Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4010.25.2019.1.BK
z 18 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz.U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 stycznia 2019r. (data wpływu 17 stycznia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy dochód (kwota pieniężna) uzyskany przez Stowarzyszenie ze sprzedaży, w procesie likwidacji Stowarzyszenia, całkowicie zamortyzowanych, używanych środków trwałych (sprzętu komputerowego) Stowarzyszenia, podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jeżeli dochód ten zostanie w całości przekazany Akademii jako darowizna na zakup sprzętu naukowo - badawczego dla Wydziału Odlewnictwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy dochód (kwota pieniężna) uzyskany przez Stowarzyszenie ze sprzedaży, w procesie likwidacji Stowarzyszenia, całkowicie zamortyzowanych, używanych środków trwałych (sprzętu komputerowego) Stowarzyszenia podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych -jeżeli dochód ten zostanie w całości przekazany Akademii jako darowizna na zakup sprzętu naukowo - badawczego dla Wydziału Odlewnictwa.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem utworzonym zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r., Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 210, z późn. zm.). Stowarzyszenie zostało wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego - Rejestru Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji oraz Samodzielnych Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej i posiada osobowość prawną.

Stowarzyszenie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. W chwili obecnej Stowarzyszenie nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego. Członkami zwyczajnymi Stowarzyszenia są przedstawiciele i właściciele przedsiębiorstw z branży odlewniczej i kooperujących z nimi. Zgodnie z § 9 Statutu Stowarzyszenia, jego celami są:

  1. tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi przedsiębiorstw odlewniczych i kooperujących z nimi,
  2. obrona interesów przedsiębiorstw - członków Stowarzyszenia,
  3. wspieranie i promowanie działalności gospodarczej członków Stowarzyszenia w kraju i za granicą,
  4. propagowanie wiedzy i wspieranie działalności badawczo-rozwojowej przedsiębiorstw odlewniczych i kooperujących z nimi oraz tworzenie warunków sprzyjających powstawaniu wynalazków, projektów użytkowych i rozwiązań racjonalizatorskich w przemyśle odlewniczym,
  5. udzielanie pomocy członkom Stowarzyszenia w pozyskiwaniu środków z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej na rozwój i działalność innowacyjną,
  6. współuczestniczenie w tworzeniu i realizacji polityki gospodarczej Rzeczpospolitej Polskiej w obszarach dotyczących producentów ...,
  7. pielęgnowanie tradycji polskiego i regionalnego przemysłu odlewniczego i kooperujących z nim branż ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki regionalnej.

Powyższe cele statutowe Stowarzyszenia, zgodnie z § 10 jego Statutu, realizowane są przez:

  1. wzajemną współpracę wszystkich członków Stowarzyszenia na płaszczyźnie intelektualnej i ekonomicznej z poszanowaniem reguł wolnego rynku i zasad swobodnej konkurencji,

  2. uczestnictwo w programach pomocowych Unii Europejskiej i pozyskiwanie funduszy unijnych na badania i rozwój przedsiębiorstw odlewniczych oraz kooperujących z nimi,

  3. tworzenie, aktualizowanie i udostępnianie swoim członkom bazy danych w zakresie informacji technicznych i handlowych potrzebnych do prowadzenia działalności gospodarczej,

  4. wymianę doświadczeń produkcyjnych, handlowych, organizacyjnych (know-how) przez członków Stowarzyszenia z zachowaniem zasady swobody kontraktowej oraz poszanowaniem tajemnicy handlowej w tym zakresie,

  5. organizowanie i prowadzenie na rzecz członków Stowarzyszenia badań marketingowych, wyszukiwanie wykwalifikowanej kadry inżynieryjnej, zarządzającej, logistycznej,

  6. udzielanie pomocy w uczestniczeniu przez członków Stowarzyszenia w krajowych i międzynarodowych targach i wystawach,

  7. organizowanie konferencji i sympozjów,

  8. nawiązywanie współpracy z zagranicznymi stowarzyszeniami i organizacjami o podobnym profilu działania oraz uczestnictwo w międzynarodowych organizacjach branżowych,

  9. udzielanie wsparcia intelektualnego i materialnego dla szkół i wyższych uczelni o kierunkach nauczania związanych z produkcją ..., poprzez udostępnienie potencjału technicznego i personelu członków Stowarzyszenia, na potrzeby praktyk zawodowych i prowadzenie prac naukowo- badawczych na zasadach określonych umową stron, a także fundowanie stypendiów i nagród dla osób wyróżniających się bardzo dobrymi osiągnięciami w nauce i pracy naukowo-badawczej,

  10. prezentowanie stanowiska Stowarzyszenia w kręgach politycznych i organizacjach gospodarczych w sprawach dotyczących przedsiębiorstw odlewniczych i kooperujących z nimi, poprzez prowadzenie dozwolonego lobbingu w obszarach związanych z uzgadnianiem i opiniowaniem projektów aktów prawnych,
  11. reprezentowanie Stowarzyszenia na targach i imprezach handlowych, seminariach, konferencjach, sympozjach w kraju i za granicą.

Środki na realizację celów Stowarzyszenia oraz pokrycie kosztów jego działalności w świetle § 36 Statutu Stowarzyszenia mogą, pochodzić w szczególności z:

  1. składki członkowskiej,
  2. darowizny, zapisów i spadków,
  3. wpływy z działalności statutowej Stowarzyszenia (dochody z własnej działalności, dochody z majątku Stowarzyszenia),
  4. dotacje i pożyczki ze środków państwowych, samorządowych i środków pomocowych Unii Europejskiej,
  5. inne źródła.

Wpływy z działalności statutowej oraz dochody uzyskiwane z majątku Stowarzyszenia przeznaczane są na realizację celów statutowych oraz pokrycie kosztów działalności Stowarzyszenia.

W dniu 10 grudnia 2018 r. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia podjęło uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia i otwarciu jego likwidacji, na podstawie § 40 ust. 1 i 2 Statutu Stowarzyszenia. Zgodnie z przepisem § 40 ust. 2 Statutu Stowarzyszenia, uchwała o rozwiązaniu Stowarzyszenia określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia. W uchwale z dnia 10 grudnia 2018 r. o rozwiązaniu Stowarzyszenia, Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia postanowiło, miedzy innymi, że majątek Stowarzyszenia, po jego spieniężeniu likwidator przeznaczy w części na:

  1. zaspokojenie wierzycieli,
  2. pokrycie kosztów likwidacji Stowarzyszenia,
  3. uregulowanie innych zobowiązań ciążących na Stowarzyszeniu.

Kwotę pieniężną uzyskaną ze sprzedaży majątku Stowarzyszenia, pozostałą po uregulowaniu kosztów i zobowiązań wymienionych w pkt. a)-c) powyżej likwidator przekaże Akademii z przeznaczeniem na zakup sprzętu naukowo - badawczego dla Wydziału Odlewnictwa.

Tą samą uchwałą o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia upoważniło likwidatora do sprzedaży całkowicie zamortyzowanych, używanych środków trwałych Stowarzyszenia w postaci sprzętu komputerowego Stowarzyszenia, zakupionego na cele statutowe Stowarzyszenia w ramach zakończonego już i rozliczonego projektu, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, na który to sprzęt składają się :

  • serwer z oprogramowaniem -1 szt.,
  • zestaw komputerowy stacjonarny -1 szt.,
  • notebooki w ilości -10 szt.

Kwota uzyskana ze sprzedaży powyższego sprzętu komputerowego zostanie w całości przekazana Akademii z przeznaczeniem na zakup sprzętu naukowo - badawczego dla Wydziału Odlewnictwa - zgodnie z uchwalą Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia z dnia 10 grudnia 2018 r. o rozwiązaniu Stowarzyszenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dochód (kwota pieniężna) uzyskany przez Stowarzyszenie ze sprzedaży, w procesie likwidacji Stowarzyszenia, całkowicie zamortyzowanych, używanych środków trwałych (sprzętu komputerowego) Stowarzyszenia podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. 2018 poz. 1036) - jeżeli dochód ten zostanie w całości przekazany Akademii jako darowizna na zakup sprzętu naukowo - badawczego dla Wydziału Odlewnictwa?

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód uzyskany przez Stowarzyszenie w toku likwidacji, ze sprzedaży używanych, całkowicie zamortyzowanych środków trwałych (sprzętu komputerowego) Stowarzyszenia podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. 2018 poz. 1036, z późn. zm., dalej: „ustawa CIT”) - jeżeli dochód ten zostanie w całości przekazany Akademii jako darowizna na zakup sprzętu naukowo - badawczego dla Wydziału Odlewnictwa.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa CIT”), wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność:

  • naukowa,
  • naukowo-techniczna,
  • oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów,
  • kulturalna,
  • w zakresie kultury fizycznej i sportu,
  • ochrony środowiska,
  • wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę,
  • dobroczynności,
  • ochrony zdrowia i pomocy społecznej,
  • rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz
  • kultu religijnego.

(winno być: w części przeznaczonej na te cele)

Powyższe zwolnienie zostało ograniczone w sposób podmiotowy oraz przedmiotowy. Nie znajduje ono zastosowania do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy CIT., to znaczy:

  • przedsiębiorstw państwowych, spółdzielni i spółek;
  • przedsiębiorstw komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

W związku z tym, że stowarzyszenia nie zostały wymienione w katalogu podmiotów wskazanym w art. 17 ust. 1c ustawy CIT., mogą one, co do zasady, skorzystać z powyższego zwolnienia. Dodatkowo, zwolnienie to nie dotyczy także dochodów określonych w art. 17 ust. 1a ustawy CIT, to znaczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
  2. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
  3. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Dochody Stowarzyszenia ze sprzedaży w toku jego likwidacji zamortyzowanych, używanych środków trwałych nie mieszczą się w katalogu dochodów wyłączonych ze zwolnienia, określonych w art. 17 ust. 1a ustawy CIT, a zatem podlegają zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy.

Kolejny warunek przewidziany w przepisach ustawy CIT, tj., w art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy stanowi, że dochody podatnika będą podlegały zwolnieniu, gdy:

  • cele statutowe podatnika mieszczą się w katalogu działalności wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT oraz
  • podatnik będzie rzeczywiście wydatkował uzyskany dochód na cele statutowe, które pokrywają się z działalnością wymienioną w powyżej wskazanym katalogu.

Zważywszy, że jednym z celów statutowych Stowarzyszenia wymienionym w § 9 pkt 4 Statutu Stowarzyszenia jest: „propagowanie wiedzy i wspieranie działalności badawczo-rozwojowej przedsiębiorstw odlewniczych i kooperujących z nimi oraz tworzenie warunków sprzyjających powstawaniu wynalazków, projektów użytkowych i rozwiązań racjonalizatorskich w przemyśle odlewniczym”, to ten cel wpisuje się w działalność naukowo - techniczną, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, ewentualnie w działalność charytatywną (dobroczynność) również wymienioną w tym przepisie.

W konsekwencji przeznaczenie środków pieniężnych (dochodu) Stowarzyszenia uzyskanego ze sprzedaży używanych środków trwałych Stowarzyszenia w toku jego likwidacji - na darowiznę dla Akademii z przeznaczeniem na zakup sprzętu naukowo badawczego dla Wydziału Odlewnictwa (zgodnie z Uchwałą Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia) będzie stanowić wydatkowanie dochodu na cele statutowe Stowarzyszenia, które pokrywają się z działalnością wymienioną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

Reasumując, w powyższym zdarzeniu przyszłym zostaną spełnione obie przesłanki do objęcia Wnioskodawcy zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie wskazać należy, iż z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca – Stowarzyszenie jest w trakcie postępowania likwidacyjnego, w związku z czym zamierza zbyć w pełni zamortyzowane środki trwałe, nabyte uprzednio z dotacji przeznaczonej na realizację celów statutowych Stowarzyszenia, a uzyskane w ww. sposób środki finansowe zamierza przeznaczyć dla wskazanej we wniosku Akademii z przeznaczeniem na zakup sprzętu naukowo - badawczego dla Wydziału Odlewnictwa - zgodnie z uchwalą Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia z dnia 10 grudnia 2018 r. o rozwiązaniu Stowarzyszenia. Przekazanie ww. środków pieniężnych, będzie stanowiło realizację celów statutowych Stowarzyszenia wymienionych w § 9 pkt 4 Statutu Stowarzyszenia, którym jest propagowanie wiedzy i wspieranie działalności badawczo-rozwojowej przedsiębiorstw odlewniczych i kooperujących z nimi oraz tworzenie warunków sprzyjających powstawaniu wynalazków, projektów użytkowych i rozwiązań racjonalizatorskich w przemyśle odlewniczym.

Odnosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy, wskazać należy, iż zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 210 z późn. zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Przy czym zgodnie z art. 2 ust. 2 cyt. ustawy, stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.

W myśl art. 33 ust. 1 ww. ustawy, majątek stowarzyszenia powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz z ofiarności publicznej. Jak stanowi ust. 2 tego przepisu, stowarzyszenie, z zachowaniem obowiązujących przepisów, może przyjmować darowizny, spadki i zapisy oraz korzystać z ofiarności publicznej. Jednocześnie, stosownie do art. 36 ust. 1 ww. ustawy, w razie rozwiązania się stowarzyszenia na podstawie własnej uchwały, likwidatorami stowarzyszenia są członkowie jego zarządu, jeżeli statut lub, w razie braku odpowiednich postanowień statutu, uchwała ostatniego walnego zebrania członków (zebrania delegatów) tego stowarzyszenia nie stanowi inaczej. Jak stanowi art. 38 cyt. ustawy, majątek zlikwidowanego stowarzyszenia przeznacza się na cel określony w statucie lub w uchwale walnego zebrania członków (zebrania delegatów) o likwidacji stowarzyszenia. W razie braku postanowienia statutu lub uchwały w tej sprawie, sąd orzeka o przeznaczeniu majątku na określony cel społeczny.

Jak wynika z art. 17 ust. 1 ww. ustawy, stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną i może rozpocząć działalność po wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego.

W świetle powyższego stowarzyszenia jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036 z późn. zm.) jako podmioty zwolnione od podatku.

Zatem stowarzyszenia, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają zatem ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że stowarzyszenia ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 tej ustawy, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11, art. 24a i art. 24b, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Należy zauważyć również, że ustawodawca nie wprowadził do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ogólnej definicji przychodu podatkowego.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Literalna wykładnia powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe. W konsekwencji, do przychodów podatkowych, podatnik powinien zaliczyć tylko takie przychody, które są mu należne. Nie będą to zatem jakiekolwiek przychody, lecz przychody, w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenie majątkowe. Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, lub pomniejsza jego pasywa. Wskazać przy tym należy, że przychód w prawie podatkowym nie jest definiowany wynikowo (jako strata lub zysk podmiotu), a jako jakiekolwiek trwałe przysporzenie majątkowe, uzyskane poprzez przyrost aktywów lub zmniejszenie pasywów podatnika.

Natomiast z treści art. 15 ust. 1 ww. ustawy wynika, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…). Z ww. definicji kosztów wynika także, że kosztami uzyskania przychodu mogą być wyłącznie wydatki o charakterze definitywnym i trwałym.

Ustalony w powyższy sposób dochód (art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku, czyli innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  1. celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  2. uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

  • przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki;
  • przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
  • samorządowe zakłady budżetowe oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej, otrzymanych dotacji, czy też ze zbycia składników majątku.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut przewiduje również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie – to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Przy czym, w przypadku wątpliwości odnoszących się do kwestii, czy sformułowanie „których celem statutowym jest działalność” oznacza, że zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie jedynie w odniesieniu do tych podmiotów, które w sposób bezpośredni prowadzą działalność np. kulturalną, dobroczynną czy w zakresie pomocy społecznej, czy też przyczyniają się w sposób pośredni do jej prowadzenia przez inne jednostki. Należy zatem wskazać, że przez pojęcie to należy rozumieć nie tylko bezpośrednie wydatkowanie tych środków przez podatnika, lecz także wspieranie takiej działalności prowadzonej przez inne podmioty. W konsekwencji, zwolnienie dochodu z opodatkowania będzie miało miejsce także w sytuacji jego wydatkowania na wspieranie działalności realizowanej przez inny podmiot. Ponadto wykładnia językowa pojęcia „działalność” oznacza, iż jest to „zespół czynności, działań, podejmowanych w jakimś celu, zakresie, czynny udział w czymś, działanie, praca; działalność artystyczna, literacka, polityczna, działalność w dziedzinie albo w zakresie (…)” – Słownik języka polskiego pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 1978. Wobec powyższego, można więc wywieść, że w tak definiowanej działalności mieszczą się zarówno bezpośrednie, jak i pośrednie działania podejmowane w określonym celu lub zakresie.

Warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy podatkowej jest zatem, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi, czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie przeznaczy.

Reasumując, zwolnienie podatkowe zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tą część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe wskazane w tym przepisie. Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników – czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.

Z punktu widzenia przedmiotu wniosku zauważyć należy, że istotą podniesionego problemu interpretacyjnego jest zagadnienie, które dotyczy rozstrzygnięcia, czy środki pieniężne otrzymane w wyniku zbycia składników majątku likwidowanego Stowarzyszenia (jeszcze przed jego faktycznym zlikwidowaniem), przekazane na rzecz podmiotu trzeciego – Akademii - z przeznaczeniem na zakup sprzętu naukowo - badawczego, mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając powyższe na względzie, wskazać należy, że przeznaczenie przez Wnioskodawcę na rzecz Akademii środków finansowych uzyskanych ze zbycia własnych składników majątku, w celu sfinansowania zakupu sprzętu naukowo – badawczego, stanowi realizację celów statutowych Wnioskodawcy, a tym samym korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy. Spełnione bowiem zostaną oba wskazane w ww. przepisie warunki, tj. realizacja celów statutowych i wydatkowania środków na cele wskazane w ww. przepisie.

Wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy, nie sposób jednakże uznać ww. przeznaczenia środków na rzecz Akademii za przeznaczenie środków na działalność charytatywną (dobroczynną). Powyższe alternatywne stanowisko Wnioskodawcy pozostaje bez wpływu na niniejsze rozstrzygnięcie.

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Natomiast zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Nadmienić należy, że w pozostałym zakresie wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, w dwóch egzemplarzach(art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj