Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-1.4011.149.2019.2.IF
z 14 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2019 r. (data wpływu 01 marca 2019 r.) uzupełnionego pismem z dnia 30 kwietnia 2019 r. (data nadania 30 kwietnia 2019 r., data wpływu 07 maja 2019 r.) na wezwanie Nr 0114-KDIP3-1.4011.149.2019.1.IF z dnia 24 kwietnia 2019 r. (data nadania 24 kwietnia 2019 r., data doręczenia 29 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu sprzedaży jajek przepiórczych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu sprzedaży jajek przepiórczych.

Z uwagi na braki formalne, pismem Nr 0114-KDIP3-1.4011.149.2019.1.IF z dnia 24 kwietnia 2019 r. (data nadania 24 kwietnia 2019 r., data doręczenia 29 kwietnia 2019 r.) tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych.

Pismem z dnia 30 kwietnia 2019 r. (data nadania 30 kwietnia 2019 r., data wpływu 07 maja 2019 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest zatrudniony w firmie państwowej na umowę o pracę na czas nieokreślony. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest rolnikem utrzymującym się ze sprzedaży płodów rolnych z własnego gospodarstwa (żona Wnioskodawcy posiada ok 1,5 ha ziemi i z tego tytułu otrzymuje dotacje unijne – płody rolne nie są sprzedawane) - nie należy do KRUS.

Wnioskodawca chciałby rozpocząć małą hodowlę (amatorsko) przepiórek japońskich, z której pozyskiwałby jajka do swoich potrzeb (konsumpcja). Nadmiar jajek chciałby sprzedawać w małych ilościach do okolicznych sklepów spożywczych. Liczba hodowanych przepiórek to 150 szt.

Wnioskodawca chciałby również zgłosić to zdarzenie przyszłe do Oddziału Weterynarii w Ś, aby Jego hodowla była objęta nadzorem weterynaryjnym, a pozyskane jajeczka mogły być sprzedawane w taki sposób aby nie zagrażały zdorwiu i życiu osobom kupującym.

Przepiórki będą osiągać dojrzałość po 8 tygodniach życia, a przepiórki utrzymywane będą w hodowli od 8 miesięcy do 1 roku.

Z uwagi na braki formalne, pismem Nr 0114-KDIP3-1.4011.149.2019.1.IF z dnia 24 kwietnia 2019 r. (data nadania 24 kwietnia 2019 r., data doręczenia 29 kwietnia 2019 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

  1. Określenie organu podatkowego właściwego dla Wnioskodawcy ze względu na sprawę będącą przedmiotem interpretacji indywidualnej (nazwa i adres organu podatkowego – Naczelnika Urzędu Skarbowego).
  2. Wskazanie przepisów prawa podatkowego będących przedmiotem interpretacji indywidualnej (należy wskazać oznaczenie przepisów wraz z nazwą aktu prawnego każdego zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego bez przytaczania treści przepisów).
  3. Przeformułowanie pytań:
    „Czy w sprzedaży bezpośredniej jajek przepiórczych obowiązują limity sprzedaży takie jak w Rolniczym Handlu Detalicznym tj. 148 200 szt.?”
    Czy w sprzedaży bezpośredniej miodu z własnej pasieki obowiązują limity sprzedaży (roczne)? (…)
    Czy te limity dotyczą również sprzedaży bezpośredniej?”
    w taki sposób, aby były one spójne z przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym.
  4. Przedstawienie zdarzenia przyszłego:
    • do przeformułowanego pytania dotyczącego sprzedaży miodu.
    • Czy przepiórki pochodzą z własnego chowu?
  5. Przedstawienie własnego stanowiska adekwatnego do przeformułowanych pytań i przedstawionego stanu prawnego.


W uzupełnieniu wniosku z dnia 30 kwietnia 2019 r. (data nadania 30 kwietnia 2019 r.) Wnioskodawca doprecyzował braki formalne wniosku.


Wnioskodawca w uzupełnieniu powielił opis zdarzenia przyszłego, dodając jedynie, że jajeczka będą pochodziły wyłącznie z własnego chowu. Ilość znoszonych jajeczek w ciągu miesiąca nie będzie przekraczać 4650 szt.

W związku z powyższym opisem zadano ostatecznie sformułowane pytania.

  1. Czy Wnioskodawca jako osoba fizyczna chcąca hodować przepiórki japońskie i pozyskiwać jajka do sprzedaży w małych ilościach, będzie prowadzić działalność rolniczą?
  2. Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany płacić podatek dochodowy od osób fizycznych i ryczałt?
  3. Czy hodowla przepiórek podlega pod działy specjalne produkcji rolnej?

Zdaniem Wnioskodawcy, jako osoba fizyczna, która chce sprzedawać jajka przepiórcze z własnego chowu, będę prowadził działalność rolniczą.


Według Wnioskodawcy, przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do przychodów z tej działalności.


W opinii Wnioskodawcy nie musi on płacić podatku dochodowego od osób fizycznych i ryczałtu.

Zdaniem Wnioskodawcy, hodowla przepiórek nie podlega pod działy specjalne produkcji rolnej, ponieważ nie ma jej tam wymienionej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), co do zasady, dotyczą opodatkowania wszelkich dochodów osób fizycznych.

Przepisów tej ustawy, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

‒ licząc od dnia nabycia.


Działami specjalnymi produkcji rolnej – w myśl art. 2 ust. 3 tej ustawy – są natomiast uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Ponadto, jak wynika z przepisu art. 2 ust. 3a wyżej cytowanej ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „załącznikiem nr 2”.

Należy zauważyć, że załącznik nr 2 „Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego” określa jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt z uwagi na ich rozmiary stanowią działy specjalne produkcji rolnej, a także normy szacunkowe dochodu rocznego odnoszące się do jednostek powierzchni upraw i innych jednostek poszczególnych rodzajów produkcji zwierzęcej. Informacje zawarte w tym załączniku mają znaczenie dla oceny, czy danego rodzaju działalność w ogóle ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej.

Wnioskodawca wskazał, że chce założyć małą hodowlę przepiórek japońskich do swoich potrzeb konsumpcyjnych. Nadmiar jajeczek chciałby sprzedawać w małych ilościach do okolicznych sklepów spożywczych. Jajeczka będą pochodziły z własnego chowu. Przepiórki będą osiągać pełną dojrzałość po 8 tygodniach życia oraz w hodowli utrzymywane będą od 8 miesięcy do roku.

W Tabeli, o której mowa powyżej nie wymieniono hodowli przepiórek.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa wskazać należy, że hodowla przepiórek japońskich jako niewymieniona w załączniku nr 2 nie stanowi działu specjalnego produkcji rolnej, a jest działalnością rolniczą, w związku z powyższym dochody z niej uzyskiwane nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz zryczałtowanym podatkiem od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj