Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4012.81.2019.1.AS
z 7 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2019 r. (data wpływu 6 marca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 kwietnia 2019 r. (data wpływu 12 kwietnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Gminę za pośrednictwem Zakładu usług odprowadzania ścieków (wód) opadowych i roztopowych do kanalizacji deszczowej (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w powyższym zakresie (pytanie oznaczone we wniosku nr 1). Wniosek uzupełniono w dniu 12 kwietnia 2019 r. o potwierdzenie wpłaty dodatkowej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”).

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń VAT wraz z funkcjonującymi w jej strukturze organizacyjnej jednostkami budżetowymi i samorządowym zakładem budżetowym.

Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, ze zm., dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”), Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada pełną zdolność do czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, zadania własne Gminy obejmują m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych.

Gmina wykonuje zadania własne (określone w art. 7 ustawy o samorządnie gminnym) samodzielnie lub poprzez powołane samorządowe jednostki budżetowe i samorządowy zakład budżetowy.

W dniu 26 lutego 2016 r. Rada Miasta i Gminy podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe odprowadzanie ścieków wód opadowych i roztopowych na terenie miasta i gminy w okresie od 1 kwietnia 2016 r. do 31 marca 2017 r. Kolejna taryfa obowiązująca od 1 kwietnia 2017 r. do 31 marca 2018 r. została zatwierdzona uchwałą Rady Miasta i Gminy z dnia 27 lutego 2017 r. Natomiast obecnie obowiązuje taryfa dotycząca okresu pomiędzy 1 maja 2018 r., a 30 kwietnia 2019 r., zatwierdzona uchwałą Rady Miasta i Gminy z dnia 26 kwietnia 2018 r. w sprawie ustalenia opłaty za usługę komunalną przyjęcia wód opadowych i roztopowych do gminnych systemów kanalizacji deszczowej.

Na mocy ww. uchwał, Gmina zawiera z właścicielami nieruchomości położonych na terenie Gminy umowy o odprowadzanie ścieków (wód) opadowych i roztopowych za pośrednictwem kanalizacji deszczowej Gminy (dalej: „Umowy”) i zgodnie z obowiązującą taryfą pobiera opłaty z tego tytułu.

Stosownie do wydanej na wniosek Gminy interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) z 16 listopada 2017 r., sygn. 0112-KDIL2-3.4012.439.20171.WB (dalej: „Interpretacja”), Gmina opodatkowuje VAT świadczone odpłatne usługi odprowadzania ścieków opadowych i roztopowych do kanalizacji deszczowej Gminy.

Gmina w 2017 r. poniosła ze środków własnych wydatki na budowę urządzeń podczyszczających wody opadowe i roztopowe (dalej: „Infrastruktura”). Urządzenia podczyszczające wody opadowe i roztopowe zostały zamontowane na sieci kanalizacji deszczowej Gminy. Wydatki na Infrastrukturę były ponoszone etapowo, a momentem zakończenia danego etapu było powstanie odrębnego środka trwałego. Wartość poszczególnych środków trwałych przekroczyła każdorazowo 15.000 PLN.

Środki trwałe wchodzące w skład Infrastruktury są/będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych, jak i pozostających poza VAT. Zasadniczo bowiem, przez urządzenia podczyszczające wody opadowe i roztopowe przepływają wody opadowe i roztopowe zarówno z terenu tych nieruchomości, których właściciele zawarli z Gminą umowy o odprowadzanie ścieków (wód) opadowych i roztopowych do kanalizacji deszczowej, jak i nieruchomości, z właścicielami których Gmina nie zawarła takich umów oraz nieruchomości, których właścicielem jest sama Gmina.

Gmina nie ma/nie będzie miała obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego do wydatków poniesionych na budowę Infrastruktury, związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT lub niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do Interpretacji, Gmina dokonała częściowego odliczenia VAT od wydatków inwestycyjnych na Infrastrukturę przy zastosowaniu pre-współczynnika, o którym mowa w § 3 ust. 2 Rozporządzenia skalkulowanego dla Urzędu Miejskiego (dalej: „Urząd”).

W strukturze organizacyjnej Gminy znajduje się Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej (dalej: „ZGKiM” lub „Zakład”), funkcjonujący w formie samorządowego zakładu budżetowego, za pośrednictwem którego Gmina wykonuje zadania własne z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego oczyszczania ścieków.

W dniu 27 września 2018 r., Rada Miasta i Gminy podjęła uchwałę w sprawie przekazania Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej sieci kanalizacji deszczowej (dalej: „Uchwała”), w tym Infrastruktury.

Jak wskazano w uzasadnieniu do Uchwały: „W celu uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej na terenie Gminy podjęto działania w kierunku przekazania całego systemu kanalizacji deszczowej do Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Zakład budżetowy posiada odpowiednio przygotowaną kadrę i sprzęt, dzięki czemu użytkowanie i konserwacja sieci będzie sprawniejsza. Przekazane budowle i urządzenia stanowią mienie Gminy, a zakład budżetowy gospodaruje nim, zapewnia sprawność urządzeń i pobiera należności z tytułu użytkowania sieci przez podmioty, o których mowa w uchwale Rady Miasta i Gminy z 26 lutego 2016 r. w sprawie zatwierdzenia „Regulaminu odprowadzania ścieków w postaci wód opadowych i roztopowych na terenie Gminy”.

Na mocy Uchwały, Zakład od dnia 1 października 2018 r. zajmuje się eksploatacją kanalizacji deszczowej Gminy, w tym Infrastruktury. Gmina przekazała Infrastrukturę na rzecz Zakładu na podstawie Uchwały i dokumentu PT (protokołu przekazania – przejęcia środka trwałego).

Zdaniem Gminy, powyższe rozwiązanie zapewni efektywne wykorzystanie kanalizacji deszczowej, a w konsekwencji również Infrastruktury, przez profesjonalny i powołany w tym celu podmiot oraz ujednolici sposób zarządzania gminną infrastrukturą wodno-kanalizacyjną.

Gmina podpisała z kontrahentami stosowne aneksy do Umów, na podstawie których od października 2018 r. opłaty za odprowadzanie ścieków (wód) opadowych i roztopowych za pośrednictwem kanalizacji deszczowej Gminy, są/będą uiszczane na rachunek Zakładu. W konsekwencji, na potrzeby wewnętrznych rozliczeń finansowo-księgowych, opłaty za oczyszczanie wód opadowych i roztopowych, które do września 2018 r. wykazywane były jako dochód Urzędu, począwszy od października 2018 r. wykazywane są/będą jako dochody Zakładu, który zajmuje się/będzie się zajmował rozliczaniem obrotu generowanego przez Infrastrukturę (m.in. wystawia/będzie wystawiać FV dokumentujące przedmiotowe świadczenia).

Mając na uwadze powyższe, Gmina powzięła wątpliwość, czy świadczone przez Gminę za pośrednictwem Zakładu usługi odprowadzania ścieków (wód) opadowych i roztopowych do kanalizacji deszczowej podlegają/będą podlegały opodatkowaniu VAT oraz czy Gmina do obliczenia kwot VAT w celu dokonania korekty w drodze tzw. korekty wieloletniej jest/będzie uprawniona do stosowania prewspółczynnika obliczonego zgodnie z § 3 ust. 4 Rozporządzenia na bazie danych właściwych dla Zakładu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 1).

Czy świadczone przez Gminę za pośrednictwem Zakładu usługi odprowadzania ścieków (wód) opadowych i roztopowych do kanalizacji deszczowej podlegają/będą podlegały opodatkowaniu VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez Gminę za pośrednictwem Zakładu usługi odprowadzania ścieków (wód) opadowych i roztopowych do kanalizacji deszczowej podlegają/będą podlegały opodatkowaniu VAT oraz nie korzystają/nie będą korzystały ze zwolnienia z VAT.

Uzasadnienie stanowiska Gminy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z kolei art. 7 ust. 1 tej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W konsekwencji, w związku z faktem, że czynność odprowadzania ścieków (wód) opadowych i roztopowych do kanalizacji nie stanowi dostawy towaru, stanowi ona usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie natomiast z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W konsekwencji, w świetle powyższych regulacji, w przypadku wykonywania usług przez Gminę na podstawie zawieranych przez nią umów cywilnoprawnych z usługobiorcami, działa ona/będzie działać w charakterze podatnika VAT.

Na powyższe nie ma/nie będzie miał wpływu fakt, iż świadczenie ww. usług jest/będzie wykonywane przez Gminę za pośrednictwem Zakładu. Jak bowiem wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Gmina od 1 stycznia 2017 r. rozlicza podatek VAT na bieżąco wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi, w tym z Zakładem, Gmina więc jest/będzie podatnikiem VAT z tytułu czynności podlegających opodatkowaniu VAT, wykonywanych przez Zakład.

Jednocześnie uwzględniając, że Gmina, za pośrednictwem Zakładu, wykonuje/będzie wykonywała usługę odprowadzania ścieków (wód) opadowych i roztopowych za wynagrodzeniem i działa/będzie działać w roli podatnika VAT, przedmiotowa transakcja podlega/będzie podlegała opodatkowaniu VAT. W opinii Gminy, transakcja ta nie jest/nie będzie również zwolniona z VAT, gdyż ani ustawa o VAT, ani też rozporządzenia wykonawcze nie przewidują w takim przypadku zwolnienia z podatku.

Powyższe zostało potwierdzone w Interpretacji, w której organ w stosunku do czynności wykonywanych samodzielnie przez Gminę uznał, iż: „Mając na względzie przywołane przepisy prawa oraz opis sprawy należy stwierdzić, że wykonywanie przez Gminę za wynagrodzeniem usługi w zakresie odprowadzania ścieków opadowych i roztopowych na rzecz właścicieli nieruchomości jest/będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług według właściwej dla nich stawki. Tym samym, ww. usługi nie korzystają/nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT.”

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady. Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów. To pozwala stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Konieczność implementacji przepisów prawa wspólnotowego do prawa krajowego wymusiła na ustawodawcy odrębne określenie statusu organów władzy publicznej.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Do zakresu działania gminy – w oparciu o art. 6 ust. 1 ww. ustawy – należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują m.in. sprawy w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Na mocy art. 9 ust. 1 cyt. ustawy, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie (art. 9 ust. 2 wskazanej ustawy).

Jak stanowi art. 9 ust. 3 powołanej wyżej ustawy, formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.

Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

W tym miejscu wskazać również należy na rozstrzygnięcie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14, zgodnie z którym, gminna jednostka organizacyjna, której działalność nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi.

Na tle ustawy o podatku od towarów i usług, w dniu 26 października 2015 r. Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale siedmiu sędziów (sygn. akt I FSP 4/15) wskazał na orzeczenie TSUE z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 i podkreślił, że w wyroku tym TSUE udzielił bardzo szczegółowych wskazówek dotyczących warunków, jakie muszą spełniać publiczne jednostki organizacyjne, aby mogły one być uznane za podatników VAT czynnych, tj. działanie we własnym imieniu i na własny rachunek, ponoszenie ryzyka gospodarczego, brak hierarchicznego podporządkowania, itp. NSA wskazał, że pomimo większego niż jednostki budżetowe stopnia samodzielności zakładu budżetowego, nie może on być uznany za odrębnego od Gminy podatnika VAT, nie spełnia bowiem ww. warunków – nie jest wystarczająco samodzielny. Podatnikiem i stroną w kontaktach na zewnątrz jest wyłącznie Gmina. Zatem, to Gmina świadczy usługi opodatkowane i z tego powodu ma prawo do odliczenia VAT naliczonego.

W konsekwencji orzeczenia TSUE oraz podjętej przez NSA uchwały należy uznać, że jednostki organizacyjne gminy posiadające status zakładu budżetowego lub jednostki budżetowej, nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów w zakresie podatku od towarów i usług. Zatem, wszelkie czynności wykonywane przez te jednostki organizacyjne na rzecz osób trzecich powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła, a czynności dokonywane w ramach tej jednostki (zarówno pomiędzy jednostkami budżetowymi, jak i zakładami budżetowymi) mają charakter wewnętrzny.

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 280, zwanej dalej ustawą z dnia 5 września 2016 r.), jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

W myśl art. 4 ustawy z dnia 5 września 2016 r., jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Jak stanowi art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 września 2016 r., przez jednostkę organizacyjną rozumie się:

  1. utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;
  2. urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń VAT wraz z funkcjonującymi w jej strukturze organizacyjnej jednostkami budżetowymi i samorządowym zakładem budżetowym. Zadania własne Gminy obejmują m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. Gmina wykonuje zadania własne samodzielnie lub poprzez powołane samorządowe jednostki budżetowe i samorządowy zakład budżetowy. W dniu 26 lutego 2016 r. Rada Miasta i Gminy podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe odprowadzanie ścieków wód opadowych i roztopowych na terenie miasta i gminy w okresie od 1 kwietnia 2016 r. do 31 marca 2017 r. Kolejna taryfa obowiązująca od 1 kwietnia 2017 r. do 31 marca 2018 r. została zatwierdzona uchwałą Rady Miasta i Gminy z dnia 27 lutego 2017 r. Natomiast obecnie obowiązuje taryfa dotycząca okresu pomiędzy 1 maja 2018 r., a 30 kwietnia 2019 r., zatwierdzona uchwałą Rady Miasta i Gminy z dnia 26 kwietnia 2018 r. w sprawie ustalenia opłaty za usługę komunalną przyjęcia wód opadowych i roztopowych do gminnych systemów kanalizacji deszczowej. Na mocy ww. uchwał, Gmina zawiera z właścicielami nieruchomości położonych na terenie Gminy umowy o odprowadzanie ścieków (wód) opadowych i roztopowych za pośrednictwem kanalizacji deszczowej Gminy i zgodnie z obowiązującą taryfą, pobiera opłaty z tego tytułu. Gmina opodatkowuje VAT świadczone odpłatne usługi odprowadzania ścieków opadowych i roztopowych do kanalizacji deszczowej Gminy. W roku 2017 Gmina poniosła ze środków własnych wydatki na budowę urządzeń podczyszczających wody opadowe i roztopowe. Urządzenia podczyszczające wody opadowe i roztopowe zostały zamontowane na sieci kanalizacji deszczowej Gminy. Wydatki na Infrastrukturę były ponoszone etapowo, a momentem zakończenia danego etapu było powstanie odrębnego środka trwałego. Wartość poszczególnych środków trwałych przekroczyła każdorazowo 15.000 PLN. Środki trwałe wchodzące w skład Infrastruktury są/będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych, jak i pozostających poza VAT. Zasadniczo bowiem, przez urządzenia podczyszczające wody opadowe i roztopowe przepływają wody opadowe i roztopowe zarówno z terenu tych nieruchomości, których właściciele zawarli z Gminą umowy o odprowadzanie ścieków (wód) opadowych i roztopowych do kanalizacji deszczowej, jak i nieruchomości, z właścicielami których Gmina nie zawarła takich umów oraz nieruchomości, których właścicielem jest sama Gmina. Gmina nie ma/nie będzie miała obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego do wydatków poniesionych na budowę Infrastruktury związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT lub niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gmina dokonała częściowego odliczenia VAT od wydatków inwestycyjnych na Infrastrukturę przy zastosowaniu pre-współczynnika, o którym mowa w § 3 ust. 2 Rozporządzenia skalkulowanego dla Urzędu Miejskiego. W strukturze organizacyjnej Gminy znajduje się Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, funkcjonujący w formie samorządowego zakładu budżetowego, za pośrednictwem którego Gmina wykonuje zadania własne z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego oczyszczania ścieków. W dniu 27 września 2018 r., Rada Miasta i Gminy podjęła uchwałę w sprawie przekazania Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej sieci kanalizacji deszczowej, w tym Infrastruktury. Na mocy Uchwały, Zakład od dnia 1 października 2018 r. zajmuje się eksploatacją kanalizacji deszczowej Gminy, w tym Infrastruktury. Gmina przekazała Infrastrukturę na rzecz Zakładu na podstawie Uchwały i dokumentu PT. Zdaniem Gminy, powyższe rozwiązanie zapewni efektywne wykorzystanie kanalizacji deszczowej, a w konsekwencji również Infrastruktury, przez profesjonalny i powołany w tym celu podmiot oraz ujednolici sposób zarządzania gminną infrastrukturą wodno-kanalizacyjną. Gmina podpisała z kontrahentami stosowne aneksy do Umów, na podstawie których od października 2018 r. opłaty za odprowadzanie ścieków (wód) opadowych i roztopowych za pośrednictwem kanalizacji deszczowej Gminy, są/będą uiszczane na rachunek Zakładu. W konsekwencji, na potrzeby wewnętrznych rozliczeń finansowo-księgowych, opłaty za oczyszczanie wód opadowych i roztopowych, które do września 2018 r. wykazywane były jako dochód Urzędu, począwszy od października 2018 r. wykazywane są/będą jako dochody Zakładu, który zajmuje się/będzie się zajmował rozliczaniem obrotu generowanego przez Infrastrukturę (m.in. wystawia/będzie wystawiać FV dokumentujące przedmiotowe świadczenia).

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wskazania, czy świadczone przez Gminę za pośrednictwem Zakładu usługi odprowadzania ścieków (wód) opadowych i roztopowych do kanalizacji deszczowej, podlegają/będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jak wskazano wyżej, gdy organ władzy publicznej wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań własnych oraz dokonuje tego odpłatnie na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, działa jako podatnik podatku od towarów i usług. Realizacja zadań następuje wówczas w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw i usług co do zasady odpłatnych).

W rozpatrywanej sytuacji, z uwagi na fakt, że usługi w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków są/będą wykonywane przez Wnioskodawcę (za pośrednictwem Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej) odpłatnie w ramach umów cywilnoprawnych – w odniesieniu do tych usług – Gmina nie działa/nie będzie działać jako organ władzy publicznej, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. W analizowanym przypadku Zainteresowany występuje/wystąpi w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynności – jako usługi zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy – podlegają/będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wskazać w tym miejscu należy, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, ar. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Natomiast w oparciu o art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienia od podatku.

Zaznaczenia wymaga, że zastosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnienia od podatku możliwe jest tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

Odpłatne świadczenie usług odprowadzania ścieków (wód) opadowych i roztopowych do kanalizacji deszczowej nie zostało przez ustawodawcę wymienione wśród usług zwolnionych od podatku, w konsekwencji jest/będzie opodatkowane według stawki VAT właściwej dla tychże usług.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że świadczenie przez Gminę – za pośrednictwem Zakładu - odpłatnych usług w zakresie odprowadzania ścieków (wód) opadowych i roztopowych do kanalizacji deszczowej jest/będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług według właściwej dla nich stawki. Tym samym, ww. usługi nie korzystają/nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, należało uznać za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Tutejszy Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej opodatkowania świadczonych przez Gminę, za pośrednictwem Zakładu, odpłatnych usług w zakresie odprowadzania ścieków (wód) opadowych i roztopowych do kanalizacji deszczowej (pytanie oznaczone we wniosku nr 1). Natomiast w części dotyczącej pytania oznaczonego we wniosku nr 2, tj. w zakresie dokonywania przez Gminę korekty odliczonego od wydatków związanych z budową Infrastruktury podatku VAT przy zastosowaniu mechanizmu korekty wieloletniej do końca jej okresu na mocy art. 90c ustawy o VAT, przy zastosowaniu prewspółczynnika właściwego dla Zakładu, została wydana interpretacja indywidualna nr 0112-KDIL2-1.4012.111.2019.1.AS.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj