Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.5.2019.2.GG
z 5 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2019 r. (data wpływu 2 stycznia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 stycznia 2019 r. (data wpływu 31 stycznia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku ze sfinansowaniem uczniom i nauczycielom jako uczestnikom projektu:

  • świadczeń pieniężnych w postaci środków przeznaczonych na wsparcie indywidualne, tzw. „kieszonkowe” – jest prawidłowe,
  • świadczeń niepieniężnych w postaci opłaconej podróży, zakwaterowania, wyżywienia oraz ubrań roboczych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku ze sfinansowaniem uczniom i nauczycielom jako uczestnikom projektu: świadczeń pieniężnych w postaci środków przeznaczonych na wsparcie indywidualne, w tym tzw. „kieszonkowe” oraz świadczeń niepieniężnych w postaci opłaconej podróży, zakwaterowania, wyżywienia oraz ubrań roboczych.

Z uwagi na braki wniosku, Organ podatkowy pismem z dnia 23 stycznia 2019 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.5.2019.1.GG (doręczonym w dniu 24 stycznia 2019 r.), wezwał Wnioskodawcę na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) do jego uzupełnienia, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

W odpowiedzi na ww. wezwanie w dniu 31 stycznia 2019 r. wpłynęło do Organu uzupełnienie wniosku (nadane w dniu 31 stycznia 2019 r.) oraz uiszczono opłatę w wysokości 40 zł.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

…. otrzymał dofinansowanie projektu: „…” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego pod nazwą „Praktyka ponad granicami”. Umowa podpisana została z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji z listy rezerwowej Projektu …... W ramach umowy 25 uczniów wyjechało na 4 tygodniową praktykę zawodową oraz 2 nauczycieli do Hiszpanii. Podróż (dojazd na miejsce przeznaczenia … – … i z powrotem) i część wsparcia indywidualnego (koszty noclegów – zakwaterowanie, wyżywienie, przejazdy na miejscu) uczestników (uczniów i nauczycieli) zostały bezpośrednio sfinansowane przez organizację wysyłającą –…. – ….. Pozostałą część wsparcia indywidualnego uczestnik otrzymał w formie tzw. „kieszonkowego”, które stanowią różnicę pozostałą po opłaceniu kosztów zakwaterowania, wyżywienia i przejazdów na miejscu. Celem przygotowania się do wyjazdu oraz efektywnego odbycia praktyk. Organizacją finansującą i wysyłającą uczestników projektu na 4 – tygodniową praktykę zawodową do …. jest ….. Kwoty uczniom i nauczycielom wypłaca ….

W uzupełnieniu wniosku stwierdził, że otrzymał dofinansowanie projektu: „Ponadnarodowa mobilność uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (POWER) współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego pod nazwą „Praktyka ponad granicami”.

Umowa nr … została podpisana w dniu 22 września 2017 r. pomiędzy Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji z siedzibą w … i …. w … jako Beneficjentem, którego organem prowadzącym jest Miasto …, którego przedstawicielem jest dyrektor Wydziału Edukacji. Projekt jest realizowany w okresie 24 miesięcy: rozpoczął się 29 grudnia 2017 r. i zakończy się 28 grudnia 2019 r.

Grupę docelową projektu stanowią uczniowie, absolwenci oraz kadra kształcenia i szkolenia zawodowego, zgodnie z zasadami określonymi dla programu ….. Wszystkie zapisy zawarte w załącznikach do umowy odnoszące się do programu …. mają odpowiednie odniesienie do …. i zastosowanie do zasad w nim obowiązujących.

W ramach ww. umowy w okresie od 2 września 2018 r. do 30 września 2018 r. 25 uczniów i 2 przedstawicieli kadry kształcenia (nauczyciele) przebywało w … w celu odbycia staży zawodowych (praktyk zawodowych) przez uczniów.

Wnioskodawca wskazał, że wsparcie uczestników projektu było następujące:

  • dojazd na miejsce przeznaczenia …– … i z powrotem (bilety lotnicze) Szkoła zakupiła w dniu 8 marca 2018 r. Koszt jednego biletu w dwie strony dla uczestnika wyniósł …zł.
  • część wsparcia indywidualnego (koszty noclegów – zakwaterowanie, wyżywienie, przejazdy na miejscu) opłacono na podstawie wystawionej faktury przez firmę mającą siedzibę w … (uczeń –…zł .. gr, nauczyciel –…zł .. gr).

Szkoła ma obowiązek zapewnienia uczniom ubrań roboczych na podstawie art. 9 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. z 2010 r., Nr 244, poz. 1626, z późn. zm.) (uczeń –…zł).

Koszty uczestników (uczniów i nauczycieli) zostały bezpośrednio sfinansowane przez Szkołę. Pozostałą część wsparcia indywidualnego uczestnik otrzymał w formie tzw. „kieszonkowego”, które stanowi różnicę pozostałą po opłaceniu kosztów zakwaterowania, wyżywienia i przejazdów na miejscu. „Kieszonkowe” wypłacone zostało gotówką z kasy Szkoły w dniu 30 sierpnia 2018 r. Uczeń otrzymał … zł … gr a nauczyciel – …zł ..gr.

Wszystkie koszty zostały poniesione celem przygotowania się do wyjazdu oraz efektywnego odbycia stażu. Ww. wydatki zostały poniesione w 2018 r. Organizacją finansującą i wysyłającą uczestników Projektu na 4 tygodniową praktykę zawodową do … jest …. Wszystkie środki, które otrzymują uczestnicy Projektu są w całości sfinansowane ze środków europejskich. Zgodnie z założeniami projektu „Ponadnarodowa mobilność uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” wszyscy uczestnicy Projektu (młodzież jak i nauczyciele) zdobywają nową wiedzę, doświadczenie i kompetencje.

Nauczyciele zatrudnieni są w Szkole na podstawie umowy o pracę. Wyjazd nauczycieli stanowi integralną część Projektu ujętą we wniosku złożonym o dofinansowanie i są bezpośrednimi uczestnikami Projektu realizującymi bezpośrednio cel Programu Operacyjnego Wiedza i Edukacja Rozwój 2014-2020.

Nauczyciele zostali oddelegowani do czynności związanych z odbywaniem staży zawodowych w ramach Projektu na podstawie wystawionych poleceń wyjazdu służbowego poza granicami kraju.

W związku z powyższym opisem we wniosku zadano następujące pytania:

  1. Czy z tytułu opłaconej dla uczniów podróży i części wsparcia indywidualnego stanowiącego zakwaterowanie, wyżywienie, przejazdy na miejscu oraz środki przeznaczone na część wsparcia indywidualnego wypłaconego w formie „kieszonkowego” (wypłacone ryczałtem, bez konieczności przedkładania rachunków na wydatki nimi realizowane), a także wartości świadczeń rzeczowych (ubrania robocze) … występuje w roli płatnika?
  2. Czy z tytułu opłaconego dla nauczycieli podróży i część wsparcia indywidualnego stanowiącego zakwaterowanie, wyżywienie, oraz część wsparcia indywidualnego wypłaconego w formie „kieszonkowego” –….zł …gr (wypłaconego ryczałtem bez konieczności przedkładania rachunków na wydatki nimi realizowane) Z… występuje w roli płatnika?

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca doprecyzował ww. pytania następująco:

  1. Czy z tytułu opłaconej dla uczniów podróży, zakwaterowania, wyżywienia, oraz środków przeznaczonych na wsparcie indywidualne, w tym wypłaconego w formie „kieszonkowego” (ryczałt, bez konieczności przedkładania rachunków na wydatki nimi realizowane), a także wartości świadczeń rzeczowych (ubrania robocze) uczestnik Projektu może skorzystać ze zwolnienia podatkowego wynikającego art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm.)?
  2. Czy z tytułu opłaconej dla nauczycieli podróży, zakwaterowania, wyżywienia, oraz środków przeznaczonych na wsparcie indywidualne, w tym wypłaconego w formie „kieszonkowego” (ryczałt, bez konieczności przedkładania rachunków na wydatki nimi realizowane) uczestnik Projektu może skorzystać ze zwolnienia podatkowego wynikającego art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy, (doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku), nie występuje On w roli płatnika i nie ma obowiązku poboru podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu opłacenia uczniom i pracownikom dydaktycznym (nauczycielom) podróży, zakwaterowania, wyżywienia na miejscu oraz wypłaconych środków w formie „kieszonkowego”, a także świadczeń rzeczowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, środki finansowe całkowicie sfinansowane z funduszy europejskich przeznaczone na opłacenie wszystkim uczestnikom projektu (uczniom i nauczycielom) podróży, zakwaterowania, wyżywienia na miejscu oraz wypłaconych środków w formie „kieszonkowego” są zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.).

Art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przewiduje zwolnienie środków finansowych otrzymanych przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 195).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie obowiązków płatnika w związku ze sfinansowaniem uczniom i nauczycielom jako uczestnikom projektu:

  • świadczeń pieniężnych w postaci środków przeznaczonych na wsparcie indywidualne, tzw. „kieszonkowe” – jest prawidłowe,
  • świadczeń niepieniężnych w postaci opłaconej podróży, zakwaterowania, wyżywienia oraz ubrań roboczych – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w cytowanej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne – to jest nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu – przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Sposób ustalania wartości pieniężnej wyżej określonych świadczeń regulują dalsze przepisy przywołanego artykułu.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyty powyżej zwrot „w szczególności” oznacza, że wymienione kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym. Ponadto, treść tego przepisu wskazuje, że do przychodów pracownika zaliczyć należy nie tylko wynagrodzenia, czyli świadczenia wprost wynikające z zawartej umowy o pracę, ale również wszystkie inne przychody (świadczenia), niezależnie od podstawy ich wypłaty, jeżeli w jakikolwiek sposób wiążą się z faktem wykonywania pracy. Oznacza to, że do przychodów pracownika ustawodawca zaliczył nie tylko pieniądze, ale także wartość świadczeń w naturze, czy świadczeń nieodpłatnych otrzymanych od pracodawcy.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Przepis art. 31 ww. ustawy stanowi, że osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy – wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Stosownie natomiast do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są: środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1870, 1948).

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich – rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy stanowi, że środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) – wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych. Użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków. Natomiast przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Analiza cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że jego regulacją objęte są tylko i wyłącznie środki finansowe (czyli środki pieniężne), które otrzymuje uczestnik projektu, jako pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich. Skoro przedmiotowym zwolnieniem objęte są świadczenia finansowe/pieniężne, to a contrario należy przyjąć, że zwolnienie to nie ma zastosowania do świadczeń innych niż pieniężne, tj. świadczeń nieodpłatnych, świadczeń częściowo odpłatnych oraz świadczeń rzeczowych, nawet wówczas, gdy zostaną otrzymane jako pomoc w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.

W tym miejscu należy podkreślić, że zgodnie z konstrukcją i systematyką ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stąd też, korzystanie z każdej preferencji podatkowej, wymaga spełnienia warunków określonych w przepisach je konstytuujących. W przypadku zwolnień przedmiotowych, spełnienie przesłanek wynikających z przepisu pozwala na zwolnienie danego świadczenia – w całości lub w części – z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ze stanu faktycznego wniosku wynika, że Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie projektu: „Ponadnarodowa mobilność uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego pod nazwą „….”. Umowa podpisana została z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji z listy rezerwowej Projektu …. W ramach umowy 25 uczniów wyjechało na 4 tygodniową praktykę zawodową oraz 2 nauczycieli do ….. Podróż (dojazd na miejsce przeznaczenia … – …. i z powrotem) i część wsparcia indywidualnego (koszty noclegów – zakwaterowanie, wyżywienie, przejazdy na miejscu) uczestników (uczniów i nauczycieli) zostały bezpośrednio sfinansowane przez organizację wysyłającą. Pozostałą część wsparcia indywidualnego uczestnik otrzymał w formie tzw. „kieszonkowego”, które stanowią różnicę pozostałą po opłaceniu kosztów zakwaterowania, wyżywienia i przejazdów na miejscu. Celem przygotowania się do wyjazdu oraz efektywnego odbycia praktyk. Organizacją finansującą i wysyłającą uczestników projektu na 4 – tygodniową praktykę zawodową do … jest Wnioskodawca, który wypłaca kwoty uczniom i nauczycielom. Umowa nr … została podpisana w dniu 22 września 2017 r. pomiędzy Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji z siedzibą w …i …. w … jako Beneficjentem, którego organem prowadzącym jest Miasto .., którego przedstawicielem jest dyrektor Wydziału Edukacji. Projekt jest realizowany w okresie 24 miesięcy: rozpoczął się 29 grudnia 2017 r. i zakończy się 28 grudnia 2019 r.

Ponadto, Wnioskodawca ma obowiązek zapewnienia uczniom ubrań roboczych na podstawie art. 9 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. z 2010 r., Nr 244, poz. 1626, z późn. zm.).

Odnosząc się do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz powołanych powyżej przepisów prawa stwierdzić należy, że świadczenia pieniężne w postaci środków przeznaczonych na wsparcie indywidualne, w formie „kieszonkowego” (ryczałt, bez konieczności przedkładania rachunków na wydatki nimi realizowane) mieszczą się w hipotezie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast wartość świadczeń rzeczowych w postaci opłaconej dla uczniów i nauczycieli podróży, zakwaterowania, wyżywienia, oraz ubrania robocze, które otrzymują od Wnioskodawcy uczniowie w ramach projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego nie będą objęte ww. zwolnieniem przedmiotowym.

Nadmienia się ponadto, że z uwagi na zakres wniosku Organ nie poddał analizie pozostałych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczących zwolnień z opodatkowania.

Reasumując, opłacenie przez Wnioskodawcę uczestnikom projektu kosztów podróży, zakwaterowania, wyżywienia, oraz środków przeznaczonych na wsparcie indywidualne w tym wypłaconego w formie „kieszonkowego” (ryczałt, bez konieczności przedkładania rachunków na wydatki nimi realizowane), a także wartości świadczeń rzeczowych (ubrania robocze) generuje powstanie przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże wypłacone środki pieniężne w formie „kieszonkowego” korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy. W konsekwencji, Wnioskodawca jako płatnik, w odniesieniu do ww. świadczeń pieniężnych nie będzie zobowiązany do naliczania i poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Natomiast z powyższego zwolnienia nie korzystają świadczenia rzeczowe w postaci opłaconej dla uczniów i nauczycieli podróży, zakwaterowania, wyżywienia oraz ubrań roboczych, które otrzymują od Wnioskodawcy uczniowie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w… w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj