Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.156.2019.1.AK
z 25 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2019 r. (data wpływu 27 lutego 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia od dochodu składek na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie odliczenia od dochodu składek na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Od 2010 roku Wnioskodawca przebywa na emeryturze górniczej. Od 01-06-2015 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wstrzymał Wnioskodawcy wypłatę emerytury z powodu zatrudnienia w ramach stosunku pracy na podstawie wyboru oraz osiągania przychodu w kwocie przekraczającej 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ogłaszanego co kwartał przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Obecnie od 01-02-2018 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych z urzędu podjął wypłatę emerytury w związku z ukończeniem przez Wnioskodawcę 65 lat.

W dniu 08-03-2018 r. Wnioskodawca otrzymał zawiadomienie z ZUS o miesięcznym rozliczeniu emerytury za 2017 r. Poinformowano Wnioskodawcę, że gdy dokona wpłaty na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych kwoty 34.745,50 zł poprzez potrącenie tej kwoty z przysługującego Wnioskodawcy wyrównania świadczenia po pomniejszeniu o zaliczkę na podatek dochodowy i składkę na ubezpieczenie zdrowotne, to Oddział ZUS wyda decyzję rozliczającą świadczenie, w której dokona zwrotu kwoty 65.137,17 zł, z kwoty zostanie odliczona zaliczka na podatek dochodowy i składka na ubezpieczenie zdrowotne. Kwota wyrównania zostanie pomniejszona o kwotę dobrowolnej wpłaty na FUS.

Wnioskodawca przesłał oświadczenie do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w którym wyraził zgodę na potrącenie przez ZUS z przysługującej Wnioskodawcy należności wpłatę na FUS kwoty przekroczenia przychodu osiągniętego w roku 2017. W dniu 26-03-2018 roku Wnioskodawca dostał decyzję z ZUS o miesięcznym rozliczeniu i zwrocie świadczeń po wpłacie na FUS.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych dokonał miesięcznego rozliczenia emerytury w związku z przychodem osiągniętym w poszczególnych miesiącach roku 2017, po uwzględnieniu odliczenia wpłaty na FUS. Z decyzji wynika że przysługuje Wnioskodawcy zwrot świadczenia w kwocie 65.137,17 zł po pomniejszeniu o zaliczkę na podatek dochodowy i składkę na ubezpieczenie zdrowotne oraz po odliczeniu wpłaty na FUS tj. 34.745,50 zł.

Wyrównanie w kwocie 65.137,17 zł po odliczeniu zaliczki na podatek odprowadzonej do urzędu skarbowego tj. 6.676,00 zł, składki na ubezpieczenie zdrowotne - łącznie 5.862,35 zł w tym odliczanej od podatku tj. 5.048,13 zł odliczanej ze świadczenia tj. 814,22 zł oraz po odliczeniu wpłaty na FUS tj. 34.745,50 zł została przekazana na rachunek Wnioskodawcy w banku w kwocie 17.853,32 zł.

W 2019 roku Wnioskodawca otrzymał z ZUS PIT-11A za 2018 r, gdzie jest wykazany przychód w kwocie 140.410,14 zł, tj. wyrównanie świadczenia za 2017 r. i emerytura za 2018 r., zaliczka na podatek dochodowy w kwocie 15.903,00 zł oraz składka na ubezpieczenie zdrowotne w kwocie 10.881,75. Brak jest wyszczególnienia kwoty potrąconej za zgodą Wnioskodawcy prze ZUS w wysokości 34.745,50 zł będącą dobrowolną wpłatą na FUS.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia potrąconej za jego zgodą dobrowolnej wpłaty na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych w wysokości 34.745,50 zł od przychodów osiągniętych w 2018 roku w zeznaniu podatkowym PIT-37 za rok 2018?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca ma prawo do odliczenia potrąconej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych dobrowolnej wpłaty na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych w kwocie 34.745,50 zł od sumy przychodów w zeznaniu podatkowym PIT-37 za rok 2018.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2018 r., przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Natomiast na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2019 r. przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca przebywał na emeryturze górniczej, ZUS wstrzymał Wnioskodawcy wypłatę świadczenia. W 2018 r. ZUS z urzędu podjął wypłatę emerytury w związku z ukończeniem przez Wnioskodawcę 65 lat. W 2018 r. Wnioskodawca otrzymał zawiadomienie z ZUS o miesięcznym rozliczeniu emerytury za 2017 r. Poinformowano Wnioskodawcę, że gdy dokona wpłaty na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych 34.745,50 zł poprzez potrącenie tej kwoty z przysługującego Wnioskodawcy wyrównania świadczenia po pomniejszeniu o zaliczkę na podatek dochodowy i składkę na ubezpieczenie zdrowotne, to Oddział ZUS wyda decyzję rozliczającą świadczenie, w której dokona zwrotu kwoty 65.137,17 zł, z kwoty zostanie odliczona zaliczka na podatek dochodowy i składka na ubezpieczenie zdrowotne. Kwota wyrównania zostanie pomniejszona o kwotę dobrowolnej wpłaty na FUS. Wnioskodawca przesłał oświadczenie do ZUS, w którym wyraził zgodę na potrącenie przez ZUS z przysługującej Wnioskodawcy należności wpłatę na FUS kwoty przekroczenia przychodu osiągniętego w roku 2017. W 2018 roku Wnioskodawca dostał decyzję z ZUS o miesięcznym rozliczeniu i zwrocie świadczeń po wpłacie na FUS.

W 2019 roku Wnioskodawca otrzymał z ZUS PIT-11A za 2018 r, gdzie jest wykazany przychód w kwocie 140.410,14 zł, tj. wyrównanie świadczenia za 2017 r. i emerytura za 2018 r., zaliczka na podatek dochodowy w kwocie 15.903,00 zł oraz składka na ubezpieczenie zdrowotne w kwocie 10.881,75. Brak jest wyszczególnienia kwoty potrąconej za zgodą Wnioskodawcy prze ZUS w wysokości 34.745,50 zł będącą dobrowolną wpłatą na FUS.

W myśl art. 104 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1270, z późn. zm.), prawo do emerytury lub renty ulega zawieszeniu lub świadczenia te ulegają zmniejszeniu, na zasadach określonych w ust. 3-8 oraz w art. 105, w razie osiągania przychodu z tytułu działalności podlegającej obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, o której mowa w ust. 2 oraz z tytułu służby wymienionej w art. 6 ust. 1 pkt 4 i 6.


Za działalność podlegającą obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, o której mowa w ust. 1, uważa się zatrudnienie, służbę lub inną pracę zarobkową albo prowadzenie pozarolniczej działalności, z uwzględnieniem ust. 3 (art. 104 ust. 2 ww. ustawy).


Stosownie zaś do art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 106, z późn. zm.), obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają, z zastrzeżeniem art. 8 i 9, osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są pracownikami, z wyłączeniem prokuratorów.

Powyżej wskazane przepisy ustawy o emeryturach i rentach z FUS wraz z przepisami wykonawczymi, jak w szczególności przepisy rozporządzenia z dnia 22 lipca 1992 r. Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad zawieszania lub zmniejszania emerytury i renty (Dz. U. Nr 58, poz. 290, z późn. zm.), regulują szczegółowo kwestie zasad zmniejszania świadczenia emerytalnego oraz obowiązki informacyjne świadczeniobiorcy (oświadczenie), pracodawcy oraz urzędu skarbowego w zakresie zawiadamiania o podjęciu lub zaprzestaniu działalności, z której uzyskiwany przychód podlega ubezpieczeniu społecznemu. Po otrzymaniu oświadczenia organ rentowy wydaje stosowną decyzję realizując zmniejszone świadczenie lub je całkowicie zawiesza. Następnie w rozliczeniu rocznym, jak i miesięcznym dokonuje ustalenia, czy przychody świadczeniobiorcy uzasadniały zmniejszoną wypłatę lub jej zawieszenie. Jednocześnie, organ rentowy po ustaleniu, że łączna kwota dochodu emeryta lub rencisty przewyższyła w danym roku kalendarzowym kwotę graniczną dochodu o kwotę niższą niż kwota nienależnie pobranych świadczeń, informuje emeryta (rencistę) o możliwości uniknięcia zwrotu kwoty nienależnie pobranych świadczeń w razie przekazania na Fundusz Ubezpieczenia Społecznego kwoty równej kwocie tego przekroczenia, pomniejszonej o kwotę pobranej zaliczki na podatek dochodowy i wyznacza termin jej zwrotu.

Przepis art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r. stanowił, że podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29, 30c, art. 30e i art. 30f, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2 lub art. 25, po odliczeniu kwot: składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.


Przepis art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. stanowi, że podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb i art. 30da-30f, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot: składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych:

  1. zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących,
  2. potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika, z tym że w przypadku podatnika osiągającego przychody określone w art. 12 ust. 6, tylko w części obliczonej, w sposób określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającego opodatkowaniu

- odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wobec powyższego, należy stwierdzić, że kwota przekazana na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych stanowi w istocie kwotę składki określonej w ww. ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, czyli składki, o której mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny i powołane przepisy prawa stwierdza się, że przekazane w 2018 r. przez ZUS kwoty wyrównania z tytułu rozliczenia zawieszonej emerytury Wnioskodawca powinien uwzględnić w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za rok podatkowy 2018. Jednocześnie Organ zaznacza, że Wnioskodawca w zeznaniu podatkowym za 2018 r. może odliczyć od dochodu potrącone przez ZUS (tytułem dobrowolnej wpłaty) składki na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, z przysługującego Wnioskodawcy wyrównania.


Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.


Ponadto, tut. Organ zaznacza, że nie odniósł się do podanych kwot oraz nie ma możliwości potwierdzenia prawidłowości wyliczeń przedstawionych w przedmiotowym wniosku z uwagi na fakt, że przepis art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) nakłada na Organ podatkowy obowiązek udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Z uwagi na powyższe tut. Organ nie może odnieść się do kwot i wyliczeń wskazanych przez Wnioskodawcę. Prawidłowość bądź nieprawidłowość wyliczeń podlega weryfikacji przez właściwy organ podatkowy w toku, np. czynności sprawdzających czy też postępowania podatkowego.


Tutejszy Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji indywidualnej pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj