Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.129.2019.1.AZ
z 3 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 lutego 2019 r. (data wpływu 5 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług zapewnienia noclegu i wyżywienia (możliwości przygotowania posiłków) osobom bezdomnym kierowanym przez ośrodki pomocy społecznej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2019 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług zapewnienia noclegu i wyżywienia (możliwości przygotowania posiłków) osobom bezdomnym kierowanym przez ośrodki pomocy społecznej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Fundacja „X” działa od 2015 roku. Jej celem statutowym jest między innymi:

  1. Świadczenie pomocy osobom w trudnej sytuacji życiowej poprzez zapewnienie noclegu wyżywienia dostępu do pomocy specjalistów takich jak psycholog, prawnik, terapeuta uzależnień itp.
  2. Wspieranie rozwoju rodziny między innymi poprzez:
    • udzielanie pomocy psychologicznej, socjalnej, prawnej i opiekuńczej
    • zapobieganie sieroctwu społecznemu poprzez stwarzanie dziecku możliwości rozwoju w najbardziej korzystnym środowisku rodzinnym
  3. Działalność na rzecz osób niepełnosprawnych
  4. Wspieranie osób zagrożonych wykluczeniem społecznym
  5. Ułatwienie powrotu do normalnego funkcjonowania w społeczeństwie osobom, które ukończyły leczenie odwykowe, bezdomnym, bezrobotnym i byłym więźniom,
  6. Pomoc ofiarom katastrof i klęsk żywiołowych.

Fundacja zapewnia miejsca noclegowe, wyżywienie, dostęp do pomocy specjalistów około stu osobom, są to kobiety i mężczyźni osoby młode jak i w podeszłym wieku, czy też osoby niepełnosprawne.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność w sferze pożytku publicznego jest działalnością zarówno nieodpłatną (art. 7 ust. 1 ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie) jak i odpłatną (art. 8 ust. 1 ww. ustawy), nienastawioną na zysk, a więc działalnością non-profit. Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność statutowa w głównej mierze jest działalnością nieodpłatną, która nie podlega przepisom ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), ponieważ nie występują czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT (usługi świadczone przez Wnioskodawcę są nieodpłatne). Źródła finansowania tej działalności stanowią dotacje.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność odpłatna pożytku publicznego nie wykracza poza ramy określone w ustawie o działalności pożytku publicznego, a więc nie jest działalnością gospodarczą (art. 9 ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie). Odpłatna działalność statutowa Wnioskodawcy również nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, w związku z czym nie figuruje w rejestrze przedsiębiorców.

Środki na działalność Fundacja pozyskuje de facto z dwóch źródeł, nie prowadząc przy tym działalności gospodarczej. Część środków na realizację celów statutowych Fundacja otrzymuje w formie dotacji z Urzędu Miasta (umowa z UM), drugą część pozyskuje dzięki współpracy z Ośrodkami Pomocy Społecznej na podstawie podpisanej umowy (w rezultacie rozstrzygnięcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych t.j. Dz.U. z 2018 roku poz. 1986 ze zm.).

Współpraca Fundacji z OPS polega na tym, iż Ośrodki Pomocy Społecznej kierują osoby bezdomne do Fundacji, a ta zapewnia im między innymi nocleg i wyżywienie przy czym usługa wyżywienia polega na zakupie artykułów spożywczych, z których osoby przebywające na terenie ośrodka przygotowują sobie posiłki. Za zapewnione usługi Fundacja wystawia dla Ośrodków Pomocy Społecznej rachunek i na jego podstawie OPS-y zwracają koszty noclegu i wyżywienia danego podopiecznego na konto Fundacji. Środki finansowe otrzymane od OPS-ów w całości przeznaczone są na pokrycie celów statutowych między innymi na: zakup, transport oraz magazynowanie żywności, media czy też wynagrodzenie personelu. Środki otrzymywane z tytułu dotacji wypłacane są zaliczkowo, z obowiązkiem szczegółowego rozliczenia z powierzonych środków. Prowadzona przez Fundację działalność odpłatna nie generuje zysków i nie jest prowadzona w tym właśnie celu. Zarówno posiłki jak i noclegi są formą pomocy przyznanej przez OPS.

Fundacja działa w oparciu o ustawę o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. Wnioskodawca realizując swoją misję podejmuje działania zmierzające do pomocy osobom i rodzinom ubogim z powodów wymienionych w art. 7 ww. ustawy.

Ponadto Fundacja wpisana jest do prowadzonego przez Wojewodę Rejestru Placówek Pomocy Społecznej w następujących kategoriach pomocy społecznej:

  1. Kategoria - Placówki Pomocy Społecznej
    1. Rejestr miejsc tymczasowego schronienia dla osób bezdomnych – Ip. 25


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy realizacja odpłatnej umowy podpisanej z Ośrodkami Pomocy Społecznej na zapewnienie noclegu i wyżywienia (możliwości przygotowania posiłków) osobom bezdomnym kierowanym przez ww. ośrodki mimo swej odpłatności spełnia warunki usług pomocy społecznej opisane w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy VAT:

22) usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez:

  1. regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej,
  2. wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę:
    • domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody,
    • placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,
  3. placówki specjalistycznego poradnictwa,
  4. inne niż wymienione w lit. a-c placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę,
  5. specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.

i zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług realizacja ww. opisanego zadania jest objęta zwolnieniem z podatku od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W oparciu o ustawę o pomocy społecznej na mocy art. 2 ust 2 tejże ustawy, który mówi, iż „Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi” oraz art. 7, który określa, komu jest ona udzielana oraz uściśla powód tej pomocy, a także w oparciu o fakt, iż Fundacja jest wpisana do rejestru prowadzonego przez Wojewodę o czym mówi art. 43 ust. 1 pkt 22 podpunkt d) realizacja zadania powierzonego przez OPS polegającego na zapewnieniu noclegu i wyżywieniu podopiecznym OPS, zdaniem Wnioskodawcy spełnia definicję pomocy społecznej i tym samym na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy VAT jest zwolniona z podatku od towarów i usług przy realizacji wyżej opisanego zadania. Ponadto Fundacja zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy VAT nie działa w charakterze podatnika i nie jest nastawiona na zysk, a całe pozyskane środki przekazuje na cele statutowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług zapewnienia noclegu i wyżywienia (możliwości przygotowania posiłków) osobom bezdomnym kierowanym przez ośrodki pomocy społecznej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług, jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się – w myśl art. 8 ust. 1 ustawy – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…).

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.

Natomiast w myśl art. 146aa ust. 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż – 6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym, zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, zwalnia się od podatku usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez:

  1. regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej,
  2. wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę:
    • domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody,
    • placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,
  3. placówki specjalistycznego poradnictwa,
  4. inne niż wymienione w lit. a-c placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę,
  5. specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.

Jak wynika z powyższego, zwolnieniem od podatku w oparciu o cyt. przepis objęte są – co do zasady – te usługi, które:

  1. są usługami pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, względnie usługami określonymi w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (w tym przypadku nie są to usługi pomocy społecznej),
  2. są świadczone na rzecz beneficjenta tej pomocy – oznacza to, że zwolnieniu podlegają jedynie te usługi, które są wykonywane na rzecz odbiorcy pomocy, usługi świadczone na rzecz, np. innego podmiotu, który następnie świadczy usługi na rzecz beneficjenta pomocy, nie będą w związku z tym objęte przedmiotowym zwolnieniem od podatku,
  3. są świadczone przez podmioty wymienione w treści przepisu, w tym np. ośrodki wsparcia

Aby zatem skorzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, musi być łącznie spełniony warunek podmiotowy (ściśle wskazany podmiot świadczący usługę) i przedmiotowy (konkretna usługa), a dodatkowo musi być ona świadczona na rzecz konkretnego podmiotu.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2018 r., poz. 1508 z późn. zm.), pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.

W myśl art. 2 ust. 2 powołanej ustawy, pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 powyższej ustawy, pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka.

Zgodnie z art. 36 pkt 2 i) oraz pkt j), świadczeniami z pomocy społecznej są świadczenia niepieniężne, takie jak schronienie i posiłek.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym należy udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym. Do zadań własnych gminy należy prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki (art. 17 ust. 2 pkt 3 ustawy o pomocy społecznej).

Zadania pomocy społecznej w gminach wykonują jednostki organizacyjne – ośrodki pomocy społecznej (art. 110 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej).

W myśl art. 25 ust. 1 ww. ustawy, Organy administracji rządowej i samorządowej, zwane dalej „organami”, mogą zlecać realizację zadania z zakresu pomocy społecznej, udzielając dotacji na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zleconego zadania organizacjom pozarządowym, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 tej ustawy, prowadzącym działalność w zakresie pomocy społecznej, zwanych dalej „podmiotami uprawnionymi”. Zlecenie realizacji zadania z zakresu pomocy społecznej odbywa się po uprzednim przeprowadzeniu konkursu ofert (art. 25 ust. 4).

Organizacjami pozarządowymi, wymienionymi w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (D. U. z 2018 r. poz. 450 są:

  1. niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,
  2. niedziałające w celu osiągnięcia zysku

-osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Zgodnie z art. 48 ustawy o pomocy społecznej, osoba lub rodzina ma prawo do schronienia, posiłku i niezbędnego ubrania, jeżeli jest tego pozbawiona. Jak stanowi art. 48a ust. 1 ww. ustawy, udzielenie schronienia następuje przez przyznanie tymczasowego schronienia w noclegowni, schronisku dla osób bezdomnych albo schronisku dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi.

W myśl art. 48a ust. 11, Wojewoda prowadzi rejestr miejsc, w których gmina udziela tymczasowego schronienia w schroniskach dla osób bezdomnych, schroniskach dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi, noclegowniach oraz ogrzewalniach.

Na mocy art. 51 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej osobom, które ze względu na wiek, chorobę lub niepełnosprawność wymagają częściowej opieki i pomocy w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych, mogą być przyznane usługi opiekuńcze, specjalistyczne usługi opiekuńcze lub posiłek, świadczone w ośrodku wsparcia.

Ośrodek wsparcia jest jednostką organizacyjną pomocy społecznej dziennego pobytu (ust. 2). W ośrodku wsparcia mogą być prowadzone miejsca całodobowe okresowego pobytu (ust. 3). Ośrodkiem wsparcia, o którym mowa w ust. 1-3, może być ośrodek wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi, dzienny dom pomocy, dom dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, schronisko dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi oraz klub samopomocy (ust. 4)

Za ośrodek wsparcia uznaje się również schronisko dla osób bezdomnych pomimo nieświadczenia w nim usług opiekuńczych oraz specjalistycznych usług opiekuńczych (art. 51 ust. 5).

Z treści wniosku wynika, że Fundacja działa od 2015 roku. Jej celem statutowym jest między innymi:

  • świadczenie pomocy osobom w trudnej sytuacji życiowej poprzez zapewnienie noclegu wyżywienia dostępu do pomocy specjalistów takich jak psycholog, prawnik, terapeuta uzależnień itp.,
  • wspieranie rozwoju rodziny między innymi poprzez udzielanie pomocy psychologicznej, socjalnej, prawnej i opiekuńczej, zapobieganie sieroctwu społecznemu poprzez stwarzanie dziecku możliwości rozwoju w najbardziej korzystnym środowisku rodzinnym,
  • działalność na rzecz osób niepełnosprawnych,
  • wspieranie osób zagrożonych wykluczeniem społecznym,
  • Ułatwienie powrotu do normalnego funkcjonowania w społeczeństwie osobom, które ukończyły leczenie odwykowe, bezdomnym, bezrobotnym i byłym więźniom,
  • pomoc ofiarom katastrof i klęsk żywiołowych.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność w sferze pożytku publicznego jest działalnością zarówno nieodpłatną (art. 7 ust. 1 ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie) jak i odpłatną (art. 8 ust. 1 ww. ustawy), nienastawioną na zysk, a więc działalnością non-profit. Ponadto Fundacja wpisana jest do prowadzonego przez Wojewodę Rejestru Placówek Pomocy Społecznej w następujących kategoriach pomocy społecznej: 1. Kategoria – Placówki Pomocy Społecznej, 1. Rejestr miejsc tymczasowego schronienia dla osób bezdomnych – I p. 25.

Fundacja zapewnia miejsca noclegowe, wyżywienie, dostęp do pomocy specjalistów około stu osobom, są to kobiety i mężczyźni osoby młode jak i w podeszłym wieku, czy też osoby niepełnosprawne. Część środków na realizację celów statutowych Fundacja pozyskuje dzięki współpracy z Ośrodkami Pomocy Społecznej na podstawie podpisanej umowy (w rezultacie rozstrzygnięcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych t.j. Dz.U. z 2018 roku poz. 1986 ze zm.). Współpraca Fundacji z OPS polega na tym, iż Ośrodki Pomocy Społecznej kierują osoby bezdomne do Fundacji, a ta zapewnia im między innymi nocleg i wyżywienie przy czym usługa wyżywienia polega na zakupie artykułów spożywczych, z których osoby przebywające na terenie ośrodka przygotowują sobie posiłki. Za zapewnione usługi Fundacja wystawia dla Ośrodków Pomocy Społecznej rachunek i na jego podstawie OPS-y zwracają koszty noclegu i wyżywienia danego podopiecznego na konto Fundacji. Środki finansowe otrzymane od OPS-ów w całości przeznaczone są na pokrycie celów statutowych między innymi na: zakup, transport oraz magazynowanie żywności, media, czy też wynagrodzenie personelu. Środki otrzymywane z tytułu dotacji wypłacane są zaliczkowo, z obowiązkiem szczegółowego rozliczenia z powierzonych środków. Prowadzona przez Fundację działalność odpłatna nie generuje zysków i nie jest prowadzona w tym właśnie celu. Zarówno posiłki jak i noclegi są formą pomocy przyznanej przez OPS.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy realizacja odpłatnej umowy podpisanej z Ośrodkami Pomocy Społecznej na zapewnienie noclegu i wyżywienia (możliwości przygotowania posiłków) osobom bezdomnym kierowanym przez ww. ośrodki spełnia warunki usług pomocy społecznej opisane w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy VAT i jest objęta zwolnieniem z podatku od towarów i usług.

Z powołanych powyżej przepisów ustawy o pomocy społecznej wynika, że udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku osobom tego pozbawionym jest zadaniem własnych gminy o charakterze obowiązkowym. Gminy realizują zadania z zakresu pomocy społecznej przez ośrodki pomocy społecznej (OPS). Jednocześnie Gminy – działając przez OPS-y, jak to ma miejsce w rozpatrywanej sprawie – mogą zlecać realizację zadania z zakresu pomocy społecznej, udzielając dotacji na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zleconego zadania organizacjom pozarządowym, o których mowa w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzącym działalność w zakresie pomocy społecznej, w tym fundacjom. Jak wynika z opisu sprawy Fundacja jest podmiotem, który na zlecenie Ośrodków Pomocy Społecznej (Gminy) realizuje zadania gminy w zakresie pomocy społecznej, na które otrzymuje dofinansowanie. Wnioskodawca jest podmiotem wpisanym do prowadzonego przez Wojewodę Rejestru Placówek Pomocy Społecznej w następujących kategoriach pomocy społecznej: 1. Kategoria – Placówki Pomocy Społecznej, 1. Rejestr miejsc tymczasowego schronienia dla osób bezdomnych – I p. 25. Ponadto jak wskazuje powołany powyżej przepis art. 51 ust. 5 ustawy o pomocy społecznej, schronisko dla osób bezdomnych uznaje się za ośrodek wsparcia. Ośrodki wsparcia zostały wymienione przez ustawodawcę w art. 43 ust. 1 pkt 22, zatem spełniają przesłankę podmiotową do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu.

Przechodząc do przesłanki przedmiotowej, należy zauważyć, że w ramach umowy zawartej z OPS, Wnioskodawca zapewnia osobom bezdomnym, kierowanym przez OPS, nocleg i wyżywienie. Zarówno posiłki jak i noclegi są formą pomocy przyznanej przez OPS. Stosownie do wskazanego powyżej art. 36 pkt 2 i) oraz pkt j) ustawy o pomocy społecznej, zapewnienie schronienia i posiłku, jest świadczeniem z pomocy społecznej. Dodatkowo świadczenia z pomocy społecznej wykonywane są na rzecz odbiorcy tej pomocy, bezpośrednim beneficjentem świadczonych przez Fundację usług są osoby bezdomne.

Skoro wiec Wnioskodawca świadczy usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, oraz jako placówka tymczasowego schronienia dla osób bezdomnych (ośrodek wsparcia) jest podmiotem uprawnionym do skorzystania ze zwolnienia, to realizacja odpłatnej umowy podpisanej z Ośrodkami Pomocy Społecznej na zapewnienie noclegu i wyżywienia (możliwości przygotowania posiłków) osobom bezdomnym kierowanym przez ww. ośrodki spełnia warunki usług pomocy społecznej opisane w art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. a) ustawy o VAT i jest objęta zwolnieniem z podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Fundacji, w myśl którego, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy VAT jest zwolniona z podatku od towarów i usług przy realizacji wyżej opisanego zadania, jest prawidłowe.

Należy jednak zauważyć, że z treści wniosku nie wynika, aby Wnioskodawca świadczył usługi zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d) ustawy. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że świadczy usługi zapewnienia noclegu i posiłku dla osób bezdomnych. Ponadto Fundacja nie jest podmiotem wpisanym przez Wojewodę do rejestru placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, (która może być prowadzona po uzyskaniu zezwolenia wojewody), lecz podmiotem wpisanym do rejestru tymczasowego schronienia dla osób bezdomnych – I p. 25. Tym samym Fundacja nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d).

Zaznaczyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy wydana interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto organ zauważa, że nie dokonuje analizy załączonych do wniosku dokumentów, a interpretację wydaje na podstawie przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Tutejszy Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Zainteresowanego. Inne kwestie podniesione w opisie stanu faktycznego oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w niniejszej interpretacji rozpatrzone. Interpretacja ta nie rozstrzyga zatem, czy Wnioskodawca faktycznie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie działa w charakterze podatnika na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, bowiem przedstawione w opisie stanu faktycznego okoliczności, jak również zadane pytanie i podany przepis art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o VAT, mający być przedmiotem interpretacji wskazują, iż intencją złożonego wniosku jest uzyskanie interpretacji w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj