Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.82.2019.1.AJ
z 25 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2019 r. (data wpływu 5 lutego 2019 r. r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego i sposobu jego realizacji w związku z realizacją inwestycji polegającej na rozbudowie cmentarza komunalnego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego i sposobu jego realizacji w związku z realizacją inwestycji polegającej na rozbudowie cmentarza komunalnego.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Gmina D… (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”).

Gmina jest właścicielem cmentarzy komunalnych położonych w miejscowościach: D… i M… (dalej łącznie zwane jako: „Cmentarze”).


Na terenie Cmentarzy Gmina świadczy odpłatne usługi cmentarne, w szczególności:


  • udostępniania miejsc grzebalnych,
  • rezerwacji miejsc grzebalnych,
  • przedłużenia prawa do miejsca grzebalnego na 20 lat.


Za świadczone na Cmentarzach usługi cmentarne Gmina pobiera opłaty. Zasady pobierania tych opłat reguluje uchwała Nr … z dnia 18 maja 2015 r. w sprawie ustalenia opłat za korzystanie z cmentarzy komunalnych na terenie Gminy.

Gmina opodatkowuje VAT obrót uzyskany z tytułu świadczonych usług cmentarnych. Wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu świadczenia powyższych usług, Gmina wykazuje w składanych deklaracjach VAT.

Opodatkowanie VAT świadczonych przez Gminę usług cmentarnych zostało potwierdzone w wydanej na wniosek Gminy interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w … z 6 lutego 2014 r. sygn. … (dalej: „Interpretacja”). Ponadto, Gmina uzyskała opinię Głównego Urzędu Statystycznego, znak: … z dnia 20 listopada 2013 r. potwierdzającą, iż świadczone przez Gminę usługi cmentarne mieszczą się pod grupowaniem PKWiU (Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) 96.03.1 „Usługi pogrzebowe i pokrewne”.

Gmina dodatkowo wskazuje, iż zdarzają się sytuacje, w których jest/będzie ona zobowiązana do świadczenia usług związanych z Cmentarzami nieodpłatnie. W szczególności taki przypadek ma/będzie miał miejsce, gdy obszar Gminy jest/będzie miejscem zgonu osoby bezdomnej, a krewni zmarłego nie zorganizowali/nie zorganizują pochówku lub w przypadku zgonu osoby o nieustalonych danych osobowych.

Zgodnie bowiem z przepisami ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz. U. z 2017 r. poz. 912, ze zm.; dalej: „ustawa o cmentarzach”) oraz ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1508, ze zm.; dalej: „ustawa o pomocy społecznej”), gminy na terenie których nastąpił zgon mają obowiązek chowania osób niepochowanych przez osoby bliskie.

Jednocześnie, przepisy te wprowadzają możliwość żądania przez gminy zwrotu kosztów pogrzebu z masy spadkowej zmarłego, o ile ją pozostawił. Z powyższego wynika, że nawet, gdy Gmina jest/będzie organizatorem pochówku zmarłego, to nie zawsze koszt tego przedsięwzięcia leży/będzie leżał po stronie Gminy (odbędzie się bez odpłatności), gdyż może/będzie mógł zostać pokryty z masy spadkowej.

Gmina wskazuje jednak, iż omawiane przypadki nieodpłatnego chowania zmarłych na Cmentarzach mają/będą mieć charakter czynności wyjątkowych/sporadycznych, a celem Gminy jest/będzie (w ramach podstawowej działalności na Cmentarzach) wykorzystywanie Cmentarzy głównie do odpłatnego świadczenia usług cmentarnych.

Ponadto, Gmina nie ma wpływu na wystąpienie, bądź nie, na jej terenie przypadku nieodpłatnego chowania zmarłych (zależy to niejako od losowości). Tym niemniej na cmentarzu komunalnym w D… w 2018 r. wystąpiły dotychczas dwa przypadki nieodpłatnych pochówków, które odbyły się w „starej” części cmentarza w D…, tj. na terenie nieobjętym inwestycją, o której mowa poniżej.

Gmina w latach 2017-2018 zrealizowała ze środków własnych inwestycję w zakresie rozbudowy cmentarza komunalnego w D… (dalej: „Inwestycja”). Realizacja Inwestycji była podyktowana koniecznością utworzenia nowych miejsc grzebalnych z uwagi na ograniczone możliwości dokonywania nowych pochówków w obrębie istniejącego cmentarza. W tym celu na działce gruntu przylegającej do istniejącego cmentarza komunalnego w D… w ramach Inwestycji wykonano w szczególności ogrodzenie nowej części cmentarza, usunięto porastające działkę drzewa oraz utwardzono grunt.

Zarówno utworzona w ramach Inwestycji nowa część cmentarza komunalnego w D…, jak i wykonane ogrodzenie zostały przez Gminę zaklasyfikowane jako środki trwałe odrębne od dotychczas istniejącego cmentarza komunalnego w D….

Zamiarem Gminy na etapie budowy było i jest obecnie wykorzystywanie majątku powstałego w ramach Inwestycji wyłącznie w celu świadczenia odpłatnych usług cmentarnych, podlegających opodatkowaniu VAT. Niemniej jednak, Gmina nie może całkowicie wykluczyć wystąpienia sytuacji, w której byłaby zobowiązana (z uwagi na obowiązujące przepisy, niezależnie od swoich intencji) do zorganizowania pochówku na terenie objętym Inwestycją nieodpłatnie.

Wydatki poniesione na realizację Inwestycji zostały udokumentowane przez kontrahentów Gminy fakturami, na których wykazano kwotę podatku VAT.

Gmina nie dokonała odliczenia VAT podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Inwestycji.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT od wydatków poniesionych na realizację Inwestycji?
  2. Czy w przypadku wystąpienia sytuacji, w której Gmina będzie zobowiązana do świadczenia usług związanych z cmentarzami na terenie objętym Inwestycją nieodpłatnie, Gmina będzie zobowiązana do korekty odliczonego VAT od wydatków poniesionych na realizację Inwestycji z uwzględnieniem przepisów art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90c ustawy o VAT przy zastosowaniu pre-współczynnika obliczonego zgodnie z § 3 ust. 2 Rozporządzenia?


Zdaniem Wnioskodawcy,


  1. Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT od wydatków poniesionych na realizację Inwestycji.
  2. W przypadku wystąpienia sytuacji, w której Gmina będzie zobowiązana do świadczenia usług związanych z cmentarzami na terenie objętym Inwestycją nieodpłatnie, Gmina będzie zobowiązana do korekty odliczonego VAT od wydatków poniesionych na realizację Inwestycji z uwzględnieniem przepisów art. 86 ust. 2a - 2h oraz art. 90c ustawy o VAT przy zastosowaniu pre-współczynnika obliczonego zgodnie z § 3 ust. 2 Rozporządzenia


Uzasadnienie stanowiska Gminy.

Ad 1.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:


  • zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
  • pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.


Odnosząc się do warunku nabywania towarów i usług przez podatnika, kwestia ta została uregulowana w art. 15 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle powyższego uznać należy, iż z tytułu świadczenia usług cmentarnych Gmina jest/będzie podatnikiem VAT, gdyż przedmiotowe świadczenia wykonywane są/będą odpłatnie na podstawie umów cywilnoprawnych, zawieranych przez Gminę z podmiotami trzecimi. W konsekwencji uznać należy, iż Gmina dokonuje/będzie dokonywała w takim przypadku odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Ponadto, zdaniem Gminy, usługi cmentarne nie korzystają/nie będą korzystały ze zwolnienia z VAT. Powyższe stanowisko Gminy zostało potwierdzone w wydanej na wniosek Gminy Interpretacji. W konsekwencji, pierwszy z warunków, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT jest/zostanie spełniony.

Drugim warunkiem niezbędnym do zastosowania prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT. Mając na uwadze, iż wydatki związane z realizacją Inwestycji były/są związane bezpośrednio i wyłącznie z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych VAT (tj. świadczeniem za wynagrodzeniem usług cmentarnych, które podlegają opodatkowaniu VAT), to stosownie do przytoczonego art. 86 ust. l ustawy o VAT, w ocenie Gminy, powinno przysługiwać jej pełne prawo do odliczenia VAT od tych wydatków. Jak bowiem wskazano we wniosku zamiarem Gminy zarówno na etapie realizacji Inwestycji jak i w chwili obecnej jest wykorzystanie „nowej” części cmentarza w D… wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych.

Gmina przy tym podkreśla, że w jej opinii, za bezsporny należy uznać fakt, że ponoszenie wydatków związanych z realizacją Inwestycji było konieczne i bezpośrednio związane z wykonywaniem przez Gminę na terenie „nowej” części cmentarza czynności odpłatnych. Bez ich poniesienia, świadczenie przedmiotowych usług cmentarnych byłoby praktycznie niemożliwe lub też bardzo utrudnione. Jak bowiem wskazano w stanie faktycznym rozbudowa cmentarza komunalnego w D… podyktowana była koniecznością utworzenia nowych miejsc grzebalnych z uwagi na ograniczone możliwości dokonywania nowych pochówków w obrębie istniejącego cmentarza.

Przedstawione przez Gminę stanowisko w zakresie prawa do odliczenia VAT naliczonego w analizowanej sytuacji zostało potwierdzone w licznych interpretacjach indywidualnych.

Przykładowo w interpretacji ILPPl/4512-l-120/16-3/AWa z 12 kwietnia 2016 r. DIS w Poznaniu stwierdził, że „Gmina ma/będzie miała prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych w związku z funkcjonowaniem i utrzymywaniem cmentarza, tj. zarówno od wydatków bieżących, jak i od wydatków inwestycyjnych”.

W interpretacji indywidualnej Ministra Finansów z dnia 4 lutego 2014 r., sygn. IBPP2/443- 1169/13/IK, w analogicznym opisie sprawy, DIS w Katowicach stwierdził, że „Gmina ma prawo odliczenia VAT naliczonego od ponoszonych przez nią wydatków związanych z cmentarzem komunalnym”.

Stanowisko Gminy znajduje również potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 2014 r., sygn. IBPP2/443-977/13/AB, w której DIS w Katowicach stwierdził, że „Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na bieżące utrzymanie cmentarzy komunalnych oraz od wydatków inwestycyjnych na cmentarzach komunalnych, ponieważ wydatki te są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług”.

W ocenie Gminy, stanowisko odmienne od przedstawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Gmina przytacza orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, że „prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny”.

Zdaniem Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej/mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów/usług niezbędnych w celu realizacji tej sprzedaży. Skoro bowiem Gmina, jako czynny podatnik VAT, zobowiązana jest uiszczać VAT należny z tytułu świadczonych usług powinna ona mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość ich świadczenia.

W konsekwencji, zdaniem Gminy, przysługuje jej pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Inwestycji.


Ad 2.

W myśl art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”.

Jeśli zatem nie jest możliwe przypisanie dokonanych zakupów towarów i usług w całości do czynności dających prawo do odliczenia, ponieważ podatnik świadczy jeszcze inne czynności, ma on prawo do odliczenia jedynie tej kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom dającym prawo do odliczenia.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego zamiarem Gminy na etapie budowy było i jest obecnie wykorzystywanie majątku powstałego w ramach Inwestycji wyłącznie w celu świadczenia odpłatnych usług cmentarnych, podlegających opodatkowaniu VAT. Niemniej jednak, Gmina nie może całkowicie wykluczyć wystąpienia sytuacji, w której byłaby zobowiązana do zorganizowania pochówku na terenie objętym Inwestycją nieodpłatnie. Gmina nie ma wpływu na wystąpienie, bądź nie, na jej terenie przypadku nieodpłatnego chowania zmarłych (zależy to niejako od losowości).

Gmina stoi na stanowisku, iż w przypadku gdy nastąpi zmiana w stopniu wykorzystania majątku powstałego w ramach Inwestycji do wykonywania czynności opodatkowanych VAT (tj. w przypadku wystąpienia sytuacji, w której Gmina byłaby zobowiązana do zorganizowania pochówku na terenie objętym Inwestycją w sposób nieodpłatny) Gmina będzie zobowiązana do dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego od wydatków poniesionych na realizację Inwestycji z uwzględnieniem treści przepisów art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90c ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 90c ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku nabytych towarów i usług, w odniesieniu do których kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie z art. 86 ust. 2a, po zakończeniu roku podatkowego, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku odliczonego przy ich nabyciu, uwzględniając dane dla zakończonego roku podatkowego. Przepisy art. 91 ust. 2-9 ustawy o VAT stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10 lub 10a lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Natomiast zgodnie z treścią art. 91 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Zgodnie z ust. 3 ww. przepisu, korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Stosownie do treści art. 90c ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku gdy korekty podatku odliczonego dokonuje podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie art. 86 ust. 22, może on uwzględnić dane za rok podatkowy poprzedzający poprzedni rok podatkowy, jeżeli takie dane przyjęto w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w art. 86 ust. 2a. Natomiast w świetle ust. 3 powołanego przepisu, dokonując korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik może przyjąć inny sposób określania proporcji, niż został przyjęty dla danego roku podatkowego, jeżeli byłby on bardziej reprezentatywny dla zakończonego roku.

Zatem, zgodnie z powyższymi regulacjami, po zakończeniu roku podatkowego, w którym nastąpiłaby zmiana zakresu wykorzystania majątku powstałego w ramach realizacji Inwestycji do działalności gospodarczej, Gmina w rozliczeniu za styczeń roku następnego byłaby zobowiązana dokonać korekty odliczonego podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację Inwestycji.

Stosownie do treści art. 86 ust. 22 ustawy o VAT minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić dla niektórych podatników sposób kalkulacji takiej proporcji uwzględniając specyfikę prowadzonej przez nich działalności. W stosunku do jednostek samorządu terytorialnego sposób kalkulacji pre-współczynnika został określony w Rozporządzeniu i jego podstawą są dane wynikające z rocznych sprawozdań finansowych.


Metoda najbardziej odpowiadająca specyfice działalności Gminy została przewidziana w § 3 ust. 2 Rozporządzenia, zgodnie z którym za sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego sposób ustalony według wzoru:


Ax100

X=-----------

DUJST


gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

DUJST - dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.


W ocenie Gminy, w przypadku zmiany stopnia wykorzystania majątku powstałego w ramach Inwestycji do działalności gospodarczej, w celu określenia w jakiej części majątek powstały w ramach Inwestycji będzie wykorzystywany do działalności gospodarczej należałoby zastosować pre-współczynnik skalkulowany na podstawie § 3 ust. 2 Rozporządzenia w oparciu o dane dla urzędu obsługującego Gminę. 

Podsumowując, zdaniem Gminy, w przypadku zmiany stopnia wykorzystania majątku powstałego w ramach Inwestycji do działalności gospodarczej, Gmina będzie zobowiązana do dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego od wydatków poniesionych na realizację Inwestycji z uwzględnieniem przepisów art. 86 ust. 2a - 2h oraz art. 90c przy zastosowaniu pre-współczynnika właściwego dla urzędu obsługującego Gminę (wyliczonego zgodnie z § 3 ust. 2 Rozporządzenia na podstawie danych właściwych dla urzędu obsługującego Gminę).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17,43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj