Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.137.2019.1.MC
z 28 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2019 r. (data wpływu 6 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla usług polegających na sprzątaniu przestrzeni publicznej na statkach – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 6 marca 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla usług polegających na sprzątaniu przestrzeni publicznej na statkach.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzątaniu, między innymi w zakresie sprzątania i czyszczenia powierzchni terenów należących do wspólnot mieszkaniowych oraz terenu należącego do przedsiębiorstw prywatnych, biur i obiektów handlowych pod PKWiU: 81.22, 81.29, 81.30. Wnioskodawca prowadzi księgi handlowe, jest zarejestrowany jako czynny podatnik od towarów i usług.


Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie:

  • utrzymania porządku wewnątrz budynków,
  • utrzymania porządku na zewnątrz budynków,
  • usług polegających na sprzątaniu przestrzeni publicznej na statkach PKWiU 81.22.


Wnioskodawca podpisał zlecenie z kontrahentem - spółką z o.o. posiadającą siedzibę działalności gospodarczej w Polsce na sprzątanie przestrzeni publicznej na statkach znajdujących się za granicą, należących do różnych zagranicznych armatorów, niebędących własnością kontrahenta. Sprzątanie odbywało się w trakcie pobytu statku w stoczni na remoncie i bezpośrednio po remoncie. Żaden ze statków w trakcie wykonywania usługi nie znajdował się w Polsce. W ofercie usługi były podane daty oraz ilości dni pracy do wykonania na poszczególnych statkach. Odbiór prawidłowości zleconych prac był dokonywany w formie pisemnej codziennie. W załączniku do oferty było szczegółowo wyjaśnione czego mają dotyczyć prace na poszczególnych statkach. Wnioskodawca zrealizował prace polegające na czyszczeniu głównych pokładów, dróg komunikacyjnych, sufitów, ścian, myciu szyb, polerowaniu elementów ze stali, praniu wykładzin, praniu tapicerki krzeseł i kanap, czyszczeniu opraw oświetleniowych, czyszczeniu stołów, krzeseł, drzwi, narożników, krawędzi, czyszczeniu w maszynowniach, toaletach przy użyciu własnego sprzętu oraz materiałów. Usługi nie były świadczone na cele osobiste załogi, ale żeby zapewnić ład i porządek pasażerom. Statki należą do grupy PKWiU 30.11.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ) opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 41 ust. 1 z związku z art. 146a pkt 1 ustawy, podstawowa stawka podatku VAT wynosi 23% - gdzie znajdą zastosowanie usługi polegające na sprzątaniu wewnątrz wszelakiego rodzaju budynków i obiektów.


Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy prawidłowo została zastosowana stawka 23% na usługi polegające na sprzątaniu przestrzeni publicznej na statkach, usługi należące do grupy PKWiU 81.22?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Prawidłowo została zastosowana stawka podatku 23% dla usług polegających na sprzątaniu przestrzeni publicznej na statkach.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W świetle art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Stosowanie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


W myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzątaniu, między innymi w zakresie sprzątania i czyszczenia powierzchni terenów należących do wspólnot mieszkaniowych oraz terenu należącego do przedsiębiorstw prywatnych, biur i obiektów handlowych (PKWiU: 81.22, 81.29, 81.30). Wnioskodawca prowadzi księgi handlowe, jest zarejestrowany jako czynny podatnik od towarów i usług. Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie utrzymania porządku wewnątrz budynków, utrzymania porządku na zewnątrz budynków oraz usługi polegające na sprzątaniu przestrzeni publicznej na statkach PKWiU 81.22. Wnioskodawca podpisał zlecenie z kontrahentem - spółką z o.o. posiadającą siedzibę działalności gospodarczej w Polsce na sprzątanie przestrzeni publicznej na statkach znajdujących się za granicą, należących do różnych zagranicznych armatorów, niebędących własnością kontrahenta. Sprzątanie odbywało się w trakcie pobytu statku w stoczni na remoncie i bezpośrednio po remoncie. Żaden ze statków w trakcie wykonywania usługi nie znajdował się w Polsce. W ofercie usługi były podane daty oraz ilości dni pracy do wykonania na poszczególnych statkach. Odbiór prawidłowości zleconych prac był dokonywany w formie pisemnej codziennie. W załączniku do oferty było szczegółowo wyjaśnione czego mają dotyczyć prace na poszczególnych statkach. Wnioskodawca zrealizował prace polegające na czyszczeniu głównych pokładów, dróg komunikacyjnych, sufitów, ścian, myciu szyb, polerowaniu elementów ze stali, praniu wykładzin, praniu tapicerki krzeseł i kanap, czyszczeniu opraw oświetleniowych, czyszczeniu stołów, krzeseł, drzwi, narożników, krawędzi, czyszczeniu w maszynowniach, toaletach przy użyciu własnego sprzętu oraz materiałów. Usługi nie były świadczone na cele osobiste załogi, ale żeby zapewnić ład i porządek pasażerom. Statki należą do grupy PKWiU 30.11.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia stawki podatku VAT właściwej dla usług polegających na sprzątaniu przestrzeni publicznej na statkach (PKWiU 81.22).


Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku dla usług polegających na sprzątaniu przestrzeni publicznej na statkach należących do grupy PKWiU 81.22 zastosowanie znajduje stawka podatku VAT w wysokości 23%. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wyświadczył na rzecz kontrahenta (spółki posiadającej siedzibę w Polsce) usługi polegające na sprzątaniu przestrzeni publicznej na statkach znajdujących się zagranicą, należących do zagranicznych armatorów, niebędących własnością kontrahenta. Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do ustawy, ustawodawca nie przewidział dla przedmiotowych usług obniżonej stawki podatku bądź zwolnienia od podatku. Zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na sprzątaniu przestrzeni publicznej na statkach (PKWiU 81.22) podlegają opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

W myśl art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj