Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT3.4011.140.2019.2.WM
z 20 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2019 r. (data wpływu 28 marca 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 kwietnia 2019 r (data wpływu 24 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej. W ramach tej działalności świadczy usługi ciesielsko-stolarskie, które wchodzą w zakres usług stolarskich, o których mowa w poz. 27 Załącznika nr 4 - (Charakterystyka działalności usługowej i wytwórczo - usługowej objętej opodatkowaniem w formie karty podatkowej). Wykonuje również reklamy, które wchodzą w zakres usługowego wytwarzania szyldów o których mowa w poz. 68 ww. załącznika.

Wnioskodawca w ramach tej działalności wykonuje następujące reklamy: tablice informacyjne, edukacyjne, ostrzegawcze, zakazu, które są w oprawie drewnianej, metalowej lub są bez oprawy. Szyldy reklamowe, wywieszki, szablony reklamowe są także nieodłącznym elementem reklamy. Aby wytworzyć reklamę (np. szyld, tablicę) w pierwszej kolejności należy stworzyć szablon, czyli projekt, wydrukować go, a następnie nanieść na odpowiedni podkład. Do wykonania szablonu jest zatrudniony grafik komputerowy.

Podkładami do wytworzenia prac są: blacha ocynkowana, blacha aluminiowa, kotwy stalowe, płyty PCV, płyty trójwarstwowe z okładziną aluminiową, sklejka wodoodporna, drewno.

Wnioskodawca wykonuje również prace ciesielskie. Stolarska obróbka drewna, którą Wnioskodawca wykonuje polega na cięciu poprzecznym, podłużnym drewna na odpowiednią długość, kształt, wykonanie elementów deskowania, szlifowaniu elementów drewnianych, łączeniu elementów drewnianych sposobem na wpusty, czopy, gwoździe, wkręty oraz śruby. Wszystkie prace reklamowe i ciesielskie Wnioskodawca wykonuje z zachowaniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska. Wnioskodawca wykonuje budki, altany, wiaty o niewielkiej kubaturze.

Do całkowitego wykonania i wykończenia wyrobu lub świadczonej usługi Wnioskodawca wykonuje usługi i czynności towarzyszące w skład których wchodzi: dostarczenie wyrobu i zamontowanie. Nie można bowiem wykonać prac (wiaty, altany, reklamy) bez całkowitego ich zamontowania.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy wskazane przez Wnioskodawcę prace towarzyszące dostawa/dojazd oraz montaż wchodzą w zakres świadczonych usług ciesielsko-stolarskich oraz usługowego wytwarzania szyldów/reklam i czy wykonywanie tych prac towarzyszących nie wyłącza Wnioskodawcy z opodatkowania w formie karty podatkowej?


Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe prace towarzyszące nie wyłączają Wnioskodawcy z opodatkowania w formie karty podatkowej. Są to prace, bez których Wnioskodawca nie mógłby wykonać kompletnego zamówienia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2019 r., poz. 43), osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej "tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nieprzekraczającym stanu określonego w tabeli.


Ponadto, stosownie do treści art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:


  1. złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie;
  2. we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli;
  3. przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne;
  4. nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej;
  5. małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie;
  6. nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym;
  7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Stosownie do art. 26 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli podatnik we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej zgłosi prowadzenie działalności wymienionej w art. 23 ust. 1 pkt 1 i ust. 1a w różnych zakresach lub różnych miejscowościach, dla których przewidziano różne wysokości stawek karty podatkowej, wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej ustala się według stawki właściwej dla tego zakresu działalności i miejscowości, dla których przewidziana jest stawka najwyższa. Przepis ten ma odpowiednie zastosowanie do podatników prowadzących działalność usługową w zakresie handlu detalicznego oraz działalność gastronomiczną.

W Tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej, stanowiącej załącznik nr 3 do ww. ustawy, w części I – Działalność usługowa oraz wytwórczo-usługowa, zawarto w poz. 27 usługi stolarskie, z wyjątkiem wyrobu trumien, w poz. 68 usługowe wytwarzanie szyldów.

Przy czym w załączniku nr 4 do ww. ustawy – Charakterystyka działalności usługowej i wytwórczo-usługowej objętej opodatkowaniem w formie karty podatkowej w poz. 27 wskazano, że usługi stolarskie, z wyjątkiem wyrobu trumien obejmują swym zakresem wyrób, naprawę, renowację i konserwację mebli z drewna i z zastosowaniem innych materiałów oraz wykonywanie części drewnianych do mebli o mieszanym wykonawstwie. Obudowę wnętrz drewnem i materiałami drewnopochodnymi. Wyrób i naprawę stolarki budowlanej z drewna lub materiałów drewnopochodnych. Wykonywanie drewnianych schodów i balustrad. Wyrób i naprawę przedmiotów galanteryjnych, artykułów gospodarstwa domowego i sprzętu sportowego z drewna. Usługowe wykonywanie elementów podłogowych. Wyrób i naprawę futerałów z drewna itp. Wykonywanie i naprawę budek, altanek i kiosków. Usługową stolarską obróbkę drewna. Wyrób ram. Inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania i wykończenia wyrobu lub świadczonej usługi.

Przy czym użyte w ww. przepisie określenie „inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania i wykończenia wyrobu lub świadczonej usługi” pozwala na zakwalifikowanie do kategorii usług stolarskich wszelkich czynności poprzedzających wykonanie usługi bądź wytworzenie wyrobu jak również następujących po ich zakończeniu.

W poz. 68 załącznika nr 4 wskazano, że usługowe wytwarzanie szyldów obejmuje swym zakresem wytwarzanie szyldów, tablic, wywieszek, reklam, znaków firmowych, godeł i szablonów na różnych podkładach (blacha, szkło, drewno sztuczne, płótno i inne), w tym również techniką złocenia i srebrzenia.

Przy ocenie możliwości skorzystania z opodatkowania uzyskiwanych przychodów z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej należy mieć na uwadze przede wszystkim ogólne przesłanki wskazane w cyt. art. 25 ust. 1 pkt 1-7 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zauważyć należy, że ustawodawca przewiduje możliwość zakwalifikowania do określonych usług wszelkich czynności poprzedzających wykonanie usługi bądź wytworzenie wyrobu, jak również następujących po ich zakończeniu. Sama dostawa do miejsca świadczenia usług, jak i montaż przez Wnioskodawcę elementów niezbędnych do wykonania przez niego usługi, należą do domeny czynności o charakterze pomocniczym, niezbędnym dla realizacji istoty usług, wiążących się z przemieszczaniem towarów lub osób w celu wykonania usługi podstawowej przez Wnioskodawcę do miejsca wskazanego przez kontrahenta.

W przypadku usług stolarskich można je uznać za „inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania i wykończenia wyrobu lub świadczonej usługi”. Natomiast w przypadku usługowego wytwarzania szyldów, dojazd do miejsca montażu, jak i sam montaż szyldu/reklamy należy uznać za istotę wykonania usługi u kontrahenta, bądź w miejscu przez niego wskazanym. Zauważyć również należy, że w ustawowym opisie tej usługi brak zastrzeżenia, że podatnik nie może całkowicie wykonać usługi u kontrahenta, bądź w miejscu przez niego wskazanym.

Przyjąć zatem należy, że dojazd do kontrahenta/miejsca wskazanego przez kontrahenta oraz montaż elementów niezbędnych do wykonania usługi wchodzą w zakres świadczonych usług stolarskich i usługowego wytwarzania szyldów. Zatem wykonywanie tych czynności nie wyłącza Wnioskodawcy z opodatkowania w formie karty podatkowej.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie ul. Staromłyńska 10, 70-001 Szczecin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj