Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.47.2019.1.MPU
z 5 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2019 r. (data wpływu 18 luty 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących poniesienie wydatków w związku z realizacją projektu pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 18 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących poniesienie wydatków w związku z realizacją projektu pn. „(…)”

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca – Gmina (…) (dalej: Gmina, Wnioskodawca, Beneficjent) planuje realizację projektu pn. „(…)” (dalej: Projekt). Projekt będzie zrealizowany przy dofinansowaniu ze środków (…), w ramach poddziałania (…).(…), oś priorytetowa (…), Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna (…).

Przedmiotem projektu jest wybudowanie na terenie (…) trzech Zintegrowanych Centrów Przesiadkowych - obiektów wspierających rozwój transportu publicznego w kluczowych punktach miasta, a także stworzenie sieci ciągów rowerowych. ZCP zlokalizowane będą w dzielnicach: (…)przy ul. (…) (przystanek (…)),(…) przy ul. (…) (przystanek (…)) oraz (…) przy ul. (…) (przystanek (…)). Nowo projektowane węzły przesiadkowe, składać się będą z trzech głównych elementów, tworzących spójną całość: przebudowanych wiat przystankowych, zamykanych boksów rowerowych oraz zadaszonych stojaków dla rowerów ((…)). Elementem spajającym projekt, będzie budowa sieci tras rowerowych o łącznej długości niespełna (…)km, komunikujących ze sobą główne dzielnice miasta. Przedmiotowe zadanie stanowi II etap projektu zrealizowanego w mieście (…) w ramach poddziałania (…)(…).

W ramach centrum przesiadkowego przy ul. (…), obsługującego m.in. drogi rowerowe (…) i (…), przewiduje się montaż 4 zamykanych boksów rowerowych w obrębie przystanku (…) oraz 10 zadaszonych stojaków dla rowerów ((…)). Ponadto przewiduje się wymianę dwóch wiat przystankowych wraz z wykonaniem robót brukarskich na ciągach pieszych (w tym m.in. montaż kostki integracyjnej) celem poprawy bezpieczeństwa korzystających z transportu publicznego oraz małą architekturą.

W ramach centrum przesiadkowego przy ul. (…), obsługującego m.in. drogę rowerową (…) przewiduje się montaż 4 zamykanych boksów rowerowych w obrębie przystanku (…) oraz 13 zadaszonych stojaków dla rowerów ((…)). Ponadto przewiduje się wymianę dwóch wiat przystankowych wraz z wykonaniem robót brukarskich na ciągach pieszych (w tym m.in. montaż kostki integracyjnej) celem poprawy bezpieczeństwa korzystających z transportu publicznego oraz małą architekturą.

W ramach centrum przesiadkowego przy ul. (…), obsługującego m.in. drogę rowerową (…) przewiduje się montaż 4 zamykanych boksów rowerowych w obrębie przystanku (…) oraz 10 zadaszonych stojaków dla rowerów ((…)). Ponadto przewiduje się wymianę dwóch wiat przystankowych wraz z wykonaniem robót brukarskich na ciągach pieszych (w tym m.in. montaż kostki integracyjnej) celem poprawy bezpieczeństwa korzystających z transportu publicznego oraz małą architekturą.

Elementem spajającym projekt jest utworzenie sieci ciągów rowerowych ((…)), które skomunikują ze sobą dzielnice miasta i stanowią kontynuację I-go etapu przedmiotowego projektu. Ze względu na zróżnicowany charakter istniejącego zagospodarowania pasów drogowych, w ciągu których przewidziano poprowadzenie ciągów rowerowych, zaprojektowano pięć rodzajów przekrojów dla użytkowników rowerów: wydzielona dwukierunkowa ścieżka rowerowa, jednokierunkowa ścieżka rowerowa, jednokierunkowa ścieżka rowerowa z dopuszczeniem ruchu pieszego, ciąg pieszo-rowerowy dwukierunkowy oraz ciąg pieszo-jezdno-rowerowy dwukierunkowy. Nawierzchnie nowo projektowanej infrastruktury wykonane zostaną z betonu asfaltowego lub kostki betonowej bezfazowej. Przewiduje się ponadto w obrębie projektowanej infrastruktury wykonanie: odwodnienia ścieżek, niezbędnego umocnienia skarp nasypów, organizacji ruchu (tymczasowej i docelowej wraz z urządzeniami bezpieczeństwa ruchu), robót związanych z zagospodarowaniem terenu przyległego (zieleńce), budowę chodników, wycinkę drzew i krzewów kolidujących z inwestycją, montaż małej architektury (w tym m.in. miejsc odpoczynku dla rowerzystów, koszy, ławek, stacji napraw rowerów) oraz usunięcie kolizji lub zabezpieczenie istniejących sieci.

Celem poprawy bezpieczeństwa korzystających z nowej infrastruktury oraz poprawy widoczności dla osób niedowidzących, w związku z brakiem istniejącego oświetlenia dla części projektowanych ścieżek rowerowych, przewidziano w ramach projektu wykonanie oświetlenia na słupach stalowych z zastosowaniem opraw typ-u LED, wraz z niezbędnymi robotami instalacyjnymi. Ponadto Projekt obejmuje wykonanie 9 punktów kamerowych dla infrastruktury centrów przesiadkowych i ścieżek rowerowych.

Produkty Projektu nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Bieżące koszty utrzymania i naprawy powstałej infrastruktury pokrywane będą ze środków budżetu Miasta. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał produktów Projektu do działalności o charakterze gospodarczym. Produkty Projektu będą udostępnianie nieodpłatnie.

Do działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W katalogu art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, wskazane są zadania, w których mieści się zakres Projektu (m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb w zakresie lokalnego transportu zbiorowego). Gmina realizuje Projekt nie w celach gospodarczych a w celu wykonania zadań własnych gminy, jako organ władzy publicznej

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących poniesienie wydatków w związku z realizacją projektu pn. „(…)”?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 i art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ponieważ Produkty Projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Gminie nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących poniesienie wydatków w związku z realizacją przedmiotowego Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. zaspakajanie zbiorowych potrzeb w zakresie lokalnego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów o podatku VAT wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje realizację projektu pn. „(…)” Przedmiotem projektu jest wybudowanie na terenie miasta trzech Zintegrowanych Centrów Przesiadkowych – obiektów wspierających rozwój transportu publicznego w kluczowych punktach miasta, a także stworzenie sieci ciągów rowerowych. Produkty Projektu nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Bieżące koszty utrzymania i naprawy powstałej infrastruktury pokrywane będą ze środków budżetu Miasta. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał produktów Projektu do działalności o charakterze gospodarczym. Produkty Projektu będą udostępnianie nieodpłatnie.

Do działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W katalogu art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, wskazane są zadania, w których mieści się zakres Projektu (m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb w zakresie lokalnego transportu zbiorowego). Gmina realizuje Projekt nie w celach gospodarczych a w celu wykonania zadań własnych gminy, jako organ władzy publicznej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących poniesienie wydatków w związku z realizacją projektu pn. „(…)”

Rozważając możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur otrzymanych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji, należy wskazać, iż w świetle art. 86 ustawy o VAT, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi realizację tego prawa jest związek dokonanych zakupów z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego. Zauważyć należy, że system odliczenia ma na celu uwolnienie podatnika od ciężaru podatku od towarów i usług, zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnienia do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej. W tym miejscu wskazać trzeba, że drugi warunek, wymieniony w art. 86 ustawy, dający prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, to posiadanie statusu podatnika, zdefiniowanego w art. 15 ustawy.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy należy wskazać, że podejmując działania w zakresie wybudowania na terenie miasta trzech Zintegrowanych Centrów Przesiadkowych - obiektów wspierających rozwój transportu publicznego w kluczowych punktach miasta, a także stworzenie sieci ciągów rowerowych Wnioskodawca będzie realizował swoje zadania związane z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadaniem (obowiązkiem) Gminy jest bowiem zaspakajanie zbiorowych potrzeb w zakresie lokalnego transportu zbiorowego. Zatem podejmowanie działania w przedmiotowym zakresie w ramach realizacji obowiązków publicznych ciążących na Gminie, jest ustawową powinnością Gminy. Ponadto jak wskazał Wnioskodawca dokonywane przez Gminę zakupy związane z realizacją projektu pn. „(…)” nie służą do czynności podlegających opodatkowaniu.

W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy w związku z realizacją projektu pn. „(…)”, nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj