Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-2.4011.69.2019.1.DJ
z 15 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2019 r. (data wpływu 19 lutego 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Politechnika, jest uczelnią publiczną, której zadania określone zostały w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2018 poz. 1668).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 tej ustawy podstawowymi zadaniami uczelni są:

  1. prowadzenie kształcenia na studiach,
  2. prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia,
  3. prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki,
  4. prowadzenie kształcenia doktorantów,
  5. kształcenie i promowanie kadr uczelni,
  6. stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w:
    1. procesie przyjmowania na uczelnię w celu odbywania kształcenia,
    2. kształceniu,
    3. prowadzeniu działalności naukowej;
  7. wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
  8. stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
  9. upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych
  10. działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

W ramach konkursu organizowanego przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej, Politechnika realizuje projekty (…). Wymienione projekty są projektami finansowanymi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (POIR), Oś (…).

Politechnika realizowała do października 2018 r. wymienione projekty w oparciu o umowy grantowe, w których stronami były Fundacja na rzecz Nauki Polskiej, Kierownik Projektu i Politechnika jako jednostka. W związku z uzyskaniem przez Fundację statusu Instytucji Wdrażającej każdy z projektów realizowany jest w oparciu o zmienioną aneksem umowę grantową na Umowę o dofinansowanie projektu w Programie, np. (…). finansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 Oś (…).

Stronami umowy o dofinansowanie projektu są Fundacja na rzecz Nauki Polskiej jako Instytucja Pośrednicząca oraz Politechnika jako Beneficjent.

Umowa określa m.in.:

  1. przedmiot umowy,
  2. warunki realizacji projektu,
  3. kwalifikowalność wydatków,
  4. sposób wyboru oraz skład zespołu badawczego,
  5. wynagrodzenia i stypendia,
  6. zasady weryfikacji i kontroli dokumentacji projektów.

Zgodnie z warunkami konkursu, wnioskodawcą w konkursie był naukowiec posiadający stopień naukowy doktora. Wnioskodawca jako Kierownik Projektu zobowiązany był do zorganizowania zespołu badawczego, a członkowie zespołu powinni zostać wyłonieni w drodze otwartego konkursu. W wyniku takiego naboru zespół prowadzący prace B+R w projekcie powinien składać się, oprócz kierownika projektu, z minimum dwóch studentów lub doktorantów lub młodych doktorów. Wybrani w drodze konkursu studenci i doktoranci, zgodnie z warunkami konkursu, zostali przyjęci do zespołu na podstawie stypendium. Zasady przyznawania stypendium określa Załącznik Nr 3 do umowy o dofinansowanie projektu „Regulamin przyznawania stypendiów stanowiących pomoc dla uczestników projektu (…)”.

§ 1 Regulaminu brzmi: „Niniejszy regulamin (zwany dalej: „Regulaminem”) określa zasady, warunki i tryb przyznawania oraz wypłacania przez Beneficjenta ze środków na realizację projektu w ramach programów (…). finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 Oś (…), w którym Instytucją Wdrażającą jest Fundacja na rzecz Nauki Polskiej (zwaną dalej: „Instytucją Wdrażającą” lub Fundacją”), stypendiów stanowiących pomoc dla uczestników Projektu z tytułu ich wyboru do prowadzenia prac badawczych w Projekcie (dalej zwanych „Stypendiami”).

Stypendium przyznawane jest stypendyście przez Beneficjenta, tj. Politechnikę na wniosek Kierownika Projektu. Zasady otrzymywania przez stypendystę indywidualnego stypendium określa umowa o imienne stypendium naukowe zawarta pomiędzy Politechniką a stypendystą. „Przedmiotem Umowy jest ustalenie zasad otrzymywania przez Stypendystę indywidualnego stypendium naukowego (zwanego dalej Stypendium), stanowiącego pomoc dla uczestników projektu realizowanego w ramach programu (…). finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 Oś (…), zwanego dalej Projektem, w którym Instytucją Wdrażającą jest Fundacja na rzecz Nauki Polskiej, zwana dalej FNP, z tytułu ich wyboru do prowadzenia prac badawczych w Projekcie”. Umowa określa m.in. wysokość stypendium, sposób wypłacania, obowiązki stypendysty w tym m.in. zobowiązanie do kontynuowania pracy naukowej pod kierunkiem Kierownika Projektu, sporządzanie sprawozdań z pracy naukowej w okresie otrzymywania stypendium.

Wypłata stypendium dokonywana jest na rachunki bankowe stypendystów, bezpośrednio przez Politechnikę ze środków przeznaczonych na realizację projektu z części stypendialnej. Stypendyści nie mogą w okresie pobierania stypendium pobierać innego wynagrodzenia ze środków projektu. Do dnia podpisania aneksów do umów grantowych Politechnika jako jednostka finansowała ze środków projektu koszty prowadzenia badań a stypendia wypłacane były przez Fundację na podstawie umowy o imienne stypendium naukowe. Umowa zawarta była pomiędzy Fundacją i Kierownikiem Projektu oraz stypendystą. Stypendia zwolnione były z pdof w oparciu o indywidualną interpretację.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Politechnika jako płatnik zobowiązana jest na podstawie art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do poboru zaliczek od wypłacanych uczestnikom projektów stypendiów finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 Oś (…)?

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle opisanego stanu faktycznego, Politechnika jako płatnik nie jest zobowiązana do poboru zaliczek od wypłacanego w ramach projektu stypendium finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (POIR), Oś (…), gdyż zdaniem Politechniki do wypłacanego stypendium ma zastosowanie zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2077).

Stypendia wypłacane przez Politechnikę studentom i doktorantom w ramach realizowanych projektów spełniają wszystkie trzy przesłanki zwolnienia określone w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przesłanka pierwsza – studenci i doktoranci zostali wyłonieni do składu zespołów badawczych realizujących projekty w otwartych konkursach przez komisję rekrutacyjną w ramach sformalizowanej procedury określonej w dokumentacji konkursowej i są uczestnikami projektu do których kierowana jest pomoc.

Przesłanka druga – stypendia wypłacane są wyłącznie studentom i doktorantom realizującym dany projekt badawczy na podstawie indywidualnej umowy zawartej z Politechniką. Umowa określa obowiązki stypendysty, w tym m.in. kontynuowanie pracy naukowej pod kierunkiem kierownika projektu, realizowanie zadań objętych projektem, obowiązek składania sprawozdań z pracy naukowej. Stypendia przekazywane na rachunki bankowe stypendystów traktowane są zgodnie z regulaminem konkursu i indywidualną umową zawartą ze stypendystą jako pomoc udzielona studentom i doktorantom uczestnikom projektu w ramach programu finansowanego ze środków POIR.

Przesłanka trzecia – zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c. Do środków europejskich zalicza się m.in. wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego). Realizowane projekty spełniają więc kryterium finansowania z udziałem środków europejskich.

Reasumując, otrzymane przez studentów i doktorantów stypendia stanowią przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak zwolniony z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy. Oznacza to, że na Politechnice, jako płatniku, nie ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanego w ramach projektów (…) stypendium.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychód należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenie otrzymane przez podatnika.

Zatem przychodem będą również wypłacane przez Wnioskodawcę stypendystom świadczenia pieniężne.

Jednakże stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077, z późn. zm.), przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Zgodnie ze wskazanym powyżej przepisem art. 5 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego).

Środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak tylko u uczestnika projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Natomiast użyte w tym przepisie sformułowanie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Jak wynika z przedstawionego opisu stanu faktycznego, w ramach konkursu organizowanego przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej, Politechnika realizuje projekty (…). Wymienione projekty są projektami finansowanymi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (POIR), Oś (…). Politechnika realizowała do października 2018 r. wymienione projekty w oparciu o umowy grantowe, w których stronami były Fundacja na rzecz Nauki Polskiej, Kierownik Projektu i Politechnika jako jednostka. W związku z uzyskaniem przez Fundację statusu Instytucji Wdrażającej każdy z projektów realizowany jest w oparciu o zmienioną aneksem umowę grantową na Umowę o dofinansowanie projektu w Programie, np. (…) finansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020. Stronami umowy o dofinansowanie projektu są Fundacja na rzecz Nauki Polskiej jako Instytucja Pośrednicząca oraz Politechnika jako Beneficjent. Zgodnie z warunkami konkursu, wnioskodawcą w konkursie był naukowiec posiadający stopień naukowy doktora. Wybrani w drodze konkursu studenci i doktoranci, zgodnie z warunkami konkursu, zostali przyjęci do zespołu na podstawie stypendium. Stypendium przyznawane jest stypendyście przez Beneficjenta, tj. Politechnikę na wniosek Kierownika Projektu. Zasady otrzymywania przez stypendystę indywidualnego stypendium określa umowa o imienne stypendium naukowe zawarta pomiędzy Politechniką a stypendystą. Umowa określa m.in. wysokość stypendium, sposób wypłacania, obowiązki stypendysty w tym m.in. zobowiązanie do kontynuowania pracy naukowej pod kierunkiem Kierownika Projektu, sporządzanie sprawozdań z pracy naukowej w okresie otrzymywania stypendium.

Ustosunkowując się do kwestii będącej przedmiotem sformułowanego we wniosku pytania, należy wskazać, że zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Natomiast użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć, jako finansowanie lub współfinansowanie pomocy z tych środków.

Niewątpliwie, w rozpatrywanej sprawie, fundusze na stypendium będą pochodziły ze środków europejskich, o których mowa w przepisie statuującym rozpatrywane zwolnienie przedmiotowe. Natomiast stypendyści, jako uczestnicy projektu będą ostatecznie osobami, którym faktycznie udzielana jest pomoc w ramach projektu.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że środki wypłacane przez Wnioskodawcę stypendystom wskazanych we wniosku projektów finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, podlegają zwolnieniu z opodatkowania zgodnie z treścią przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 tej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W efekcie na Wnioskodawcy, jako płatniku, nie ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych w ramach projektów (…) stypendiów.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj