Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.44.2019.7.PK
z 13 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 lutego 2019 r. (data wpływu 20 luty 2019 r.), uzupełnionym pismem z 9 kwietnia 2019 r. (data wpływu 16 kwietnia 2019 r.) oraz pismem z 2 maja 2019 r. (data wpływu 7 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od gier w zakresie opodatkowania świadczonej usługi podatkiem od gier – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od gier w zakresie opodatkowania świadczonej usługi podatkiem od gier. Ww. wniosek został uzupełniony pismami z 9 kwietnia 2019 r. oraz 2 maja 2019 r. stanowiącymi odpowiedź na wezwanie Organu z 1 kwietnia 2019 r. znak: 0113-KDIPT1-2.4012.87.2019.1.KT, 0111-KDIB3-3.4013.44.2019.3.PK oraz z 24 kwietnia 2019 r. znak: 0113-KDIPT1-2.4012.87.2019.4.KT, 0111-KDIB3-3.4013.44.2019.6.PK.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka planuje rozpocząć przedsięwzięcie, którego przedmiotem jest propagowanie zasad „bezpiecznej i odpowiedzialnej gry” na e-platformie udostępnianej przez legalnego operatora oraz edukacja klientów w zakresie skutków płynących z zagrożeń hazardowych.

Zgodnie z ustawą z 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych urządzanie gier przez sieć Internet objęte jest monopolem państwa. Spółka nie prowadzi działalności w zakresie gier hazardowych. Spółka chce dostarczać klientom oprogramowania monitorującego zachowanie graczy, w tym propagujące „bezpieczną grę” na platformie udostępnionej przez legalnego operatora. Spółka nie jest wydawcą, organizatorem gier i nie ma wpływu na ich przebieg, wysokość wygranych czy jakiekolwiek inne zdarzenia wynikające z organizacji gier hazardowych. Spółka udostępni klientom urządzenie elektroniczne (terminale internetowe) wyposażone w oprogramowanie (przeglądarkę internetową) za pomocą którego użytkownik przez sieć może zobaczyć jakie gry oferuje legalny operator w kasynie internetowym lub zarejestrować się w nim, zweryfikować konto, i grać (w trybie cash play). Spółka oferuje pomoc graczom podczas zakładania konta, wyjaśnia zasady regulaminu, bonusów i innych zagadnień związanych z korzystaniem z serwisu legalnego operatora.

Dostęp do urządzeń mają wyłącznie osoby, które ukończyły 18 rok życia.

Działalność oprogramowania polega na kontrolowaniu zachowania gracza, uświadamianiu gracza co do negatywnych skutków hazardu oraz zapobieganiu uzależnianiom i wysokim przegranym.

Oprogramowanie nie ingeruje i nie wkracza w prowadzone gry, które udostępniane są na platformie legalnego operatora. Spółka udostępnia jedynie ww. oprogramowanie oraz zapewnia usługę z zakresie doradztwa przy zakładaniu konta gracza oraz w zakresie edukacji poszerzania świadomości graczy odnośnie skutków uzależnienia od hazardu.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca podał, że:

  1. spółka jest czynnym płatnikiem Vat,
  2. usługa proponowana wg PKWiU - przeważająca zgodnie z KRS -
    62.01.11.0 Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania
    62.02.20.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego
  3. tak, jest to wiodący produkt spółki - oprogramowanie opisane we wniosku,
  4. usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie będą świadczone za pomocą środków komunikacji elektronicznej,
  5. Wnioskodawca nie będzie świadczył usług bezpośrednio na rzecz gracza. Odbiorcą usługi będą w większości właściciele lokali gastronomicznych, barów, małych punktów prasowych, kawiarni. Wnioskodawca udziela licencji na oprogramowanie oraz szkoli pracowników danego lokalu w zakresie zasad odpowiedzialnej gry, a dopiero te osoby mają bezpośredni kontakt z Klientem,
  6. Wnioskodawca będzie się rozliczał z innym podmiotem niż Klient. Klient za proponowaną usługę zapłaci właścicielowi lokalu, który następnie rozliczy się z Wnioskodawcą (po pierwsze za licencję, po drugie za przeprowadzone szkolenia),
  7. wynagrodzenie będzie procentowe od obrotu,
  8. spółka będzie zawierała umowy pisemne z właścicielami lokali lub przedstawicielami handlowymi, którzy jako licencjobiorcy będą w swoim imieniu zawierali umowy pisemne z pozyskanymi podmiotami. Do zadań Licencjobiorcy będzie należeć:
    1. propagowanie wśród swoich klientów zasad odpowiedzialnej i bezpiecznej gry dla osób korzystających z e -platformy wmv.totalcasino.pl,
    2. edukowanie klientów z zakresu zagrożeń jakie niosą ze sobą wszelkie gry hazardowe,
    3. edukowanie klientów z zakresu obowiązującego regulaminu, praw i obowiązków platformy www.totalcasino.pl w szczególności kasyna internetowego,
    4. edukowanie klientów o bonusach i innych promocjach oraz zasadach ich przydzielania i działania,
    5. powiadamianie klientów o nowych ofertach platformy www.totalcasino.pl,
    6. pomoc klientom w założeniu konta na platformie www.totalcasino.pl,
    7. prowadzenie nadzoru nad wydatkami klientów oraz czasem poświęconym na grę na platformie www.totalcasino.pl,
    8. udostępnienie miejsca dla urządzenia elektronicznego klientom wraz z dostępem do Internetu za pomocą którego będą mogli założyć konto na platformie www.totalcasino.pl oraz aktywnie z niej korzystać,
    9. dbanie o przestrzeganie przez osoby korzystające z Oprogramowania Licencjodawcy przepisów ustawy o grach hazardowych,
    10. pobranie opłaty od klienta za wszelkie wyżej wymienione usługi,
    11. poinformowanie klientów o przepisach RODO oraz przyjęcie podpisanego oświadczenia klienta i przesłanie go do Licencjodawcy.
    Za powyższe Licencjobiorca zapłaci Licencjodawcy wynagrodzenie procentowe od ilości wykonanych usług. Obowiązki Licencjodawcy - tj. w pkt. I 5) zdanie 3,
  9. Spółka nie prowadzi i nie będzie prowadziła działalności w zakresie gier hazardowych. Udostępniane terminale będą miały dostęp jedynie do legalnego kasyna internetowego, a podmiotem urządzającym gry będzie legalny operator, nie Spółka.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy usługa proponowana przez Spółkę jest opodatkowana podatkiem VAT czy podatkiem od gier.

Zdaniem Wnioskodawcy jest on płatnikiem podatku VAT. Spółka nie prowadzi działalności w zakresie gier hazardowych, w związku z czym nie podlega pod podatek z art. 71 ustawy z 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych. Proponowane oprogramowanie to przeglądarka internetowa, której rolą jest monitorowanie zachowania gracza i edukowanie co do skutków negatywnych hazardu. To innowacyjne oprogramowanie. Spółka edukuje również gracza jak założyć konto na platformie, pomaga przejść przez rejestrację. Spółka nie wpływu na przebieg gry, bo ten jest regulowany przez legalnego operatora.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 165 ze zm.) - zwanej dalej ustawą - grami hazardowymi są gry losowe, zakłady wzajemne, gry w karty, gry na automatach.

Na podstawie art. 2 ust. 1-3, 5 i 5a ustawy:

- Grami losowymi są gry, w tym urządzane przez sieć Internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku. Są to:

  1. gry liczbowe - gry, w których wygraną uzyskuje się przez prawidłowe wytypowanie liczb, znaków lub innych wyróżników, a wysokość wygranych zależy od łącznej kwoty wpłaconych stawek, oraz gra liczbowa keno, w której wygraną uzyskuje się przez prawidłowe wytypowanie liczb, a wysokość wygranych stanowi iloczyn wpłaconej stawki i mnożnika ustalonego dla poszczególnych stopni wygranych;
  2. loterie pieniężne, w których uczestniczy się przez nabycie losu lub innego dowodu udziału w grze, a podmiot urządzający loterię oferuje wyłącznie wygrane pieniężne;
  3. gra telebingo, w której uczestniczy się przez nabycie dowodu udziału w grze zawierającego przypadkowe zestawy liczb lub znaków z góry ustalonego zbioru liczb lub znaków, przeprowadzana na skalę ogólnokrajową z losowaniem nadawanym jako audycja telewizyjna, a podmiot urządzający grę oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe;
  4. gry cylindryczne, w których uczestniczy się w grze przez wytypowanie liczb, znaków lub innych wyróżników, a wysokość wygranej zależy od określonego z góry stosunku wpłaty do wygranej, zaś wynik gry ustalany jest za pomocą urządzenia obrotowego lub gry cylindryczne urządzane na tych zasadach w sieci Internet;
  5. (uchylony);
  6. gry w kości;
  7. gra bingo pieniężne, w której uczestniczy się przez nabycie przypadkowych zestawów liczb z ustalonego z góry zbioru liczb, a podmiot urządzający grę oferuje wyłącznie wygrane pieniężne, których wysokość zależy od łącznej kwoty wpłaconych stawek;
  8. gra bingo fantowe, w której uczestniczy się przez nabycie przypadkowych zestawów liczb z ustalonego z góry zbioru liczb, a podmiot urządzający grę oferuje wyłącznie wygrane rzeczowe;
  9. loterie fantowe, w których uczestniczy się przez nabycie losu lub innego dowodu udziału w grze, a podmiot urządzający loterię oferuje wyłącznie wygrane rzeczowe;
  10. loterie promocyjne, w których uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe;
  11. loterie audioteksowe, w których uczestniczy się przez odpłatne:
    1. połączenie telefoniczne,
    2. wysyłanie wiadomości tekstowych z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej.

- Zakładami wzajemnymi są zakłady o wygrane pieniężne lub rzeczowe, polegające na odgadywaniu:

  1. wyników sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt, w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokość wygranej zależy od łącznej kwoty wpłaconych stawek - totalizatory;
  2. zaistnienia różnych zdarzeń, w tym zdarzeń wirtualnych, w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokość wygranych zależy od umówionego, między przyjmującym zakład a wpłacającym stawkę, stosunku wpłaty do wygranej - bukmacherstwo.

- Grami na automatach są gry na urządzeniach mechanicznych, elektromechanicznych lub elektronicznych, w tym komputerowych oraz gry odpowiadające zasadom gier na automatach urządzane przez sieć Internet o wygrane pieniężne lub rzeczowe, w których gra zawiera element losowości.

- Grami na automatach są także gry na urządzeniach mechanicznych, elektromechanicznych lub elektronicznych, w tym komputerowych, oraz gry odpowiadające zasadom gier na automatach urządzane przez sieć Internet organizowane w celach komercyjnych, w których grający nie ma możliwości uzyskania wygranej pieniężnej lub rzeczowej, ale gra ma charakter losowy,

- Grami w karty są gry black jack, poker i baccarat, jeżeli są rozgrywane o nagrody pieniężne lub rzeczowe.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych rozstrzyga, na wniosek lub z urzędu, w drodze decyzji, czy gry lub zakłady posiadające cechy wymienione w ust. 1-5a są grami losowymi, zakładami wzajemnymi, grami w karty albo grami na automacie w rozumieniu ustawy (art. 2 ust. 6 ustawy).

Urządzanie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier w karty i gier na automatach oraz prowadzenie działalności w tym zakresie jest dozwolone na podstawie właściwej koncesji, zezwolenia lub dokonanego zgłoszenia (art. 3 ustawy).

Zgodnie z art. 71 ust. 1-2 ustawy podatnikiem podatku od gier jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która urządza gry hazardowe na podstawie udzielonej koncesji lub udzielonego zezwolenia, z wyłączeniem loterii promocyjnych, podmiot urządzający gry objęte monopolem państwa oraz uczestnik turnieju gry w pokera organizowanego przez podmiot posiadający koncesję na prowadzenie kasyna gry.

Podatnikiem jest również:

  1. podmiot, o którym mowa w art. 7 ust. 1b, jeśli wartość puli wygranych loterii fantowych lub gry bingo fantowe przekracza wartość kwoty bazowej, o której mowa w art. 70;
  2. jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej stanowiąca przedsiębiorstwo w spadku w rozumieniu ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej (Dz. U. poz. 1629) w okresie od otwarcia spadku do dnia wygaśnięcia:
    1. zarządu sukcesyjnego albo
    2. uprawnienia do powołania zarządcy sukcesyjnego, jeżeli zarząd sukcesyjny nie został ustanowiony i dokonano zgłoszenia, o którym mowa w art. 12 ust. 1c ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2017 r. poz. 869 i 2491 oraz z 2018 r. poz. 106, 650, 771 i 1629).

Przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest:

  1. urządzanie gier hazardowych, z wyłączeniem urządzania loterii promocyjnych, loterii fantowych i gry bingo fantowe, o których mowa w art. 7 ust. 1a, oraz urządzania pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera;
  2. udział w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera.

Urządzający gry hazardowe bez koncesji, bez zezwolenia lub bez dokonania wymaganego zgłoszenia podlega karze pieniężnej (art. 89 ust. pkt 1 ustawy).

Jak wynika z ww. przepisów przedmiotem opodatkowanie gier hazardowych, czyli gier losowych, w karty, na automatach oraz zakładów wzajemnych (z wyłączeniem loterii promocyjnych, loterii fantowych i gry bingo fantowe) jest ich urządzanie. Podmiot urządzający gry hazardowe (z wyłączeniem loterii promocyjnych) na podstawie udzielonej koncesji lub udzielonego zezwolenia jest podatnikiem podatku od gier. Natomiast w przypadku urządzanie gier hazardowych bez stosownych koncesji albo zezwoleń nie podlega opodatkowaniu podatkiem od gier lecz karze pieniężnej.

Jak wynika z wniosku spółka planuje rozpocząć przedsięwzięcie, którego przedmiotem jest propagowanie zasad „bezpiecznej i odpowiedzialnej gry” na e-platformie udostępnianej przez legalnego operatora oraz edukacja klientów w zakresie skutków płynących z zagrożeń hazardowych. Spółka chce dostarczać klientom oprogramowania monitorującego zachowanie graczy, w tym propagujące „bezpieczną grę” na platformie udostępnionej przez legalnego operatora. Spółka nie jest wydawcą, organizatorem gier i nie ma wpływu na ich przebieg, wysokość wygranych czy jakiekolwiek inne zdarzenia wynikające z organizacji gier hazardowych. Spółka udostępni klientom urządzenie elektroniczne (terminale internetowe) wyposażone w oprogramowanie (przeglądarkę internetową) za pomocą którego użytkownik przez sieć może zobaczyć jakie gry oferuje legalny operator w kasynie internetowym www.totalcasino.pl lub zarejestrować się w nim, zweryfikować konto, i grać (w trybie cash play). Spółka oferuje pomoc graczom podczas zakładania konta, wyjaśnia zasady regulaminu, bonusów i innych zagadnień związanych z korzystaniem z serwisu legalnego operatora. Działalność oprogramowania polega na kontrolowaniu zachowania gracza, uświadamianiu gracza co do negatywnych skutków hazardu oraz zapobieganiu uzależnianiom i wysokim przegranym.

Oprogramowanie nie ingeruje i nie wkracza w prowadzone gry, które udostępniane są na platformie legalnego operatora. Spółka udostępnia jedynie ww. oprogramowanie oraz zapewnia usługę z zakresie doradztwa przy zakładaniu konta gracza oraz w zakresie edukacji poszerzania świadomości graczy odnośnie skutków uzależnienia od hazardu.

Spółka nie prowadzi i nie będzie prowadziła działalności w zakresie gier hazardowych. Udostępniane terminale będą miały dostęp jedynie do legalnego kasyna internetowego, a podmiotem urządzającym gry będzie legalny operator, nie Spółka.

Mając na uwadze powyższe, a w szczególności stwierdzenie Wnioskodawcy, że prowadzona przez niego działalność nie stanowi działalności w zakresie gier hazardowych - co w ramach niniejszej interpretacji nie podlega ocenie przez Organ - należy stwierdzić, że z tytułu czynności opisanych we wniosku Spółka nie będzie podatnikiem podatku od gier hazardowych, czynności te nie będą podlegały opodatkowaniu tym podatkiem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Odpowiedz w zakresie podatku VAT jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania Zainteresowanego w zakresie podatku od gier. Inne kwestie, w tym zakresie, nieobjęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Przedmiotem interpretacji nie było określenie czy świadczone przez Spółkę usługi są grami losowymi, zakładami wzajemnymi, grami w karty albo grami na automacie w rozumieniu ustawy o grach hazardowych (do czego Organ nie jest uprawniony), a interpretacje wydano przy uwzględnieniu informacji podanej w opisie zdarzenia przyszłego zgodnie z którym Spółka nie prowadzi działalności w zakresie gier hazardowych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj