Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.167.2019.1.SŻ
z 18 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2019 r. (data wpływu 8 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2019 r. wpłynął do Organu podatkowego wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Na podstawie umowy darowizny Rep. A nr … z dnia 21 marca 1991 r., sporządzonej w Państwowym Biurze Notarialnym w … Wnioskodawca otrzymał od matki działkę rolną, o powierzchni 50 arów, oznaczoną nr 703, obręb …, KW nr ...

Od chwili otrzymania darowizny do około 2000 r. działka była przez Wnioskodawcę użytkowana, zaspokajając potrzeby rodziny Wnioskodawcy, w zakresie warzyw i owoców. Na przestrzeni od 2000 r. do 2007 r. działka rolna nie była już użytkowana i leżała odłogiem.

Od dnia 1 sierpnia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2014 r. działka rolna była oddana w dzierżawę osobie prowadzącej własną działalność gospodarczą. Za działkę w okresie dzierżawy Wnioskodawca odprowadzał podatek od gruntów związanych z działalnością gospodarczą. W okresie dzierżawy dzierżawiący składał Wnioskodawcy propozycję kupna działki. Wnioskodawca odmówił, gdyż chciał ją przekazać w przyszłości dzieciom. Od 2015 r. działka leżała odłogiem, była przez Wnioskodawcę jedynie koszona trawa, opłacał On podatek za grunty orne. W związku z mijającymi latami Wnioskodawca postanowił uporządkować sprawy rodzinne i przekazać dzieciom działki budowlane, ponieważ jedno z nich miało w planach budowę.

W dniu 19 sierpnia 2016 r. Wnioskodawca wystąpił do Wójta Gminy … z wnioskiem o ustalenie warunków zabudowy dla działki nr 703, z jednoczesnym jej podziałem. We wniosku zawarł informację, że ww. działkę chce podzielić na cztery mniejsze działki oraz wydzielić drogę wewnętrzną (warunek konieczny dla zapewnienia działkom dostępu do drogi publicznej). Ze względu na położenie działki w obszarze szczególnego zagrożenia powodziowego, Wnioskodawca wystąpił do Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w … z wnioskiem o zwolnienie Go z zakazów określonych w ustawie Prawo wodne (art. 88l ust. 1). Dyrektor RZGW decyzją z dnia 22 lutego 2017 r. zwolnił Wnioskodawcę z ww. zakazów. Decyzja uprawomocniła się w dniu 13 marca 2017 r. W dniu 8 maja 2017 r. Wójt Gminy … wydał decyzję o warunkach zabudowy dla zamierzenia pn.: „Budowa czterech budynków mieszkalnych jednorodzinnych wraz z infrastrukturą techniczną na terenie działki nr 703, obręb …”. W decyzji o warunkach zabudowy zawarto zapis: „Dopuszcza się podział działki ewidencyjnej nr 703, obręb … na cztery działki budowlane oraz jedną działkę pod drogę wewnętrzną”. W dniu 2 czerwca 2017 r. Wnioskodawca wystąpił do Urzędu Gminy … z prośbą o wydanie postanowienia opiniującego czy wstępny projekt działki nr 703, obręb … jest zgodny z wydaną decyzją o warunkach zabudowy. Postanowienie pozytywnie opiniujące Wnioskodawca otrzymał w dniu 20 czerwca 2017 r. W dniu 12 lipca 2017 r. Wnioskodawca wystąpił do Urzędu Gminy … z wnioskiem o wydanie decyzji zatwierdzającej podział działki nr 703, obręb ... W dniu 28 sierpnia 2017 r. Wójt Gminy … wydał decyzję zatwierdzającą podział działki nr 703 na nowe działki: nr 703/1 o powierzchni 0,1097 ha, nr 703/2 o powierzchni 0,1030 ha, nr 703/3 o powierzchni 0,1030 ha, nr 703/4 o powierzchni 0,1036 ha oraz wydzieloną pod drogę wewnętrzną działkę nr 703/5 o powierzchni 0,0831 ha. Decyzja stała się ostateczna w dniu 14 września 2017 r.

Na etapie kopania słupków granicznych nowo wydzielonych działek, przyszedł do Wnioskodawcy właściciel sąsiedniej działki i zapytał czy Wnioskodawca będzie sprzedawał działki. Wnioskodawca odpowiedział, że działka została podzielona i są wydane warunki zabudowy, ale działki chce przepisać na dzieci i to one będą nimi zarządzać, a jedno z dzieci Wnioskodawcy chciałoby się na niej wybudować.

W dniu 15 lutego 2018 r. Wójt Gminy … poinformował Wnioskodawcę, że w związku z wejściem w życie nowej ustawy Prawo wodne (Dz. U. z 2017 r., poz. 1566, z późn. zm.), uległy wygaśnięciu decyzje o warunkach zabudowy, które były wydane dla obszarów szczególnego zagrożenia powodziowego.

W marcu 2018 r. właściciel sąsiedniej działki ponownie skontaktował się z Wnioskodawcą i zapytał czy nie chce On sprzedać działki. Wnioskodawca poinformował go, że działki na mocy zmiany przepisów straciły warunki zabudowy, są zwykłym polem ornym i odmówił sprzedaży. Dalsze działania w zakresie działek zostały porzucone ze względu na sprawy rodzinne i zdrowotne. W lutym 2019 r. właściciel sąsiedniej działki ponownie skontaktował się z Wnioskodawcą z pytaniem o sprzedaż dwóch działek rolnych, ponieważ chciałby sobie powiększyć ogród obok domu. Wiedział on, że działki straciły warunki zabudowy, a o nowe Wnioskodawca nie wystąpił, gdyż nie otrzymywał żadnych zawiadomień w tej sprawie. Po przeanalizowaniu komplikacji i problemów z jakimi Wnioskodawca musiał się zmagać, aby uzyskać warunki zabudowy, podjął decyzję o sprzedaży sąsiadowi działki rolnej nr 703/3 i nr 703/4 oraz ½ udziału w części niewydzielonej działki nr 703/5.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w opisanej sytuacji sprzedaż przez Wnioskodawcę działek rolnych nr 703/3 i nr 703/4 oraz ½ udziału w części niewydzielonej działki nr 703/5, wydzielonych z działki nr 703 otrzymanej od matki w formie darowizny, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy w opisanej sytuacji sprzedaż przez Wnioskodawcę działek rolnych nr 703/3 i nr 703/4 oraz ½ udziału w części niewydzielonej działki nr 703/5, wydzielonych z działki nr 703 otrzymanej od matki w formie darowizny, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych oznaczonego we wniosku nr 1, natomiast w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 dotyczącego podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek dochodowy od osób fizycznych nie powinien być naliczony ze względu na fakt, że działkę Wnioskodawca otrzymał ponad 25 lat temu. Sam podział również nie powinien być podstawą do naliczenia tego podatku. Wnioskodawca, jako przepis prawa podatkowego będący przedmiotem interpretacji indywidualnej powołał art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Wobec powyższego, odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu, jeżeli zbycie to ma miejsce przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.

Natomiast, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i nastąpiło po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie lub wybudowanie nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odrębnym źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa:

  1. wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,
  2. polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

-prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:

  • zarobkowym celu działalności,
  • wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
  • prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże, brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku. Zatem, jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 3 czerwca 2015 r., sygn. I SA/Po 919/14: „Dla przyjęcia, że działalność ma charakter ciągły, nie jest niezbędne, by powtarzane były konkretne czynności; możliwe, że dana czynność (np. sprzedaż) będzie dokonana jednorazowo, natomiast wraz z poprzedzającymi ją czynnościami przygotowawczymi będzie tworzyła ciąg działań, który uznać należy za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast, przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.”

Z przytoczonych przepisów wynika, że przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości może stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy) lub z odpłatnego zbycia nieruchomości, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy.

Ocena, z jakiego źródła pochodzi przychód, ma ogromne znaczenie dla określenia chociażby takich kwestii, jak ustalenie sposobu opodatkowania przychodu, możliwości odliczenia kosztów jego uzyskania itp. W pewnych sytuacjach możliwe jest występowanie wątpliwości, do jakiego źródła przychodów należy zakwalifikować danego rodzaju przychód. Jeden i ten sam przychód stanowić może przychód wyłącznie z jednego źródła. Ponadto nie jest możliwa sytuacja, w której ten sam przychód będzie np. zaliczony częściowo do jednego źródła, a częściowo do innego.

Wobec powyższego, w celu właściwego zakwalifikowania – na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – skutków działań podjętych przez Wnioskodawcę do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań poprzedzających zbycie oraz samego planowanego zbycia działek, o których mowa we wniosku.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że na podstawie umowy darowizny z dnia 21 marca 1991 r., Wnioskodawca otrzymał od matki działkę rolną oznaczoną nr 703. Od chwili otrzymania darowizny do około 2000 r. działka była przez Wnioskodawcę użytkowana, zaspokajając potrzeby rodziny Wnioskodawcy, w zakresie warzyw i owoców. Na przestrzeni od 2000 r. do 2007 r. działka rolna nie była już użytkowana i leżała odłogiem.

Od dnia 1 sierpnia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2014 r. działka rolna była oddana w dzierżawę osobie prowadzącej własną działalność gospodarczą. Za działkę w okresie dzierżawy Wnioskodawca odprowadzał podatek od gruntów związanych z działalnością gospodarczą. W okresie dzierżawy dzierżawiący składał Wnioskodawcy propozycję kupna działki. Wnioskodawca odmówił, gdyż chciał ją przekazać w przyszłości dzieciom. Od 2015 r. działka leżała odłogiem, była przez Wnioskodawcę jedynie koszona trawa, opłacał On podatek za grunty orne.

W dniu 19 sierpnia 2016 r. Wnioskodawca wystąpił do Wójta Gminy … z wnioskiem o ustalenie warunków zabudowy dla działki nr 703, z jednoczesnym jej podziałem. We wniosku zawarł informację, że ww. działkę chce podzielić na cztery mniejsze działki oraz wydzielić drogę wewnętrzną. Ze względu na położenie działki w obszarze szczególnego zagrożenia powodziowego, Wnioskodawca wystąpił do Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej z wnioskiem o zwolnienie Go z zakazów określonych w ustawie Prawo wodne. Dyrektor RZGW decyzją z dnia 22 lutego 2017 r. zwolnił Wnioskodawcę z ww. zakazów. Decyzja uprawomocniła się w dniu 13 marca 2017 r. W dniu 8 maja 2017 r. Wójt Gminy … wydał decyzję o warunkach zabudowy dla zamierzenia pn.: „Budowa czterech budynków mieszkalnych jednorodzinnych wraz z infrastrukturą techniczną na terenie działki nr 703, obręb …”. W decyzji o warunkach zabudowy zawarto zapis: „Dopuszcza się podział działki ewidencyjnej nr 703, obręb … na cztery działki budowlane oraz jedną działkę pod drogę wewnętrzną”. W dniu 2 czerwca 2017 r. Wnioskodawca wystąpił do Urzędu Gminy … z prośbą o wydanie postanowienia opiniującego czy wstępny projekt działki nr 703 jest zgodny z wydaną decyzją o warunkach zabudowy. Postanowienie pozytywnie opiniujące Wnioskodawca otrzymał w dniu 20 czerwca 2017 r. W dniu 12 lipca 2017 r. Wnioskodawca wystąpił do Urzędu Gminy … z wnioskiem o wydanie decyzji zatwierdzającej podział działki nr 703. W dniu 28 sierpnia 2017 r. Wójt Gminy … wydał decyzję zatwierdzającą podział działki nr 703 na nowe działki: nr 703/1, nr 703/2, nr 703/3, nr 703/4 oraz wydzieloną pod drogę wewnętrzną działkę nr 703/5. Decyzja stała się ostateczna w dniu 14 września 2017 r.

W dniu 15 lutego 2018 r. Wójt Gminy … poinformował Wnioskodawcę, że w związku z wejściem w życie nowej ustawy Prawo wodne (Dz. U. z 2017 r., poz. 1566, z późn. zm.), uległy wygaśnięciu decyzje o warunkach zabudowy, które były wydane dla obszarów szczególnego zagrożenia powodziowego.

Dalsze działania w zakresie działek zostały porzucone ze względu na sprawy rodzinne i zdrowotne. Po przeanalizowaniu komplikacji i problemów z jakimi Wnioskodawca musiał się zmagać, aby uzyskać warunki zabudowy, podjął decyzję o sprzedaży sąsiadowi działki rolnej nr 703/3 i nr 703/4 oraz ½ udziału w części niewydzielonej działki nr 703/5.

W związku z przedstawionym opisem wyjaśnić należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie precyzuje pojęcia „nabycie”, a także nie wskazuje, czy ma to być nabycie odpłatne, czy nieodpłatne. Nie określa również, na podstawie jakiej czynności prawnej może nastąpić nabycie nieruchomości, ich części oraz udziału w nieruchomości lub praw majątkowych. Zatem, pojęcie to należy rozumieć szeroko, co oznacza, że z nabyciem nieruchomości lub praw majątkowych wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mamy do czynienia z chwilą uzyskania prawa własności do nieruchomości lub tych praw, bez względu na charakter czynności prawnej, na podstawie której doszło do przysporzenia majątkowego w postaci własności rzeczy lub praw. Zatem, poprzez „nabycie”, należy rozumieć każde zwiększenie aktywów podatnika.

Stosownie do art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r., poz. 1025, z późn. zm.), przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku. Z powyżej zacytowanego przepisu wynika, że podstawową cechą umowy darowizny jest bezpłatne świadczenie darczyńcy na rzecz obdarowanego kosztem jego majątku. Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego (świadczenie musi wzbogacić obdarowanego) i zobowiązanie darczyńcy musi być zamierzone jako nieodpłatne.

Ponadto, jak stanowi art. 155 § 1 ww. Kodeksu, umowa sprzedaży, zamiany, darowizny, przekazania nieruchomości lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły.

Okoliczności opisane we wniosku wskazują, że planowane przez Wnioskodawcę odpłatne zbycie działek wyodrębnionych w wyniku podziału działki nr 703, nie nastąpi w ramach zorganizowanej i ciągłej działalności, która wyczerpywałaby znamiona działalności gospodarczej, określonej w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, przychód jaki uzyska Wnioskodawca z odpłatnego zbycia działek wyodrębnionych w wyniku podziału działki nr 703 nie będzie stanowił przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zachowanie Wnioskodawcy w odniesieniu do działek nr 703/3, nr 703/4 i nr 703/5 wskazuje na czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem tzn. mające na celu prawidłowe racjonalne gospodarowanie tym majątkiem. Nie są to działania o charakterze inwestycyjnym, ukierunkowane na osiągnięcie zysku, które są typowe dla podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą.

W konsekwencji, skutki podatkowe planowanego odpłatnego zbycia działek wyodrębnionych w wyniku podziału działki nr 703 należy rozpatrywać w kontekście przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości.

W przypadku sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu dochodu ma moment i sposób ich nabycia.

Należy podkreślić, że datę nabycia nieruchomości należy utożsamiać z chwilą przeniesienia prawa własności w rozumieniu cywilnoprawnym. Sytuacja taka nie ma miejsca w przypadku wydzielenia działek z nieruchomości. Na skutek dokonania tej czynności nie następuje przeniesienie prawa własności działek, a więc nie dochodzi do ich nabycia. Zatem pięcioletni termin, wskazany w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy liczyć od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości. Na powyższe nie ma wpływu podział nieruchomości. W powołanym przepisie mowa jest bowiem o dacie nabycia nieruchomości, a nie dacie podziału.

Wobec powyższego, podział działki nr 703, nie będzie stanowił nabycia, zatem za datę nabycia działek nr 703/3, nr 703/4 i nr 703/5 należy uznać 1991 r. Tym samym pięcioletni termin, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych upłynął w dniu 31 grudnia 1996 r.

W związku z powyższym, mając na uwadze regulacje zawarte w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stwierdzić należy, że nienastępująca w wykonaniu działalności gospodarczej sprzedaż działek, której zamierza dokonać Wnioskodawca, nie będzie stanowić dla Wnioskodawcy źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na upływ pięcioletniego terminu określonego w wyżej powołanym przepisie. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty z tego tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy uznane zostało za prawidłowe.

Jednocześnie Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem, przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekle prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj