Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.95.2019.2.JC
z 12 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2019 r. (data wpływu 12 lutego 2019 r.), uzupełniony w dniu 20 marca 2019 r. (data wpływu 25 marca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pn. „…”– jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 25 marca 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pn. „…”.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina … jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina zamierza realizować zadanie pn. „…”. Projekt planowany jest do realizacji w ramach operacji typu „Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne” w ramach działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Realizacja zadania planowana jest na 2019 rok.

Planowane wykonanie przebudowy obiektu nie ingeruje w elementy konstrukcyjne budynku. Ocieplenie budynku oraz udostępnienie parteru dla osób niepełnosprawnych pozwoli na stworzenie miejsca spotkań dla mieszkańców wsi … w różnym wieku i stanie zdrowia. Na parterze zlokalizowany będzie węzeł sanitarny dostępny dla niepełnosprawnych oraz salka spotkań o łatwym dostępie.

Ze względu na stan techniczny obiektu zakłada się całkowitą wymianę pokrycia ze skorodowanej blachy stalowej ocynkowanej na blachę systemową powlekaną płaską o stojącym rąbku. Na zewnątrz budynku zostanie wykonany podjazd dla osób niepełnosprawnych. Przebudowa świetlicy wiejskiej wpłynie na poprawę poziomu infrastruktury służącej rozwojowi społeczno-kulturalnemu oraz integrację lokalnej społeczności poprzez stworzenie warunków lokalowych sprzyjających nawiązywaniu kontaktów społecznych oraz aktywizacji społeczności lokalnej, w tym osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Planowana inwestycja pozwoli zatem w pełni wykorzystać i rozwijać zasoby ludzkie.


W ramach przedmiotowego zadania Gmina planuje wykonanie:


  • wydzielenie i remont pomieszczeń sanitarnych wraz z wyposażeniem,
  • wykonanie docieplenia stropu wełną mineralną,
  • wykonanie pokrycia dachu,
  • wykonanie obróbek blacharskich, rynien i rur spustowych,
  • montaż stolarki okiennej i drzwiowej - adaptacja istniejącej,
  • rozbiórka istniejących posadzek,
  • wykonanie nowych posadzek,
  • wykonanie nowych tynków wewnętrznych,
  • wykonanie docieplenia ścian zewnętrznych styropianem i tynków cienkowarstwowych,
  • wykonanie nowej opaski odwadniającej wokół budynku z podjazdem dla osób niepełnosprawnych,
  • przebudowa instalacji elektrycznej i wodno-kanalizacyjnej,
  • instalację systemu fotowoltaicznego.


Budynek świetlicy wiejskiej w … jest własnością Gminy.


Powierzchnia użytkowa całego budynku wynosi 307,15 m2. Z uwagi na to, że w budynku świetlicy wiejskiej zlokalizowany jest sklep spożywczy o powierzchni 33,03 m2 oraz garaż Ochotniczej Straży Pożarnej o powierzchni 39,74 m2, roboty dotyczące części wspólnych wymienionych wyżej pomieszczeń zostały przeliczone następującymi wskaźnikami:


  1. Wskaźnik dla sklepu 10,75% (wyliczony w następujący sposób: 33,03 m2 : 307,15 m2= 10,75%),
  2. Wskaźnik dla garażu 12,94 % (wyliczony analogicznie: 39,74 m2 : 307,15 m2 = 12,94%).


Wskaźnikiem łącznym dla obu tych pomieszczeń (23,69%) przeliczone zostały koszty kwalifikowalne dotyczące następujących prac ujętych w zestawieniu rzeczowo-finansowym:


  1. konstrukcja i pokrycie dachu,
  2. elewacje,
  3. izolacja pozioma i pionowa ścian fundamentowych,
  4. opaska odwadniająca z podjazdem dla osób niepełnosprawnych.


Wskaźnikiem dotyczącym pomieszczenia, w którym zlokalizowany jest sklep (10,75%) przeliczone zostały następujące pozycje ujęte w zestawieniu rzeczowo-finansowym:


  1. roboty rozbiórkowe,
  2. roboty murowe,
  3. stolarka okienna i drzwiowa,
  4. tynki wewnętrzne, okładziny ścian i sufitów, malowanie,
  5. instalacja wodociągowa i kanalizacyjna,
  6. instalacja elektryczna.


Koszty ujęte w pozycji Sufit podwieszany i podłoga na gruncie zostały ujęte w 100% jako koszty kwalifikowalne, ponieważ te zakresy robót wykonywane będą na klatce schodowej i na Sali głównej, które nie są częściami wspólnymi żadnego z pomieszczeń uznanych za niekwalifikowalne.

Sklep spożywczy, zlokalizowany w budynku świetlicy wiejskiej, posiada odrębny licznik i własną umowę zawartą z Zakładem Energetycznym. W związku z tym, instalacja fotowoltaiczna będzie przeznaczona tylko na potrzeby świetlicy i koszty ujęte w tej pozycji zostały w całości przyjęte jako kwalifikowalne.

Świetlica wiejska w … jest jedynym miejscem spędzania wolnego czasu oraz integracji tamtejszej społeczności. Aby świetlica mogła być w pełni wykorzystywana i tym samym stwarzała możliwość lepszego zaspokajania potrzeb społeczno-kulturalnych mieszkańców, musi spełniać odpowiednie standardy techniczne. Obecnie budynek posiada duże braki w tym zakresie.

Realizacja przedmiotowego projektu zwiększy estetykę i funkcjonalność budynku świetlicy, umożliwi użytkowanie budynku oraz dostosuje obiekt do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Świetlica będzie ogólnodostępna, a korzystanie z niej będzie nieodpłatne.

Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na Gminę. Usługi nabywane w ramach zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


W uzupełnieniu wniosku z dnia 25 marca 2019 r. doprecyzowano, że realizacja projektu będzie należała do zadań własnych Gminy na podstawie ustawy o samorządzie gminnym. Dokładna podstawa prawna działania:


  • art. 2 ust. 1 - Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność;
  • art. 6 ust. 1 - do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów;
  • art. 7 ust. 1 pkt 9 - zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.


W szczególności zadania własne obejmują sprawy:


  • kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.


Powierzchnię świetlicy wiejskiej zlokalizowaną w budynku, Gmina zamierza wykorzystywać do czynności niepodlegających opodatkowaniu.

W zakresie zadań własnych nałożonych na Gminę, jednostka samorządu terytorialnego nie występuje jako podatnik podatku VAT. W związku z tym, w ramach realizacji przedmiotowego zadania nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a niepodlegających VAT.

Przebudowa świetlicy wpłynie na poprawę poziomu infrastruktury służącej rozwojowi społeczno-kulturalnemu oraz integrację lokalnej społeczności poprzez stworzenie warunków lokalowych sprzyjających nawiązywaniu kontaktów społecznych oraz aktywizacji społeczności lokalnej, w tym osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Świetlica wiejska w miejscowości … jest jedynym miejscem spędzania wolnego czasu oraz integracji tamtejszej społeczności.


Sklep spożywczy, zlokalizowany w budynku świetlicy wiejskiej, nie jest prowadzony przez Gminę. Powierzchnia ta jest udostępniana na podstawie umowy cywilno-prawnej i jest to czynność odpłatna. Gmina udostępnia powierzchnię na podstawie umowy najmu. Umowa ta została zawarta od 1 stycznia 2018 r. na czas nieoznaczony. Kwoty miesięcznego czynszu z tytułu tej umowy wynoszą:


  • w miesiącach od maja do września jest to kwota 239,19 zł,
  • od października do kwietnia kwota ta wynosi 446,45 zł i jest większa ze względu na koszty ogrzewania.


Najemca nie będzie partycypował w kosztach inwestycji.

Gdyby budynek świetlicy wiejskiej miał służyć wyłącznie do wykonywania czynności innych niż działalność gospodarcza (niepodlegających opodatkowaniu VAT) tj. wyłącznie do celów publicznych, to Gmina i tak realizowałaby inwestycję.

Garaż OSP … udostępniany jest nieodpłatnie, Gmina nie pobiera żadnych opłat za korzystanie z tej powierzchni.

Zarówno powierzchnia sklepu, jak i powierzchnia zajmowana przez garaż OSP zostały wyłączone z kosztów projektu.


Części wspólne pomieszczeń zostaną przebudowane, powierzchnia dachu nad częściami wspólnymi zostanie pokryta blachą, elewacja oraz odwodnienie przy częściach wspólnych będą pokryte ze środków własnych Gminy, a nie ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Powierzchnie te zostały przeliczone wskaźnikami:


  1. Wskaźnik dla sklepu 10,75% (wyliczony w następujący sposób: 33,03 m2 : 307,15 m2= 10,75%),
  2. Wskaźnik dla garażu 12,94 % (wyliczony analogicznie: 39,74 m2 : 307,15 m2 = 12,94%).


Wskaźnikiem łącznym dla obu tych pomieszczeń (23,69%) przeliczone zostały koszty kwalifikowane dotyczące następujących prac ujętych w zestawieniu rzeczowo-finansowym:


  1. konstrukcja i pokrycie dachu,
  2. elewacje,
  3. izolacja pozioma i pionowa ścian fundamentowych,
  4. opaska odwadniająca z podjazdem dla osób niepełnosprawnych.


Wskaźnikiem dotyczącym pomieszczenia, w którym zlokalizowany jest sklep (10,75%) przeliczone zostały następujące pozycje ujęte w zestawieniu rzeczowo- finansowym:


  1. roboty rozbiórkowe,
  2. roboty murowe,
  3. stolarka okienna i drzwiowa,
  4. tynki wewnętrzne, okładziny ścian i sufitów, malowanie,
  5. instalacja wodociągowa i kanalizacyjna,
  6. instalacja elektryczna.


Koszty ujęte w pozycji sufit podwieszany i podłoga na gruncie zostały ujęte w 100%, jako koszty kwalifikowane, ponieważ te zakresy robót wykonywane będą na klatce schodowej i na sali głównej, które nie są częściami wspólnymi żadnego z pomieszczeń uznanych za niekwalifikowalne.

Sklep spożywczy, zlokalizowany w budynku świetlicy wiejskiej, posiada odrębny licznik i własną umowę zawartą z Zakładem Energetycznym, w związku z czym, planowana w projekcie instalacja fotowoltaiczna będzie przeznaczona tylko na potrzeby świetlicy i koszty ujęte w tej pozycji zostały w całości przyjęte jako kwalifikowane.

Wszystkie faktury dokumentujące nabycie towarów i usług na potrzeby realizacji projektu będą wystawiane na Gminę ….

Gmina będzie w stanie przypisać poszczególne wydatki do poszczególnych rodzajów czynności, zarówno nieopodatkowanych, opodatkowanych, jak i zwolnionych od podatku VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Gmina ma prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „…”?


Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości odzyskania uiszczonego podatku od towarów i usług w związku z realizowaną inwestycją pn. „…”. Świetlica będzie ogólnodostępna, a korzystanie z niej będzie nieodpłatne. Nie będzie zatem występowała sprzedaż opodatkowana.

Gmina poprzez realizację tego zadania wykonywać będzie zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań własnych gminy należy m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne gminy obejmują zadania w zakresie kultury, w tym utrzymanie obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

W zakresie zadań własnych nałożonych na Gminę, jednostka samorządu terytorialnego nie występuje jako podatnik podatku VAT. W związku z powyższym w ramach realizacji zadania nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a niepodlegających VAT. Zadanie będzie wykonywane przez organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany - tj. ustawą o samorządzie gminnym.

Z kosztów projektu zostały wyłączone pomieszczenia zajmowane przez sklep spożywczy i garaż Ochotniczej Straży Pożarnej. Części wspólne pomieszczeń zostaną przebudowane, powierzchnia dachu nad częściami wspólnymi zostanie pokryta blachą systemową, elewacja oraz odwodnienie przy częściach wspólnych środków będą pokryte ze środków własnych Gminy, a nie ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Powierzchnie te zostały przeliczone wskaźnikami. Nabywane w trakcie realizacji projektu towary i usługi, udokumentowane fakturami nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych. Świetlica będzie ogólnodostępna, a korzystanie z niej będzie nieodpłatne.

Zatem Gminie nie będzie przysługiwało prawo odliczenia i zwrotu podatku naliczonego od zrealizowanej inwestycji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:


  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Należy podkreślić, że podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi, natomiast nie przysługuje w ogóle w przypadku, gdy nabyte towary/usługi nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tzn. służą do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu lub opodatkowanych ale korzystających ze zwolnienia od podatku.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej – na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy – należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.


W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:


  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.


Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np.: czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym).

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku o towarów i usług oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686, z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy przywołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pn. „…”. W złożonym wniosku Gmina wskazała, że usługi nabywane w ramach zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powierzchnię świetlicy wiejskiej zlokalizowaną w budynku, Gmina zamierza wykorzystywać do czynności niepodlegających opodatkowaniu. Świetlica będzie ogólnodostępna, a korzystanie z niej będzie nieodpłatne. Gmina zaznaczyła że, będzie w stanie przypisać poszczególne wydatki do poszczególnych rodzajów czynności, zarówno nieopodatkowanych, opodatkowanych, jak i zwolnionych od podatku VAT. Zarówno powierzchnia sklepu, jak i powierzchnia zajmowana przez garaż OSP zostały wyłączone z kosztów projektu. Najemca nie będzie partycypował w kosztach inwestycji. Ponadto, wydatki związane z częściami wspólnymi powierzchni zostaną pokryte ze środków własnych Gminy, a nie ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

W związku z powyższym warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie zostanie spełniony, gdyż poniesione wydatki w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Z wniosku nie wynika również, aby środki, które Gmina otrzymała na dofinansowanie zakupów, były środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w powołanym rozporządzeniu. Zatem Gminie nie będzie przysługiwać zwrot podatku naliczonego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionych we wniosku okoliczności, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że tutejszy organ nie jest kompetentny do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania, bądź braku przesłanek do zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie-Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj