Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT3.4011.48.2019.2.SK
z 26 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2019 r. (data wpływu 31 stycznia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 marca 2019 r. (data wpływu 14 marca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika:

  • w części przypadającej na zakup biletów lotniczych dla pracowników Wnioskodawcy jest nieprawidłowe,
  • w pozostałej części - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2019 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 27 lutego 2019 r., nr 0113 KDIPT3.4011.48.2019.1.SK, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ww. ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 27 lutego 2019 r. (data doręczenia 7 marca 2019 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 11 marca 2019 r. (data wpływu 14 marca 2019 r.), nadanym za pośrednictwem placówki pocztowej w dniu 12 marca 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Uniwersytet … (dalej jako: „Wnioskodawca”) jest publiczną uczelnią akademicką i stanowi integralną cześć narodowego systemu edukacji i nauki.

W dniu 11 grudnia 2017 r. z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju została zawarta umowa o dofinansowanie projektu pt.: „…” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w Ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Głównym celem projektu jest dostosowanie Wnioskodawcy do potrzeb społeczno-gospodarczych poprzez realizację Zintegrowanego Programu Rozwoju w latach 2018-2022 (od dnia 1 października 2018 r. do dnia 30 września 2022 r.)

Zintegrowany Program Rozwoju obejmuje łącznie 18 zadań, a w przypadku jednego z nich Wnioskodawca wnosi o interpretację: Zadanie 16. Realizacja programów stażowych dla pracowników naukowo-dydaktycznych Wnioskodawcy.

W czasie realizacji Zadania 16, tj. od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 31 stycznia 2022 r., wsparciem w zakresie finansowania udziału w zagranicznych stażach naukowych, naukowo-dydaktycznych zostanie objętych 240 pracowników naukowo-dydaktycznych Wnioskodawcy. Będą to:

  1. staże naukowe 90-dniowe (120 staży),
  2. staże naukowo-dydaktyczne 21-dniowe (120 staży),

Zgodnie z „Regulaminem rekrutacji i uczestnictwa w Projekcie nr … pn.: „…” Zadanie 16 Realizacja programów stażowych dla pracowników naukowo - dydaktycznych”, kwalifikacja na staże odbywać się będzie w formie konkursu. Ocenie będą podlegać m.in. osiągnięcia naukowe i dydaktyczne kandydatów, ranga jednostki organizacyjnej i ocena osiągnięć opiekuna naukowego kandydata (-ki) w jednostce naukowej, w której zamierza odbyć staż, program i uzasadnienia wyjazdu, przewidywany wpływ realizacji działania na rozwój kariery naukowej kandydata (-ki) i przewidywane korzyści naukowe/dydaktyczne dla macierzystej jednostki kandydata (-ki). Staże zagraniczne powinny odbywać się w ośrodkach naukowych w Europie, a preferowane będą uczelnie notowane w Academic Ranking of World Universities. W uzasadnionych przypadkach staże zagraniczne mogą odbywać się w ośrodkach akademickich poza Europą. Przewidywane kraje, w których pracownicy naukowo-dydaktyczni będą odbywać staż zagraniczny to m.in. Niemcy, Francja, Portugalia, Finlandia, Rosja, Słowacja, Litwa, USA, Kanada.

Przed rozpoczęciem stażu pracownik naukowo-dydaktyczny podpisuje z Wnioskodawcą dwustronną umowę uczestnictwa w projekcie. Przedmiotem umowy jest udzielenie uczestnikowi projektu nieodpłatnego wsparcia w formie udziału w ww. stażu poprzez wypłatę stypendium stażowego na okres realizowania zadań za granicą przeznaczonego na:

  1. pokrycie kosztów utrzymania, które w projekcie będzie wyliczane zgodnie z metodologią obliczania diety przyjętą w Rozdziale 3 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej, zwanego dalej „Rozporządzeniem”,
  2. pokrycie kosztów zakwaterowania podczas pobytu na stażu za granicą, które w projekcie będzie wyliczane zgodnie metodologią obliczania zwrotu kosztów za nocleg podczas podróży zagranicznej przyjętą w § 16 Rozporządzenia.

Stypendium stażowe będzie wypłacane na rachunek bankowy uczestnika projektu w dwóch transzach. Pierwsza – w terminie nie później niż tydzień przed planowanym wyjazdem na staż w wysokości odpowiadającej sumie:

  1. 90 diet w przypadku staży naukowych i 21 diet w przypadku staży naukowo-dydaktycznych, przy czym dieta będzie wyliczona zgodnie z kwotą określoną dla danego państwa w załączniku do Rozporządzenia,
  2. kosztów noclegu za okres realizowania stażu za granicą w wysokości stwierdzonej rachunkiem, w granicach limitu określonego w poszczególnych państwach w załączniku do Rozporządzenia.

Druga transza – w terminie do 30 dni od dnia powrotu pracownika ze stażu, w wysokości odpowiadającej:

  1. diecie za dobę podróży do miejsca odbywania stażu i diecie za dobę podróży powrotnej z miejsca odbywania stażu,
  2. w przypadku, gdy pracownik przed wyjazdem na staż nie przedłożył rachunku za nocleg, ale przedłożył go po powrocie – wysokości stanowiącej różnicę między wypłaconym ryczałtem w wysokości 25% limitu określonego w poszczególnych państwach w załączniku do Rozporządzenia, a kosztem noclegu za okres realizowania zadań za granicą w wysokości stwierdzonej rachunkiem w granicach limitu określonego w poszczególnych państwach w załączniku do Rozporządzenia.

Ponadto, uczestnik projektu ma zagwarantowane nieodpłatne wsparcie w postaci:

  1. sfinansowania ze środków projektu kosztów podróży środkami transportu publicznego do miejsca odbywania stażu i podróży powrotnej po zakończeniu stażu, tj. zakup biletów lotniczych przez Wnioskodawcę albo zwrot kosztów biletu komunikacji publicznej zakupionego przez pracownika. W uzasadnionych przypadkach, gdy system połączeń operatorów publicznego transportu zbiorowego na danym terenie jest niewydolny, możliwe jest ponoszenie w projekcie kosztów podróży prywatnym środkiem transportu zwrot kosztów dojazdu nastąpi do wysokości ceny biletu komunikacji publicznej za odcinek tej samej długości;
  2. wypłaty ryczałtu na pokrycie kosztów dojazdu środkami komunikacji miejscowej w miejscu odbywania stażu, który to ryczałt będzie wyliczany w projekcie zgodnie z metodologią obliczania ryczałtu przyjętą w § 17 ust. 3 Rozporządzenia.
    Wypłata ryczałtu na pokrycie kosztów dojazdów środkami komunikacji miejscowej w miejscu odbywania stażu nastąpi jednorazowo na rachunek bankowy pracownika w terminie nie później niż tydzień przed planowanym wyjazdem na staż.
  1. Zwrotu kosztów ubezpieczenia uczestnika od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) obejmującego okres pobytu na stażu do kwoty 400 zł brutto na osobę.
    Wypłata zwrotu kosztów ubezpieczenia uczestnika NNW nastąpi jednorazowo na rachunek bankowy pracownika po przedstawieniu dowodu opłaty polisy ubezpieczeniowej.

Rozliczenie kosztów dotyczących utrzymania i zakwaterowania w czasie odbywania stażu za granicą będzie odbywać się zgodnie z Zarządzeniem Rektora … z dnia 12 lutego 2014 r. w sprawie zasad ustalania należności przysługujących pracownikom Uniwersytetu z tytułu podróży służbowych oraz zasad zwrotu kosztów podróży studentom, doktorantom oraz osobom współpracującym z Uniwersytetem.

Pracownicy naukowo-dydaktyczni, którym Wnioskodawca będzie wypłacał wsparcie, będą uczestnikami projektu „…”, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, natomiast wypłacone stypendium stażowe na okres realizowania zadań za granicą przeznaczone na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania, sfinansowanie kosztów podróży na staż i podróży powrotnej, wypłacony ryczałt na pokrycie kosztów dojazdów środkami komunikacji miejscowej w miejscu odbywania stażu oraz zwrot kosztów, zwrot kosztów ubezpieczenia uczestnika NNW obejmującego okres pobytu na stażu, będą stanowiły pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W piśmie z dnia 11 marca 2019 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca dodał, że zakup biletów lotniczych przez … dla uczestników projektu, stanowiący formę sfinansowania kosztów podróży uczestnika na staż naukowy lub naukowo-dydaktyczny, odbywa się w ramach projektu pt. „…”, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Bilety lotnicze są zamawiane przez …w ramach umowy sukcesywnej na usługę rezerwacji i dostawy biletów lotniczych, zaś faktury za zakup biletów lotniczych dla Uczestników projektu są w całości opłacane przez Uniwersytet ze środków przedmiotowego projektu. Głównym celem programów stażowych dla pracowników naukowo-dydaktycznych w ramach projektu „…” jest podniesienie kompetencji dydaktycznych kadr uczelni w zakresie: umiejętności dydaktycznych, umiejętności informatycznych (w tym posługiwania się profesjonalnymi bazami danych i ich wykorzystania w procesie kształcenia), prowadzenia dydaktyki w języku obcym, zarządzania informacją oraz umiejętności prezentacyjnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy od wypłaconych stypendiów na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania na okres realizowania zadań za granicą pracownikom naukowo-dydaktycznym, którzy są uczestnikami projektu „…”, należy potrącić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych?
  2. Czy od sfinansowanych ze środków projektu kosztów podróży środkami transportu publicznego do miejsca obywania stażu i podróży powrotnej, tj. zakupionych biletów lotniczych przez … albo zwrotu kosztów biletów komunikacji publicznej zakupionych przez pracowników naukowo-dydaktycznych, którzy są uczestnikami projektu „…” albo zwrotu kosztów dojazdu prywatnym środkiem transportu tychże pracowników do wysokości ceny biletu komunikacji publicznej za odcinek tej samej długości, należy potrącić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych?
  3. Czy od wypłaconego ryczałtu na pokrycie kosztów dojazdów środkami komunikacji miejscowej w miejscu odbywania stażu pracownikom naukowo-dydaktycznym, którzy są uczestnikami projektu „…”, należy potrącić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych?
  4. Czy od wypłaconego zwrotu kosztów ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków obejmującego okres pobytu na stażu zagranicznym, pracownikom naukowo-dydaktycznym którzy są uczestnikami projektu „…”, należy potrącić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.) przewiduje zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych środków finansowych otrzymanych przez uczestnika projektu jako pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Ponieważ świadczenia pieniężne wypłacane będą z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, który jest współfinansowany z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a pracownicy naukowo-dydaktyczni Wnioskodawcy, otrzymujący wsparcie w postaci: stypendiów na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania na okres realizowania zadań za granicą, sfinansowania kosztów podróży na miejsce odbywania stażu i z powrotem, ryczałtu na pokrycie kosztów dojazdów środkami komunikacji miejscowej w miejscu odbywania stażu i zwrotu kosztów ubezpieczenia NNW obejmującego okres pobytu na stażu, będą uczestnikami projektu, w związku z tym na podstawie przytoczonych przepisów stypendia na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania na okres realizowania zadań za granicą, sfinansowanie kosztów podróży na miejsce odbywania stażu i z powrotem, ryczałt na pokrycie kosztów dojazdów środkami komunikacji miejscowej w miejscu odbywania stażu i zwrot kosztów ubezpieczenia NNW obejmującego okres pobytu na stażu, podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wnioskodawca uważa, że nie jest zobowiązany do potrącania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od: stypendiów na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania na okres realizowania zadań za granicą, sfinansowania kosztów podróży na miejsce odbywania stażu i z powrotem, ryczałtu na pokrycie kosztów dojazdów środkami komunikacji miejscowej w miejscu odbywania stażu i zwrotu kosztów ubezpieczenia NNW obejmującego okres pobytu na stażu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązków płatnika:

  • w części przypadającej na zakup biletów lotniczych dla pracowników Wnioskodawcy - jest nieprawidłowe,
  • w pozostałej części - jest prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w cytowanej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Natomiast zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane m.in. uczelnie, federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, instytuty naukowe Polskiej Akademii Nauk, instytuty badawcze, międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych ustaw działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne – od wypłacanych przez nie stypendiów.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Uniwersytet (dalej jako: „Wnioskodawca”) jest publiczną uczelnią akademicką i stanowi integralną cześć narodowego systemu edukacji i nauki. W dniu 11 grudnia 2017 r. z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju została zawarta umowa o dofinansowanie projektu pt.: „…” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w Ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Głównym celem projektu jest dostosowanie Wnioskodawcy do potrzeb społeczno-gospodarczych poprzez realizację Zintegrowanego Programu Rozwoju w latach 2018-2022 (od dnia 1 października 2018 r. do dnia 30 września 2022 r.) Zintegrowany Program Rozwoju obejmuje łącznie 18 zadań, a w przypadku jednego z nich Wnioskodawca wnosi o interpretację: Zadanie 16. Realizacja programów stażowych dla pracowników naukowo-dydaktycznych Wnioskodawcy. W czasie realizacji Zadania 16, tj. od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 31 stycznia 2022 r., wsparciem w zakresie finansowania udziału w zagranicznych stażach naukowych, naukowo-dydaktycznych zostanie objętych 240 pracowników naukowo-dydaktycznych Wnioskodawcy. Będą to:

  1. staże naukowe 90-dniowe (120 staży),
  2. staże naukowo-dydaktyczne 21-dniowe (120 staży),

Zgodnie z „Regulaminem rekrutacji i uczestnictwa w Projekcie pn.: „…” Zadanie 16 Realizacja programów stażowych dla pracowników naukowo - dydaktycznych”, kwalifikacja na staże odbywać się będzie w formie konkursu. Ocenie będą podlegać m.in. osiągnięcia naukowe i dydaktyczne kandydatów, ranga jednostki organizacyjnej i ocena osiągnięć opiekuna naukowego kandydata (-ki) w jednostce naukowej, w której zamierza odbyć staż, program i uzasadnienia wyjazdu, przewidywany wpływ realizacji działania na rozwój kariery naukowej kandydata (-ki) i przewidywane korzyści naukowe/dydaktyczne dla macierzystej jednostki kandydata (-ki). Staże zagraniczne powinny odbywać się w ośrodkach naukowych w Europie, a preferowane będą uczelnie notowane w Academic Ranking of World Universities. W uzasadnionych przypadkach staże zagraniczne mogą odbywać się w ośrodkach akademickich poza Europą. Przewidywane kraje, w których pracownicy naukowo-dydaktyczni będą odbywać staż zagraniczny to m.in. Niemcy, Francja, Portugalia, Finlandia, Rosja, Słowacja, Litwa, USA, Kanada.

Przed rozpoczęciem stażu pracownik naukowo-dydaktyczny podpisuje z Wnioskodawcą dwustronną umowę uczestnictwa w projekcie. Przedmiotem umowy jest udzielenie uczestnikowi projektu nieodpłatnego wsparcia w formie udziału w ww. stażu poprzez wypłatę stypendium stażowego na okres realizowania zadań za granicą przeznaczonego na:

  1. pokrycie kosztów utrzymania, które w projekcie będzie wyliczane zgodnie z metodologią obliczania diety przyjętą w Rozdziale 3 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej, zwanego dalej „Rozporządzeniem”,
  2. pokrycie kosztów zakwaterowania podczas pobytu na stażu za granicą, które w projekcie będzie wyliczane zgodnie metodologią obliczania zwrotu kosztów za nocleg podczas podróży zagranicznej przyjętą w § 16 Rozporządzenia.

Stypendium stażowe będzie wypłacane na rachunek bankowy uczestnika projektu w dwóch transzach. Pierwsza – w terminie nie później niż tydzień przed planowanym wyjazdem na staż w wysokości odpowiadającej sumie:

  1. 90 diet w przypadku staży naukowych i 21 diet w przypadku staży naukowo-dydaktycznych, przy czym dieta będzie wyliczona zgodnie z kwotą określoną dla danego państwa w załączniku do Rozporządzenia,
  2. kosztów noclegu za okres realizowania stażu za granicą w wysokości stwierdzonej rachunkiem, w granicach limitu określonego w poszczególnych państwach w załączniku do Rozporządzenia.

Druga transza – w terminie do 30 dni od dnia powrotu pracownika ze stażu, w wysokości odpowiadającej:

  1. diecie za dobę podróży do miejsca odbywania stażu i diecie za dobę podróży powrotnej z miejsca odbywania stażu,
  2. w przypadku, gdy pracownik przed wyjazdem na staż nie przedłożył rachunku za nocleg, ale przedłożył go po powrocie – wysokości stanowiącej różnicę między wypłaconym ryczałtem w wysokości 25% limitu określonego w poszczególnych państwach w załączniku do Rozporządzenia, a kosztem noclegu za okres realizowania zadań za granicą w wysokości stwierdzonej rachunkiem w granicach limitu określonego w poszczególnych państwach w załączniku do Rozporządzenia.

Ponadto, uczestnik projektu ma zagwarantowane nieodpłatne wsparcie w postaci:

  1. sfinansowania ze środków projektu kosztów podróży środkami transportu publicznego do miejsca odbywania stażu i podróży powrotnej po zakończeniu stażu, tj. zakup biletów lotniczych przez Wnioskodawcę albo zwrot kosztów biletu komunikacji publicznej zakupionego przez pracownika. W uzasadnionych przypadkach, gdy system połączeń operatorów publicznego transportu zbiorowego na danym terenie jest niewydolny, możliwe jest ponoszenie w projekcie kosztów podróży prywatnym środkiem transportu zwrot kosztów dojazdu nastąpi do wysokości ceny biletu komunikacji publicznej za odcinek tej samej długości;
  2. wypłaty ryczałtu na pokrycie kosztów dojazdu środkami komunikacji miejscowej w miejscu odbywania stażu, który to ryczałt będzie wyliczany w projekcie zgodnie z metodologią obliczania ryczałtu przyjętą w § 17 ust. 3 Rozporządzenia.
    Wypłata ryczałtu na pokrycie kosztów dojazdów środkami komunikacji miejscowej w miejscu odbywania stażu nastąpi jednorazowo na rachunek bankowy pracownika w terminie nie później niż tydzień przed planowanym wyjazdem na staż.
  1. Zwrotu kosztów ubezpieczenia uczestnika od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) obejmującego okres pobytu na stażu do kwoty 400 zł brutto na osobę.
    Wypłata zwrotu kosztów ubezpieczenia uczestnika NNW nastąpi jednorazowo na rachunek bankowy pracownika po przedstawieniu dowodu opłaty polisy ubezpieczeniowej.

Rozliczenie kosztów dotyczących utrzymania i zakwaterowania w czasie odbywania stażu za granicą będzie odbywać się zgodnie z Zarządzeniem Rektora Uniwersytetu z dnia 12 lutego 2014 r. w sprawie zasad ustalania należności przysługujących pracownikom Uniwersytetu z tytułu podróży służbowych oraz zasad zwrotu kosztów podróży studentom, doktorantom oraz osobom współpracującym z …. Pracownicy naukowo-dydaktyczni, którym Wnioskodawca będzie wypłacał wsparcie, będą uczestnikami projektu „…” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, natomiast wypłacone stypendium stażowe na okres realizowania zadań za granicą przeznaczone na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania, sfinansowanie kosztów podróży na staż i podróży powrotnej, wypłacony ryczałt na pokrycie kosztów dojazdów środkami komunikacji miejscowej w miejscu odbywania stażu oraz zwrot kosztów zwrot kosztów ubezpieczenia uczestnika NNW obejmującego okres pobytu na stażu, będą stanowiły pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Zakup biletów lotniczych przez Wnioskodawcę dla uczestników projektu, stanowiący formę sfinansowania kosztów podróży uczestnika na staż naukowy lub naukowo-dydaktyczny, odbywa się w ramach projektu pt. „…”, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Bilety lotnicze są zamawiane przez Wnioskodawcę w ramach umowy sukcesywnej na usługę rezerwacji i dostawy biletów lotniczych, zaś faktury za zakup biletów lotniczych dla Uczestników projektu są w całości opłacane przez Uniwersytet ze środków przedmiotowego projektu. Głównym celem programów stażowych dla pracowników naukowo-dydaktycznych w ramach projektu „…” jest podniesienie kompetencji dydaktycznych kadr uczelni w zakresie: umiejętności dydaktycznych, umiejętności informatycznych (w tym posługiwania się profesjonalnymi bazami danych i ich wykorzystania w procesie kształcenia), prowadzenia dydaktyki w języku obcym, zarządzania informacją oraz umiejętności prezentacyjnych.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego), wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć należy również, że zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu, tj. w przedmiotowej sprawie, pracowników naukowo-dydaktycznych. Użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Niewątpliwie, w rozpatrywanej sprawie, fundusze na stypendium będą pochodziły ze środków europejskich, o których mowa w przepisie statuującym rozpatrywane zwolnienie przedmiotowe. Natomiast pracownicy naukowo-dydaktyczni, jako uczestnicy projektu będą ostatecznie osobami, którym faktycznie udzielana jest pomoc w ramach projektu.

Analiza cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje ponadto, że wolne od podatku są „środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu”. Z ww. sformułowania wynika zatem jednoznacznie, że przedmiotowym zwolnieniem nie są objęte wszystkie świadczenia jakie otrzymuje uczestnik projektu (np. świadczenia nieodpłatne, świadczenia częściowo odpłatne oraz świadczenia rzeczowe), a wyłącznie świadczenia finansowe, czyli pieniężne.

Biorąc pod uwagę powyższe rozważania prawne stwierdzić należy, że wypłacane przez Wnioskodawcę pracownikom naukowo-dydaktycznym (tj. uczestnikom projektu finansowanego ze środków europejskich w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego) świadczenia pieniężne, tj.:

  • stypendiów stażowych na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania na okres realizowania zadań za granicą,
  • zwrotu kosztów podróży na miejsce odbywania stażu i z powrotem, tj. zwrotu kosztów biletów komunikacji publicznej zakupionych przez pracowników naukowo-dydaktycznych, zwrotu kosztów dojazdu prywatnym środkiem transportu do wysokości ceny biletu komunikacji publicznej za odcinek o tej samej długości,
  • ryczałtu na pokrycie kosztów dojazdów środkami komunikacji miejscowej w miejscu odbywania stażu,
  • zwrotu kosztów ubezpieczenia NNW obejmującego okres pobytu na stażu,

-jako pomoc udzielana w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych będą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji Wnioskodawca, jako płatnik, nie będzie zobowiązany do naliczania, pobrania i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłaconych ww. świadczeń.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy w tej części należało uznać za prawidłowe.

Z kolei odnosząc się do możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych sfinansowanych ze środków projektu kosztów podróży środkami transportu publicznego do miejsca odbywania stażu i podróży powrotnej, tj. zakupionych przez Wnioskodawcę biletów lotniczych wskazać należy, że stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

  • nieodpłatne świadczenie, bądź
  • świadczenie częściowo odpłatne, bądź
  • świadczenie rzeczowe (w naturze),
  • świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,
  • otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że na gruncie opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, wartość świadczeń rzeczowych, tj. biletów lotniczych zakupionych przez Wnioskodawcę dla pracowników naukowo-dydaktycznych (Uczestników projektu), nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem jak to zostało wskazane powyżej, zwolnieniem tym objęte są wyłącznie świadczenia pieniężne. W konsekwencji, ww. świadczenia rzeczowe korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 powołanej ustawy.

W konsekwencji Wnioskodawca, jako płatnik, nie będzie zobowiązany do naliczania, pobrania i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłaconych Uczestnikom projektu ww. świadczeń.

W tej części stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe z uwagi na błędną podstawę prawną zwolnienia. Zakup przez Wnioskodawcę biletów lotniczych dla pracowników naukowo-dydaktycznych (Uczestników projektu), nie będzie korzystał ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, lecz będzie on zwolniony na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 tej ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), zauważyć należy, że w przedmiotowej sprawie organ podatkowy wydając interpretację indywidualną przepisów prawa opiera się wyłącznie na opisie zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Do postępowania w sprawie wydania interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj