Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.40.2019.2.PR
z 27 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2019 r. (data wpływu 28 stycznia 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 marca 2019 r. (data wpływu 11 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy, w związku z wypożyczaniem hulajnóg – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy, w związku z wypożyczaniem hulajnóg. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 marca 2019 r. (data wpływu 11 marca 2019 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz adres elektroniczny w systemie e-PUAP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza produkować i wypożyczać hulajnogi elektryczne korzystając ze zwolnienia z podatku VAT opisanego w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT. Wnioskodawcę interesuje możliwość zwolnienia z VAT, ponieważ będzie on miał duży wpływ na cenę jego usług. We wspomnianym artykule ustawy o VAT jest zapisane, że „zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników: 1. dokonujących dostaw: (...) e. nowych środków transportu”.

Działalność Wnioskodawcy będzie wyglądać następująco: wyprodukuje on 10 sztuk elektrycznych hulajnóg a następnie będzie je wypożyczał. Taka hulajnoga będzie się składać z następujących elementów:

  • metalowa rama o wadze 6 kg wykonana przez zakład ślusarski w Polsce wg rysunków technicznych opracowanych przez Wnioskodawcę,
  • koło przednie o średnicy 16 cali z oponą i dętką jak w rowerze, kupione w Polsce,
  • koło tylne o średnicy 16 cali z oponą i dętką oraz z wbudowanym silnikiem elektrycznym o mocy 800W, 48V kupione w Chinach,
  • kierownica z zamontowanymi elementami do rozpędzania i hamowania hulajnogą (manetka gazu i hamulca),
  • elektroniczny sterownik wraz z programem sterującym wyprodukowany w Polsce wg opracowanej przez Wnioskodawcę dokumentacji technicznej i napisanym przez niego oprogramowaniem sterującym,
  • bateria akumulatorów litowo-jonowych wraz z zabezpieczeniem o napięciu nominalnym 48V DC (maksymalnie 54.6V DC),
  • wyposażenie dodatkowe zwiększające bezpieczeństwo użytkowania (oświetlenie, błotniki) zakupione w Polsce.

Z powyższych elementów Wnioskodawca wyprodukuje elektryczne hulajnogi, przeprowadzi potrzebne testy umożliwiające bezpieczne użytkowanie, a następnie będzie je wypożyczał osobom fizycznym (nieprowadzącym lub prowadzącym działalność gospodarczą).

Wyprodukowanie jednej hulajnogi będzie stanowiło jednorazowy koszt kilku tysięcy zł, które będą pochodzić z własnych środków. Zysk będzie tylko poprzez okresowe wypożyczanie na co najmniej kilka dni poprzez stronę internetową.

Do tej pory i obecnie Wnioskodawca nie prowadzi żadnej związanej z tym działalności gospodarczej, a co za tym idzie nie ma miejsca zwolnienie, w zakresie opisanej działalności, z podatku VAT. Wnioskodawca opracował i użytkuje już jednak dla własnego użytku taką hulajnogę i planuje w związku z tym rozpocząć opisaną powyżej działalność gospodarczą.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy produkując samodzielnie elektryczne hulajnogi (…), nie sprzedając ich tylko wypożyczając na wybrany okres czasu osobom fizycznym, ewentualnie firmom, Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia z VAT i nie wliczać go tym samym do ceny wypożyczenia takich hulajnóg?

Czy Wnioskodawca będzie mógł korzystać ze zwolnienia z VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie dokonując dostaw nowych środków transportu, tylko wypożyczając używane już hulajnogi elektryczne (samodzielnie wyprodukowane (…)) zakłada on, że może skorzystać ze zwolnienia VAT zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, albo świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych – art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza produkować i wypożyczać hulajnogi elektryczne korzystając ze zwolnienia z podatku VAT. Działalność Wnioskodawcy będzie wyglądać następująco: wyprodukuje on 10 sztuk elektrycznych hulajnóg a następnie będzie je wypożyczał. Do tej pory i obecnie Wnioskodawca nie prowadzi żadnej związanej z tym działalności gospodarczej. Wnioskodawca opracował i użytkuje już dla własnego użytku taką hulajnogę i planuje w związku z tym rozpocząć opisaną powyżej działalność gospodarczą.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że Wnioskodawca wypożyczając w przyszłości hulajnogi będzie działał w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, ponieważ będzie w tym zakresie prowadził działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy – zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Przez sprzedaż – jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy – rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Natomiast, na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy – do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

  1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
  2. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
    1. transakcji związanych z nieruchomościami,
    2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
    3. usług ubezpieczeniowych
    − jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
  3. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W oparciu o art. 113 ust. 5 ustawy – jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Ponadto, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1, o czym stanowi art. 113 ust. 9 ustawy.

Na podstawie art. 113 ust. 10 ustawy – jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Z kolei przepis art. 113 ust. 13 ustawy stanowi, że zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
      • energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0),
      • wyrobów tytoniowych,
      • samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
    3. budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
    4. terenów budowlanych,
    5. nowych środków transportu;
  2. świadczących usługi:
    1. prawnicze,
    2. w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
    3. jubilerskie;
  3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Z powołanego powyżej przepisu art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. e ustawy – na co zwrócił uwagę Wnioskodawca – wynika, że nie mogą korzystać że zwolnienia od podatku od towarów i usług podatnicy dokonujący dostaw nowych środków transportu. Jednak katalog wyłączeń zawartych w przepisie art. 113 ust. 13 ustawy nie obejmuje świadczenia usług wypożyczania hulajnóg.

Wobec powyższego Wnioskodawca produkując samodzielnie elektryczne hulajnogi (…), tylko wypożyczając je na wybrany okres czasu osobom fizycznym, ewentualnie firmom może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy do momentu przekroczenia limitu sprzedaży odpowiednio zgodnie z art. 113 ust. 5 lub 10 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów, art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj