Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.64.2019.2.JKU
z 2 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2019 r. (data wpływu 15 lutego 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 marca 2019 r. (data wpływu 18 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ,,Poprawa jakości i dostępności edukacji przedszkolnej (…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ,,Poprawa jakości i dostępności edukacji przedszkolnej”. Wniosek został uzupełniony w dniu 18 marca 2019 r. o doprecyzowanie przedstawionego we wniosku opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Przedmiotem projektu ,,Poprawa jakości i dostępności edukacji przedszkolnej (…)” (zdarzenie przyszłe) jest przebudowa budynku Miejskiego Ośrodka Kultury na potrzeby pracy Publicznego Przedszkola. Projekt zakłada również prace związane z zagospodarowaniem sąsiadującego terenu. W wyniku realizacji projektu nastąpi utworzenie i udostępnienia nowego oddziału przedszkolnego dla dzieci 3-4 letnich.

Projekt zagospodarowania terenu przewiduje przebudowę, rozbudowę oraz zmianę sposobu użytkowania budynku Ośrodka Kultury na przedszkole miejskie oraz remont, przebudowę i docieplenie od zewnątrz budynku kotłowni.

Budynek objęty jest ochroną konserwatorską wynikającą z wpisu do Gminnego Rejestru Zabytków.

Zagospodarowanie terenu obejmuje:

  • roboty przygotowawcze i porządkowe,
  • zabezpieczenie terenu budowy przed osobami nieupoważnionymi,
  • demontaż urządzeń placu zabaw, zabezpieczenie urządzeń do ponownego wykorzystania i usuniecie nieprzydatnych urządzeń,
  • likwidację nawierzchni utwardzonych chodników, dróg wewnętrznych, miejsc postojowych placów manewrowych,
  • likwidację istniejącego ogrodzenia,
  • wycinkę zieleni,
  • dostawę materiałów,
  • wykonanie instalacji:
    1. wody,
    2. kanalizacji sanitarnej,
    3. kanalizacji deszczowej,
    4. drenażu opaskowego,
    5. C.O. i C.W.U,
    6. elektrycznych silnoprądowych w tym oświetlenia terenu,
    7. elektrycznych niskoprądowych,
  • wykonanie robot powierzchniowych branży drogowej (drogi, chodniki, miejsca postojowe, plac gospodarczy),
  • wykonanie nieznacznej niwelacji terenu pod nawierzchnie utwardzone i wokół placu zabaw,
  • wykonanie nawierzchni bezpiecznej placu zabaw,
  • remont nawierzchni istniejącego boiska,
  • montaż urządzeń placu zabaw,
  • wykonanie nowego ogrodzenia,
  • wykonanie terenów zieleni urządzonej w tym nasadzenia drzew i krzewów,
  • wykonanie schodów zewnętrznych do piwnicy, rampy od strony północno-wschodniej i schodów przed wejściem od strony wschodniej,
  • montaż elementów małej architektury,
  • uporządkowanie terenu budowy po wykonaniu wszystkich czynności.

Architektura:

Budynek Przedszkola:

W piwnicy wydzielono rozdzielnię elektryczną oraz pomieszczenie na wodomierze. Przeznaczenie innych pomieszczeń bez zmian. Na parterze zaprojektowano szatnie dla wszystkich dzieci, salę dla 21 dzieci z toaletą, kuchnię z zapleczem magazynowo-socjalnym oraz rozdzielnię kuchenną. Na parterze również mieści się część administracyjna z pomieszczeniami dla dyrektora, intendenta, a także pokój nauczycielski z aneksem socjalnym oraz toaleta dla pracowników. Na pierwszym piętrze umieszczono dwie sale na 25 dzieci wraz z toaletami i pomieszczeniami magazynowymi, rozdzielnię kuchenną, pomieszczenie biurowe oraz pomieszczenie techniczne. W południowej części I piętra znajdować się będzie pomieszczenie porządkowe, pomieszczenie dla konserwatora oraz toaleta przystosowana dla osób niepełnosprawnych, będąca zarazem toaletą przeznaczoną dla pracowników.

Na drugim piętrze znajdować się będą kolejne dwie sale na 25 dzieci wraz z toaletami i pomieszczeniami magazynowymi, rozdzielnia kuchenna, pomieszczenie biurowe oraz gabinet logopedy, a także wentylatornia.

Komunikację pionową będą stanowiły projektowane schody oraz dźwig osobowy przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich. Będą obsługiwały część adaptowaną na przedszkole – parter oraz I i II piętro z pominięciem piwnicy i poddasza. Schody do piwnicy zaprojektowano jako zewnętrzne od strony elewacji zachodniej. Schody na strych nieużytkowy zaprojektowano jako żelbetowo-stalowe. Parter, I i II piętro będą obsługiwane przez dźwig kuchenny do dostarczania posiłków i odbioru brudnych naczyń. Dźwig dostępny będzie z rozdzielni kuchennych na każdym piętrze.

Budynek kotłowni.

Zakres prac dotyczących kotłowi jest niezbędny z punktu widzenia prawidłowej realizacji projektu. Budynek pełni funkcję kotłowni gazowej ogrzewającej budynek projektowanego Przedszkola.

Ulokowanie kotłowni w sąsiedni budynku (poza budynkiem MOK) zostało podyktowane względami technicznymi. W budynku MOK adoptowanym w ramach projektu na budynek publicznego Przedszkola nie ma obecnie pomieszczenia przeznaczonego do pełnienia funkcji kotłowni.

Urząd Miasta podpisał umowę o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, osi priorytetowej:

XII. Infrastruktura edukacyjna, dla działania. 12.1. Infrastruktura wychowania przedszkolnego, dla poddziałania 12.2.1. Infrastruktura wychowania przedszkolnego – ZIT.

Suma ogółem 5 992 792,47 zł.

Środki wspólnotowe (dofinansowanie UE) 2 520 845,76 zł.

Termin realizacji 15 lutego 2019 r. – 30 czerwca 2020 r.

W uzupełnieniu z dnia 18 marca 2019 r. złożonego wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy o następujące informacje:

  1. Miasto jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  2. Projekt pn. ,,Poprawa jakości i dostępności edukacji przedszkolnej (…)” na podstawie ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, 1000,1349, 1432, 2500) art. 7 ust. 1 pkt 8 należy do zadań własnych Miasta.
  3. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu pn. ,,Poprawa jakości i dostępności edukacji przedszkolnej (…)”, czyli usługi edukacji przedszkolnej są zwolnione od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku od towarów i usług.
  4. W odniesieniu do ww. projektu Wnioskodawca nabywa towary i usługi do celów innych niż działalność gospodarcza.
  5. Wnioskodawca nie jest w stanie bezpośrednio przypisać nabytych w związku z wykonaniem zadań w zakresie ww. projektu towarów i usług w całości do celów wykonywanej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca prawidłowo przyjmuje, że w związku z realizacją projektu pn. „Poprawa jakości i dostępności edukacji przedszkolnej” nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 6 ustawy z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Miasto jest podatnikiem podatku VAT tylko w zakresie czynności cywilno-prawnych. Realizując powyższy projekt beneficjent nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT, ponieważ działalność objęta projektem nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jako zadanie własne gminy.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek od towarów i usług w niniejszym projekcie może zostać pokryty ze środków przeznaczonych na realizację projektu, w tym z dofinansowania.

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług Miasto jest podatnikiem podatku VAT tylko w zakresie czynności cywilno-prawnych. Realizując powyższy projekt Wnioskodawca nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT, ponieważ działalność objęta projektem nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jako zadanie własne gminy.

W świetle nowych regulacji prawnych VAT nie stanowi kosztu lub wydatku poniesionego w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego, które spełniają kryteria refundacji, rozliczenia (w przypadku systemu zaliczkowego) zgodnie z umową o dofinansowanie operacji, z wyjątkiem przypadku, gdy podatek ten podlega zwrotowi na podstawie krajowych przepisów o podatku VAT. Stanowi o tym rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 1303/2013/UE ustanawiające wspólne przepisy dotyczące EFRR, EFS, Funduszu Spójności.

Zasada określona w tych przepisach doprecyzowana jest na gruncie krajowych uregulowań, tj. „Wytycznych Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach EFRR, EFS oraz Fundusz Spójności 2014-2020”. Wynika z nich, że podatek VAT, który nie może zostać odzyskany na podstawie przepisów krajowych, tj. ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.) oraz aktów wykonawczych do tej ustawy – spełnia kryteria refundacji, rozliczenia (w przypadku systemu zaliczkowego) zgodnie z umową o dofinansowanie operacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej; (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Miasto jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem projektu pn. ,,Poprawa jakości i dostępności edukacji przedszkolnej (…)” (zdarzenie przyszłe) jest przebudowa budynku Miejskiego Ośrodka Kultury na potrzeby pracy Publicznego Przedszkola. Projekt zakłada również prace związane z zagospodarowaniem sąsiadującego terenu. W wyniku realizacji projektu nastąpi utworzenie i udostępnienia nowego oddziału przedszkolnego dla dzieci 3-4 letnich.

Projekt zagospodarowania terenu przewiduje przebudowę, rozbudowę oraz zmianę sposobu użytkowania budynku Ośrodka Kultury na przedszkole miejskie oraz remont, przebudowę i docieplenie od zewnątrz budynku kotłowni.

Budynek objęty jest ochroną konserwatorską wynikającą z wpisu do Gminnego Rejestru Zabytków.

Urząd Miasta podpisał umowę o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, osi priorytetowej: XII. Infrastruktura edukacyjna. dla działania. 12.1. Infrastruktura wychowania przedszkolnego, dla poddziałania 12.2.1. Infrastruktura wychowania przedszkolnego – ZIT.

Suma ogółem 5 992 792,47 zł.

Środki wspólnotowe (dofinansowanie UE) 2 520 845,76 zł.

Termin realizacji 15 lutego 2019 r. – 30 czerwca 2020 r.

Projekt pn. ,,Poprawa jakości i dostępności edukacji przedszkolnej (…)” na podstawie ustawy o samorządzie gminnym – art. 7 ust. 1 pkt 8 należy do zadań własnych Miasta.

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu pn. ,,Poprawa jakości i dostępności edukacji przedszkolnej (…)”, czyli usługi edukacji przedszkolnej są zwolnione od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

W odniesieniu do ww. projektu Wnioskodawca nabywa towary i usługi do celów innych niż działalność gospodarcza.

Wnioskodawca nie jest w stanie bezpośrednio przypisać nabytych w związku z wykonaniem zadań w zakresie ww. projektu towarów i usług w całości do celów wykonywanej działalności gospodarczej.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż – jak wskazał Wnioskodawca – wydatki ponoszone przez Zainteresowanego w ramach projektu będą związane z wykonywanymi czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy), a tym samym zakupy dokonane w trakcie realizacji projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Zatem, Zainteresowany nie będzie miał – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania.

Podsumowując, w związku z realizacją projektu pn. „Poprawa jakości i dostępności edukacji przedszkolnej (…)” nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zadanego pytania należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, że efekty powstałe w wyniku realizacji projektu, czyli usługi edukacji przedszkolnej będą związane z wykonywanymi czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy). Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj