Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.32.2019.2.KU
z 27 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni – przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2019 r. (data wpływu 18 stycznia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 lutego 2019 r. (data wpływu 5 marca 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania podatkiem liniowym dochodów uzyskiwanych z prowadzonej działalności gospodarczej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2019 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 14 lutego 2019 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.32.2019.1.KU, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 14 lutego 2019 r. (data doręczenia 25 lutego 2019 r.). Wnioskodawczyni uzupełniła powyższy wniosek pismem z dnia 27 lutego 2019 r. (data wpływu 5 marca 2019 r.), nadanym za pośrednictwem operatora pocztowego w dniu 2 marca 2019 r.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:

Od 1 stycznia 2016 r. Wnioskodawczyni prowadzi działalność, jako lekarz indywidualnej specjalistycznej praktyki lekarskiej w ramach kontraktu ze szpitalem oraz prowadzi prywatny gabinet. W dniu 1 listopada 2017 r. zawarła umowę na wykonywanie świadczeń zdrowotnych w dni powszednie w godzinach 700 – 1400 wraz z wykonywaniem funkcji ordynatora na Oddziale Kardiologicznym. Dodatkowo zawarła umowy na wykonywanie świadczeń zdrowotnych na dyżurach oraz w Poradni Kardiologicznej. Ponadto, zawarła umowę na wykonywanie świadczeń zdrowotnych związanych z gospodarką krwią dotyczącą całego szpitala. Wszystkie ww. umowy zostały zawarte w ramach indywidualnej specjalistycznej praktyki lekarskiej. Wnioskodawczyni rozlicza uzyskane przychody zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. podatku liniowym. Z dniem 31 sierpnia 2018 r. rozwiązała umowy na wykonywanie świadczeń zdrowotnych w dni powszednie oraz pełnienie funkcji ordynatora w Oddziale Kardiologicznym, jak i na dyżury. W dniu 1 sierpnia 2018 r. podpisała ze szpitalem umowę o pracę na stanowisku starszego asystenta lekarza z funkcją ordynatora w Oddziale Kardiologicznym oraz na dyżury. Umowa ta ma zupełnie inny charakter i wiąże się z czynnościami bardziej kontrolnymi, jak i kierowniczymi, ze szczegółowym zakresem obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień. Wnioskodawczyni prowadzi również indywidualną specjalistyczną praktykę lekarską. Praca, jaką wykonuje na etacie, jak i w ramach indywidualnej praktyki lekarskiej, są w pewien sposób zbieżne, co wynika ze specyfiki zawodu, jednak w szczegółach znacznie różnią się, co w konsekwencji prowadzi do wniosku, że są to czynności podobne, jednak nietożsame w szczegółach, a co ma potwierdzenie w podobnej sprawie (wyrok NSA z dnia 18 września 2018 r., sygn. akt II FSK 2416/16).

W piśmie z dnia 27 lutego 2019 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawczyni wskazała, że przedmiotem wniosku jest opodatkowanie przychodów uzyskanych w 2018 r. Od dnia 28 kwietnia 2004 r. prowadzi działalność, jako indywidualna praktyka lekarska. Jest lekarzem chorób wewnętrznych ze specjalizacją z kardiologii. Od dnia 1 stycznia 2016 r. do dnia 31 sierpnia 2018 r. miała zawartą umowę, jako indywidualna specjalistyczna praktyka lekarska. Przedmiotem ww. umowy było udzielanie świadczeń zdrowotnych w rodzaju: lecznictwo szpitalne w zakresie świadczenia usług zdrowotnych w dni powszednie w godz. 700 – 1400 na Oddziale Kardiologii. Przyjmujący zamówienie (Wnioskodawczyni) jest odpowiedzialny za samodzielne organizowanie przedmiotu umowy i odpowiada za czynności przedmiotowe umowy. W ramach przedmiotu umowy przyjmujący zamówienie zapewnia należytą współpracę z oddziałami i komórkami organizacyjnymi udzielającego zamówienie oraz innymi podmiotami działającymi na podstawie odrębnych umów.

Przyjmujący zamówienie zobowiązuje się w szczególności do:

  1. dokładnego zbadania pacjenta, ustalenia rozpoznania i wdrożenia odpowiedniego leczenia;
  2. prowadzenia dokumentacji medycznej pacjentów, w tym również na nośnikach elektronicznych, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów wewnętrznych i zewnętrznych;
  3. prowadzenia sprawozdawczości statystycznej na zasadach obowiązujących w podmiotach leczniczych;
  4. udzielania informacji o stanie zdrowia pacjentów ich rodzinom lub opiekunom, zgodnie z ustalonymi zasadami i przepisami;
  5. dbanie o właściwe reprezentowanie udzielającego zamówienie przed pacjentami i ich rodzinami osobiście i przez inny personel, bez narażania na uzasadnione skargi w tym zakresie;
  6. przestrzegania przepisów określających Prawa Pacjenta;
  7. przestrzegania postanowień regulaminu organizacyjnego wraz z wprowadzanymi zmianami, dostępnymi w wewnętrznej sieci informatycznej - Internet - przestrzegania miesięcznych harmonogramów, przepisów bhp i p.poż. oraz innych przepisów obowiązujących u udzielającego zamówienia;
  8. wykonywania świadczeń zdrowotnych w odzieży i obuwiu roboczym, zakupionym na własny koszt oraz utrzymania tej odzieży w należytym stanie, gwarantującym higieniczne i bezpieczne warunki pracy, przy czym odzież ta musi spełniać wymogi obowiązujące u udzielającego zamówienia;
  9. posiadania aktualnego szkolenia bhp;
  10. posiadania aktualnych badań wydanych przez lekarza medycyny pracy z potwierdzeniem braku przeciwskazań zdrowotnych do świadczenia usług u udzielającego zamówienie, wykonanych we własnym zakresie i na własny koszt;
  11. poddawania się ocenie adaptacji i ocenie rocznej;
  12. noszenia w widocznym miejscu osobistego identyfikatora, zawierającego m.in. imię i nazwisko, tytuł zawodowy/stopień naukowy, nazwę specjalizacji;
  13. nie pobierania za udzielane świadczenia w ramach niniejszej umowy jakichkolwiek opłat na własną rzecz od pacjentów lub ich rodzin z tytułu wykonywania świadczeń będących przedmiotem niniejszej umowy;
  14. podejmowania i prowadzenia działań mających na celu utrzymanie i podnoszenie poziomu i jakości udzielanych świadczeń;
  15. raportowania zdarzeń niepożądanych wynikłych w trakcie wykonywania świadczeń zdrowotnych;
  16. podejmowanie działań zapobiegających szerzeniu się zakażeń i chorób zakaźnych;
  17. uczestniczenia w wyznaczonych przez udzielającego zamówienie spotkaniach i szkoleniach związanych z przedmiotem umowy.

Od dnia 1 sierpnia 2018 r. Wnioskodawczyni pracuje na umowę o pracę zawartą ze szpitalem, jako starszy asystent lekarza ordynator Oddziału Kardiologii z zakresem obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień. W szczególności odpowiada za:

  1. kompleksowe i całodobowe świadczenia zdrowotne pacjentom przebywającym na Oddziale;
  2. zapewnienie sprawnej organizacji poradni specjalistycznej z profilem odpowiadającym głównemu profilowi kierowanego Oddziału;
  3. całokształt spraw należących do Jej obowiązków za powierzone mienie;
  4. w jednakowym stopniu za realizację powierzonych zadań, podejmowanie decyzji, jak i inicjatywy wymaganej na Jej stanowisku pracy;
  5. za całość spraw związanych z prowadzeniem dokumentacji medycznej pacjentów ze szczególnym uwzględnieniem Jej czynności, kompletność i zgodności merytorycznej ze stanem pacjenta w trakcje pobytu na Oddziale;
  6. wdrażanie wniosków płynących z analizy dokumentacji medycznej, dostępnych materiałów statystycznych, ekonomicznych, jakościowych, epidemiologicznych i innych związanych z działaniem Oddziału i podległego personelu;
  7. przygotowanie specyfikacji przetargowych niezbędnego sprzętu i materiałów do realizacji powierzonych zadań i obowiązków, za powierzone środki i sprzęt;
  8. bieżące realizowanie działań zapobiegających szerzeniu się zakażeń i chorób zakaźnych na swoim stanowisku pracy;
  9. czytelne, dokładne i terminowe prowadzenie dokumentacji pacjentów znajdujących się pod Jej opieką;
  10. rzetelną i terminową realizację powierzonych obowiązków;
  11. właściwe i bieżące komunikowanie się i współpracę z przełożonymi i współpracownikami w celu zapewnienia rzetelnej realizacji powierzonych zadań.

Ponadto, od dnia 4 kwietnia 2018 r. Wnioskodawczyni ma zawartą umowę ze szpitalem w ramach indywidualnej specjalistycznej praktyki lekarskiej na udzielanie świadczeń zdrowotnych w zakresie gospodarki krwią. Do zakresu niniejszej umowy należy w szczególności:

  1. współudział w planowaniu zaopatrzenia szpitala w krew i preparaty krwiopochodne, przy uwzględnieniu realnych potrzeb Oddziałów, na podstawie analizy zużycia preparatów;
  2. kontrola zużycia krwi w celu ograniczenia niepotrzebnych transfuzji i nadmiernych zniszczeń;
  3. nadzór nad leczeniem krwią w komórkach organizacyjnych udzielającego zamówienie;
  4. sporządzanie i przekazywanie do Regionalnego Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w ..., zwanego dalej: „Centrum”, rocznych sprawozdań z działalności w zakresie krwiolecznictwa, nie później niż do dnia 30 stycznia każdego roku, za rok poprzedni;
  5. dokonywanie okresowych kontroli ksiąg transfuzyjnych w Oddziałach oraz oceny wskazań do przetoczeń, nie rzadziej niż raz na kwartał;
  6. zapewnienie przestrzegania standardowych procedur operacyjnych (SOP), w porozumieniu z Centrum i ich aktualizacja;
  7. ocena stosowanej metodyki przetoczeń;
  8. analiza każdego powikłania przetoczeniowego i ocena wdrożonego postępowania;
  9. identyfikacja i rejestrowanie wszystkich nieprzewidzianych zdarzeń związanych z przetoczeniem, a w szczególności błędów i wypadków, oraz sporządzenia raportów o tych zdarzeniach;
  10. organizacja wewnętrznych szkoleń lekarzy, pielęgniarek (położnych) w dziedzinie leczenia krwią;
  11. współpraca z personelem pracowni serolologii transfuzjologicznej w ww. zakresie oraz w zakresie prowadzenia banku krwi,
  12. niezwłoczne przekazywanie do Centrum raportów o zdarzeniach, o których mowa w ust. i);
  13. sporządzanie raportów pokontrolnych i analiz dla naczelnego lekarza oraz ordynatorów Oddziałów.

W dniu 1 stycznia 2018 r Wnioskodawczyni podpisała, jako indywidualna specjalistyczna praktyka lekarska, umowę ze szpitalem na świadczenie zdrowotne usług w poradni kardiologicznej. Natomiast dyżury w szpitalu pełniła adekwatnie do zawartych umów na świadczenie zdrowotne, również jako indywidualna specjalistyczna praktyka lekarska do dnia 31 lipca 2018 r., a od dnia 1 sierpnia 2018 r. pełni dyżury w ramach umowy o pracę. W 2018 r. równolegle prowadziła prywatny gabinet lekarski.

Jak wynika z przytoczonych szczegółowych zakresów obowiązków, wskazanych w zawartych umowach, są to czynności różniące się w szczegółach od siebie, choć częściowo zbliżone, co wynika ze specyfiki zawodu, ale nie tożsame.

Reasumując, w 2018 r. Wnioskodawczyni prowadziła indywidualną specjalistyczną praktykę lekarską, w ramach której prowadzi prywatny gabinet lekarski, udzielała świadczeń, jako lekarz w szpitalu w dni powszednie oraz do dnia 31 lipca 2018 r. pełniła dyżury, udziela świadczeń zdrowotnych w zakresie gospodarki krwią, udziela świadczeń zdrowotnych w poradni kardiologicznej.

W dniu 1 sierpnia 2018 r. Wnioskodawczyni zawarła umowę o pracę ze szpitalem na stanowisku starszego asystenta lekarza z funkcją ordynatora w Oddziale Kardiologii oraz na dyżury w ramach umowy o pracę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy Wnioskodawczyni przysługuje prawo do opodatkowania dochodów osiąganych z prowadzonej działalności gospodarczej w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawczyni (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), świadczenie zdrowotne świadczone przez Wnioskodawczynię ramach Indywidualnej Specjalistycznej Praktyki Lekarskiej usług, świadczeń zdrowotnych na rzecz pracodawcy, które nie odpowiadają swoim zakresem czynności wykonywanych w roku podatkowym w ramach stosunku pracy, nie wyklucza prawa do podatku liniowego, w myśl art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 1 i 3:

  • stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1),
  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3).

Podział ten ma istotny wpływ nie tylko na sposób prowadzenia dokumentacji finansowej, ustalenie podstawy opodatkowania, ale także na sposób opodatkowania i jego wysokość.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy – w myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy – uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej zawarta została w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jego treścią, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa:

  1. wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,
  2. polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

-prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Jak stanowi art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  • odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  • są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
  • wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do treści art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

W myśl art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 9a ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

  1. (uchylony),
  2. wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Stosownie do treści art. 9a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zawiadomienie o rezygnacji ze sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, podatnik może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 30c ust. 1 cytowanej ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Deklarując wybór 19% podatku liniowego podatnik musi uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższych przepisów, możliwość opodatkowania „podatkiem liniowym” jest wyłączona m.in. w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik, lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki osobowej) wykonywał, bądź wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Zauważyć przy tym należy, że wskazany powyżej przepis nie ogranicza możliwości wyłączenia jedynie do sytuacji, gdy wszystkie czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej, odpowiadają czynnościom wykonywanym na rzecz pracodawcy. Oznacza to, że jeśli chociaż część czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej pokrywa się z czynnościami wykonywanymi na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, to stanowi to podstawę wyłączenia z opodatkowania dochodów uzyskiwanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej tzw. podatkiem liniowym.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność - jako indywidualną praktykę lekarską. Jest lekarzem chorób wewnętrznych ze specjalizacją z kardiologii. Od dnia 1 stycznia 2016 r. do dnia 31 sierpnia 2018 r. miała zawartą umowę ze szpitalem, jako indywidualna specjalistyczna praktyka lekarska. Przedmiotem ww. umowy było udzielanie świadczeń zdrowotnych w rodzaju lecznictwa szpitalnego w zakresie świadczenia usług zdrowotnych w dni powszednie w godz. 700 – 1400 na Oddziale Kardiologii. W dniu 1 stycznia 2018 r. Wnioskodawczyni podpisała, jako indywidualna specjalistyczna praktyka lekarska, umowę ze szpitalem na świadczenie zdrowotne usług w Poradni Kardiologicznej. Ponadto, od dnia 4 kwietnia 2018 r. ma zawartą umowę ze szpitalem w ramach indywidualnej specjalistycznej praktyki lekarskiej na udzielanie świadczeń zdrowotnych w zakresie gospodarki krwią. Natomiast od dnia 1 sierpnia 2018 r. Wnioskodawczyni pracuje na umowę o pracę zawartą ze szpitalem, jako starszy asystent lekarza ordynator Oddziału Kardiologii z zakresem obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień. W 2018 r. równolegle prowadziła prywatny gabinet lekarski. Wnioskodawczyni rozlicza uzyskane przychody zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. podatku liniowym.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powyższe uregulowania prawne stwierdzić należy, że jeżeli w istocie – jak wskazano we wniosku – czynności wykonywane przez Wnioskodawczynię w ramach zawartej ze szpitalem umowy o pracę na stanowisku starszego asystenta lekarza z funkcją ordynatora w oddziale kardiologicznym oraz umowy na dyżury nie są tożsame z czynnościami, które wykonuje w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej (indywidualnej praktyki lekarskiej), to Wnioskodawczyni ma prawo do opodatkowania dochodu uzyskanego z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej 19% podatkiem liniowym, zgodnie z zasadami określonymi w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego nie jest zgodny ze stanem rzeczywistym wydana interpretacja nie chroni Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14na ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj