletów wstępu na premierę (impreza biletowana). Po premierze nowa produkcja teatralna realizowana (sprzedawana) jest w innych miejscach całego kraju.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca winien naliczać 8% podatek od towarów i usług od wartości sprzedawanych spektakli teatralnych obcym podmiotom?

Zdaniem Wnioskodawcy, czynnego podatnika podatku od towarów i usług, umowy dotyczące sprzedaży spektakli teatralnych są związane ze sprzedażą biletów na zakupiony spektakl wobec powyższego sprzedaż spektaklu teatralnego winna być opodatkowana stawką 8%. Ponadto w przypadku opodatkowania sprzedaży spektaklu oraz opodatkowania sprzedaży biletów wstępu, instytucja ma prawo odliczyć 100% podatku naliczonego od faktur zakupu związanych z ww. spektaklami.

Stawka ta jest również stosowana przez inne teatry, z którymi instytucja współpracuje. Na mocy obowiązującego prawa od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawodawca zwolnił od podatku usługi kulturalne takich instytucji jak Wnioskodawca (art. 43 ust. 17 ustawy). Jednak jeżeli świadczenie usług ma jakiś związek z pojęciem „wstępu” podlega to opodatkowaniu stawką 8%.

Zainteresowany uważa, że konieczność przedstawienia raportu kasowego z ilością sprzedanych biletów w celu rozliczenia się ze Stowarzyszeniem są związane z pojęciem „wstępu” dlatego też opodatkowuje on spektakle teatralne stawką 8% VAT-u, a zwolnienie podmiotowe dotyczy wyłącznie tych form działalności, które nie są w żaden sposób powiązane z pojęciem „wstępu”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie, zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku lub zwolnienie od podatku VAT.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 182, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi kulturalne i rozrywkowe – wyłącznie w zakresie wstępu:

  1. na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,
  2. do obiektów kulturalnych.

Należy ponadto zauważyć, że zgodnie z objaśnieniami do załącznika nr 3 ustawy o VAT wykaz towarów i usług objętych tym załącznikiem nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka 8%.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucję kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle ust. 18 wskazanego wyżej artykułu, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Z kolei w art. 43 ust. 19 ustawy określone zostały usługi wyłączone z ww. zwolnienia m.in. w pkt 2 lit. a) wskazano usługi wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego. Z powyższych przepisów wynika zatem, iż usługi kulturalne w zakresie wstępu na widowiska artystyczne (tj. spektakle, koncerty, przedstawienia itp.) zostały od dnia 1 stycznia 2011 r. objęte obniżoną do wysokości 8% stawką podatku VAT.

Należy zaznaczyć, że pojęcie „wstępu” rozumiane jako prawo do wejścia na dane widowisko artystyczne (spektakl teatralny) wiąże się ze sprzedażą biletów, karnetów itp.

W związku z tym, że świadczenie usług kulturalnych i rozrywkowych, wyłącznie w zakresie wstępu (sprzedaży biletów), od dnia 1 stycznia 2011 r. podlega opodatkowaniu według stawki 8% – zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy, jako czynność wymieniona w poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy, ustalić należy czy Wnioskodawca w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym świadczy usługę, o której mowa jest w poz. 182 ww. załącznika.

Jak wynika z opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawca jest instytucją kultury posiadającą osobowość prawną, wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury Województwa Wielkopolskiego

W tym miejscu należy wskazać, iż zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 ze zm.), działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W rozumieniu art. 2 tej ustawy, formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że opisane we wniosku czynności, polegające na sprzedaży spektakli, wiążą się bezpośrednio z prowadzoną przez Zainteresowanego działalnością kulturalną (usługi kulturalne). Ich głównym celem bowiem jest upowszechnianie i ochrona kultury.

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że sprzedaje m.in. własne spektakle teatralne. Zajmuje się produkcją całego spektaklu, a mianowicie organizuje i wypłaca honoraria aktorom, kupuje prawa autorskie do scenariusza, zgłasza konkretny spektakl do Stowarzyszenia, kupuje materiały niezbędne do scenografii, wypłaca wynagrodzenia obsłudze, itd. Reasumując ponosi wszelkie koszty związane z organizacją premiery teatralnej i późniejszymi spektaklami teatralnymi i odlicza od nich naliczony podatek VAT. Premierowe spektakle teatralne w pierwszej kolejności prezentowane są na scenie Wnioskodawcy. Powyższa usługa jest opodatkowana 8% podatkiem VAT w związku ze sprzedażą biletów wstępu na premierę (impreza biletowana). Po premierze nowa produkcja teatralna realizowana (sprzedawana) jest w innych miejscach całego kraju. Wszelkie zyski uzyskiwane z realizowanych spektakli (sprzedawanych spektakli) są w całości przeznaczane na działalność statutową, a konkretnie na premiery teatralne (produkcje nowych spektakli teatralnych).

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy stawki podatku VAT na sprzedaż spektakli teatralnych obcym podmiotom, tj. czy w przedmiotowej sprawie prawidłowo nalicza on 8% stawkę podatku VAT.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności faktyczne sprawy oraz treść powołanych w tym zakresie przepisów prawa, stwierdzić należy, że w opisanym we wniosku przypadku Wnioskodawca uprawniony jest do korzystania ze zwolnienia od podatku od dnia 1 stycznia 2011 r., zgodnie z powołanym wcześniej art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy. W tym przypadku bowiem, jako instytucja o charakterze kulturalnym, wpisana do Rejestru Instytucji Kultury Województwa Wielkopolskiego, świadczy usługi kulturalne, polegające na upowszechnianiu i ochronie kultury, przeznaczając zyski z tej działalności w całości na działalność statutową (premiery teatralne – produkcję nowych spektakli), a więc na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Natomiast wyłączenie ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 19 pkt 2 lit. a ustawy dotyczy usługi wstępu na spektakle (np. za okazaniem sprzedanych biletów), której w opisanej we wniosku sytuacji, tj. sprzedaży spektakli obcym podmiotom dokonują te podmioty, a nie Wnioskodawca.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że Wnioskodawca dokonując sprzedaży spektakli teatralnych obcym podmiotom powinien zastosować zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33a ustawy.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie podniesione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego oraz we własnym stanowisku Wnioskodawcy, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w niniejszej interpretacji rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj