Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-3.4010.24.2019.3.HK
z 11 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 stycznia 2019 r. (data wpływu – 18 stycznia 2019 r.), uzupełnionym pismem z 15 marca 2019 r. (data wpływu – 19 marca 2019 r.) i pismem z 5 kwietnia 2019 r. (data wpływu – 10 kwietnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania nadwyżki powstałej z tytułu poniesienia mniejszych wydatków niż kwota otrzymanego dofinansowania:

  • na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy –jest prawidłowe,
  • na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania nadwyżki powstałej z tytułu poniesienia mniejszych wydatków niż kwota otrzymanego dofinansowania.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego w piśmie z 6 marca 2019 r. znak: 0111-KDIB2-3.4010.24.2019.1.HK oraz w piśmie z 27 marca 2019 r. znak: 0111-KDIB2-3.4010.24.2019.2.HK, wezwano o jego uzupełnienie.

Wniosek uzupełniono pismem z 15 marca 2019 r. (data wpływu – 19 marca 2019 r.) i pismem z 5 kwietnia 2019 r. (data wpływu – 10 kwietnia 2019 r.)

We wniosku, uzupełnionym pismem z 15 marca 2019 r. i pismem z 5 kwietnia 2019 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”), zamierza ubiegać się o dofinansowanie dla projektu badawczo-rozwojowego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, oś priorytetowa: Wsparcie prowadzenia prac B+R przez przedsiębiorstwa, działanie: Projekty B+R przedsiębiorstw, poddziałanie: POIR.01.01.01 Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa. Instytucją Pośredniczącą, która zawiera umowy o dofinansowanie z beneficjentami jest Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Przyznawana kwota dofinansowania pochodzi w całości ze środków publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 2077, z późn. zm.). Realizacja projektu odbywać się będzie zgodnie z umową o dofinansowanie zawieraną na podstawie wniosku o dofinansowanie, w którym określa się szczegółowy budżet projektu. Budżet projektu ujmuje zarówno koszty bezpośrednie (m.in. wynagrodzenia, podwykonawstwo) oraz koszty pośrednie. Zgodnie z Przewodnikiem kwalifikowalności koszty pośrednie ponoszone w związku z realizacją badań przemysłowych i prac rozwojowych projektu objętego pomocą są rozliczane metodą ryczałtową, jako procent od kosztów bezpośrednich z wyłączeniem kosztów podwykonawstwa. Umowa o dofinansowanie stanowi, że wskaźnik kosztów pośrednich rozliczanych stawką ryczałtową wynosi 25% wartości kwalifikowanych kosztów bezpośrednich (obejmujących wynagrodzenia + koszty operacyjne).

Do kategorii kosztów pośrednich należą m.in.:


  1. Koszty wynajmu lub utrzymania budynków, w tym:
    • koszty wynajmu, czynszu lub amortyzacji budynków (innych niż wskazanych w kat. Op);
    • koszty mediów (opłaty za energię elektryczną, gazową, wodę itp.);
    • koszty sprzątania oraz ochrony pomieszczeń;
    • koszty adaptacji pomieszczeń dla celów realizacji projektu;
    • koszty ubezpieczeń majątkowych;
    • koszty utylizacji odpadów;
    • koszty okresowej konserwacji i przeglądu urządzeń.
  2. Koszty administracyjne, w tym:
    • opłaty skarbowe, opłaty notarialne;
    • koszty usług pocztowych, telefonicznych, internetowych, kurierskich itp.;
    • koszty usług bankowych, za wyjątkiem kosztów związanych z prowadzeniem rachunku bankowego;
    • koszty usług księgowych, prawnych itp.;
    • koszty materiałów biurowych.
  3. Koszty wynagrodzeń wraz z pozapłacowymi kosztami pracy personelu zarządzającego oraz personelu wsparcia, w tym:
    • koszty wynagrodzeń wraz z pozapłacowymi kosztami pracy personelu zarządzającego projektem;
    • koszty wynagrodzeń wraz z pozapłacowymi kosztami personelu obsługowego (np. obsługa kadrowa, finansowa, księgowa, administracyjna).
  4. Koszty delegacji osób zaangażowanych w realizację projektu.
  5. Koszty ponoszone w związku z ustanowieniem zabezpieczenia prawidłowego wykonania zobowiązań wynikających z umowy o dofinansowanie.



Spółka w ramach realizacji projektu i zawartej umowy o dofinansowanie otrzymywać będzie środki na pokrycie kosztów pośrednich. Środki te, w wysokości 25% kwalifikowanych kosztów bezpośrednich, przelewane są przez płatnika – Bank Gospodarstwa Krajowego, na podstawie zlecenia płatności wystawionego przez Instytucję Pośredniczącą, z wyodrębnionego na cele realizacji projektu rachunku bankowego na rachunek główny Spółki. Koszty pośrednie rozliczane ryczałtem, tj. wskazanym powyżej procentem kosztów bezpośrednich projektu są traktowane jako wydatki poniesione. W związku z tym beneficjent nie ma obowiązku gromadzenia, ani opisywania dokumentów księgowych w ramach projektu na potwierdzenie poniesienia wydatków, które zostały wykazane jako wydatki objęte uproszczoną metodą. Aktualnie Spółka, przygotowując się do składania wniosku o dofinansowanie, dokonuje planowania budżetu projektu. Biorąc pod uwagę wysokość planowanych kwalifikowanych kosztów bezpośrednich projektu i obliczaną na ich podstawie kwotę ryczałtu na koszty pośrednie, okazać się może, że otrzymana kwota ryczałtu będzie wyższa niż rzeczywiście poniesione koszty pośrednie w ramach projektu. Ponadto w związku z planowanym wysokim budżetem projektu, całkowita kwota ryczałtu na koszty pośrednie może okazać się wyższa od całkowitych kosztów ogólnych prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że w ramach opisanego we wniosku projektu badawczo-rozwojowego środki otrzymywane przez Wnioskodawcę pochodzić będą wyłącznie ze środków na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymanych z Banku Gospodarstwa Krajowego za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Wnioskodawca nie przewiduje otrzymania dofinansowania dla opisanego we wniosku projektu badawczo-rozwojowego z dotacji otrzymywanych z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz innych źródeł.

W uzupełnieniu wniosku z 15 marca 2019 r. (data wpływu – 19 marca 2019 r.) Wnioskodawca wskazał, że w ramach opisanego we wniosku projektu badawczo-rozwojowego środki otrzymane przez Wnioskodawcę pochodzić będą wyłącznie ze środków na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymanych z Banku Gospodarstwa Krajowego za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Wnioskodawca wskazał, że nie przewiduje otrzymania dofinansowania dla opisanego we wniosku projektu badawczo-rozwojowego z dotacji otrzymanych z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz innych źródeł.

Z kolei, w uzupełnieniu wniosku z 5 kwietnia 2019 r. (data wpływu – 10 kwietnia 2019 r.) Wnioskodawca doprecyzował, że Spółka będzie otrzymywała dofinansowanie dla wskazanego we wniosku projektu badawczo-rozwojowego wyłącznie z budżetu Unii Europejskiej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy przychód (nadwyżka) powstała w wyniku poniesienia mniejszych wydatków na koszty pośrednie rozliczane ryczałtem niż kwota otrzymanego rzeczywiście dofinansowania na poniesienie tych kosztów będzie stanowiła dla Spółki przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?
  2. Czy w sytuacji otrzymania przez Spółkę kwoty dofinansowania na koszty pośrednie projektu rozliczane ryczałtem, w wysokości przewyższającej ogólne koszty prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, to przychód będący nadwyżką ponad koszt prowadzonej działalności gospodarczej zwolniony będzie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, cała otrzymana kwota dotacji podlegać będzie zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 oraz art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036, z późn. zm.) – dotyczy to zarówno środków na pokrycie kosztów bezpośrednich, jak i pośrednich wykorzystanych w okresie realizacji projektu oraz po tym okresie.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnione z podatku dochodowego są dotacja w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 2077, z późn. zm.) środkami publicznymi są „środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym handlu (EFTA)” (art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych).

Natomiast art. 5 ust. 3 pkt 1 definiuje dokładniej, co zalicza się do środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych – to są „środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b”.

Dodatkowo, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Finansowanie projektów realizowanych przez Wnioskodawcę odbywa się ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wypłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego i dotacji celowej z budżetu państwa.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 oraz pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kwota otrzymanego dofinansowania jest zwolniona w całości z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Koszty pośrednie rozliczane ryczałtem, tj. określonym procentem kosztów bezpośrednich projektu są metodą uproszczoną rozliczania wydatków Projektu. Nie ma bowiem obowiązku gromadzenia ani opisywania dokumentów księgowych w ramach Projektu na potwierdzenie poniesienia wydatków, które zostały wykazane jako wydatki objęte uproszczoną metodą.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, nie ma znaczenia wysokość wydatków poniesionych w ramach kosztów pośrednich rozliczanych ryczałtem. Ponadto dla zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 oraz pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych bez znaczenia jest fakt, że wypłacona kwota ryczałtu na koszty pośrednie projektu przewyższa faktyczne koszty pośrednie poniesione przez Spółkę przy jego realizacji.

Przychodem zwolnionym z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 oraz pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie również kwota ryczałtu przyznana na koszty pośrednie w wysokości przewyższającej koszty ogólne prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej.

W oparciu o opisany we wniosku stan faktyczny (winno być: „zdarzenie przyszłe”) oraz pochodzenie środków, zdaniem Wnioskodawcy należy stwierdzić, że środki finansowe, które otrzyma Spółka w postaci dofinansowania na realizację projektu mają charakter „środków europejskich”, uregulowanych w formie budżetu środków europejskich jako odrębna część budżetu Państwa.

Dlatego też, zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane dofinansowanie stanowić będzie dla Spółki przychód zwolniony z opodatkowania zarówno na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 updop (w zakresie, w jakim środki pochodzą z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego) oraz art. 17 ust. 1 pkt 52 updop (w zakresie, w jakim pochodzą one ze środków Unii Europejskiej).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest częściowo prawidłowe, a częściowo nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036 ze zm.; dalej: „updop”) przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z kolei, na podstawie art. 7 ust. 2 updop, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 updop przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika, względnie na jego rachunek, wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. W obrocie bezgotówkowym będzie to dzień uznania rachunku bankowego podatnika jako rachunku wierzyciela.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza ubiegać się o dofinansowanie dla projektu badawczo-rozwojowego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Instytucją Pośredniczącą, która zawiera umowy o dofinansowanie z beneficjentami jest Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Przyznawana kwota dofinansowania pochodzi w całości ze środków publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Realizacja projektu odbywać się będzie zgodnie z umową o dofinansowanie zawieraną na podstawie wniosku o dofinansowanie, w którym określa się szczegółowy budżet projektu. Budżet projektu ujmuje zarówno koszty bezpośrednie (m.in. wynagrodzenia, podwykonawstwo) oraz koszty pośrednie. Zgodnie z Przewodnikiem kwalifikowalności koszty pośrednie ponoszone w związku z realizacją badań przemysłowych i prac rozwojowych projektu objętego pomocą są rozliczane metodą ryczałtową, jako procent od kosztów bezpośrednich z wyłączeniem kosztów podwykonawstwa. Umowa o dofinansowanie stanowi, że wskaźnik kosztów pośrednich rozliczanych stawką ryczałtową wynosi 25% wartości kwalifikowanych kosztów bezpośrednich (obejmujących wynagrodzenia + koszty operacyjne). Spółka w ramach realizacji projektu i zawartej umowy o dofinansowanie otrzymywać będzie środki na pokrycie kosztów pośrednich. Środki te, w wysokości 25% kwalifikowanych kosztów bezpośrednich, przelewane są przez płatnika – Bank Gospodarstwa Krajowego, na podstawie zlecenia płatności wystawionego przez Instytucję Pośredniczącą, z wyodrębnionego na cele realizacji projektu rachunku bankowego na rachunek główny Spółki. Koszty pośrednie rozliczane ryczałtem, tj. wskazanym powyżej procentem kosztów bezpośrednich projektu są traktowane jako wydatki poniesione. W związku z tym beneficjent nie ma obowiązku gromadzenia, ani opisywania dokumentów księgowych w ramach projektu na potwierdzenie poniesienia wydatków, które zostały wykazane jako wydatki objęte uproszczoną metodą. Biorąc pod uwagę wysokość planowanych kwalifikowanych kosztów bezpośrednich projektu i obliczaną na ich podstawie kwotę ryczałtu na koszty pośrednie, okazać się może, że otrzymana kwota ryczałtu będzie wyższa niż rzeczywiście poniesione koszty pośrednie w ramach projektu. Ponadto w związku z planowanym wysokim budżetem projektu, całkowita kwota ryczałtu na koszty pośrednie może okazać się wyższa od całkowitych kosztów ogólnych prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej. Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku wskazał, że w ramach opisanego we wniosku projektu badawczo-rozwojowego środki otrzymane przez Wnioskodawcę pochodzić będą wyłącznie ze środków na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymanych z Banku Krajowego za pośrednictwem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Analizując okoliczności zaprezentowanego opisu zdarzenia przyszłego i odnoszące się do nich obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że co do zasady – otrzymane przez Wnioskodawcę środki pieniężne – wobec treści art. 12 ust. 1 updop – stanowić powinny jego przychód do opodatkowania.

Należy jednak wyjaśnić, że updop przewiduje szereg zwolnień podatkowych dla środków otrzymywanych na realizację określonych projektów. Kwalifikacja uzależniona jest w szczególności od sposobu rozdzielania omawianych środków. I tak np. wolne od podatku są:

  • dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach (art. 17 ust. 1 pkt 47 updop);
  • płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców (art. 17 ust. 1 pkt 52 updop).

W pierwszej kolejności rozważając charakter środków finansowych, które otrzyma Wnioskodawca na realizację projektu dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach omawianego programu należy odnieść się do art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1307, ze zm.), zgodnie z którym sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 2077, dalej: „ufinpub”) określa, że środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 2 pkt 5 ufinpub, ilekroć w ustawie jest mowa o „środkach europejskich” rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c, czyli m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b.

Należy zaznaczyć, że ustawa o finansach publicznych wprowadziła z dniem 1 stycznia 2010 r. zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, co do zasady, nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowią jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich. Reguluje to art. 111 pkt 16 ufinpub, zgodnie z którym dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d i pkt 6 oraz w art. 4 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1306/2013”, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Z kolei na mocy art. 112 ust. 1 pkt 9 ufinpub, wydatki budżetu państwa są przeznaczone w szczególności na wkład krajowy na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich lub środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 3, 5 i 6.

Na mocy art. 117 ust. 1 ufinpub przyjęto, że budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013.

W art. 117 ust. 2 ufinpub skonkretyzowano, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Zgodnie z art. 121 ust. 1 ufinpub, programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej. Szczegółowy sposób wydatkowania budżetu środków europejskich uregulowany został w art. 184-195 ufinpub.

W myśl art. 124 ust. 1 ufinpub, wydatki budżetu państwa dzielą się m.in. na następujące grupy wydatków:

  • dotacje i subwencje (pkt 1);
  • wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich (pkt 6);

Zgodnie z art. 186 ufinpub, wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ufinpub, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.

Na mocy art. 188 ust. 1 ufinpub, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.

Instytucja, o której mowa w ust. 1, informuje właściwego dysponenta części budżetowej o zleceniach płatności przekazywanych do Banku Gospodarstwa Krajowego, a w przypadku programów finansowanych z udziałem środków europejskich, dla których instytucją zarządzającą lub pośredniczącą jest zarząd województwa, także zarząd województwa (art. 188 ust. 4 ufinpub).

Natomiast zgodnie z art. 192 ust. 1 ww. ustawy, Minister Finansów przekazuje na rachunki w Banku Gospodarstwa Krajowego środki na płatności na rzecz beneficjentów, a w przypadku Wspólnej Polityki Rolnej – na rzecz agencji płatniczych, o których mowa w odrębnych ustawach.



W oparciu o opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz pochodzenie środków należy stwierdzić, że środki finansowe na realizację projektu badawczo-rozwojowego, które jak wskazał Wnioskodawca pochodzić będą wyłącznie z budżetu Unii Europejskiej będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 52 updop.

W tym miejscu należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że dla zastosowania powyższego zwolnienia nie ma znaczenia wysokość wydatków poniesionych w ramach kosztów pośrednich rozliczanych ryczałtem.

Biorąc pod uwagę powyższe także nadwyżka powstała w wyniku poniesienia mniejszych wydatków na koszty pośrednie rozliczane ryczałtem niż kwota otrzymanego rzeczywistego dofinansowania oraz nadwyżka ponad koszty prowadzonej działalności gospodarczej będzie stanowić dla Spółki przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym. Zwolnieniu podlega bowiem w całości przychód z otrzymanego dofinansowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 updop.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia z opodatkowania nadwyżki powstałej z tytułu poniesienia mniejszych wydatków niż kwota otrzymanego dofinansowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy uznano za prawidłowe.

Końcowo należy dodać, że skoro jak wskazuje Wnioskodawca otrzymane środki pochodzić będą wyłącznie z budżetu Unii Europejskiej jedyną podstawą ich zwolnienia jest art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy jako podstawy prawnej zwolnienia należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj