Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.115.2019.1.MM
z 7 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2019 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 9 marca 2019 r.; identyfikator poświadczenia przedłożenia …), uzupełnionym pismem, które wpłynęło za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 14 marca 2019 r. (identyfikator poświadczenia przedłożenia ….) oraz pismem z dnia 9 kwietnia 2019 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 9 kwietnia 2019 r.; identyfikator poświadczenia przedłożenia ….), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

W dniu 14 marca 2019 r. oraz w dniu 9 kwietnia 2019 r. Wnioskodawca uzupełnił powyższy wniosek.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność usługową w zakresie naprawy i konserwacji urządzeń elektronicznych oraz usług w zakresie tele- i radiomechaniki. Rozlicza się na podstawie karty podatkowej (pozycja 21 i 22 załącznika 4 do ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym) - naprawa i konserwacja urządzeń elektronicznych i usługi w zakresie tele- i radiomechaniki. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegają na sprawdzaniu poprawności działania, lokalizowaniu ewentualnych usterek, naprawie, konserwacji, instalacji i innych czynności niezbędnych do całkowitego wykończenia usługi. Usługa dotyczy bankomatów. Usługi świadczy w nieruchomościach prywatnych i komercyjnych. Odbiorcą usługi jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Firma”). Wystawiając fakturę główną za usługi Wnioskodawca uwzględnia w niej następujące pozycje: opłata ryczałtowa za serwisowanie urządzeń w danym miesiącu oraz opłata za gotowość serwisową. Ma wskazane w umowie określone bankomaty w określonych lokalizacjach i to je naprawia. Musi być dyspozycyjny, gdyż naprawa bankomatu musi być zrealizowana w określonym czasie po zgłoszeniu usterki. Wystawia również faktury za wykonane konserwacje oraz usługi serwisowe.

W piśmie z dnia 9 kwietnia 2019 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że usługa wykonywana przez Niego to zakres czynności w ramach lokalizacji serwisowych związanych ze: sprzętem komputerowym, elektrycznym, elektronicznym, mechanicznym i komputerowo mechanicznym, w szczególności: usuwanie uszkodzeń i defektów, kontrolowanie, testowanie i konserwowanie sprzętu w zakresie technicznym, modyfikowanie sprzętu według specyfikacji dostarczonych przez Firmę, instalowanie lub uruchamianie sprzętu, oprogramowaniem powyższego sprzętu, w szczególności konsultacje telefoniczne związane z diagnostyką błędów, zdalna diagnostyka systemów, usuwanie błędów za pomocą poprawionych wersji oprogramowania wraz z dojazdami do lokalizacji serwisowych. Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie ryczałtowe z góry za dany miesiąc, czyli miesięczną stałą opłatę z tytułu wykonywania usług naliczaną na podstawie ilości i rodzaju sprzętu znajdującego się w lokalizacji serwisowej. Wnioskodawca wystawia również faktury za inne dodatkowe naprawy, np. nie w swojej lokalizacji lub zlecenia innych partnerów, którzy nie mogą ich wykonać. Firma upoważnia Wnioskodawcę do używania nazwy „Partner serwisu”, czyli dzięki temu ma On uprawnienia do naprawy sprzętu, czyli bankomatów - ma status podwykonawcy. Ma obowiązek używać teleinformatycznych systemów Firmy oraz uczestniczyć w szkoleniach. Firma zleca Wnioskodawcy usługę za pomocą systemów informatycznych. W ramach umowy Firma zapewnia wsparcie techniczne w przypadku, gdy nie jest On w stanie usunąć awarii, czyli w przypadku Wnioskodawcy były to rozmowy telefoniczne z konsultantem podczas naprawy bankomatu. Wnioskodawca płaci Firmie za wynajem samochodu, komputera, abonament telefoniczny. Firma zapewnia dostawy części zamiennych. Wnioskodawca dostaje zgłoszenie o zepsutym bankomacie, zamawia w Firmie części, umawia wizytę w zależności gdzie bankomat się znajduje, Firma udostępnia Mu urządzenie wraz z ochroną, Wnioskodawca musi tam dojechać i usunąć awarię.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy świadcząc wskazane usługi dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością Wnioskodawca może rozliczać się w formie karty podatkowej?

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie opisanych usług w zakresie naprawy, konserwacji, instalacji nowego oprogramowania w bankomatach, pozwala rozliczać się w formie karty podatkowej, ponieważ w poz. 21 i 22 w załączniku nr 4 do ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, określono usługi w zakresie usług naprawy i konserwacji urządzeń elektronicznych, które obejmują:

  • naprawa zespołów i kompletnych urządzeń stosowanych w elektronicznym sprzęcie powszechnego użytku, w energetyce, elektronice, elektrotechnice i automatyce przemysłowej, jak np. zasilacze, urządzenia sygnalizacyjne, alarmowe, sterownicze, wzmacniacze elektroakustyczne, magnetowidy, kamery, aparatura diagnostyczna, naukowa, elektroniczny sprzęt pomiarowo-kontrolny, urządzenia cyfrowe służące do zbierania i przetwarzania informacji itp. Naprawa i konserwacja komputerów i urządzeń pomocniczych, naprawa zegarków i zegarów elektronicznych (z wyłączeniem analogowych), inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania i wykończenia świadczonej usługi;
  • naprawa i konserwacja oraz instalowanie urządzeń i aparatów radiowych, telewizyjnych, teletechnicznych, elektroakustycznych, w tym również domofonów, sygnalizacyjnych oraz elektronicznych i elektromechanicznych urządzeń współpracujących, w tym również anten telewizyjnych, z wyjątkiem instalacji i montażu anten satelitarnych i sieci telewizji kablowej, konserwacja i naprawa telefonicznej sieci wewnątrzzakładowej, central telefonicznych, aparatów telefonicznych i urządzeń dyspozytorskich wewnątrzzakładowych, wykonywanie nietypowych urządzeń stabilizacyjnych, antenowych oraz części zamiennych, elementów i podzespołów, inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania i wykończenia wyrobu lub świadczonej usługi.

Bankomat to elektroniczne urządzenie teletechniczne (telekomunikacyjne). Wnioskodawca uważa, że usługi określone w poz. 21 i 22 w załączniku nr 4 do ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, można świadczyć dla firm (zakładów) posiadających osobowość prawną, ponieważ w przytoczonej ustawie nie znalazł zastrzeżeń dotyczących tej kwestii. W związku z powyższym, wykonywane przez Niego usługi podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2019 r., poz. 43), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 definiującego działalność gastronomiczną oraz pkt 3 definiującego działalność usługową w zakresie handlu.

Stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej „tabelą”, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy – przy zatrudnieniu nieprzekraczającym stanu określonego w tabeli.

Usługi w zakresie naprawy i konserwacji urządzeń elektronicznych (usługi w zakresie naprawy i konserwacji urządzeń elektromechanicznych) ujęte zostały pod poz. 21 części I. „Działalność usługowa oraz wytwórczo-usługowa” tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej, stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zakres tych usług, uprawniający do skorzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej, szczegółowo określony został w poz. 21 „Charakterystyka działalności usługowej i wytwórczo-usługowej objętej opodatkowaniem w formie karty podatkowej”, stanowiącej Załącznik nr 4 do ww. ustawy, zgodnie z którym w zakresie usług naprawy i konserwacji urządzeń elektronicznych mieści się: naprawa zespołów i kompletnych urządzeń stosowanych w elektronicznym sprzęcie powszechnego użytku, w energetyce, elektronice, elektrotechnice i automatyce przemysłowej, jak np. zasilacze, urządzenia sygnalizacyjne, alarmowe, sterownicze, wzmacniacze elektroakustyczne, magnetowidy, kamery, aparatura diagnostyczna, naukowa, elektroniczny sprzęt pomiarowo-kontrolny, urządzenia cyfrowe służące do zbierania i przetwarzania informacji itp. Naprawa i konserwacja komputerów i urządzeń pomocniczych, naprawa zegarków i zegarów elektronicznych (z wyłączeniem analogowych), inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania i wykończenia świadczonej usługi.

Natomiast usługi w zakresie tele- i radiomechaniki ujęte zostały pod poz. 22 części I. „Działalność usługowa oraz wytwórczo-usługowa” tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej, stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zakres tych usług, uprawniający do skorzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej, szczegółowo określony został w poz. 22 „Charakterystyka działalności usługowej i wytwórczo-usługowej objętej opodatkowaniem w formie karty podatkowej”, stanowiącej Załącznik nr 4 do ww. ustawy, zgodnie z którym w zakresie usług tele- i radiomechaniki mieści się: naprawa i konserwacja oraz instalowanie urządzeń i aparatów radiowych, telewizyjnych, teletechnicznych, elektroakustycznych, w tym również domofonów, sygnalizacyjnych oraz elektronicznych i elektromechanicznych urządzeń współpracujących, w tym również anten telewizyjnych, z wyjątkiem instalacji i montażu anten satelitarnych i sieci telewizji kablowej, konserwacja i naprawa telefonicznej sieci wewnątrzzakładowej, central telefonicznych, aparatów telefonicznych i urządzeń dyspozytorskich wewnątrzzakładowych, wykonywanie nietypowych urządzeń stabilizacyjnych, antenowych oraz części zamiennych, elementów i podzespołów, inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania i wykończenia wyrobu lub świadczonej usługi.

Stosownie do treści art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

  1. złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
  2. we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,
  3. przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,
  4. nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  5. małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
  6. nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
  7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stwierdzić należy, że usługi wykonywane przez Wnioskodawcę mieszczą się w części I tabeli stanowiącej załącznik Nr 3 do ww. ustawy w poz. Nr 21, tj. naprawa i konserwacja urządzeń elektronicznych i Nr 22, tj. usługi w zakresie tele- i radiomechaniki.

Przy czym, stosownie do pkt 4 Objaśnień do części I (Działalność usługowa oraz wytwórczo-usługowa) Tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej, stanowiącej załącznik Nr 3 do ww. ustawy, przy prowadzeniu działalności wymienionej w lp. 70-76 dopuszczane jest – poza świadczeniami dla ludności – wykonywanie świadczeń dla innych odbiorców w rozmiarze nieprzekraczającym kwoty 48 000 zł przychodu rocznie.

Za świadczenia dla ludności, zgodnie z pkt 5 ww. Objaśnień, uważa się opłacane ze środków pieniężnych ludności świadczenia określone w ust. 3 oraz usługi, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy. Przez pojęcie „ludność” rozumie się osoby fizyczne i gospodarstwa domowe oraz inne podmioty, tj. indywidualne gospodarstwa rolne i ogrodnicze, zakłady wytwórcze, budowlane, handlowe i usługowe, prowadzone przez osoby fizyczne i spółki niemające osobowości prawnej, oraz zakłady prowadzone przez agentów. Pojęcie „ludność” obejmuje również organizacje wyznaniowe i zakonne, placówki państw obcych (wyłącznie w rozumieniu służb dyplomatycznych i konsularnych) oraz rady szkół i placówek, rady rodziców i inaczej nazwane reprezentacje rodziców.

Zgodnie z pkt 6 ww. Objaśnień, pojęcie świadczeń dla ludności nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (w tym półfabrykatów, elementów, części, obróbki elementów) przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odprzedaży oraz wykonywania robót budowlano-montażowych w ramach tzw. podwykonawstwa, jeżeli inwestorem są inne osoby i jednostki niż wymienione w ust. 5.

Co do zasady prawo do opodatkowania w formie karty podatkowej nie jest uzależnione od wykonywania działalności wyłącznie na rzecz ludności. Wprowadzony przez ustawodawcę wyjątek od powyższej zasady dotyczy wykonywania usług wymienionych m.in. w części I tabeli pod pozycjami 70-76, w których to poza świadczeniami dla ludności dopuszczalne jest wykonywanie świadczeń dla innych odbiorców, ale w rozmiarze nieprzekraczającym kwoty 48 000 zł przychodu rocznie.

Wnioskodawca we w opisie stanu faktycznego wskazał, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje usługi w zakresie wymienionym w części I tabeli stanowiącej załącznik Nr 3 do ww. ustawy w poz. Nr 21, tj. naprawa i konserwacja urządzeń elektronicznych i Nr 22, tj. usługi w zakresie tele- i radiomechaniki.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawierają ograniczenia dla ww. usług świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ze względu na odbiorców. Zatem świadczenie ww. usług na rzecz spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie powoduje utraty prawa do opodatkowania usług zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Końcowo, w niniejszej sprawie zaznaczyć należy, że tut. Organ wydając interpretacje w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem, tym samym dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku ww. postępowań okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj