Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.628.2018.2.BO
z 21 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2018 r. (data wpływu 28 grudnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 lutego 2019 r. (data wpływu 25 lutego 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży entomofagów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2018 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 1 lutego 2019 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.628.2018.1.BO, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 1 lutego 2019 r. (data doręczenia 12 lutego 2019 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 18 lutego 2019 r. (data wpływu 25 lutego 2019 r.), nadanym w dniu 18 lutego 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu różnego rodzaju masaży (96.04.Z - Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej). Wnioskodawca posiada w dzierżawie grunty rolne – jest rolnikiem w rozumieniu ustawy o podatku rolnym i zajmuje się sadownictwem. Jest zarejestrowany w KRUS. Jego hobby jest hodowla ptaszników.

Wnioskodawca nie zakupuje ptaszników w celu dalszej odsprzedaży, lecz w celach hodowli hobbystycznej. Wraz z upływem czasu ptaszniki (entomofagi) będą się rozmnażać – okres ich przetrzymywania będzie dłuższy niż 2 miesiące od dnia ich nabycia. Nadwyżki hodowlane Wnioskodawca chciałby sprzedawać na targach, giełdach, wystawach zoologicznych oraz drogą internetową osobom prowadzącym, jak i nieprowadzącym działalności gospodarczej. Ze sprzedaży pająków Wnioskodawca zamierza rozliczać się gotówką i za pośrednictwem przelewów bankowych. Ptaszniki są dokarmiane owadami (np. świerszczami, karaczanami tureckimi), zakupionymi w sklepie zoologicznym. Wnioskodawca planuje rozpocząć hodowlę owadów karmowych, by zrezygnować z konieczności ich zakupu w sklepach zoologicznych. Wnioskodawca chce, by były rozmnażane bezpośrednio przez Niego. Owady przeznaczone na pokarm nie będą sprzedawane, w związku z tym Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał z tego tytułu przychodów. Powierzchnia, którą Wnioskodawca ma przeznaczoną do hodowli entomofagów, to pokój o powierzchni około 13 m2. Wnioskodawca nie posiada ani jednego metra kwadratowego upraw roślin żywicielskich. Ptaszniki, jako entomofagi, nie wymagają roślin żywicielskich, gdyż ich dieta opiera się na owadach. Ptaszniki do swojej hodowli nie wymagają upraw roślin żywicielskich.

W piśmie z dnia 18 lutego 2019 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że jest przedsiębiorcą i rolnikiem. Ptaszniki przeznaczone na sprzedaż będą pochodziły z własnej hodowli. Transakcje sprzedaży Wnioskodawca będzie dokumentował na podstawie dowodów wpłaty, ewentualnie fakturą. Wnioskodawca chciałby owady rozmnażać bezpośrednio do hodowli (np. świerszcze, karaczany tureckie), by nie było konieczności ich zakupu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

  1. Czy przychód ze sprzedaży entomofagów Wnioskodawca powinien zaliczyć do przychodów z działalności gospodarczej, czy też zaliczyć do przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej i nie uwzględniać sprzedaży do wyliczenia podatku dochodowego z tytułu prowadzonej działalności?
  2. Czy powstanie obowiązek podatkowy w związku z osiąganiem przez Wnioskodawcę przychodu ze sprzedaży ptaszników (entomofagów), jeżeli przedmiotowa hodowla nie posiada (i nie będzie posiadała) ani jednego metra kwadratowego upraw roślin żywicielskich?
  3. Czy dochody ze sprzedaży entomofagów (ptaszników) podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
  4. Czy powstanie obowiązek podatkowy w przypadku zakupu ptaszników od innej osoby i ich sprzedaży, jeżeli od momentu ich zakupu do ich sprzedaży nie miną 2 miesiące?

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są pytania oznaczone Nr 1, 2 i 3. Natomiast w zakresie pytania oznaczonego Nr 4 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawionym w uzupełnieniu wniosku:

  • odnośnie pytania Nr 1 - przychód ze sprzedaży entomofagów należy zaliczyć do działów specjalnych produkcji rolnej, w związku z art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na tej podstawie Wnioskodawca nie zaliczy sprzedaży entomofagów do przychodów z prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej,
  • odnośnie pytania Nr 2 - w związku z faktem, że Wnioskodawca nie posiada upraw roślin żywicielskich uważa, że nie jest zobligowany do zapłaty podatku dochodowego (poz. 13 załącznika Nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) w związku z tym, że obowiązek podatkowy nie powstaje,
  • odnośnie pytania Nr 3 - w związku z tym, że okres przetrzymywania przez Wnioskodawcę zwierząt będzie dłuższy niż 2 miesiące, wymienioną we wniosku działalność Wnioskodawca klasyfikuje jako rolniczą. W myśl przedmiotowej ustawy (art. 2 ust. 3) jednym z działów specjalnych produkcji rolnej jest hodowla entomofagów.

Hodowane przez Wnioskodawcę ptaszniki, które zostają przeznaczone na sprzedaż, pochodzą z własnej hodowli Wnioskodawcy. Również na tej podstawie Wnioskodawca klasyfikuje wymienioną we wniosku działalność jako rolniczą (art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Definicję działalności rolniczej – dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych –zawiera art. 2 ust. 2 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem, działalnością rolniczą jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc – w przypadku roślin,
  2. 16 dni – w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni – w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące – w przypadku pozostałych zwierząt

-licząc od dnia nabycia.

Przychodami z działalności rolniczej są więc tylko te przychody, które pochodzą z działalności rolniczej w rozumieniu zdefiniowanym w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 2 ust. 3 ww. ustawy, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

W myśl art. 2 ust. 3a tej ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „Załącznikiem nr 2”, a obecnie określonych mocą rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. z 2018 r., poz. 2362).

W załączniku do ww. rozporządzenia, tj. Tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego pod poz. 13 wymieniono hodowlę entomofagów, wskazując normę szacunkową dochodu rocznego, która liczona jest od 1 m2 – powierzchni uprawy roślin żywicielskich.

Zgodnie z komentarzem do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, sformułowanie „entomofagi” nie jest wyjaśnione w ustawie; chodzi tu o zwierzęta drapieżne i pasożytnicze, jak również larwy owadów odżywiające się żywymi owadami (A. Bartosiewicz, Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. Komentarz, LEX 2015, teza 8 do art. 2). Hodowlą entomofagów będzie więc hodowla m.in.: sikor, nietoperzy, kameleonów, mrówkojadów, rączyc, baryłkarzy, czy mrówkolwów, a także jaszczurek (np. gekonów) i ptaszników.

Zatem, uprawa określonych roślin oraz hodowla lub chów zwierząt stanowi dział specjalny produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w ww. Załączniku. Informacje zawarte w wyżej wymienionym Załączniku mają znaczenie w zakresie oceny, czy danego rodzaju działalność ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli dany rodzaj uprawy, czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie jest wymieniona w treści Załącznika, to należy uznać, że ta uprawa, hodowla, czy też chów jest działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej.

Wobec powyższego hodowla entomofagów, takich jak ptaszniki, stosownie do powołanego art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi działy specjalne produkcji rolnej, a sprzedaż entomofagów, jest opodatkowana na zasadach przewidzianych dla działów specjalnych produkcji rolnej. Przy czym w przypadku braku powierzchni upraw roślin żywicielskich w rozumieniu poz. 13 Załącznika nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązek podatkowy nie powstanie, gdyż ustawodawca ustala stawkę podatku od działów specjalnych produkcji rolnej w zależności od powierzchni upraw roślin żywicielskich.

Z informacji przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu różnego rodzaju masaży. Ponadto Wnioskodawca posiada w dzierżawie grunty rolne - jest rolnikiem w rozumieniu ustawy o podatku rolnymi - i zajmuje się sadownictwem. Jego hobby jest hodowla ptaszników. Wnioskodawca nie zakupuje ptaszników w celu dalszej odsprzedaży, lecz w celach hodowli hobbystycznej. Wraz z upływem czasu ptaszniki (entomofagi) będą się rozmnażać. Okres ich przetrzymywania będzie dłuższy niż 2 miesiące od dnia ich nabycia. Nadwyżki hodowlane Wnioskodawca chciałby sprzedawać na targach, giełdach, wystawach zoologicznych oraz drogą internetową osobom prowadzącym, jak i nieprowadzącym działalności gospodarczej. Ptaszniki przeznaczone na sprzedaż będą pochodziły z własnej hodowli. Ptaszniki są dokarmiane owadami (np. świerszczami, karaczanami tureckimi) zakupionymi w sklepie zoologicznym. Wnioskodawca planuje rozpocząć hodowlę owadów karmowych, by zrezygnować z konieczności ich zakupu w sklepach zoologicznych. Owady przeznaczone na pokarm nie będą sprzedawane, w związku z tym Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał z tego tytułu przychodów. Powierzchnia, którą Wnioskodawca ma przeznaczoną do hodowli entomofagów, to pokój o powierzchni około 13 m2. Wnioskodawca nie posiada ani jednego metra kwadratowego upraw roślin żywicielskich. Ptaszniki, jako entomofagi, nie wymagają roślin żywicielskich, gdyż ich dieta opiera się na owadach.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące uregulowania prawne stwierdzić należy, że przychody/dochody ze sprzedaży entomofagów (ptaszników) podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Przychód ze sprzedaży pochodzących z własnej hodowli Wnioskodawcy ptaszników (entomofagów) Wnioskodawca powinien opodatkować na zasadach przewidzianych dla działów specjalnych produkcji rolnej i nie uwzględniać go w przychodzie z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Dodać należy, że w związku z tym, że Wnioskodawca w swojej hodowli nie posiada ani jednego metra kwadratowego powierzchni upraw roślin żywicielskich, nie powstanie obowiązek podatkowy w związku z osiąganiem przez Wnioskodawcę przychodu ze sprzedaży ptaszników (entomofagów).

Uwzględniając zatem powyższe, stanowisko Wnioskodawcy zawarte w złożonym wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego należy uznać za prawidłowe.

Należy przy tym zastrzec, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku opis będzie różnił się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj