Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.27.2019.2.MK
z 29 kwietnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 stycznia 2019 r. (data wpływu 30 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sposobu dokumentowania przemieszczenia i dostarczania paliwa żeglugowego w ramach zwolnienia z akcyzy -jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sposobu dokumentowania przemieszczenia i dostarczania paliwa żeglugowego w ramach zwolnienia z akcyzy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest dostawcą paliw żeglugowych dla statków morskich w polskich portach. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego, posiada status podmiotu pośredniczącego, zarejestrowanego odbiorcy oraz podmiotu zużywającego i wykonuje wszystkie dostawy paliw w procedurze zwolnienia akcyzowego. Spółka nie prowadzi obecnie składu podatkowego. […].

Wnioskodawca sprzedaje i dostarcza oleje napędowe do celów żeglugi (CN 2710 19 43-47) oraz ciężkie oleje opałowe przeznaczonych na cele żeglugowe (CN 2710 l9 62-68). Oleje opałowe, które Wnioskodawca nabywa od krajowego producenta przed ich dostarczeniem na statki żeglugi morskiej często wymagają dostosowania do obowiązujących na rynku morskim norm jakościowych. W tym celu Wnioskodawca dokonuje na własnych statkach-tankowcach (tzw. bunkierkach) mieszania olejów ciężkich z olejami napędowymi o zawartości siarki 0,1% (MGO), które nabywane są przez Wnioskodawcę z zagranicy - zarówno z Unii Europejskiej w ramach swojej działalności jako zarejestrowany odbiorca, jak również z importu działając jako podmiot pośredniczący.

Mieszanina wykonywana jest w proporcji ok. 90% oleju opałowego w ilości x ton do 10% oleju napędowego w ilości y ton, przy czym powstały w ten sposób produkt jest olejem opałowym o dokładnie ilości x + y ton. Wskutek tego na zaopatrywany statek wydawane jest już zmieszane paliwo posiadające oczekiwane parametry. Zmieszanie paliw ma miejsce w trakcie dostawy tuż przed ich wydaniem bezpośrednio już z bunkierki na dany statek morski (na moment załadunku na bunkierkę są to dwa odrębne paliwa).

Wnioskodawca dokonuje mieszania obu produktów akcyzowych w oparciu o art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2018 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r., Nr 3, poz. 11) - dalej Ustawa, a prawidłowość tej czynności, a jednocześnie prawo do zachowania w tym przypadku zwolnienia z akcyzy wytworzonego poza składem podatkowym wyrobu akcyzowego potwierdzona została przez indywidualną interpretację podatkową wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 29 listopada 2016 roku (znak: 1462-IPPP3.4513.88.2016. 1.SM).

Obecnie Wnioskodawca dokumentuje wytworzone mieszaniny poprzez emitowanie papierowych dokumentów dostaw, na których wykazuje zarówno całkowitą ilość mieszaniny, jak również osobno ilości składników, z których została sporządzona, wskazując/rozgraniczając jednocześnie źródła nabycia tych składników (odpowiednio wskazując nabycie jako podmiot pośredniczący w przypadku składników nabywanych w kraju lub z importu oraz nabycie jako zarejestrowany odbiorca w przypadku nabyć wewnątrzwspólnotowych).

Wraz z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2019 roku ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy Prawo celne (Dz.U. z 2018 r. poz. 1697) oraz ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. zmieniającą ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne od 1 stycznia 2019 roku został wprowadzony do stosowania elektroniczny dokument dostawy (dalej: e-DD) w stosunku do przemieszczania wyrobów akcyzowych zwolnionych z akcyzy oraz opodatkowanych stawką zero ze względu na przeznaczenie. Od 1 stycznia 2020 r. e-DD obligatoryjnie i ostatecznie zastąpi dotychczasowy papierowy dokument dostawy. Obieg e-DD jest wykonywany za pośrednictwem systemu informatycznego EMCS PL 2 (System Przemieszczania oraz Nadzoru Wyrobów Akcyzowych). Elektroniczny dokument dostawy będzie musiał być zatem wykorzystywany również w przypadkach przedstawionych przez Wnioskodawcę dostaw.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku dostawy, w ramach której dostawca paliw żeglugowych będący równocześnie zarejestrowanym akcyzowo podmiotem pośredniczącym oraz zarejestrowanym odbiorcą, dokona zmieszania na swojej bunkierce oleju opałowego nabytego uprzednio w zwolnieniu akcyzowym z olejem napędowym również nabytym uprzednio w zwolnieniu akcyzowym i zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy uzyskany zmieszany produkt będący olejem opałowym dostarczy w całości tą bunkierką do podmiotu zużywającego na cele żeglugi - dostawca powinien wystawić:

  1. dwa e-DD: jeden dla pierwotnego oleju opałowego, który wszedł w skład dostarczonej mieszaniny i drugi dla oleju napędowego, który wszedł w skład dostarczonej mieszaniny? czy też
  2. jeden e-DD na końcowy, wytworzony olej opałowy w wyniku zmieszania pierwotnego oleju opałowego z olejem napędowym, który jest dostarczany do zbiorników maszynowych ?

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowa odpowiedzią jest odpowiedź tak na pytanie 1, tj. wystawienie dwóch e-DD osobno na każdy z dwóch składników mieszaniny.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 18b ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2009 r., Nr 3 poz. 11) e-DD to elektroniczny dokument na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie”.

Odnosząc się do powyższego przepisu oraz przedstawionego stanu faktycznego [winno być zdarzenia przyszłego – przypis Organu] Wnioskodawca od 1 stycznia 2020 r. dokonując mieszania obu produktów akcyzowych w oparciu o art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2018 r. [winno być 2008 r. – przypis Organu] o podatku akcyzowym, aby być zwolnionym z akcyzy ze względu na przeznaczenie będzie zobowiązany wystawiać dokumenty e-DD.

System EMCS PL2, za pomocą którego ma nastąpić wystawianie dokumentu e-DD w aktualnym stanie w swojej funkcjonalności nie przewiduje sytuacji, w której w trakcie przemieszczania wyrobów akcyzowych o różnych kodach CN w procedurze zawieszenia z akcyzy zachodzi ich zmieszanie na środku transportu (bunkierce), a tym bardziej sytuacji, w której jeden z wyrobów podlegających zmieszaniu był uprzednio nabyty przez dostawcę jako zarejestrowany odbiorca, a drugi przez tego samego dostawcę jako podmiot pośredniczący i zmieszane na środku transportu paliwo z dwóch źródeł jest dostarczane jednym środkiem transportu dla tego samego odbiorcy dalej w zwolnieniu akcyzowym. Natomiast zgodność z przepisami ustawy powyższego procesu mieszania paliw żeglugowych w trakcie ich dostawy na bunkierce potwierdza pozytywna indywidualna interpretacja podatkowa wydana Wnioskodawcy przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 29 listopada 2016 roku (znak:1462-IPPP3.4513.88.2016.1.SM).

W celu zachowania zwolnienia z akcyzy po 31 grudnia 2019 roku Wnioskodawca nie będzie mógł zastosować obowiązującego do tego dnia papierowego dokumentu dostawy. W dodatku Wnioskodawca od 1 stycznia 2020 r. w powyższej sytuacji nie będzie mógł również zastosować dokumentu zastępującego e-DD, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 18c ustawy o podatku akcyzowym, gdyż dokument zastępujący e-DD zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 18c ustawy o podatku akcyzowym to „dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zawierający takie same dane jak e-DD, stosowany, gdy System jest niedostępny.

Odnosząc się do powyższego Wnioskodawca nie będzie mógł zastosować dokumentu zastępującego e-DD z art. 2 ust. 1 pkt 18c ustawy o podatku akcyzowym, ponieważ zgodnie z ww. przepisem dokument w formie papierowej od 1 stycznia 2020 r. będzie mógł być stosowany jedynie w sytuacji, gdy system komputerowy będzie niedostępny. W związku z tym Wnioskodawca nie będzie mógł zastosować dokumentu zastępującego e-DD, gdy system będzie dostępny i będzie funkcjonował.

Wnioskodawca również nie będzie mógł wystawić e-DD tylko na jeden wynikowy produkt będący efektem mieszaniny dwóch pierwotnych, zamiast e-DD na dwa osobne wyroby stanowiące składniki mieszaniny lub dwa osobne e-DD na każdy ze składników mieszaniny, gdyż wówczas:

  1. tenże e-DD na wynikowy produkt nie mógłby być w żaden sposób skojarzony przez system EMCS PL2 z wcześniejszym nabyciem dwóch paliw, które zostały zmieszane ze sobą (dwa kody CN np. 2710 19 68 i 2710 19 47 po zmieszaniu dają produkt o nowym kodzie CN 2710 19 68 i w ten sposób nabyty produkt o kodzie 2710 19 47 nagle "znika" z rozchodu, a rozchód kodu CN 2710 19 68 jest większy niż jego przychód);
  2. system przy wcześniejszym nabyciu zajmowałby zabezpieczenie akcyzowe odpowiednio dla różnych stawek obowiązujących dla CN 2710 19 68 i CN 2710 19 47, a dla wynikowego CN 2710 19 68 zwalniał zabezpieczenie tylko po stawce dla tego kodu, co powodowałoby z pewnością niemożliwość pełnego odkontowania zabezpieczeń;
  3. jeśli jeden ze składników mieszaniny zostałby uprzednio nabyty przez dostawcę jako podmiot pośredniczący, a drugi jako zarejestrowany odbiorca (Wnioskodawca ma oba te statusy akcyzowe), to w wyniku ich zmieszania, końcowy produkt nie mógłby na jednym e-DD być dostarczony i rozliczony przez dostawcę zarówno jako podmiot pośredniczący, jak i zarejestrowany odbiorca, gdyż system umożliwia wystawienie jednego e-DD tylko dla jednego numeru akcyzowego - czyli albo dla podmiotu pośredniczącego, albo dla zarejestrowanego odbiorcy, gdyż każdy z nich ma inny numer akcyzowy w systemie, nawet jeśli zostały one nadane temu samemu podmiotowi prawnemu.

W związku z powyższym, że system informatyczny EMCS PL2 jest niedostosowany do odwzorowania mieszania produktów akcyzowych w oparciu o art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2018 r. o podatku akcyzowym, aby być zwolnionym z akcyzy ze względu na przeznaczenie Wnioskodawca powinien wystawiać dwa dokumenty e-DD - na każdy z dwóch składników mieszaniny osobno. Zastosowanie dwóch dokumentów e-DD nie będzie stało w sprzeczności z obowiązującymi przepisami krajowymi i unijnymi. W przedstawionym stanie faktycznym [winno być zdarzeniu przyszłym – przypis Organu] Wnioskodawca będzie wręcz zmuszony wystawiać dwa dokumenty e-DD, ponieważ tylko wówczas będzie mógł zachować spójność z wcześniejszymi e-DD dotyczącymi nabycia poszczególnych składników tj. oleju opałowego i oleju napędowego o różnych kodach CN, różnych stawkach akcyzy i dodatkowo jednego nabytego jako podmiot pośredniczący, a drugiego jako zarejestrowany odbiorca.

Należy dodatkowo wskazać, że Wnioskodawca nie wystawiając w ogóle dokumentu e-DD nie będzie mógł skorzystać z przemieszczenia wyrobów akcyzowych w procedurze zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie. Zastosowanie dwóch dokumentów e-DD w żaden sposób nie wywoła negatywnych skutków dla organów podatkowych. Zastosowanie dwóch dokumentów e-DD będzie tylko technicznym rozwiązaniem w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego, co za tym idzie będzie stanowiło realizację uzyskanej pozytywnej interpretacji indywidualnej przez Wnioskodawcę odnoszącej się do aktualnej praktyki Wnioskodawcy. Wystawienie powyższych dwóch dokumentów e-DD nie spowoduje naruszenia procedur śledzenia/monitorowania przemieszania wyrobów w przypadku opisywanym przez Wnioskodawcę. Oczywiście podmiot mający status równocześnie zarejestrowanego odbiorcy i podmiotu pośredniczącego posiada dwa osobne zabezpieczenia akcyzowe - jako zarejestrowany odbiorca i osobno jako podmiot pośredniczący i prowadzi odpowiednie ewidencje akcyzowe jako zarejestrowany odbiorca i podmiot pośredniczący.

Należy zwrócić uwagę, iż po uzyskaniu pozytywnej wiążącej interpretacji indywidualnej przez Wnioskodawcę dającej możliwość zachowania zwolnienia z akcyzy w zakresie wytworzonego wyrobu akcyzowego poza składem podatkowym, otrzymanie obecnej interpretacji potwierdzającej wystawienie w takich sytuacjach dwóch e-DD będzie stanowiła wręcz realizację zasady zaufania obywateli do organów podatkowych z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z siedzibą w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 2.03.2017 r., sygn. I SA/Go 52/17 ,,Konstytucyjna zasada ochrony zaufania obywatela do państwa wymaga, aby podatnik nie był zaskakiwany działaniami organów administracji państwowej niosącymi dla niego niekorzystne skutki podatkowe, jak i nie tkwił w stanie niepewności przez bliżej nieokreślony czas. W tym zakresie powinna istnieć transparentność działań organów podatkowych”.

Odnosząc się do powyższego dalej idącym następstwem po uzyskaniu ww. pozytywnej interpretacji indywidualnej jest możliwość skorzystania ze zwolnienia z akcyzy na podstawie wystawiania dokumentów e-DD (w tym przypadku dwóch dokumentów e-DD). W przeciwnym wypadku brak możliwości wystawienia dwóch dokumentów e-DD z powodu niedostosowanego systemu EMCS PL2 do uniemożliwiające odzwierciedlenie produkcji poza składem podatkowym, nie pozwala skorzystać Wnioskodawcy z uzyskanej uprzednio pozytywnej interpretacji indywidualnej w zakresie zwolnienia z akcyzy, w której stan prawny się przecież nie zmienił.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1114 z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą” – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 27 załącznika nr 1 do ustawy wymieniono pod kodem CN 2710 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz.Urz.UE.L 1992 Nr 76, str. 1), w poz. 20 ujęto wyroby z kodu CN: od ex 2710 12 do ex 2710 19 68 i od ex 2710 20 11 do ex 2710 20 90 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 2, 3, 4, 5, 7 lit. b, 9, 13, 18b, 18c, 22, 23, 26, 27, 28, 31 i 32 ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

  • terytorium kraju - terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  • terytorium państwa członkowskiego - terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej mają zastosowanie te Traktaty, z wyłączeniem terytorium kraju z zastrzeżeniem lit. a i b art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy;
  • terytorium Unii Europejskiej - terytorium kraju oraz terytoria państw członkowskich;
  • terytorium państwa trzeciego - terytorium inne niż terytorium Unii Europejskiej;
  • import – przywóz wyrobów akcyzowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju:
    • jeżeli wyroby te z chwilą ich wprowadzenia na terytorium kraju nie zostaną objęte procedurą specjalną: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, a także nie zostaną objęte czasowym składowaniem,
    • jeżeli zostało zakończone czasowe składowanie tych wyrobów lub została zamknięta procedura specjalna: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, którą wyroby te były objęte, i powstał dług celny;
  • nabycie wewnątrzwspólnotowe - przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju;
  • zarejestrowany odbiorca - podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe albo na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwane dalej odpowiednio "zezwoleniem na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca" albo "zezwoleniem na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca";
  • e-DD to elektroniczny dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;
  • dokument zastępujący e-DD to dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zawierający takie same dane jak e-DD, stosowany, gdy System jest niedostępny;
  • podmiot zużywający - podmiot:
    1. mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,
    2. (niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej;
  • podmiot pośredniczący - podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1, pochodzących również bezpośrednio z import;
  • System to krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych:
    1. z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz. Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24, z późn. zm.),
    2. poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w szczególności do przesyłania e-DD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-DD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia;
  • raport odbioru to raport składany za pośrednictwem Systemu, stanowiący dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;
  • dokument zastępujący raport odbioru - dokument zawierający takie same dane jak raport odbioru, stanowiący dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, stosowany, gdy System jest niedostępny;
  • podmiot wysyłający:
    1. podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego wysyłającego, którzy wysyłają wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy,
    2. podmiot prowadzący skład podatkowy lub podmiot pośredniczący, którzy wysyłają wyroby akcyzowe przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy z użyciem Systemu, przy czym za podmiot wysyłający uznaje się podmiot prowadzący skład podatkowy lub podmiot pośredniczący również w przypadku, gdy wyroby takie są zwracane do składu podatkowego lub podmiotu pośredniczącego przez podmiot zużywający albo przemieszczane do składu podatkowego przez zużywający podmiot gospodarczy,
    3. zarejestrowanego odbiorcę, który wysyła z użyciem Systemu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe, które nabył wewnątrzwspólnotowo z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, do podmiotu zużywającego lub zużywającego podmiotu gospodarczego;
  • podmiot odbierający:

    1. podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, nabywcę na terytorium państwa członkowskiego będącego podmiotem upoważnionym przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy lub podmiot objęty zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1, do których są wysyłane wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy,
    2. podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący, podmiot zużywający lub zużywający podmiot gospodarczy, do których są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.


Zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne Dz. U. z 2018 r., poz. 1697) zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie używane do celów żeglugi, włączając rejsy rybackie, wyroby energetyczne - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-6b, 12 i 13.

W myśl art. 32 ust. 3 ustawy zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

  1. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
  2. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
  3. dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
  4. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
  5. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub
  6. importu przez podmiot pośredniczący, lub
  7. importu przez podmiot zużywający, lub
  8. zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub
  9. zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.


W myśl art. 32 ust. 5 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

2. przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;

2a. w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 6 i 7 - sporządzenie e-DD lub dokumentu zastępującego e-DD przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający w terminie 15 dni od dnia dopuszczenia do obrotu importowanych wyrobów akcyzowych.

3. (uchylony).

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie, w sytuacji gdy System jest niedostępny, a wyroby akcyzowe są przemieszczane na podstawie dokumentu zastępującego e-DD, w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5, jest przedstawienie przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiotowi wysyłającemu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 - art. 32 ust. 6a ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r.

Zgodnie z art. 46a pkt 1 ustawy (obowiązującego od 1 stycznia 2019 r.) przemieszczanie wyrobów akcyzowych na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD, jeżeli wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie są przemieszczane:

  1. ze składu podatkowego do podmiotu pośredniczącego,
  2. od podmiotu pośredniczącego do składu podatkowego, w celu zwrotu,
  3. ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego,
  4. od podmiotu zużywającego do składu podatkowego, w celu zwrotu,
  5. od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego,
  6. od podmiotu zużywającego do podmiotu pośredniczącego, w celu zwrotu,
  7. od zarejestrowanego odbiorcy, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 5, do podmiotu zużywającego.

W myśl art. 46b ustawy (obowiązującego od 1 stycznia 2019 r.):

  1. Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy rozpoczyna się z chwilą wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego lub innego miejsca wysyłki.
  2. Zakończenie przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wymaga odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, i następuje z chwilą przesłania do Systemu raportu odbioru zawierającego kompletne i prawidłowe dane.
  3. Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy powinno zostać zakończone w terminie 30 dni od dnia wysłania wyrobów akcyzowych wskazanego w e-DD albo dokumencie zastępującym e-DD.

Zgodnie natomiast z art. 46c ustawy (obowiązującym od 1 stycznia 2019 r.):

  1. Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy może być rozpoczęte po:
    1. przesłaniu do Systemu przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b i c, projektu e-DD i uzyskaniu z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, albo
    2. sporządzeniu przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b i c, dokumentu zastępującego e-DD oraz przekazaniu kopii tego dokumentu właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.
  2. Projekt e-DD oraz dokument zastępujący e-DD zawierają informację, czy przemieszczane wyroby akcyzowe są objęte zwolnieniem od akcyzy czy opodatkowane zerową stawką akcyzy.

Dla każdego podmiotu odbierającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, sporządza się jeden projekt e-DD albo dokument zastępujący e-DD – art. 46d ust. 1 ustawy obowiązujący od 1 stycznia 2019 r.

W przypadku wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie z chwilą zweryfikowania projektu e-DD, przed przesłaniem e-DD zgodnie z art. 46g, następuje automatyczne odnotowanie obciążenia zabezpieczenia generalnego podmiotu wysyłającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b i c, kwotą akcyzy albo kwotą akcyzy i opłaty paliwowej albo następuje automatyczne odnotowanie objęcia tych wyrobów zabezpieczeniem ryczałtowym – art. 46f ustawy obowiązujący od 1 stycznia 2019 r.

Jeżeli projekt e-DD zawiera prawidłowe i kompletne dane, w Systemie jest mu automatycznie nadawany numer referencyjny, a następnie e-DD jest automatycznie przesyłany do podmiotu wysyłającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b i c, oraz do podmiotu odbierającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, będącego użytkownikiem Systemu – art. 46g ustawy obowiązujący od 1 stycznia 2019 r.

W przypadku odmowy przyjęcia całości albo części wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 46t ust. 2 pkt 1, podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, będący użytkownikiem Systemu sporządza raport odbioru w Systemie, wskazujący odmowę przyjęcia całości albo części wyrobów akcyzowych - art. 46h ust. 1 ustawy obowiązujący od 1 stycznia 2019 r.

W przypadku gdy podmiotem odbierającym, o którym mowa w ust. 1, jest podmiot niebędący użytkownikiem Systemu, raport odbioru wskazujący odmowę przyjęcia całości albo części wyrobów akcyzowych sporządza w Systemie podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit, b i c. - art. 46h ust. 2 ustawy obowiązujący od 1 stycznia 2019 r.

Zgodnie z art. 46i ustawy (obowiązującym od 1 stycznia 2019 r.):

  1. W przypadku otrzymania z Systemu informacji o zamiarze przeprowadzenia przez naczelnika urzędu celno-skarbowego kontroli celno-skarbowej odbieranych wyrobów akcyzowych podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, będący użytkownikiem Systemu ma obowiązek przesłania do Systemu powiadomienia o przybyciu wyrobów akcyzowych niezwłocznie po ich przybyciu. Do momentu przeprowadzenia kontroli nie dokonuje się rozładunku tych wyrobów.
  2. Podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, będący użytkownikiem Systemu przesyła do Systemu projekt raportu odbioru niezwłocznie po:
    1. przeprowadzeniu kontroli odbieranych wyrobów akcyzowych albo
    2. odbiorze wyrobów akcyzowych - w przypadku nieotrzymania do momentu odbioru tych wyrobów informacji z Systemu o zamiarze przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej odbieranych wyrobów akcyzowych

-nie później jednak niż w terminie 5 dni roboczych, licząc od dnia odbioru tych wyrobów.

W myśl natomiast art. 46j ustawy (obowiązującym od 1 stycznia 2019 r.):

  1. Jeżeli naczelnik urzędu celno-skarbowego poinformuje podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, który nie jest użytkownikiem Systemu, o zamiarze przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej odbieranych wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, podmiot ten powiadamia poza Systemem tego naczelnika o przybyciu wyrobów akcyzowych niezwłocznie po ich przybyciu. Do momentu przeprowadzenia kontroli nie dokonuje się rozładunku tych wyrobów.
  2. Podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, który nie jest użytkownikiem Systemu, przekazuje potwierdzenie odbioru podmiotowi wysyłającemu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b i c, niezwłocznie po:
    1. przeprowadzeniu kontroli odbieranych wyrobów akcyzowych albo
    2. odbiorze wyrobów akcyzowych - w przypadku nieotrzymania do momentu odbioru tych wyrobów informacji o zamiarze przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej odbieranych wyrobów akcyzowych.
  3. Potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych, o których mowa w ust. 2, mogą być dokonane:
    1. na wydruku e-DD albo dokumencie zastępującym e-DD;
    2. w elektronicznym potwierdzeniu odbioru za pomocą urządzenia umożliwiającego odwzorowanie pisma własnoręcznego, potwierdza odbiór wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie i poprzez umieszczenie czytelnego podpisu zawierającego imię i nazwisko.
  4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, oprogramowanie obsługujące urządzenie umożliwiające odwzorowanie pisma własnoręcznego oraz system teleinformatyczny obsługujący elektroniczne potwierdzenia odbioru zapewniają integralność danych zawartych w elektronicznych potwierdzeniach odbioru z własnoręcznym podpisem złożonym przez podmiot odbierający, w ten sposób, że są rozpoznawalne zmiany tych danych dokonane po złożeniu podpisu.
  5. W przypadku gdy podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, nie jest użytkownikiem Systemu, podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b i c, sporządza w Systemie projekt raportu odbioru na podstawie potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych w terminie 5 dni roboczych, licząc od dnia potwierdzenia odbioru.
  6. W przypadku, o którym mowa w ust. 5, jeżeli System jest niedostępny, podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b i c, sporządza, w terminie określonym w ust. 5, dokument zastępujący raport odbioru potwierdzający, że przemieszczanie zostało zakończone.

Stosownie do art. 46m ustawy obowiązującego od 1 stycznia 2019 r.:

  1. Jeżeli projekt raportu odbioru zawiera kompletne i prawidłowe dane, raport odbioru jest automatycznie przesyłany z Systemu do podmiotu odbierającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, będącego użytkownikiem Systemu oraz do podmiotu wysyłającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b i c.
  2. W przypadku gdy projekt raportu odbioru zawiera niekompletne lub nieprawidłowe dane, informacja o błędach jest automatycznie wysyłana z Systemu do podmiotu odbierającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, będącego użytkownikiem Systemu oraz do podmiotu wysyłającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b i c, w przypadkach gdy podmiot ten będzie sporządzać raport odbioru.

W przypadku importu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie e-DD jest sporządzany w Systemie przez odpowiednio podmiot pośredniczący, podmiot zużywający albo zużywający podmiot gospodarczy, w terminie 15 dni od dnia dopuszczenia do obrotu importowanych wyrobów akcyzowych – art. 46n ustawy.

Zgodnie z art. 46o ustawy obowiązującego od 1 stycznia 2019 r.:

  1. W przypadku wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie w momencie zarejestrowania w Systemie raportu odbioru następuje:
    1. automatyczne odnotowanie zwolnienia zabezpieczenia generalnego podmiotu wysyłającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b i c, z obciążenia albo automatyczne odnotowanie zwolnienia wyrobów akcyzowych z objęcia ich zabezpieczeniem ryczałtowym, a w przypadku odbioru tych wyrobów przez podmiot pośredniczący - automatyczne odnotowanie obciążenia zabezpieczenia generalnego podmiotu pośredniczącego kwotą akcyzy albo kwotą akcyzy i opłaty paliwowej, wynikającymi z ilości i rodzaju odebranych wyrobów akcyzowych, albo automatyczne odnotowanie objęcia tych wyrobów zabezpieczeniem ryczałtowym podmiotu pośredniczącego;
    2. automatyczne odnotowanie obciążenia zabezpieczenia generalnego podmiotu pośredniczącego albo podmiotu prowadzącego skład podatkowy kwotą akcyzy albo kwotą akcyzy i opłaty paliwowej, wynikającymi z ilości i rodzaju odebranych wyrobów akcyzowych, albo automatyczne odnotowanie objęcia tych wyrobów zabezpieczeniem ryczałtowym podmiotu pośredniczącego albo podmiotu prowadzącego skład podatkowy, albo automatyczne odnotowanie objęcia tych wyrobów zwolnieniem z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego udzielonym podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy - w przypadku odbioru przez podmiot pośredniczący albo podmiot prowadzący skład podatkowy zwracanych wyrobów akcyzowych.
  2. W przypadku importu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie w momencie zarejestrowania w Systemie e-DD następuje automatyczne odnotowanie obciążenia zabezpieczenia generalnego podmiotu pośredniczącego kwotą akcyzy albo kwotą akcyzy i opłaty paliwowej, wynikającymi z ilości i rodzaju odebranych wyrobów akcyzowych, albo automatyczne odnotowanie objęcia tych wyrobów zabezpieczeniem ryczałtowym podmiotu pośredniczącego.
  3. W przypadku braku raportu odbioru albo gdy raport odbioru potwierdza dostarczenie do podmiotu odbierającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, tylko części przemieszczanych wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, odnotowanie zwolnienia:
    1. zabezpieczenia generalnego podmiotu wysyłającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b i c, z obciążenia, w całości albo w części, jest dokonywane w Systemie przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego po uzyskaniu przez niego potwierdzenia, że zobowiązanie podatkowe lub obowiązek zapłaty opłaty paliwowej dotyczące przemieszczanych wyrobów akcyzowych w całości albo w części wygasły lub że zobowiązanie podatkowe nie może już powstać;
    2. wyrobów akcyzowych z objęcia zabezpieczeniem ryczałtowym podmiotu wysyłającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b i c, jest dokonywane w Systemie przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego po uzyskaniu przez niego potwierdzenia, że zobowiązanie podatkowe lub obowiązek zapłaty opłaty paliwowej dotyczące przemieszczanych wyrobów akcyzowych w całości wygasły lub że zobowiązanie podatkowe nie może już powstać.

Stosownie do art. 46q ust. 2 ustawy obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. użytkownikami Systemu są:

  1. podmioty prowadzące składy podatkowe;
  2. zarejestrowani wysyłający;
  3. zarejestrowani odbiorcy;
  4. podmioty objęte zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1;
  5. podmioty pośredniczące;
  6. podmioty zużywające prowadzące działalność gospodarczą, z wyłączeniem podmiotów zużywających, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. b;
  7. zużywające podmioty gospodarcze;
  8. organy podatkowe.

Użytkownicy Systemu, o których mowa w ust. 2 pkt 1-3 i 5-7, każdorazowo dokonują elektronicznego podpisu dokumentów przesyłanych do Systemu – art. 46q ust. 3 ustawy obowiązujący od 1 stycznia 2019 r.

Dokument przesyłany do Systemu podlega sprawdzeniu pod względem kompletności i prawidłowości przesłanych danych, w szczególności w zakresie zgodności z danymi z rejestru, o którym mowa w art. 18 ust. 1, lub z ewidencji, o której mowa w art. 18 ust. 3 - art. 46q ust. 4 ustawy obowiązujący od 1 stycznia 2019 r.

Zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych – art. 87 ust. 1 ustawy.

Zaznaczyć także należy, że zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne (Dz. U. z 2018 r., poz. 2511) w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne (Dz. U. poz. 1697) wprowadza się następujące zmiany: po art. 3 dodaje się art. 3a w brzmieniu:

  1. Art. 3a. 1. W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 31 grudnia 2019 r. podmiot dokonujący na terytorium kraju przemieszczania poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy zmienianej w art. 1, opodatkowanych zerową stawką podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie, może do tego przemieszczania stosować przepisy dotychczasowe.
  2. Do przemieszczeń poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy zmienianej w art. 1, opodatkowanych zerową stawką podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie, rozpoczętych w okresie, o którym mowa w ust. 1, na podstawie przepisów dotychczasowych i niezakończonych w tym okresie, stosuje się przepisy dotychczasowe.
  3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do przemieszczeń poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów węglowych przeznaczonych do celów opałowych, o których mowa w art. 31a ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1

Mając na uwadze powyższe przepisy wskazać w pierwszej kolejności należy, że od 1 stycznia 2020 r. przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie będzie możliwe wyłącznie z wykorzystaniem elektronicznego dokumentu e-DD, generowanego w Systemie EMCS PL2.

Wyjątkiem od tej zasady będzie sytuacja, w której system będzie niedostępny i wówczas wyroby będą przemieszczane na podstawie dokumentu zastępującego dokument e-DD. Natomiast w okresie od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2019 r. ustawodawca wprowadził okres przejściowy, w trakcie którego wyroby akcyzowe objęte m.in. zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie mogą być przemieszczane i dostarczane na podstawie dotychczasowych przepisów tj. na podstawie papierowego dokumentu dostawy i warunków z tym związanych.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest sposób dokumentowania przemieszczania wyrobów akcyzowych zwolnionych z opodatkowania akcyzą ze względu na przeznaczenie za pomocą dokumentu e-DD, a ściślej czy w przypadku dostawy, w ramach której dostawca paliw żeglugowych będący równocześnie podmiotem pośredniczącym oraz zarejestrowanym odbiorcą, dokona zmieszania na swojej bunkierce oleju opałowego nabytego uprzednio w zwolnieniu akcyzowym (jako podmiot pośredniczący) z olejem napędowym również nabytym uprzednio w zwolnieniu akcyzowym (jako zarejestrowany odbiorca) i zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy uzyskany zmieszany produkt będący olejem opałowym dostarczy w całości tą bunkierką do podmiotu zużywającego na cele żeglugi - dostawca powinien wystawić dwa e-DD: jeden dla pierwotnego oleju opałowego, który wszedł w skład dostarczonej mieszaniny i drugi dla oleju napędowego, który wszedł w skład dostarczonej mieszaniny, czy też jeden e-DD na końcowy, wytworzony olej opałowy w wyniku zmieszania pierwotnego oleju opałowego z olejem napędowym, który jest dostarczany do zbiorników maszynowych.

Odnosząc się do tych wątpliwości zauważyć należy, że zgodnie z art. 32 ustawy wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podlegają zwolnieniu, gdy są przemieszczane pomiędzy ustawowo określonymi podmiotami lub gdy są zużywane przez podmioty wskazane w ustawie. Brak wystąpienia któregoś z ustawowych przypadków przemieszczenia/zużycia, co do zasady wyklucza możliwość zastosowania zwolnienia.

Tym samym mieszanie paliw nabywanych przez podmiot zarówno w statusie zarejestrowanego odbiorcy, jak i podmiotu pośredniczącego, uniemożliwia udokumentowanie dozwolonych przypadków przemieszczeń tychże paliw (komponentów), a w konsekwencji, co do zasady, wyklucza zastosowanie zwolnienia dla mieszaniny tych paliw przeznaczonych do wykorzystania jako paliwo żeglugowe.

Wyjątkiem od powyższej zasady jest przepis art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy, dopuszczający mieszanie poza składem podatkowym (na bunkierce) wyrobów zwolnionych ze względu na przeznaczenie (paliw żeglugowych). W celu zatem zastosowania zwolnienia od akcyzy o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy, przyjąć należy, że przedmiotem dostawy do podmiotu zużywającego nie jest nowo powstały wyrób akcyzowy (zmieszane paliwo), ale dwa rodzaje paliwa, które wcześniej zostały nabyte przez podmiot pośredniczący oraz przez zarejestrowanego odbiorcę (w celu ich zmieszania na bunkierce i dostarczenia do podmiotów zużywających). Przyjęcie takiego rozwiązania powoduje konieczność dokonania dostawy paliwa żeglugowego z bunkierki do podmiotu zużywającego na podstawie dwóch e-DD, sporządzanych oddzielnie dla paliwa nabytego odpowiednio przez podmiot pośredniczący i zarejestrowanego odbiorcę. W konsekwencji, dla rozliczenia tych przemieszczeń, konieczne będzie także sporządzenie dwóch raportów odbioru potwierdzających dokonanie tych dostaw.

Organ zaznacza, że wskazane wyżej rozwiązanie wiąże się z koniecznością określenia na podstawie przyrządów pomiarowych podlegających prawnej kontroli metrologicznej jaka dokładnie ilość każdego z komponentów (paliw podlegających zmieszaniu) wchodzi w skład nowo powstałego wyrobu (zmieszanego paliwa) na bunkierce. Wskazane ilości powinny zostać udokumentowane, obok innych danych wymaganych przepisami, w ewidencji, jaką ma obowiązek prowadzić zarówno zarejestrowany odbiorca jak podmiot pośredniczący dokonujący obrotu wyrobami zwolnionymi ze względu na przeznaczenie. W tym miejscu należy zauważyć, że podmiot dokonujący mieszania wyrobów akcyzowych, realizując obowiązki wynikające z przepisów prawa, powinien dostosować prowadzoną ewidencję tak, by zawierała ona dane umożliwiające prawidłowe zestawienie przychodów wyrobów akcyzowych z ich rozchodami.

Niezależnie od powyższego, należy wskazać także, że podmiot dokonujący na bunkierce mieszania paliw żeglugowych zwolnionych od akcyzy musi spełniać wszelkie wymogi jakie przewidują obowiązujące przepisy prawa związane z dokonywaniem produkcji wyrobów akcyzowych poza składem podatkowym.

Reasumując, Organ podziela stanowisko Wnioskodawcy, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym winien on wystawić dwa elektroniczne dokumenty dostawy e-DD.

Stanowisko Wnioskodawcy, uznać zatem należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy, zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj