Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.53.2019.2.WR
z 26 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 lutego 2019 r. (data wpływu 20 luty 2019 r.), uzupełnionego pismem z 28 marca 2019 r. (data wpływu 3 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stawki VAT 0% dla usług transportu kontenerów– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stawki VAT 0% dla usług transportu kontenerów.

Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z 28 marca 2019 r. (data wpływu – 3 kwietnia 2019 r.), który stanowił odpowiedź na wezwanie Organu z 22 marca 2019 r., znak: 0111-KDIB3-3.4012.53.2019.1.WR.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca działa jako spedytor. Na zlecenie kontrahenta krajowego dokonuje odsyłki z terytorium Polski poprzez porty na terytorium Unii Europejskiej do Chin pustych specjalistycznych kontenerów stanowiących własność podmiotu chińskiego. W tych kontenerach na poprzednim etapie transportu dokonano przewozu ładunków w imporcie. Transport międzynarodowy w imporcie towarów nie był realizowany przez Spółkę.

Kontener jest urządzeniem transportowym objętym całkowitym zwolnieniem z należności celnych przywozowych.

Wnioskodawca w ramach usługi spedycji dokonuje przewozu pustych kontenerów bez ładunku na trasie […] poprzez porty w Unii Europejskiej trasą lądową, a następnie transportem oceanicznym do portu w Chinach wyznaczonego przez zlecającego usługę. Na potwierdzenie dokonania transportu Spółka jest w posiadaniu konosamentów morskich z których wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Spółka mając na uwadze przepisy art. 83 ust. 1 pkt 23 dotyczącego usług transportu międzynarodowego stosuje stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0 % zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Spółka dla opisanego wyżej stanu faktycznego prawidłowo zastosowała stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0%?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sprecyzowanym w piśmie z 28 marca 2019 r.), Spółka ma prawo zastosować stawkę 0 % na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług dla usługi przewozu pustych kontenerów na trasie Polska - Chiny poprzez Porty Europejskie, gdyż usługa spełnia wymogi definicji transportu międzynarodowego zawartej w art. 83 ust. 3.

Zgodnie z art. 83 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1. pkt 23 rozumie się:

1) przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów między innymi:

  1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu ( przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej.

Wysyłka pustych kontenerów do ich właściciela spełnia to kryterium, ponieważ kontenery są wysyłane z Polski poprzez porty Europejskie drogą lądową i dalej drogą morską są transportowane do Chin - państwa, które znajduje się poza terytorium Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 83 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23 są w przypadku transportu:

1. towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej) stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2. (Punkt 2 dotyczy importu towarów, której to czynności Wnioskodawca nie wykonuje).

Wnioskodawca jest w posiadaniu konosamentów morskich potwierdzających przekroczenie granicy Unii Europejskiej dla kontenerów bez ładunku, które są odsyłane do ich właściciela.

Czynności transportowe wykonywane przez Wnioskodawcę spełniają wszystkie wymogi art. 83 ustawy o podatku od towarów i usług - będące podstawą do zastosowania 0 % stawki podatku, którą objęte są usługi transportu międzynarodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm., zwana dalej „ustawą o podatku od towarów i usług”) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które – w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy – rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Przez terytorium państwa trzeciego - rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Stosownie do art. 2 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosowanie do art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23% (art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Na podstawie art. 83 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się:

1) przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

  1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
  2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
  4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;
    kraju (tranzyt);

3) usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

W myśl art. 83 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
  2. towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;
  3. towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów;
  4. osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Dokument, o którym mowa w ust. 5 pkt 3, powinien zawierać co najmniej:

  1. imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania eksportera towarów;
  2. określenie towarów i ich ilości;
  3. potwierdzenie wywozu przez właściwy organ celny (art. 83 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca działa jako spedytor. Na zlecenie kontrahenta krajowego dokonuje odsyłki z terytorium Polski, poprzez porty na terytorium Unii Europejskiej do Chin pustych specjalistycznych kontenerów stanowiących własność podmiot Chińskiego. Zgodnie z opisem stanu faktycznego w tych kontenerach na poprzednim etapie transportu dokonano przewozu ładunków w imporcie. Transport międzynarodowy w imporcie towarów nie był realizowany przez Spółkę.

Spółka w ramach usługi spedycji dokonuje przewozu pustych kontenerów na trasie […] do portów w Unii Europejskiej trasą lądową, a następnie transportem oceanicznym do, wyznaczonego przez zlecającego usługę, portu w Chinach. Na potwierdzenie dokonania opisanego wyżej transportu Spółka jest w posiadaniu konosamentów morskich, z których wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Spółka mając na uwadze przepisy art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług dotyczącego usług transportu międzynarodowego stosuje stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0%.

Z pytania zadanego przez Wnioskodawcę wynika, że intencją Wnioskodawcy jest uzyskanie informacji w przedmiocie prawidłowości zastosowanej stawki VAT w wysokości 0 zł w okolicznościach przedstawionego stanu faktycznego.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że zgodnie z cytowanym powyżej art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Przy czym stosowanie do art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej.

Przy czym z powołanych powyżej regulacji wynika, że prawo podatnika do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT nie jest nieograniczone. Podatnik ma możliwość opodatkowania 0% stawką VAT usług transportowych, spełniających ustawową definicję transportu międzynarodowego, pod warunkiem posiadania odpowiednich dokumentów wskazanych w art. 83 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że skoro świadczona przez Wnioskodawcę usługa polegająca na transporcie pustych kontenerów na trasie […] – porty w Chinach, poprzez porty w Unii Europejskiej stanowi usługę transportu międzynarodowego, a ponadto z posiadanej przez Wnioskodawcę dokumentacji - w postaci konosamentów morskich - wynika, że w wyniku przewozu kontenerów nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, to do świadczonej przez Wnioskodawcę usługi znajduje zastosowanie obniżona stawka podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy przedstawionego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Równocześnie przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania zainteresowanego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w […], w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj