Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-IBPB-1-3/4510/478/15-1/PC
z 15 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2016 r. poz. 1948 ze zm.), po ponownym rozpatrzeniu, w związku z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 września 2018 r. sygn. akt II FSK 2433/16 oraz wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z 14 czerwca 2016 r. sygn. akt I SA/Rz 345/16, wniosku z 28 września 2015 r. (data wpływu do tut. BKIP 2 października 2015 r.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w ww. wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka:

  • w przypadku posiadania kilku zwolnień, z których Zwolnienie 1 i Zwolnienie 2 dotyczą tej samej lokalizacji, obowiązana będzie do ustalenia dochodu lub poniesionej straty na działalność zwolnionej odrębnie dla każdej lokalizacji,
  • może objąć zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych dochód z całej Działalności Strefowej, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach Zezwolenia 1, a następnie w ramach Zezwolenia 2

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Dotychczasowy przebieg postępowania

W dniu 2 października 2015 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka:

  • w przypadku posiadania kilku zwolnień, z których Zwolnienie 1 i Zwolnienie 2 dotyczą tej samej lokalizacji, obowiązana będzie do ustalenia dochodu lub poniesionej straty na działalność zwolnionej odrębnie dla każdej lokalizacji,
  • może objąć zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych dochód z całej Działalności Strefowej, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach Zezwolenia 1, a następnie w ramach Zezwolenia 2.

W dniu 21 grudnia 2015 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego Znak: IBPB-1-3/4510-478/15/PC. Pismem z 11 stycznia 2016 r. (data wpływu do Organu 14 stycznia 2016 r.), wniesiono wezwanie do usunięcia naruszenia prawa. Pismem z 12 lutego 2016 r. Znak: IBPB-1-3/4510-1-3/16/PC Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, udzielił odpowiedzi na ww. wezwanie. Pismem z 18 marca 2016 r. (data wpływu do Organu 24 marca 2016 r.) wniesiono skargę na ww. interpretację indywidualną. Pismem z 25 kwietnia 2016 r. Znak: IBPB-1-3/46-15/16/PC Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, udzielił odpowiedzi na skargę przesyłając ją, wraz z aktami sprawy do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie. W wyniku rozpatrzenia skargi Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie wyrokiem z 14 czerwca 2016 r. sygn. akt I SA/Rz 345/16 uchylił zaskarżoną interpretację. Od powyższego wyroku, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, wniósł skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. W wyniku jej rozpatrzenia Naczelny Sąd Administracyjny, wyrokiem z 20 września 2018 r. sygn. akt II FSK 2433/16 skargę kasacyjną oddalił. Prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z 14 czerwca 2016 r. sygn. akt I SA/Rz 345/16 wraz z aktami sprawy wpłynął do Organu 15 stycznia 2019 r.

W myśl art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.), ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wskutek powyższego, wniosek Strony wymaga ponownego rozpatrzenia przez tut. Organ.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również „Spółka”) jest producentem z branży telekomunikacji światłowodowej. Spółka posiada zakłady na terenie Polski w trzech lokalizacjach.

W związku z realizacją nowych inwestycji w J. Wnioskodawca posiada obecnie 2 Zezwolenia (dalej łącznie: „Zezwolenia”) na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „SSE”, „Strefa”):

  1. Zezwolenie z 23 listopada 2011 r. (dalej: „Zezwolenie 1”), obejmujące prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Strefy, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie określonym w następującej pozycji PKWiU z 2008 r.: kable światłowodowe - sekcja C, klasa 27.31.
    Decyzją Ministra Gospodarki z 12 grudnia 2012 r. Zezwolenie 1 zostało zmienione w zakresie wydłużenia terminu na poniesienie wydatków inwestycyjnych oraz zakończenia inwestycji. Warunki Zezwolenia 1 obejmują:
    • poniesienie na terenie Strefy wydatków inwestycyjnych o określonej wysokości;
    • zwiększenie dotychczasowego zatrudnienia;
    • zakończenie inwestycji do 31 grudnia 2015 r.
  2. Zezwolenie z 11 lutego 2015 r. (dalej: „Zezwolenie 2”), obejmujące prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Strefy, rozumianej jako działalność produkcyjna handlowa i usługowa w zakresie określonym w następujących pozycjach PKWiU z 2008 r.:
    1. Kable światłowodowe - sekcja C, klasa 27.31;
    2. Pozostałe elektroniczne i elektryczne przewody i kable - sekcja C, klasa 27.32.
    Warunki Zezwolenia 2 obejmują:
    • poniesienie na terenie Strefy wydatków inwestycyjnych o określonej wysokości;
    • zwiększenie dotychczasowego zatrudnienia;
    • zakończenie inwestycji w terminie do 31 grudnia 2017 r.



Oprócz wskazanych powyżej Zezwoleń, Spółka posiada również zezwolenie z 14 października 2009 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE w związku z realizacją inwestycji w R. (dalej: „Zezwolenie 3”) oraz zezwolenie z 25 lutego 2014 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE uzyskane w związku z przeprowadzeniem nowej inwestycji w miejscowości Z. (dalej: „Zezwolenie 4”).

Żadne z uzyskanych Zezwoleń nie zawiera daty jego obowiązywania, a w myśl art. 19 ust. 1 ustawy o SSE, zezwolenia wygasają z upływem okresu, na jaki została ustanowiona strefa. Zgodnie z aktualnym brzmieniem § 1 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz.U. z 2014 r., poz. 1431 ze zm.), SSE działa do dnia 31 grudnia 2026 r.

Na dzień wydawania Zezwoleń Spółka była średnim przedsiębiorcą w rozumieniu rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych Dz.U. UE. z 2008 r., L.214/3), jak również pozostaje nim w rozumieniu rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. (rozporządzenie uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu - Dz.U. UE z 2014 r., L. 187/1).

Intensywność pomocy publicznej dla posiadanych przez Spółkę Zezwoleń (ustalona przez Spółkę na podstawie przepisów obowiązujących na dzień wydania poszczególnych Zezwoleń) jest taka sama i dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność na terenie województwa wynosi 60%.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 282, dalej: „ustawa o SSE”), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „PDOP”), na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych. Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm., dalej: „ustawa o PDOP”), Wnioskodawca kwalifikuje zatem dochody z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE i objętej Zezwoleniami jako wolne od podatku.

Z punktu widzenia profilu działalności Spółki, Zezwolenie 1 i Zezwolenie 2 obejmują zakres tej samej podstawowej działalności operacyjnej Spółki i dotyczą inwestycji służących do produkcji kabli dla telekomunikacji światłowodowej.

W ramach inwestycji, w związku z którą Wnioskodawca otrzymał Zezwolenie 1, Spółka nabyła urządzenia i maszyny, które wchodzą w skład trzech linii produkcyjnych (dalej; „Linia 1”, „Linia 2” oraz „Linia 3”), służących do produkcji kabli światłowodowych. W ramach tych trzech linii w J. przeprowadzany jest cały proces produkcyjny - materiały, które zostają odpowiednio przetworzone na Linii 1 podlegają następnie dalszej obróbce na Linii 2 oraz Linii 3.

W wyniku obserwowanego rosnącego popytu na oferowane przez Wnioskodawcę produkty Spółka podjęła decyzję o realizacji nowej inwestycji, mającej na celu zwiększenie zdolności produkcyjnych zakładu w J. W związku z planowanym projektem inwestycyjnym, Wnioskodawca otrzymał Zezwolenie 2 i w istniejącym budynku kablowni w J. utworzone zostały nowe linie produkcyjne. Instalacja nowych linii produkcyjnych pozwoli na likwidację wąskich gardeł procesu produkcyjnego oraz podwojenie mocy produkcyjnych zakładu. Nowe linie, wykorzystujące tego samego rodzaju technologie produkcji co linie nabyte w ramach inwestycji związanej z Zezwoleniem 1, zostały połączone procesem technologicznym z istniejącymi liniami i uczestniczyć będą w tym samym procesie produkcyjnym kabli światłowodowych. Materiały przetwarzane na liniach produkcyjnych nabytych w ramach inwestycji związanej z Zezwoleniem 1 podlegać będą dalszej obróbce na liniach produkcyjnych nabytych w wyniku realizacji inwestycji, na podstawie której zostało wydane Zezwolenie 2 i vice versa. W konsekwencji, maszyny i urządzenia z obu projektów inwestycyjnych przeplatają się w procesie produkcyjnym i będą wykorzystywane do wytwarzania jednego produktu finalnego - kabli światłowodowych.

W wyniku realizacji nowej inwestycji (tj. inwestycji związanej z Zezwoleniem 2), Wnioskodawca nie dokona zatem dywersyfikacji produkcji ani nie zmienią się odbiorcy wytwarzanych przez Spółkę produktów. Dzięki usprawnieniu procesu produkcyjnego, znacznemu skróceniu ulegnie natomiast czas realizacji zamówień.

W rezultacie Spółka nie będzie miała technicznej możliwości ustalenia dochodu generowanego przez maszyny i urządzenia zakupione w związku z inwestycjami w ramach każdego z Zezwoleń. Jedynie wspólne rozliczanie dochodu wygenerowanego w wyniku realizacji inwestycji, w związku z którymi zostało wydane Zezwolenie 1 oraz Zezwolenie 2, pozwoli na prowadzenie wiarygodnej ewidencji ustalenie rzeczywistego dochodu generowanego przez zakład w J., który podlegać będzie zwolnieniu z PDOP.

Dodatkowo, Spółka zaznacza, że prowadzona na terenie SSE działalność gospodarcza jest dochodowa - od pierwszego roku funkcjonowania na terenie SSE Wnioskodawca generuje zysk z działalności.

Spółka deklaruje prowadzenie odpowiedniej ewidencji umożliwiającej jednoznaczne wyodrębnienie wydatków poniesionych na nabycie środków trwałych oraz utworzenie nowych miejsc pracy związanych z każdym Zezwoleniem. Spółka będzie zatem w stanie rozliczyć oba projekty inwestycyjne z osobna pod kątem wypełnienia warunków określonych w Zezwoleniu 1 i Zezwoleniu 2 oraz ustalenia kosztów inwestycji poniesionych w związku z realizacją projektów dla celów kalkulacji przysługującego Wnioskodawcy limitu pomocy publicznej określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w sytuacji posiadania kilku zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE, z których Zezwolenie 1 i Zezwolenie 2 dotyczą tej samej lokalizacji (tj. zakładu w J.), w świetle ustawy o PDOP prawidłowe będzie ustalanie przez Spółkę osiągniętego dochodu lub poniesionej straty (w danym roku podatkowym) na działalności zwolnionej z opodatkowania PDOP prowadzonej na terenie SSE odrębnie dla każdej z lokalizacji?
  2. Czy w celu rozliczenia dochodu zwolnionego z PDOP osiągniętego przez Spółkę na terenie Strefy w J. Spółka może wykorzystać najpierw limit pomocy publicznej przysługujący jej na podstawie Zezwolenia 1, a następnie po jego wyczerpaniu, limit pomocy dostępny na podstawie Zezwolenia 2?

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji posiadania kilku zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE, z których Zezwolenie 1 i Zezwolenie 2 dotyczą tej samej lokalizacji (tj. zakładu w J.), w świetle ustawy o PDOP prawidłowe będzie ustalanie przez Spółkę osiągniętego dochodu lub poniesionej straty (w danym roku podatkowym) na działalności zwolnionej z opodatkowania PDOP prowadzonej na terenie SSE odrębnie dla każdej z lokalizacji, w której prowadzona jest działalność. W świetle stanu faktycznego (winno być „zdarzenia przyszłego”) przedstawionego we wniosku Spółka powinna zatem prowadzić trzy odrębne ewidencje umożliwiające ustalenie osiągniętego dochodu lub poniesionej straty (w danym roku podatkowym) na działalności zwolnionej opodatkowania PDOP prowadzonej na terenie SSE, z których każda zawierałaby dane dotyczące działalności o tym samym charakterze prowadzonej w jednej lokalizacji, tzn.:

  • ewidencję dla zakładu w miejscowości J. (Zezwolenie 1 i Zezwolenie 2),
  • ewidencję dla zakładu w miejscowości R. (Zezwolenie 3),
  • ewidencję dla zakładu w miejscowości Z. (Zezwolenie 4).

Na podstawie art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o PDOP, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów i kosztów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu PDOP lub są wolne od podatku. Ponadto, w myśl art. 7 ust. 4 ustawy o PDOP, przy ustalaniu straty nie uwzględnia się przychodów i kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 3 tego artykułu.

W świetle art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP, wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości zgodnie z odrębnymi przepisami.

Podstawą do korzystania z pomocy publicznej w formie zwolnienia z PDOP na mocy art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy.

Zgodnie z art. 12 ustawy o SSE, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z kolei zgodnie z § 5 ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 465, dalej: „Rozporządzenie SSE”) zwolnienie z PDOP przysługuje wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o PDOP, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokość dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia odpisów, amortyzacyjnych.

Stosownie do przywołanych przepisów Spółka zwraca uwagę, że deklaruje prowadzenie odpowiedniej ewidencji umożliwiającej jednoznaczne wyodrębnienie wydatków poniesionych na nabycie środków trwałych oraz utworzenie nowych miejsc pracy związanych z każdym Zezwoleniem.

Ewidencja ta zostanie zweryfikowana przez instytucję udzielającą Zezwolenia (Agencję, Rozwoju Przemysłu S.A.) po zakończeniu przez Spółkę realizacji inwestycji w celu sprawdzenia wypełnienia warunków wskazanych w Zezwoleniach.

Spółka będzie zatem w stanie rozliczyć oba projekty inwestycyjne z osobna pod kątem wypełnienia warunków określonych w Zezwoleniu 1 i Zezwoleniu 2 oraz ustalić koszty inwestycji poniesione w związku z realizacją projektów dla celów kalkulacji przysługującego Wnioskodawcy limitu pomocy publicznej określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP. W konsekwencji nie ma ryzyka, że limit dopuszczalnej wysokości pomocy publicznej określony w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP zostanie przekroczony.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku prowadzenia działalności na terenie SSE na podstawie więcej niż jednego zezwolenia, przedsiębiorca jest zobowiązany do prowadzenia jednej ewidencji spełniającej wymogi art. 9 ust. 1 ustawy o PDOP, czyli w sposób umożliwiający m.in. określenie kwoty dochodu zwolnionego od PDOP oraz podlegającego opodatkowaniu. Dopiero prowadzenie działalności poza terenem SSE zobowiązuje do wydzielenia organizacyjnego obu działalności: tej prowadzonej na terenie SSE i drugiej, prowadzonej poza jej terenem. Natomiast nawet wtedy wielkość zwolnienia określa się łącznie dla jednostki prowadzącej działalność na terenie SSE.

Obowiązujące przepisy prawne nie wymagają odrębnego ewidencjonowania dochodu zwolnionego osiąganego w ramach poszczególnych zezwoleń, ani tym bardziej nie wskazują na konkretną metodologię rozliczania zwolnienia z PDOP powstającego w wyniku prowadzenia działalność gospodarczej na terenie SSE.

Spółka stoi zatem na stanowisku, że zarówno wykładnia literalna jak i celowościowa powołanych przepisów wskazuje, że obowiązkiem korzystającego ze zwolnienia z PDOP na podstawie zezwoleń na prowadzenie działalności na terenie SSE jest prowadzenie jednej odrębnej ewidencji rachunkowej dla działalności zwolnionej oraz drugiej odrębnej ewidencji podatkowej dla działalności nieobjęte zwolnieniem. W świetle powyższego, w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE w miejscowości J. w jednym zakładzie produkcyjnym na podstawie dwóch Zezwoleń nie występuje obowiązek odrębnego ustalenia dochodu strefowego uzyskanego w wyniku realizacji poszczególnych projektów inwestycyjnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym (winno być „zdarzeniu przyszłym”) wymóg prowadzenia dla zakładu w J. odrębnej ewidencji spełniającej wymogi art. 9 ust. 1 ustawy PDOP, czyli w sposób umożliwiający zapewnienie odrębnego ustalania osiągniętego dochodu lub poniesionej straty w odniesieniu do Zezwolenia 1 i Zezwolenia 2 byłby rozszerzającą interpretacją tego przepisu.

W konsekwencji powyższego Spółka stoi na stanowisku, że powinna obliczyć łączną wartość wszystkich przychodów, jakie uzyskała w zakładzie produkcyjnym w miejscowości J. w danym roku podatkowym w związku z prowadzeniem na terenie SSE działalności zwolnionej z opodatkowania na bazie Zezwolenia 1 i Zezwolenia 2 oraz odpowiednio wartość kosztów uzyskania przychodów zwolnionych z opodatkowania związanych z zakładem w J. W ten sposób dla zakładu w J. zostanie ustalony dochód zwolniony z opodatkowania PDOP, który Spółka następnie uwzględni przy kalkulacji wysokości należnego podatku za dany rok podatkowy (biorąc pod uwagę całkowitą działalność Spółki, dotyczącą również zakresu nieobjętego zezwoleniami na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Strefy oraz inne dochody zwolnione z PDOP).

Jak wskazano wyżej, w ustawie o PDOP oraz w przepisach o specjalnych strefach ekonomicznych brak jest regulacji nakazujących prowadzenie odrębnej ewidencji podatkowej dla każdego z Zezwoleń. Spółka zwraca ponadto uwagę, że w określonych sytuacjach odrębne ewidencjonowanie dochodu może być w praktyce niemożliwe, co ma miejsce właśnie w prowadzonym przez nią zakładzie w J.

Środki trwałe zakupione w wyniku realizacji inwestycji objętej Zezwoleniem 2 są bowiem wykorzystywane w tym samym procesie produkcyjnym co urządzenia i maszyny zakupione w wyniku realizacji wcześniejszego projektu inwestycyjnego związanego z Zezwoleniem 1. W konsekwencji, maszyny i urządzenia z obu projektów inwestycyjnych przeplatają się w procesie produkcyjnym a „przyporządkowanie” dochodu generowanego w J. do każdego z Zezwoleń jest technicznie niemożliwe.

W ocenie Spółki, nieuzasadnione byłoby w tej sytuacji „sztuczne” przyporządkowywanie dochodu osiągniętego w J. do każdego z Zezwoleń na podstawie jedynej możliwej w takim przypadku metody statystycznej. Jak bowiem wskazano w stanie faktycznym (winno być „zdarzeniu przyszłym”), kable powstające w zakładzie w J. są wynikiem złożonego procesu produkcyjnego, w trakcie którego wykorzystywane są maszyny i urządzenia zakupione w związku z dwoma projektami inwestycyjnymi (tj. inwestycjami, na podstawie których zostało wydane Zezwolenie 1 i Zezwolenie 2).

Dodatkowo Wnioskodawca zauważa, że zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej jest wydawane na wykonywanie ściśle określonej działalności na terenie konkretnej specjalnej strefy ekonomicznej. Uzyskane dzięki zezwoleniu zwolnienie z PDOP ma charakter przedmiotowy i odnosi się do dochodów uzyskanych z określonego źródła, tj. obowiązuje, gdy działalność ta jest prowadzona w określonym miejscu i w granicach zakreślonych przedmiotem działalności gospodarczej ujętym w zezwoleniu. W tym kontekście należy podkreślić, że Zezwolenie 1 i Zezwolenie 2 dotyczą działalności polegającej na produkcji kabli światłowodowych i pozostałych elektronicznych i elektrycznych przewodów i kabli, prowadzonej na terenie jednego zakładu (tj. zakładu w J.). Dochód generowany na podstawie inwestycji związanych z Zezwoleniami powstaje jedynie w zakładzie w J., w żadnym innym miejscu na terenie SSE.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że na podstawie § 5 ust. 5 Rozporządzenia SSE, zwolnienie z PDOP przysługuje z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W ocenie Wnioskodawcy błędne byłoby zatem twierdzenie, że przedmiotem zwolnienia jest inwestycja opisana w dokumentacji aplikacyjnej wywodzenie z tego faktu obowiązku odrębnego ustalania osiągniętego dochodu lub poniesionej straty za dany rok podatkowy) w odniesieniu do każdego z posiadanych Zezwoleń.

Dodatkowo Wnioskodawca zwraca uwagę, że inwestycja związana z Zezwoleniem 2 jest kontynuacją wieloetapowego procesu inwestycyjnego, który rozpoczął się przy realizacji inwestycji związanej Zezwoleniem 1. W efekcie, jak wskazano w stanie faktycznym (winno być „zdarzeniu przyszłym”), maszyny i urządzenia z obu projektów inwestycyjnych przeplatają się w procesie produkcyjnym i będą wykorzystywane do wytwarzania jednego produktu finalnego - kabli światłowodowych. W związku z tym, odrębne ustalanie osiągniętego dochodu lub poniesionej straty (za dany rok podatkowy) w odniesieniu do każdego z posiadanych Zezwoleń, nie jest technicznie możliwe, a najbardziej prawidłowe w tej sytuacji w ocenie Spółki jest prowadzenie jednej ewidencji łączącej dane dotyczące podlegającej zwolnieniu z PDOP działalności tego samego rodzaju prowadzonej w jednym zakładzie produkcyjnym.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie przykładowo w wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach interpretacji indywidualnej o sygn. IBPBI/2/423-1405/14/IZ z 18 lutego 2015 r., w które organ zgodził się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że [...] dopuszczalne będzie łączne ustalenie dochodów zwolnionych z opodatkowania uzyskanych z działalności prowadzonej w SSE na podstawie Zezwolenia I i II. Tym samym Spółka będzie uprawniona do prowadzenia wspólnej ewidencji dochodów dla ww. działalności objętej zwolnieniem w PDOP. Jednocześnie jednak Spółka będzie zobowiązana prowadzić ewidencję umożliwiającą ustalenie dochodu z działalności gospodarczej nieobjętej zwolnieniem z podatku dochodowego.

Podobne stanowisko zostało przedstawione w interpretacji indywidualnej o sygn. IBPBI/1/423-72/14/KB z 9 lutego 2015 r., w której Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zgodził się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że: [...] Spółka zobowiązana jest ustalić w prawidłowy sposób podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych poprzez wyłączenie z tej podstawy wszystkich przychodów uzyskanych z działalności zwolnionej z opodatkowania oraz wszystkich poniesionych kosztów uzyskania przychodów zwolnionych z opodatkowania, bez konieczności wykazywania (wyszczególniania), na podstawie którego z posiadanych Zezwoleń dany przychód lub jego koszt uzyskania przychodu korzysta ze zwolnienia z opodatkowania. Innymi słowy, Spółka musi jedynie ustalić łączną wartość wszystkich przychodów, jakie uzyskała w danym roku podatkowym w związku z prowadzeniem na terenie SSE działalności zwolnionej z opodatkowania oraz łączną wartość wszystkich kosztów uzyskania przychodów zwolnionych z opodatkowania, a następnie pomniejszyć o te wartości podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym.

Wnioskodawca wskazuje jednocześnie, że jego stanowisko znajduje potwierdzenie także w innych wypowiedziach organów podatkowych, wśród których wskazać można przykładowo:

Podsumowując, w świetle powyżej przedstawionych argumentów oraz pozytywnej linii interpretacyjnej organów podatkowych, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w sytuacji posiadania kilku zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE, z których Zezwolenie 1 i Zezwolenie 2 dotyczą tej samej lokalizacji (tj. zakładu w J.), w świetle ustawy o PDOP, prawidłowe będzie ustalanie przez Spółkę osiągniętego dochodu lub poniesionej straty (w danym roku podatkowym) na działalności zwolnionej z opodatkowania PDOP prowadzonej na terenie SSE odrębnie dla każdej z lokalizacji, w której prowadzona jest działalność.

Ad 2.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w celu rozliczenia dochodu zwolnionego, z PDOP osiągniętego przez Spółkę na terenie Strefy w J. Spółka może wykorzystać najpierw limit pomocy publicznej przysługujący jej na podstawie Zezwolenia 1, a następnie po jego wyczerpaniu, limit pomocy dostępny na podstawie Zezwolenia 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, w wyniku prowadzenia działalności na terenie SSE w oparciu o dwa Zezwolenia, Spółka ma prawo korzystać z pomocy publicznej do wysokości odpowiadającej sumie iloczynów dostępnej intensywności pomocy publicznej oraz wydatków kwalifikowanych dla poszczególnych Zezwoleń, z uwzględnieniem dyskontowania.

Obliczona w ten sposób pula pomocy, przysługująca Spółce na bazie posiadanych Zezwoleń będzie konsumowana przez zwolnienie z PDOP dochodu osiąganego na terenie SSE, w zakresie określonym w poszczególnych Zezwoleniach. Ponadto, Spółka zobowiązuje się do prowadzenia odpowiedniej ewidencji, umożliwiającej bieżące monitorowanie wykorzystania dostępnej puli pomocy oraz gwarantującej, że limit dopuszczalnej wysokości pomocy publicznej określony w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP nie zostanie przekroczony.

W rezultacie, Spółce będzie przysługiwało prawo do zwolnienia z PDOP całej działalności prowadzonej na terenie SSE w ramach Zezwolenia 1 oraz Zezwolenia 2.

Spółka stoi na stanowisku, że uzyskiwany przez nią dochód z działalności prowadzonej na terenie SSE może korzystać ze zwolnienia z PDOP na podstawie Zezwolenia 1, a po wyczerpaniu dostępnej na jego podstawie pomocy publicznej (ew. wygaśnięciu Zezwolenia 1) z uzyskanego później Zezwolenia 2. W konsekwencji, Wnioskodawca powinien wykorzystywać przysługującą pulę pomocy kierując się zasadą FIFO (ang. „first in, first out”), tj. chronologicznie - zaczynając od puli pomocy ustalonej dla Zezwolenia 1, a następnie wykorzystać pulę pomocy ustaloną na podstawie Zezwolenia 2.

W pierwszej kolejności w odniesieniu do całej działalności prowadzonej przez Spółkę na terenie SSE w J. wykorzystana zostanie zatem pula pomocy wynikająca z Zezwolenia 1. Następnie, po wykorzystaniu dostępnej pul pomocy na podstawie Zezwolenia 1, Wnioskodawca będzie mógł korzystać ze zwolnienia z PDOP dla całego dochodu strefowego generowanego przez zakład w J. w oparciu o pulę pomocy wynikającą z Zezwolenia 2.

Podkreślić należy, że korzystanie z posiadanych Zezwoleń we wskazanej kolejności jest, w opinii Wnioskodawcy, tym bardziej zasadne, że Zezwolenia wydawane były w kolejności w której ma miejsce realizacja projektów inwestycyjnych stanowiących podstawę do wydania poszczególnych Zezwoleń. Wskazane powyżej postępowanie jest zatem w pełni uzasadnione - zarówno z formalnego jak i racjonalnego punktu widzenia.

Pula pomocy publicznej w formie zwolnienia z PDOP wynikająca z Zezwolenia 1 podlega powiększaniu o wartości wynikające z uzyskanego później Zezwolenia 2. Dodatkowo, Wnioskodawca zaznacza, że w ramach ustalonej w ten sposób puli pomocy publicznej, zwolnieniu z PDOP podlegał będzie całkowity dochód uzyskany w wyniku prowadzenia działalności na terenie SSE w J. w zakresie określonym we wskazanych Zezwoleniach.

Konsekwentnie, dopóki Spółka będzie miała prawo do korzystania z ulgi podatkowej w ramach któregokolwiek z Zezwoleń, będzie również uprawniona do zwolnienia z opodatkowania dochodu pochodzącego z całej działalności Spółki (prowadzonej w J. na terenie Strefy w ramach posiadanych Zezwoleń).

Stanowisko prezentowane przez Spółkę zostało potwierdzone m.in. w interpretacji wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach 13 lutego 2015 r., sygn.: IBPBI/2/423-1389/14/MS, w której organ zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, że [...] dochód generowany z całej działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę na terenie objętym statusem SSE w zakresie określonym posiadanymi Zezwoleniami będzie korzystał ze zwolnienia PDOP w oparciu o pulę pomocy publicznej przysługującej Spółce na podstawie Zezwolenia 1, natomiast pula zwolnienia z PDOP będzie odpowiednio się powiększać po zaistnieniu warunków umożliwiających skorzystanie z puli zwolnienia każdego z obecnych oraz Przyszłych Zezwoleń.

Powyższe podejście znajduje również oparcie w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 23 marca 2015 r., sygn.: IBPBI/2/4510-235/15/AP, w której organ zgodził się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, mówiącym, że [...] po wykorzystaniu puli pomocy publicznej wynikającej z Pierwszego Zezwolenia lub wygaśnięciu jego ważności, Spółka będzie mogła korzystać z puli zwolnienia podatkowego dostępnej na podstawie Drugiego, a następnie ewentualnie kolejnych zezwoleń. W konsekwencji, dopóki Spółka będzie miała prawo do korzystania z ulgi podatkowej w ramach któregokolwiek z Zezwoleń, będzie również uprawniona do zwolnienia opodatkowania dochodów pochodzących z Działalności Strefowej.

Ponadto, w interpretacji indywidualnej z 5 lutego 2014 r., sygn. ILPB3/423-538/13-3/KS Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał za słuszne stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym [...] Spółka ma możliwość sumowania limitów dostępnej pomocy publicznej wynikającej z posiadanych przez Spółkę Zezwoleń bez konieczności alokowania dochodu uzyskanego z działalności na terenie SSE w ramach Zezwoleń na poszczególne limity. Tym samym, zwolnieniu podlegać będzie dochód z całej działalności strefowej (w zakresie objętym Zezwoleniami) prowadzonej na terenie SSE do momentu wyczerpania puli zwolnienia dostępnej w ramach Zezwoleń.

Stanowisko Spółki potwierdzone jest również m.in. w następujących interpretacjach indywidualnych:

Mając na uwadze brzmienie powołanych przepisów oraz wskazaną pozytywną linię interpretacyjną organów podatkowych, Spółka stoi na stanowisku, że w celu rozliczenia dochodu zwolnionego z PDOP osiągniętego przez Spółkę na terenie Strefy w J. Spółka może wykorzystać najpierw limit pomocy publicznej przysługujący jej na podstawie Zezwolenia 1, a następnie po jego wyczerpaniu, limit pomocy dostępny na podstawie Zezwolenia 2.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu zdarzenia przyszłego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania zaskarżonej interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj