Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-1.4011.153.2019.1.MST
z 25 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2019 r., uzupełnionym w dniu 30 marca 2019 r. oraz w dniu 17 kwietnia 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego – jest:


  • nieprawidłowe w części dotyczącej wydatkowania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości na zabezpieczenie terenów wokół budynków mieszkalnych poprzez wykonanie ogrodzenia,
  • prawidłowe w pozostałym zakresie.


UZASADNIENIE


W dniu 19 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego, który został uzupełniony w dniu 30 marca 2019 r. oraz w dniu 17 kwietnia 2019 r.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Dnia 9 maja 2018 r. nastąpiła sprzedaż działki budowlanej nr „x” o powierzchni 2400 m2 położonej w gminie M., którą Wnioskodawczyni nabyła w drodze spadku po zmarłej w dniu 23 stycznia 2015 r. kuzynce, co potwierdza prawomocnym postanowieniem o dziale spadku z 22 stycznia 2018 r. wydanym przez Sąd Rejonowy, dla której prowadzona była księga wieczysta o nr … . W związku z tym, sprzedaż działki nastąpiła przed upływem pięciu lat od dnia nabycia. Spadkodawczyni nabyła ww. działkę również w drodze spadku po swoim zmarłym ojcu, postanowieniem o nabyciu spadku z dnia 25 marca 2013 r.

Postanowieniem o dziale spadku z 22 stycznia 2018 r. Wnioskodawczyni nabyła działkę budowlaną nr „y” o powierzchni 1200 m2 i działkę budowlaną zabudowaną budynkiem mieszkalnym nr „z” o powierzchni 553 m2 i powierzchni budynku 40 m2 położonych w L. gmina M., których spadkodawca była właścicielką od dnia 11 lutego 1997 r. na podstawie aktu notarialnego – umowa darowizny i 17 lutego 1997 r. – akt notarialny – zniesienie współwłasności. Dla obu działek wraz z budynkiem prowadzona jest jedna księga wieczysta o nr … przez Sąd Rejonowy Wydział V Ksiąg Wieczystych. Wnioskodawczyni planuje odsprzedaż ww. działek wraz z nieruchomością w odrębnych dwóch transakcjach, najprawdopodobniej w bieżącym, tj. 2019 roku.

W dniu 2 sierpnia 2013 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem dokonała zakupu nieruchomości położonej w R. (akt notarialny nr ...), dla której – przez Sąd Rejonowy Wydział V Ksiąg Wieczystych – prowadzona jest księga wieczysta. Na zakup i remont ww. nieruchomości został przez małżonków zaciągnięty kredyt mieszkaniowy-hipoteczny w Banku Spółdzielczym (umowa o kredyt mieszkaniowy z dnia 31 lipca 2013 r., zgodnie z pkt 2 umowy, kredyt zostaje przeznaczony na zakup nieruchomości w kwocie 115.000 zł oraz jej remont – 45.000 zł.). W związku z zatrudnieniem w zakładzie, który ma siedzibę w W. Wnioskodawczyni wraz z mężem zamieszkuje w ww. nieruchomości od poniedziałku do piątku. Nieruchomość ta jest obciążona wpisem hipotecznym.

W dniu 4 marca 2010 r. zmarła matka Wnioskodawczyni, która była właścicielką nieruchomości obejmującej działkę „q” zabudowaną budynkiem mieszkalnym położonej w L. gmina M., dla której prowadzona jest księga wieczysta przez Sąd Rejonowy Wydział V Ksiąg Wieczystych i której Wnioskodawczyni – zgodnie z aktem poświadczeniem dziedziczenia z 7 maja 2010 r. – została jedynym właścicielem. W tym zakresie nie dokonywała umowy poszerzającej wspólnotę majątkową. Księga wieczysta obarczona jest również wpisem hipotecznym w związku z uzyskanym kredytem mieszkaniowym z dnia 31 lipca 2013 r. na zakup i remont nieruchomości w R. W nieruchomości położonej w L. gm. M. Wnioskodawczyni zamieszkuje wraz z mężem zazwyczaj w weekendy oraz podczas urlopów. Planują Oni również zamieszkiwać w tejże nieruchomości w późniejszym czasie, tj. po przejściu na emeryturę.

Wskutek działu spadku Wnioskodawczyni stała się wyłącznym właścicielem działki budowlanej nr „x”, która została sprzedana w 2018 roku, jest również wyłącznym właścicielem działek „y” i „z”, których sprzedaż planuje w 2019 roku. Przedmiotem działu spadku były również inne prócz ww. składniki: działka …, dla której prowadzona jest księga wieczysta … ; działki …, …, …, i …, dla których prowadzona jest księga wieczysta …; działki … i … . Dodatkowo, w udziale 336/864 przyznano Wnioskodawczyni drogą dziedziczenia środki pieniężne.


Zgodnie ze wstępnym postanowieniem o nabyciu spadku Wnioskodawczyni posiadała udział odpowiadający 72/864 części po zmarłej, natomiast w wyniku działu spadku – w związku z tym, iż inne osoby zrzekły się na Jej rzecz swoich części – posiadała udział w wysokości 336/864. Dział spadku miał częściowo charakter odpłatny, a częściowo nieodpłatny. Po stronie Wnioskodawczyni nastąpił obowiązek spłaty:


  1. na rzecz J.Ś. kwota 14.277,80 zł płatna do dnia 30 czerwca 2018 r. (zgodnie z udziałem 24/864),
  2. na rzecz M.D. kwota 42.833,30 zł płatna do dnia 31 grudnia 2021 r. (zgodnie z udziałem 72/864),
  3. na rzecz A.P. kwota dopłaty 23.000 płatna do dnia 31 grudnia 2019 r. (zgodnie z udziałem 72/864),
  4. na rzecz A.S. kwota dopłaty 3.750 zł płatna do dnia 31 grudnia 2019 r. (zgodnie z udziałem 216/864),
  5. na rzecz A.S. kwota dopłaty 3.750 zł płatna do dnia 31 grudnia 2019 r. (zgodnie z udziałem 216/864).


Wnioskodawczyni posiada potwierdzenie zapłaty na rzecz J.Ś. – przelew wykonano 11 czerwca 2018 r. oraz potwierdzenie zapłaty na rzecz A.P. – przelew wykonano 30 maja 2018 r.

W uzupełnieniu wniosku wskazano ponadto, że nieruchomość położona w R. została nabyta przez Wnioskodawczynię i Jej męża do wspólności majątkowej. Przychód z odpłatnego zbycia w 2018 roku działki nr „x” Wnioskodawczyni wydatkuje na własne cele mieszkaniowe od maja 2018 roku i planuje zakończenie wydatkowania tego przychodu do dnia 31 grudnia 2020 r., tj. w ciągu dwóch lat od końca roku, w którym nastąpiło jego uzyskanie. Jednocześnie doprecyzowano, że za roboty modernizacyjne budynku w R. i L. Wnioskodawczyni uważa wykonanie docieplenia budynku oraz wykonanie elewacji, docieplenie dachu, założenie ogrzewania podłogowego, wymianę pokrycia dachowego, wykonanie izolacji fundamentów, odwodnienie wraz z drenażem wokół budynków. Ponadto Wnioskodawczyni doprecyzowała, że pod pojęciem modernizacji – ulepszenia istniejącego obiektu budowlanego, sprowadzającego się do zwiększenia jego wartości użytkowej można również rozumieć wykonanie ogrodzenia wokół takiego budynku, gdyż wpływa to nie tylko na walory estetyczne, ale także ma znaczenie podczas wyceny takiej nieruchomości, gdyż dobrze wykonane ogrodzenie jest bardzo wartościowym elementem całego obiektu.


W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania (oznaczone we wniosku odpowiednio nr 3, 4, 6 i 7):


  1. Czy w związku z otrzymanym przychodem ze sprzedaży nieruchomości w roku 2018, można zaliczyć do własnych celów mieszkaniowych spłaty kredytu mieszkaniowego-hipotecznego zaciągniętego w dniu 31 lipca 2013 r., tj. kapitał + odsetki, które Wnioskodawczyni pokrywa i pokrywać będzie z otrzymanej kwoty sprzedaży działki w okresie od dnia 9 maja 2018 r. do 31 grudnia 2020 r.?
  2. Czy wydatkowanie przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomościdziałki nr „x” – na remont oraz modernizację (ulepszenie) budynku położonego w R. oraz w L. można uznać za własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  3. Czy przeznaczenie części przychodu ze sprzedaży nieruchomościdziałki nr „x” – na zabezpieczenie terenów wokół budynków mieszkalnych położonych w R. i L. gm. M., tj. poprzez wykonanie ogrodzenia jest wydatkiem tego przychodu na własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 25 w związku z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  4. Czy wydatkowanie części przychodu osiągniętego z odpłatnego zbycia nieruchomościdziałki nr „x” – na wykonanie drenażu, zaizolowanie ścian fundamentów oraz wykonanie odwodnienia wokół budynku mieszkalnego położonego w R. można uznać za własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Ad. 1.

Wnioskodawczyni stoi stanowisku, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w nawiązaniu do art. 35 Kodeksu rodzinnego, wpłaty dokonywane tytułem spłat kredytu mieszkaniowego od dnia 9 maja 2018 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. będą pomniejszały osiągnięty przychód w całości, gdyż w tym budynku realizowany jest również własny cel mieszkaniowy.


Ad. 2, 3 i 4.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 21 ust. 25, w odniesieniu do art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszystkie poniesione wydatki zarówno na remont, jak i modernizację (ulepszenie) budynków mieszkalnych położonych w R. i w L. gm. M. można zaliczyć jako wydatkowanie osiągniętego przychodu z odpłatnego zbycia na spełnienie własnych celów mieszkaniowych.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczące możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania przychodu z dokonanej w 2018 roku sprzedaży nieruchomości w związku z jego wydatkowaniem na określone we wniosku cele (pytania oznaczone we wniosku nr 3, 4, 6 i 7.). W pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe w części dotyczącej wydatkowania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości na zabezpieczenie terenów wokół budynków mieszkalnych poprzez wykonanie ogrodzenia oraz prawidłowe w pozostałym zakresie.


Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200 ze zm.), wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Cele mieszkaniowe, których sfinansowanie przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, wymienione zostały w art. 21 ust. 25 cytowanej ustawy.


Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 i 2 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się:


  1. wydatki poniesione na:


    1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
    2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
    3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
    4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
    5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego


    1. położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, oraz


  2. wydatki poniesione na:


    1. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na cele określone w pkt 1,
    2. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a,
    3. spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a lub b


    1. w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30.


Przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e, rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach (art. 21 ust. 26 ww. ustawy).

Ponadto, art. 21 ust. 29 powołanej ustawy stanowi, że w przypadku gdy kredyt (pożyczka), o którym mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a-c, stanowi część kredytu (pożyczki) przeznaczonego na spłatę również innych niż wymienione w tych przepisach zobowiązań kredytowych (pożyczkowych) podatnika, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki przypadające na spłatę kredytu (pożyczki) określonego w ust. 25 pkt 2 lit a-c oraz zapłacone odsetki od tej części kredytu (pożyczki), która proporcjonalnie przypada na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a-c.

Wskazać należy, że zawarte w art. 21 ust. 25 ww. ustawy wyliczenie wydatków mieszkaniowych ma charakter wyczerpujący, w związku z czym tylko realizacja w wymaganym terminie celów w nim wymienionych pozwala na zwolnienie z opodatkowania dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości.

Zaznaczenia ponadto wymaga, że podstawową okolicznością decydującą o zastosowaniu zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w stosunku do dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości lub praw jest fakt wydatkowania środków z ich odpłatnego zbycia – począwszy od dnia sprzedaży i nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiła sprzedaż – wyłącznie na enumeratywnie (wyczerpująco) wskazane w ustawie cele mieszkaniowe. W przypadku wydatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości lub praw na spłatę kredytu istotne jest również, aby kredyt został zaciągnięty przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego oraz to, żeby z umowy kredytu bankowego wynikało, że kredyt został udzielony na cel mieszkaniowy wymieniony w ustawie. Spłata kredytu stanowi bowiem etap realizacji tego celu.

Z treści art. 21 ust. 1 pkt 131 cytowanej ustawy wynika, że dla możliwości skorzystania z przedmiotowego zwolnienia istotnym jest, aby zostały zaspokojone własne cele mieszkaniowe podatnika.

Poprzedzenie wyrażenia „cele mieszkaniowe” przymiotnikiem „własne” świadczy o tym, że ustawodawca przewidując podstawę do zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy i dopisując ten przymiotnik przesądził, że celem nadrzędnym jest możliwość uwzględnienia przy obliczaniu dochodu zwolnionego z opodatkowania tylko takich wydatków, które poniesione zostały na zaspokojenie „własnych” potrzeb mieszkaniowych. Tak więc, uregulowane w powołanym przepisie zwolnienie od podatku dochodowego w zamierzeniach ustawodawcy realizować ma cel, jakim jest zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych podatnika. Wyraz „mieszkaniowe” w wyrażeniu „własne cele mieszkaniowe” należy odnosić do zamieszkiwania związanego z różnymi sposobami wydatkowania przychodu, a nie do wydatkowania przychodu na nabycie w znaczeniu przedmiotowym.

Obowiązek opodatkowania dochodu ze sprzedaży nieruchomości może być więc wyłączony przez zwolnienie przewidziane w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedmiotowe zwolnienie jest jednak regulacją, która nie ma na celu zwalniać każdego wydatkowania środków. Samo poniesienie przez podatnika wydatku nie świadczy jeszcze o tym, że została spełniona przesłanka skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania. Warunkiem zwolnienia podatkowego – jak wskazano powyżej – jest wykazanie przez podatnika, że wydatek poniesiony został na zrealizowanie jego własnych celów mieszkaniowych.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, w dniu 9 maja 2018 r. Wnioskodawczyni dokonała odpłatnego zbycia działki budowlanej nr „x”, którą nabyła w drodze spadku po zmarłej w 2015 roku kuzynce i której wyłącznym właścicielem stała się wskutek dokonanego w 2018 roku działu spadku. Przychód ze sprzedaży działki Wnioskodawczyni wydatkuje od maja 2018 roku i ma zamiar wydatkować do 31 grudnia 2020 r. na spłatę kredytu z odsetkami, zaciągniętego wraz z mężem na zakup i remont nieruchomości położonej w R. (nabycie nastąpiło do wspólności majątkowej), w której małżonkowie zamieszkują od poniedziałku do piątku. Dodatkowo, Wnioskodawczyni rozważa możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania ww. przychodu w związku z jego wydatkowaniem na remont i prace modernizacyjne dokonywane we wskazanej powyżej nieruchomości, jak również w nieruchomości położonej w L., nabytej do majątku osobistego w wyniku spadkobrania po zmarłej w 2010 roku matce. W tejże nieruchomości Wnioskodawczyni – jak wskazała – zamieszkuje wraz z mężem zazwyczaj w weekendy oraz podczas urlopów i planują Oni zamieszkiwanie w niej po przejściu na emeryturę.

W odniesieniu więc do możliwości skorzystania przez Wnioskodawczynię ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w związku z wydatkowaniem przychodu ze sprzedaży działki na spłatę kredytu (i odsetek) zaciągniętego wraz z mężem na zakup i remont nieruchomości objętej wspólnością majątkową, zasadnym jest powołanie odpowiednich przepisów ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy.

I tak, zgodnie z art. 31 § 1 ww. ustawy, z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków. Jak wynika z art. 33 pkt 2 ww. Kodeksu, do majątku osobistego każdego z małżonków należą przedmioty majątkowe nabyte przez dziedziczenie, zapis lub darowiznę, chyba że spadkodawca lub darczyńca inaczej postanowił.

Ustrój wspólności ustawowej obejmujący dorobek obojga małżonków ukształtowany został przez ustawodawcę jako wspólność łączna, bezudziałowa. Wspólność ta charakteryzuje się tym, że w czasie jej trwania małżonkowie nie mają określonych udziałów w majątku wspólnym, nie mogą zatem rozporządzać udziałami, a także nie mogą żądać podziału majątku objętego wspólnością (art. 35 cytowanej ustawy). Stosownie natomiast do art. 43 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, oboje małżonkowie mają równe udziały w majątku wspólnym.

Wobec powyższego należy więc stwierdzić, że wydatkowanie w wymaganym ww. przepisami terminie środków uzyskanych z dokonanej w 2018 roku sprzedaży działki na spłatę kredytu zaciągniętego przez Wnioskodawczynię wspólnie z mężem w roku 2013 (tj. przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia) na zakup i remont nieruchomości położonej w R. można uznać za własny cel mieszkaniowy, o którym mowa w art. 21 ust. 25 pkt 2 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co uprawnia Wnioskodawczynię do zastosowania zwolnienia z opodatkowania wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy. Dodać przy tym należy, że w takiej sytuacji cel mieszkaniowy, o którym mowa powyżej zostanie spełniony w odniesieniu do całej wydatkowanej na ten cel kwoty ze środków pochodzących ze sprzedaży majątku osobistego Wnioskodawczyni, bowiem nieruchomość, na której zakup i remont zaciągnięto kredyt objęta jest istniejącą pomiędzy małżonkami wspólnością majątkową małżeńską.

Odnosząc się natomiast do możliwości skorzystania przez Wnioskodawczynię z ww. zwolnienia w sytuacji wydatkowania przychodu ze sprzedaży działki na remont i modernizację nieruchomości położonych w R. oraz w L., tj. wykonanie docieplenia budynków, elewacji, docieplenie dachu, założenie ogrzewania podłogowego oraz wymianę pokrycia dachowego należy wskazać, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęć zawartych w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d (budowa, rozbudowa, nadbudowa, przebudowa, remont) i nie określają również, jakiego rodzaju wydatki wchodzą w zakres omawianego zwolnienia, tak więc zasadnym jest odwołanie się w tej kwestii do ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r., poz. 1332 ze zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2 ww. ustawy, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Jak wynika z treści art. 3 pkt 6 powołanej ustawy, budową jest wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowa, rozbudowa, nadbudowa obiektu budowlanego. Zgodnie zaś z art. 3 pkt 7 ustawy, przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego. Natomiast, jeżeli w ustawie jest mowa o przebudowie, należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji (art. 3 pkt 7a ustawy Prawo budowlane).

W świetle art. 3 pkt 8 ww. ustawy, przez remont należy rozumieć wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Za „remont” uważa się w szczególności wykonanie robót budowlanych w istniejącym budynku mieszkalnym lub lokalu mieszkalnym wraz z wymianą dotychczas użytkowanych, zużytych składników wyposażenia technicznego budynku lub lokalu (np. dotychczasowej instalacji wodnej, kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, ciepłej wody, gazu przewodowego lub tylko określonych elementów tych instalacji).

Wobec powyższego należy więc stwierdzić, że poniesienie wydatków na wykonanie docieplenia budynku, elewacji, docieplenia dachu, założenie ogrzewania podłogowego oraz wymianę pokrycia dachowego, tj. wydatków mieszczących się w dyspozycji art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uprawnia Wnioskodawczynię do zastosowania zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy.

Ustosunkowując się z kolei do możliwości uznania za własne cele mieszkaniowe wydatków poniesionych na wykonanie drenażu, zaizolowanie ścian fundamentów oraz wykonanie odwodnienia wokół budynku mieszkalnego położonego w R. należy wskazać, że niezależnie od tego, czy prace melioracyjne zostaną sklasyfikowane jako budowa, przebudowa, czy remont, to wydatki związane z ich wykonaniem stanowią cel mieszkaniowy, o którym mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wątpliwości Wnioskodawczyni budzi również kwestia, czy wydatkowanie środków uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości na zabezpieczenie terenów wokół budynków mieszkalnych położonych w R. i L., tj. wykonanie ogrodzenia uprawnia Ją do zastosowania omawianego zwolnienia. W tym miejscu wskazania wymaga, że wydatek ten nie spełnia dyspozycji zawartej w art. 21 ust. 1 pkt 25 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wykonanie ogrodzenia nie jest budową, rozbudową, nadbudową, przebudową ani remontem budynku mieszkalnego, lecz zagospodarowaniem terenu wokół budynku. Bez wątpienia istnieje związek pomiędzy budową ogrodzenia a inwestycją prowadzoną na działce, lecz zwolnienia podatkowego ustawodawca nie przewidział dla inwestycji, ale dla budowy budynku mieszkalnego. Oznacza to, że wydatki na wykonanie ogrodzenia działki nie są wydatkami korzystającymi ze zwolnienia. Nie mają bowiem charakteru mieszkalnego.

Reasumując, wydatkowanie przychodu z dokonanej w 2018 roku sprzedaży działki na wskazane we wniosku cele, tj. spłatę kredytu z odsetkami oraz wykonanie prac we własnych budynkach mieszkalnych: ich docieplenie, elewację, docieplenie dachu, założenie ogrzewania podłogowego, wymianę pokrycia dachowego, wykonanie izolacji fundamentów oraz odwodnienie wraz z drenażem wokół budynków można uznać za własne cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w tym zakresie – pod warunkiem zachowania wynikającego z ww. przepisów terminu na wydatkowanie – Wnioskodawczyni może skorzystać ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy. Wydatkiem uprawniającym do zastosowania omawianego zwolnienia nie jest natomiast wykonanie ogrodzenia wokół budynków mieszkalnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj