Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-80/13-4/BM
z 7 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2013 r. (data wpływu 11 lutego 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 kwietnia 2013 r. (data wpływu 24 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „….” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 kwietnia 2013 r. (data wpływu 24 kwietnia 2013 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego oraz reprezentacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje realizację projektu pod nazwą: „…”.

Projekt polega na informatyzacji procesów wymiany danych o pacjencie oraz uruchomieniu e usług w…, służących poprawie jakości obsługi pacjenta i dostępności do usług medycznych.

Przedmiotem projektu będzie zakup sprzętu informatycznego i stworzenie infrastruktury niezbędnej do uruchomienia e-usług. Projekt będzie realizowany na terenie miasta K. i W. Przedmiot projektu obejmuje: zakup sprzętu komputerowego 70 szt., rozbudowę i modernizację sieci LAN 6 szt., zakup sprzętu serwerowego i oprogramowania serwerowego 65 szt., wyposażenie serwerowni 7 szt., oprogramowanie dziedzinowe 2 szt., wdrożenie e-usług 7 szt.

Ponadto przewiduje się realizację zadań towarzyszących, niezbędnych do prawidłowego wykonania zadań merytorycznych: Szkolenia, Studium wykonalności, Promocja.

W celu sfinansowania inwestycji …planuje z dniem 02.01.2013 r. złożyć wniosek o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa …..na lata…, Oś Priorytetowa II Społeczeństwo informacyjne, Działanie II.2 Moduły informacyjne, platformy e-usługi i bazy danych.

Wydatki związane z projektem w całości będą związane ze świadczonymi przez ….usługami zgodnie z art. 43 ust. 18 ustawy tj. „(…) opieki medycznej, służącymi profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia (...) wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej”.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz składa deklaracje VAT- 7.

Faktury dokumentujące wydatki w ramach projektu „….” będą wystawione na Wnioskodawcę.

Zakupiony sprzęt informatyczny w celu realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie związany z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

Projekt będzie realizowany tylko w…. Wnioskodawca prowadzi swoją działalność w mieście K. ul. oraz ul. jak i w mieście W. ul. … gdzie ma usytuowany Zakład Opiekuńczo Leczniczy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatnikowi - ….w związku z planowanymi w ramach wyżej opisanego projektu zakupami towarów i usług, przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki związane z projektem pn. „….” w całości będą związane ze świadczonymi przez …. usługami opieki medycznej, służącymi profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Wnioskodawca posiada wpis do rejestru zakładów opieki zdrowotnej.

Planowana inwestycja ma na celu:

  • poprawę dostępności do publicznej służby zdrowia dla mieszkańców województwa,
  • usprawnienie procesu obsługi pacjenta,
  • usprawnienie procesu gromadzenia danych i informacji,
  • przyspieszenie dostępu do danych i Informacji,
  • rozwój kompetencji kadry Szpitala.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zwalnia się z podatku VAT „usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej”.

Jak wynika z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, z uwagi na fakt, że wydatki w ramach projektu związane będą z czynnościami nie opodatkowanymi, dokonywanie obliczeń naliczonego podatku jest ustawowo zabronione.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawa przewiduje możliwość odliczenia podatku naliczonego w art. 86. Prawo to przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi, co w przypadku opisywanej sytuacji nie będzie miało miejsca.

W związku z powyższym, Wnioskodawca uważa, iż podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z planowanym do zrealizowania projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca planuje realizację projektu pod nazwą: „….”.

Projekt polega na informatyzacji procesów wymiany danych o pacjencie oraz uruchomieniu e usług w…., służących poprawie jakości obsługi pacjenta i dostępności do usług medycznych.

Przedmiotem projektu będzie zakup sprzętu informatycznego i stworzenie infrastruktury niezbędnej do uruchomienia e-usług. Projekt będzie realizowany na terenie miasta K. i W. Ponadto przewiduje się realizację zadań towarzyszących, niezbędnych do prawidłowego wykonania zadań merytorycznych: Szkolenia, Studium wykonalności, Promocja.

W celu sfinansowania inwestycji Wnioskodawca planuje z dniem 02.01.2013 r. złożyć wniosek o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa …na lata…, Oś Priorytetowa II Społeczeństwo informacyjne, Działanie II.2 Moduły informacyjne, platformy e-usługi i bazy danych.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz składa deklaracje VAT- 7.

Faktury dokumentujące wydatki w ramach ww. projektu będą wystawione na Wnioskodawcę. Zakupiony sprzęt informatyczny w celu realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie związany z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów, które nie są zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż zakupiony w ramach projektu sprzęt informatyczny nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tytułu realizowanego projektu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 247). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Tut. Organ zauważa, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (zdarzenia przyszłego), w którym jednoznacznie wskazano, iż zakupiony sprzęt informatyczny oraz infrastruktura niezbędna do uruchomienia e-usług, współfinansowane środkami z funduszy europejskich będą wykorzystane do świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego (np. przeznaczenia zakupionych towarów do wykonywania czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w…., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj