Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.28.2019.3.JS
z 5 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2019 r. (data wpływu 29 stycznia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 lutego 2019 r. (data wpływu 21 lutego 2019 r.) oraz pismem z dnia 25 marca 2019 r. (data wpływu 27 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie uznania, czy w sytuacji wniesienia całego przedsiębiorstwa osoby fizycznej do spółki komandytowej, spółka ta wstąpi w prawa i obowiązki tego przedsiębiorstwa związane z prowadzeniem składu podatkowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uznania, czy w sytuacji wniesienia całego przedsiębiorstwa osoby fizycznej do spółki komandytowej, spółka ta wstąpi w prawa i obowiązki tego przedsiębiorstwa związane z prowadzeniem składu podatkowego. Ww. wniosek został przez Wnioskodawcę uzupełniony pismem z dnia 21 lutego 2019 r. (data wpływu 21 lutego 2019 r.) oraz pismem z dnia 25 marca 2019 r. (data wpływu 27 marca 2019 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 15 marca 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.28.2019.2.JS.

We wniosku przedstawiono następujący opis zdarzenia przyszłego, ostatecznie sformułowany w piśmie z 25 marca 2019 r. (data wpływu 27 marca 2019 r.):

Wnioskodawcą jest „A” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka Komandytowa z siedzibą w (…). (dalej: „A. Spółka Komandytowa”, „Wnioskodawca”). Wspólnikami w A. Spółce Komandytowej są (…) Komplementariuszem A. Spółki Komandytowej jest B. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…). (dalej: „B. Spółka z o.o.”), którą reprezentuje C. Zauważyć należy, że C. prowadzi nadto działalność gospodarczą pod firmą (…)zarejestrowaną w CEiDG (dalej: „Przedsiębiorstwo”).

Przedmiotem przeważającej działalności Wnioskodawcy według Polskiej Klasyfikacji Działalności („PKD”) jest: (…).

W ramach planowanej restrukturyzacji, na A. ma być przeniesiona własność Przedsiębiorstwa jako wkład niepieniężny (aport), w ten sposób, że C. wniesie wkład w postaci całego Przedsiębiorstwa, na pokrycie udziału w A.

Przedmiot działalności Przedsiębiorstwa objęty jest grupowaniem PKD i dotyczy: (…).

Do prowadzenia działalności gospodarczej przez Przedsiębiorstwo wykorzystywane są grunty wraz z zabudową, które stanowią wspólność ustawową małżeńską C. i jego żony – (…) zamieszkałych w (…). Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów oraz księgą wieczystą nr (…), prowadzoną przez Sąd Rejonowy w (…), w skład tych gruntów wchodzą działki o numerach:

  • (…) - o powierzchni (…) m2, zabudowana częścią hali produkcyjnej z biurami (…), bramą wjazdową, a także częścią placu manewrowego związanego z dokami odbioru wyrobów gotowych (…);
  • (…) - o powierzchni (…) m2, jest to działka gruntowa, zabudowana tylko budynkiem warsztatowym, przeznaczona jako rezerwa terenowa pod dalszą rozbudowę (…);
  • (…) - o powierzchni (…) m2, jest to działka gruntowa, niezabudowana;
  • (…) - o powierzchni (…) m2, jest to działka gruntowa, zabudowana budynkiem mieszkalnym; na działce usytuowany jest również parking dla samochodów osobowych;
  • (…) - o powierzchni (…) m2, jest to działka gruntowa, niezabudowana;
  • (…) - o powierzchni (…) m2, jest to działka gruntowa, zabudowana budynkami: portierni ze sklepem zakładowym, kotłowni ze składem węgla, biurowo - magazynowym i trafostacji; na działce usytuowana jest również wewnątrzzakładowa droga wjazdowa i parkingi dla samochodów osobowych;
  • (…) - o powierzchni (…) m2 i (…) - o powierzchni (…) m2, są to działki gruntowe, niezabudowane, stanowiące trawnik wzdłuż budynku produkcyjnego;
  • (…) - o powierzchni o (…) m2 i (…) o powierzchni (…) m2, są to działki zabudowane fragmentami hali produkcyjnej.

Z wyjątkiem działki (…) objętej miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i przeznaczonej pod zabudowę stacji paliw, warsztatów, składów węgla i innych obiektów powodujących hałas, zapylenie, uciążliwe zapachy itp. dla pozostałych działek nie ma obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania miasta (…) działki wchodzące w skład posesji (…), z wyjątkiem działki oznaczonej nr (…) wchodzą w skład terenu oznaczonego symbolem „…”.

W wypisie z ewidencji gruntów działki oznaczone numerami (…) i (…) oznaczone zostały jako „…”, zaś pozostałe działki jako „…”.

W księdze wieczystej nr (…), prowadzonej przez (…), wszystkie działki oznaczone zostały jako „…”.

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Przedsiębiorca jest podatnikiem podatku dochodowego oraz zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT.

W ramach działalności Przedsiębiorstwa C. prowadzony jest skład podatkowy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym, na prowadzenie którego otrzymano zezwolenie wydane przez Naczelnika Urzędu Celnego w (…) z dnia (…) nr (…). Zezwolenie to zostało wydane na czas nieoznaczony. Przedsiębiorca jest zarejestrowany pod numerem akcyzowym (…), a miejsce prowadzenia składu podatkowego pod numerem (…).

Zamiarem C. – wspólnika komandytariusza w A. jest przeprowadzenie restrukturyzacji prowadzonej działalności gospodarczej w następujący sposób:

  • wyłączenie z prowadzonej pod firmą (…) jednoosobowej działalności gospodarczej ww. działek o numerach (…) do majątku prywatnego;
  • po wyłączeniu ww. działek do majątku prywatnego, wniesienie całego przedsiębiorstwa (…), w rozumieniu art. 551 k.c., do spółki komandytowej.

Skutkiem przeprowadzonych działań będzie:

  • dalsze prowadzenie przez C. działalności gospodarczej, ale już wspólnie z innymi osobami, jako wspólnik spółki komandytowej (komandytariusz),
  • wynajmowanie stanowiących prywatny majątek C. nieruchomości Spółce komandytowej.

Powyższy opis dotyczy zamierzeń C., wspólnika (komandytariusza) w A. z uwagi, że realizacja tych zamierzeń wpłynie na prawa i obowiązki Wnioskodawcy (A.) w zakresie podatku akcyzowego. Wnioskodawca zdecydował się na wystąpienie z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

W wyniku realizacji przedstawionych zamierzeń, Wnioskodawca (A.) stanie się nabywcą Przedsiębiorstwa C. Okoliczność ta została we wniosku przedstawiona w opisie stanu faktycznego na str. 3 (pkt G).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 25 marca 2019 r. (data wpływu 27 marca 2019 r.):

Czy w przypadku wniesienia do A. Sp. z o.o. Sp. Komandytowej na pokrycie udziału całego Przedsiębiorstwa C., obejmującego prowadzony skład podatkowy, A. zgodnie z art. 93a § 5 O.p., w zw. z art. 49 ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym wstąpi w prawa i obowiązki wynikające z wcześniej udzielonego na rzecz Przedsiębiorstwa C. zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego jako jego następca prawny, a w konsekwencji czy procedura zawieszenia poboru akcyzy do której stosowania było uprawnione Przedsiębiorstwo C. będzie kontynuowana przez A., do której C. na pokrycie udziału wniesie wkład w postaci całego swojego przedsiębiorstwa, czy też konieczne będzie uzyskanie przez A. nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, w przypadku wniesienia do Spółki Komandytowej na pokrycie udziału całego przedsiębiorstwa, obejmującego prowadzony skład podatkowy, Spółka Komandytowa zgodnie z art. 93a § 5 O.p. w zw. z art. 49 ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wstąpi w prawa i obowiązki wynikające z wcześniej udzielonego na rzecz Przedsiębiorstwa zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego jako jego następca prawny, a w konsekwencji procedura zawieszenia poboru akcyzy do której stosowania był uprawniony Przedsiębiorca będzie kontynuowana przez spółkę komandytową, do której C. wniesie całe swoje przedsiębiorstwo.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 93a § 5 O.p. Spółka niemająca osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa, wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa wniesionego przedsiębiorstwa, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek niemających osobowości prawnej.

W Komentarzu do art. 93a Ordynacji podatkowej pod red. Leonarda Etela Wydawnictwa Lex, 2018, czytamy, że spółka osobowa, do której osoba fizyczna wniosła swoje przedsiębiorstwo, jest jej następcą prawnym w zakresie praw, a za zaległości odpowiada jak osoba trzecia. Analogicznie w Komentarzu do art. 93a Ordynacji podatkowej pod red. Stefana Babiarza Wolters Kluwer Polska, 2017.

Stanowisko to znajduje również potwierdzenie w obowiązującym od 1 stycznia 2016 roku art. 112c O.p., zgodnie z którym spółka niemająca osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału swoje przedsiębiorstwo, odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie z tą osobą fizyczną za powstałe do dnia wniesienia przedsiębiorstwa zaległości podatkowe związane z wniesionym przedsiębiorstwem.

Przepis art. 93a § 5 O.p. przewiduje zasadę sukcesji uniwersalnej, która polega na wstąpieniu w wynikające z przepisów prawa podatkowego prawa przysługujące przedsiębiorcy (osobie fizycznej) nowego podmiotu prawa podatkowego (spółki niemającej osobowości prawnej).

Warunkiem tej sukcesji jest:

  • wniesienie do spółki niemającej osobowości prawnej, przez przedsiębiorcę (osobę fizyczną) wkładu na pokrycie udziału w tej spółce w postaci całego swojego przedsiębiorstwa,
  • wynikająca z przepisów regulujących opodatkowanie spółek niemających osobowości prawnej możliwość kontynuacji praw przedsiębiorcy przez tę spółkę.

Nie są to wyłączne warunki dojścia do skutku sukcesji praw, o której mowa w art. 93a § 5 O.p. Jak stanowi art. 93d O.p. przepisy art. 93-93c (w tym przytoczony powyżej art. 93a § 5 O.p.) mają zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego. Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest taką decyzją, co jednoznacznie wynika z jego treści.

Należy tu jeszcze powołać normę kolizyjną zawartą w art. 93e O.p. oraz przepisy do których ustawodawca w art. 93e O.p. odsyła. Zgodnie z tym przepisem przepisy art. 93-93d O.p. stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej.

Taką wykładnię przedstawił też NSA w wyroku z dnia 6 marca 2013 roku sygn. akt II FSK 1371/11, wydanym w stanie prawnym obowiązującym przed 1 stycznia 2016 roku, od której to daty obowiązuje art. 93a § 5 O.p. Teza tego rozstrzygnięcia mimo uchylenia art. 93a § 2 pkt 2 O.p., do którego treści odniósł się NSA, pozostaje aktualna, ponieważ z dniem 1 stycznia 2016 roku zaczął obowiązywać art. 93a § 5 O.p. W uzasadnieniu wyroku NSA stwierdził: „Z art. 93a § 2 pkt 2 O.p. wynika, że wniesienie przedsiębiorstwa osoby fizycznej, na podstawie umowy do handlowej spółki osobowej albo spółki cywilnej i kontynuowanie przez tę osobę działalności gospodarczej, powoduje to, że spółka wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby wnoszącej na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa; następuje zatem tzw. sukcesja uniwersalna. Rozumieć przez nią należy wstąpienie następcy prawnego, co do zasady, we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki podatnika. Nie oznacza to jednak, że sukcesja podatkowa nie doznaje żadnego ograniczenia. Przepisy o podatkowym następstwie prawnym stosuje się bowiem w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej (art. 93e O.p.)”.

Zgadzając się z dokonaną przez NSA wykładnią sukcesji uniwersalnej, w przypadku wniesienia przez osobę fizyczną na pokrycie udziału w spółce niemającej osobowości prawnej wkładu w postaci swojego przedsiębiorstwa, należy odwołać się w tej sytuacji do przepisów, do których ustawodawca w art. 93e O.p. odsyła.

W niniejszej sprawie decydujące znaczenie ma treść art. 49 ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym, który stanowi, że zmiana miejsca prowadzenia składu podatkowego lub podmiotu prowadzącego skład podatkowy wymaga uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, z wyłączeniem następców prawnych lub podmiotów przekształconych w przypadkach wstąpienia przez nich w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa lub prawa i obowiązki, określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.

Tym samym skoro ustawodawca w art. 49 ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym postanowił, iż zmiana podmiotu prowadzącego skład, co do zasady wymaga uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, z wyłączeniem następców prawnych w przypadkach wstąpienia przez nich w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa, określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa to należy stwierdzić, że w niniejszej sprawie sytuacja taka nie będzie miała miejsca, gdyż Spółka komandytowa będzie następcą prawnym C.

Oznacza to, iż w świetle przytoczonych przepisów prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, w przypadku wniesienia przez C. do Spółki Komandytowej na pokrycie udziału całego przedsiębiorstwa, obejmującego prowadzony skład podatkowy, A. Sp. z o. o. Spółka Komandytowa zgodnie z art. 93a § 5 O.p. w zw. z art. 49 ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym wstąpi w prawa i obowiązki wynikające z wcześniej udzielonego na rzecz C. zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego jako jego następca prawny, a w konsekwencji procedura zawieszenia poboru akcyzy do której stosowania był uprawniony C. będzie kontynuowana przez A. Sp. z o. o. Spółkę Komandytową, do której C. wniesie całe swoje przedsiębiorstwo.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 i 12 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1114 ze zm., zwanej dalej „ustawą o podatku akcyzowym”), przez:

  • skład podatkowy rozumie się miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane – z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.
  • procedurę zawieszenia poboru akcyzy rozumie się procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Zgodnie z art. 49 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego wydaje właściwy naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podmiotu.

W myśl art. 49 ust. 2 ww. ustawy, zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego może być wydane na czas oznaczony, nie dłuższy niż 3 lata, albo na czas nieoznaczony.

Stosownie do art. 49 ust. 7 i 8 ustawy o podatku akcyzowym, podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany do powiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zmianie danych zawartych we wniosku, o którym mowa w ust. 1, w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, z zastrzeżeniem ust. 8 i 10. Powiadomienia o planowanej zmianie danych objętych treścią zezwolenia należy dokonywać przed dokonaniem tej zmiany, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 49 ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym, zmiana miejsca prowadzenia składu podatkowego lub podmiotu prowadzącego skład podatkowy wymaga uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, z wyłączeniem następców prawnych lub podmiotów przekształconych w przypadkach wstąpienia przez nich w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa lub prawa i obowiązki, określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

Przepisy normujące podmiotowy i przedmiotowy zakres sukcesji prawnopodatkowej, dotyczącej różnych podmiotów oraz form i sposobów przekształceń, określone zostały w art. 93-93e ustawy Ordynacja podatkowa. Co do zasady, wymienione w tych przepisach podmioty, powstałe w wyniku przekształceń, wstępują we wszelkie, przewidziane w przepisach prawa podatkowego, prawa i obowiązki przedmiotów przekształconych. Poza zakresem powyższych regulacji pozostają prawa i obowiązki niezbywalne, do których między innymi należą kwestie wpisów czy wykreśleń z odpowiednich rejestrów. Kwestie te bowiem ściśle związane są z bytem prawnym danego podmiotu.

Jak stanowi art. 93a § 5 ustawy, spółka niemająca osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa, wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa wniesionego przedsiębiorstwa, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek niemających osobowości prawnej.

Zgodnie z art. 93d Ordynacji podatkowej, przepisy art. 93-93c mają zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego.

Przepisy art. 93-93d stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej (art. 93e Ordynacji podatkowej).

Jednocześnie wskazać należy, że wniesienie przedsiębiorstwa osoby fizycznej na podstawie umowy do spółki osobowej, w ramach której ta osoba dalej prowadzi działalność, nie jest przekształceniem w ścisłym tego słowa znaczeniu. W takim wypadku następca prawny (spółka) musi istnieć w chwili dokonywania powyższej czynności. Zawiązana spółka staje się, jako nowy podmiot, adresatem norm przewidzianych w przepisach prawa podatkowego dotyczących nie tylko obowiązku uzyskania własnego numeru identyfikacji podatkowej, ale także w zakresie dokonywania odpowiedniego zgłoszenia rejestracyjnego i aktualizacji takiego zgłoszenia w razie zaistnienia okoliczności, z którymi wiąże się obowiązek takiej aktualizacji.

W przypadku zatem, gdy osoba fizyczna wniesie na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa do spółki osobowej (niemającej osobowości prawnej), spółka ta wstąpi we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby, o ile przepis szczególny nie stanowi inaczej. Dzięki temu przedsiębiorca kontynuuje prowadzenie działalności, lecz w zmienionej formie prawnej, tj. jako wspólnik spółki niemającej osobowości prawnej, a spółka staje się kontynuatorem praw i obowiązków podatkowych podmiotu wnoszonego. Na spółkę przechodzą uprawnienia i obowiązki wynikające z przepisów podatkowych.

W przedstawionych we wniosku okolicznościach zdarzenia przyszłego, na Wnioskodawcę (Spółkę komandytową) zostanie przeniesiona własność przedsiębiorstwa w ramach którego prowadzony jest skład podatkowy, na podstawie wydanego zezwolenia wydanego na czas nieoznaczony. Do Spółki komandytowej zostanie wniesiony wkład w postaci całego przedsiębiorstwa na pokrycie udziału w Spółce komandytowej, w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1025 z późn. zm.). Po dokonaniu tej czynności, podmiot wnoszący przedsiębiorstwo na pokrycie udziału w Spółce będzie prowadził dalszą działalność jako wspólnik (komandytariusz) Spółki.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy wniesienie do Spółki na pokrycie udziału całego przedsiębiorstwa, obejmującego prowadzony skład podatkowy, skutkować będzie tym, że Spółka wstąpi w prawa i obowiązki wynikające z wcześniej udzielonego na rzecz tego przedsiębiorstwa zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego jako jego następca prawny, a w konsekwencji – czy procedura zawieszenia poboru akcyzy, do której stosowania było uprawnione przedsiębiorstwo będzie kontynuowana przez Spółkę, bez konieczności uzyskania przez nią nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

Jak wskazano uprzednio, następstwo prawne (sukcesja praw i obowiązków) w prawie podatkowym to wstąpienie we wszystkie przewidziane przepisami prawa podatkowego prawa i obowiązki podatnika (poprzednika prawnego), w tym również nabyte na mocy decyzji wydawanych na podstawie regulacji podatkowych. Przepisy normujące następstwo prawne należy traktować jako wprowadzające do prawa podatkowego zasadę sukcesji generalnej (uniwersalnej), doznającą ograniczeń jedynie w przypadkach, o których mowa w art. 93e ustawy Ordynacja podatkowa, a zatem stosuje się ją w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej. Sukcesja podatkowa jest możliwa jedynie w przypadku, jeżeli dojdzie do następstwa prawnego, co oznacza wstąpienie w sytuację prawną dotychczasowego podatnika (por. wyrok NSA z 27 kwietnia 2017 r., sygn. akt I GSK 1090/15 oraz wyrok NSA z 6 marca 2013 r., sygn. akt II FSK 1371/11).

Podkreślić należy, że sukcesja podatkowa (wstąpienie we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki), do której odnosi się także regulacja art. 49 ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym, ma zastosowanie jedynie w sytuacjach wprost wskazanych w ustawie Ordynacja podatkowa. W myśl tych przepisów, do sukcesji praw i obowiązków dochodzi zatem m.in. w przypadku wniesienia przez osobę fizyczną do spółki niemającej osobowości prawnej wkładu w postaci swojego przedsiębiorstwa na pokrycie udziału (art. 93a § 5 Ordynacji podatkowej).

Zatem w przedmiotowej sprawie, z chwilą wniesienia całego przedsiębiorstwa osoby fizycznej (obejmującego prowadzony skład podatkowy) do Spółki komandytowej – będącej spółką prawa handlowego, nieposiadającą osobowości prawnej – Spółka komandytowa wstępuje w prawa i obowiązki osoby wnoszącej do Spółki całe swoje przedsiębiorstwo w zakresie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego oraz kontynuowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w tym składzie podatkowym. Nie ma przy tym znaczenia fakt, że osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą w formie przedsiębiorstwa, które wniesione zostanie do Spółki komandytowej, nie traci bytu prawnego (por. wyrok NSA z dnia 23 listopada 2016 r. sygn. akt I GSK 612/15). Przepis art. 93a § 5 Ordynacji podatkowej stanowi bowiem, że w tym przypadku następuje pełne i bezwarunkowe stosowanie zasad sukcesji podatkowej, która nie jest jednak sukcesją w ścisłym tego słowa znaczeniu. Z tego też względu sukcesja ma być stosowana odpowiednio, a nie wprost. Zaznaczyć przy tym należy, że wniesienie przedsiębiorstwa osoby fizycznej na podstawie umowy do Spółki komandytowej, w ramach której osoba ta dalej prowadzi działalność (jako komandytariusz Spółki), nie jest przekształceniem, o którym mowa w art. 551 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 1030 z późn. zm.).

W związku z powyższym, w świetle ww. przepisów Ordynacji podatkowej, w przypadku przedstawionego we wniosku planowanego wniesienia całego przedsiębiorstwa do Spółki komandytowej na pokrycie udziału, Spółka ta wstąpi w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki tego przedsiębiorstwa, związane z uzyskanym przez nie zezwoleniem na prowadzenie składu podatkowego oraz stosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w tym składzie podatkowym.

Dlatego też, stosownie do powołanego przepisu art. 49 ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym, pomimo że dojdzie do zmiany podmiotu prowadzącego skład podatkowy, którym po planowanym wniesieniu całego przedsiębiorstwa do Spółki komandytowej stanie się Spółka komandytowa, nie będzie ona zobligowana na gruncie ustawy do ubiegania się o uzyskanie nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, a procedura zawieszenia poboru akcyzy, do której stosowania uprawnione było przedsiębiorstwo, będzie kontynuowana przez Spółkę komandytową, przy zachowaniu warunków tej procedury określonych przepisami prawa.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie sprawy będącej przedmiotem wniosku, w zakresie zadanego przez Wnioskodawcę pytania i stanowiska przedstawionego w odniesieniu do zadanego pytania. Inne kwestie, nieobjęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone. W szczególności, niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii, czy Wnioskodawca prawidłowo uznał, że wnoszone przez osobę fizyczną do Spółki komandytowej składniki materialne i niematerialne stanowią przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu Cywilnego. Stwierdzenie to przyjęto jako element okoliczności opisanego zdarzenia przyszłego i nie ono było przedmiotem oceny.

Interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania Wnioskodawcy w zakresie podatku akcyzowego i stanowi ocenę stanowiska Spółki w związku z brakiem obowiązku ubiegania się o nowe zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego oraz możliwością kontynuowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w sytuacji wniesienia do Spółki przedsiębiorstwa obejmującego ten skład podatkowy.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, zmiany stanu prawnego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu sprawy niż przedstawiony we wniosku, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj