Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.4.2019.2.MPU
z 1 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 stycznia 2019 r. (data wpływu – 16 stycznia 2019 r.) uzupełnionego pismem z dnia 4 marca 2019 r. (data wpływu – 11 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku prawa do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur na prace związane z realizacją projektu pn. ,,(...)”– jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku prawa do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur na prace związane z realizacją projektu pn. „(...)”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 4 marca 2019 r. (data wpływu – 11 marca 2019 r.) 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 22 lutego 2019 r. znak: 0111-KDIB3-3.4012.4.2019.1.MPU.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem planowanej operacji Wnioskodawcy – (...) (dalej jako: ,,OSP” lub ,,Wnioskodawca”) są prace remontowe pomieszczeń elewacji wewnętrznej budynku OSP na potrzeby utworzenia „(...)”. Jednostka jest właścicielem budynku. Pomieszczenia te aktualnie wymagają remontu, gdyż były one adoptowane na użytek OSP a z powodu braku środków finansowych nie były odnawiane.

Prace remontowo-budowlane pomieszczeń obejmuje zakres ww. robót:

  1. Rozbiórka oraz zamurowanie części otworów okiennych. Planuje się zamurowanie części okien. Zamurowanie otworów wykona się konstrukcji w części istniejącej ściany zewnętrznej. Po zamurowaniu wykona się ocieplenie ściany oraz tynki wewnętrzne i zewnętrzne.
  2. Demontaż i wymiana okien. Planuje się wymianę istniejących okien. Rozmieszczenie i wymiary otworów okiennych będzie zgodne z dokumentacją rysunkową. Zaprojektowano okna dwuszybowe (szyby montowane próżniowo), skrzydła uchylno-otwierane, wyposażone w nowoczesne okucia, wykonane z PCV o współczynniku przenikania ciepła Umax nie większym niż 1.0 W (m2K)
  3. Planuje się położenie nowych powłok malarskich na ścianach w kuchni, klatce schodowej, korytarzach oraz na sali. Istniejące powłoki na ścianach i sufitach należy usunąć poprzez zeskrobanie i zmycie powierzchni Planuje się malowanie powierzchni ścian farbą emulsyjną.
  4. Wymiana oświetlenia. Budynek wyposażony jest w istniejący system oświetlenia użytkowanego w przeważającej części oparty na oprawach na świetlówki proste. Planuje się wymianę 10 świetlówek, wykorzystując istniejące punkty montażowe.
  5. Montaż wentylatorów i klimatyzatorów. Planuje się montaż 2 wentylatorów i 2 klimatyzatorów na sali. Rozmieszczenie urządzeń będzie zgodne z dokumentacją rysunkową.

Na potrzeby realizacji projektu zostaną zaangażowani członkowie OSP, Koło Gospodyń Wiejskich, miejscowa młodzież. Pomieszczenia będą ogólnodostępne i korzystanie z nich będzie bezpłatne.

W ramach zadania jednostka OSP poniesie koszt prac remontowo-budowlanych oraz nadzór inwestorski. Dotychczas opracowano dokumentacje projektową.

Inwestorem projektu jest Wnioskodawca. Wszystkie faktury dotyczące realizacji projektu wystawiane przez wykonawców będą płacone przez Wnioskodawcę. Planowany termin realizacji/wykonania - (...)rok.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że nie jest podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca realizuje inwestycję w ramach projektu: „(...)”. Nabyte towary i usługi w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. OSP będzie wskazywana jako nabywca na fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją inwestycji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanej inwestycji pn. (...) OSP będzie mogła odliczyć od podatku należnego kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur na prace związane z realizacją projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, jednostka OSP nie jest podatnikiem podatku VAT, nie dokonuje sprzedaży polegającej opodatkowaniu VAT. Z remontowanego obiektu będą korzystać mieszkańcy (...) nieodpłatnie, projekt nie będzie służył sprzedaży opodatkowanej. Wobec powyższego zdaniem Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowanie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż projekt jest bezpłatny, ogólnodostępny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie braku prawa do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur na prace związane z realizacją projektu jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r., poz. 210), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).

Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest stowarzyszeniem, realizuje prace remontowe pomieszczeń elewacji wewnętrznej budynku OSP na potrzeby utworzenia „(…)”. Jednostka jest właścicielem budynku. Pomieszczenia będą ogólnodostępne i korzystanie z nich będzie bezpłatne. W ramach zadania jednostka OSP poniesie koszt prac remontowo-budowlanych oraz nadzór inwestorski. Dotychczas opracowano dokumentacje projektową. Inwestorem projektu jest Wnioskodawca. Wszystkie faktury dotyczące realizacji projektu wystawiane przez wykonawców będą płacone przez OSP. Wnioskodawca wskazał, że nie jest podatnikiem podatku VAT. Realizuje on inwestycję w ramach projektu: „(…)”. Nabyte towary i usługi w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. OSP będzie wskazywana jako nabywca na fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją inwestycji.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur na prace związane z realizacją ww. projektu.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)” nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, a poniesione koszty nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur na prace związane z realizacją projektu pn. „(…)”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego.

Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj