Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.176.2019.2.AK
z 9 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2019 r. (data wpływu 21 marca 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 kwietnia 2019 r. (data wpływu 4 kwietnia 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 26 marca 2019 r. znak 0114-KDIP4.4012.176.2019.1.AK (skutecznie doręczone dnia 28 marca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami nabytymi w celu realizacji projektów pn. „Piwnica …” oraz „Nowocześnie …” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami nabytymi w celu realizacji projektów pn. „Piwnica …” oraz „Nowocześnie …”. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 2 kwietnia 2019 r., złożonym w dniu 2 kwietnia 2019 r. (data wpływu 4 kwietnia 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 26 marca 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Gminna Biblioteka Publiczna jest samorządową instytucją kultury i działa na podstawie ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. Nr 85, poz. 539 ze zm.), ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 ze zm.), aktu o utworzeniu oraz Statutu. Biblioteka służy do zaspakajania potrzeb oświatowych, kulturalnych i informacyjnych społeczeństwa oraz uczestniczy w upowszechnianiu wiedzy i kultury. GBP w celu realizacji swoich zadań złożyła w 2017 r. dwa wnioski pn.: 1. „Piwnica …” 2. „Nowocześnie …” w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW na lata 2014-2020. Wnioski zostały ocenione pozytywnie i biblioteka podpisała umowy na ich realizację. Realizacja powyższych projektów przyczyni się do rozwoju potencjału społecznego, oferty kulturalnej i zachowania dziedzictwa lokalnego oraz poprawi dostępność tej oferty na obszarze LSR.


W ramach projektu „Piwnica …” zrealizowane będą następujące działania:

  1. W Sali w bibliotece odbędzie się wydarzenie „Święto …” w ramach którego przewidziane jest wiele atrakcji (prezentacja historii biblioteki, wykład dotyczący literatury i czytelnictwa, wystawa, koncert muzyki klasycznej, catering dla uczestników). Czas trwania to ok. 4 godz. dla ok. 150 osób.
  2. Warsztaty teatralne dla dwóch grup dzieci (w każdej 20 osób) - 5 spotkań po 2 godziny.
  3. W Sali w remizie OSP odbędzie się koncert folkowy, podczas którego zaprezentowane będą utwory muzyczne związane z lokalną historią, nawiązujące do kapel działających na terenie W. i okolic.
  4. Warsztaty kreatywno-edukacyjne - 5 tematycznych (świec żelowych, papiernicze, lizakowe, mydlarskie, czekoladowe) warsztatów dla dwóch grup 30 osobowych po 45 min.
  5. Warsztaty motywacyjne dla lokalnych liderów (4 godziny zajęć dla 24 osób).
  6. Warsztaty twórczego myślenia dla dzieci i młodzieży (4 godziny zajęć dla 24 osób).
  7. Zajęcia fitness na ludowo dla dwóch grup dorosłych oraz dzieci i młodzieży. 8 spotkań po 1 godzinie.
  8. Koncert jazzowy (dla ok. 60 osób)
  9. Oprócz zorganizowanych działań biblioteka zostanie doposażona poprzez zakup krzeseł (50 sztuk) oraz zakup oświetlenia scenicznego 1 komplet (statywy oświetleniowe, reflektory led).


W ramach drugiego projektu „Nowocześnie …” zostanie:

  1. zakupionych 6 laptopów, urządzenie wielofunkcyjne oraz aparat fotograficzny. Pozyskany sprzęt sprawi, że placówka stanie się nowoczesnym miejscem, w którym będzie można organizować różnego rodzaju szkolenia, także mobilne dla większej liczby osób.
  2. zorganizowana impreza kulturalno-integracyjna (tj. wyjątkowy koncert muzyki jazzowej, nagłośnienie Sali oraz catering dla uczestników – ok. 100 osób).

Zorganizowane działania przyczynią się do podniesienia jakości oferowanych działań biblioteki, zwiększy ofertę działań oraz przyczyni się do integracji społeczeństwa. Uczestnictwo ogólnodostępne i nieodpłatne. Zakupione zaś urządzenia sprawią, iż placówka stanie się w pełni wyposażoną nowoczesną instytucją kultury.

Realizacja wyżej opisanych wniosków nie służy działalności zarobkowej i nie będzie przynosiła dochodów. Koszt całkowity wniosków wyniesie …. Gminna Biblioteka Publiczna chce zaliczyć koszty podatku VAT od zakupionych towarów i usług do kosztów projektów (musi jednak wykazać, iż nie ma możliwości odzyskania tego podatku VAT).

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatkiem podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT-7.

Dokonane zakupy w celu realizacji ww. operacji nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W wyniku realizacji operacji biblioteka będzie realizowała nieodpłatną działalność statutową.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminna Biblioteka Publiczna ma możliwość odzyskania podatku VAT z faktur VAT związanych z realizacją projektów „Piwnica …” oraz „Nowocześnie …” współfinansowanych ze środków pochodzących z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2017-2020?


Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem wnioskodawcy stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm) Gminna Biblioteka Publiczna, nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z faktur realizując projekty „Piwnica …” i „Nowocześnie …”, gdyż nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Nabywane towary i usługi nie są przedmiotem dalszego obrotu i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza prawo do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury. Biblioteka służy do zaspakajaniu potrzeb oświatowych, kulturalnych i informacyjnych społeczeństwa oraz uczestniczy w upowszechnianiu wiedzy i kultury. GBP w celu realizacji swoich zadań złożyła w 2017 r. dwa wnioski pn.: 1. „Piwnica …” 2. „Nowocześnie …” w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW na lata 2014-2020. Realizacja powyższych projektów przyczyni się do rozwoju potencjału społecznego, oferty kulturalnej i zachowania dziedzictwa lokalnego oraz poprawi dostępność tej oferty na obszarze LSR.

Zorganizowane działania przyczynią się do podniesienia jakości oferowanych działań biblioteki, zwiększy ofertę działań oraz przyczyni się do integracji społeczeństwa. Uczestnictwo ogólnodostępne i nieodpłatne. Zakupione zaś urządzenia sprawią, iż placówka stanie się w pełni wyposażoną nowoczesną instytucją kultury.


Realizacja wyżej opisanych wniosków nie służy działalności zarobkowej i nie będzie przynosiła dochodów.


Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatkiem podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT-7.


Dokonane zakupy w celu realizacji ww. operacji nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W wyniku realizacji operacji biblioteka będzie realizowała nieodpłatną działalność statutową.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy będzie miał prawo do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektów.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ww. ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a zakupy towarów i usług dokonywane w z związku z realizacją projektów nie są i nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. W wyniku realizacji operacji Biblioteka będzie realizowała nieodpłatną działalność statutową.

Jak wskazał Wnioskodawca w wyniku realizacji projektów podniesiona zostanie jakość oferowanych działań Biblioteki oraz zwiększy się oferta działań. Działania podjęte w związku realizacją projektów przyczynią się również do integracji społeczeństwa. Uczestnictwo w projektach będzie ogólnodostępne i nieodpłatne. Ponadto zakupione urządzenia sprawią, że placówka stanie się w pełni wyposażoną nowoczesną instytucją kultury.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na realizację projektów: „Piwnica …” i „Nowocześnie …” w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW na lata 2014-2020. Z wniosku wynika, że nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego (wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług), jaką jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi oraz Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Gminna Biblioteka Publiczna nie będzie miała również prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj