Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.203.2019.3.ASY
z 22 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 1 kwietnia 2019 r. (data wpływu 2 kwietnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z 16 maja 2019 r. (data wpływu 17 maja 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2019 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 16 maja 2019 r. (data wpływu 17 maja 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 15 maja 2018 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.203.2019.2.ASY.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina (…) (dalej: Gmina) jest podatnikiem VAT zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.

W dniu 27 lipca 2018 roku została podpisana umowa o przyznanie pomocy (…) pomiędzy Województwem (…), a Miastem (…) w ramach Wspierania Rozwoju Obszarów Wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Beneficjent - Gmina (…) zobowiązała się do realizacji operacji „(…)” - zakup i montaż drewnianego domku tworzonego na potrzeby edukacji pszczelarskiej - wyposażenie budynku pasieki oraz powstanie ścieżki edukacyjnej obejmujące tablice edukacyjne.

Realizowana przez Gminę operacja w ramach poddziałania „(…)” objętego programem w zakresie: rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej lub kulturalnej.

W wyniku realizacji operacji osiągnięty zostanie następujący cel: „Zwiększenie atrakcyjności turystycznej Gminy (…), utworzenie miejsca integracji społecznej, miejsca nawiązywania kontaktów, poprawy jakości życia mieszkańców za sprawa wzrosty dostępu do atrakcyjnej i bezpłatnej infrastruktury rekreacyjnej”.

W wyniku realizowanej inwestycji powstanie:

  • drewniany budynek wraz z infrastrukturą o wymiarach 4,5m x 5m,
  • utwardzenie terenu przeznaczonego na posadowienie budynku oraz terenu wokół budynku,
  • wyposażenie w komputer, monitor, okulary, tablicę interaktywną dotykową, itp. pomagające obserwować pszczelą rodzinę,
  • opracowania i wykonania 8 sztuk edukacyjno-dydaktycznych tablic o tematyce pszczelarskiej z następujących dziedzin: powstawanie miodu, dzieje pszczelarstwa, właściwości miodu, pożyteczne owady pszczołowate, produkty pszczele, pszczoła miodna, rodzina pszczela, rośliny miododajne.

Realizacja projektu jest uzupełnieniem infrastruktury turystycznej przyczyniającej się do zaspokojenia potrzeb turystyczno-rekreacyjnych i poznawczych mieszkańców miasta i turystów na spędzenie czasu wolnego w obrębie parku tematycznego pod nazwą „(…)”.

Korzyści wynikające z realizacji w/w zadania:

  • bezpłatne udostępnienie ogólnodostępnego miejsca wypoczynku, edukacja dla wszystkich mieszkańców naszego miasta (ścieżki tematyczne edukacyjne),
  • poprawa jakości życia mieszkańców wynikająca z zagospodarowania terenów na cele turystyczne, rekreacyjne i sportowe,
  • stworzenie alternatywy dla wolnego czasu spędzanego przez mieszkańców w sposób bierny,
  • zapewnienie atrakcyjnej oferty spędzania wolnego czasu dla dzieci, młodzieży a także osób starszych.

Gmina (…) zarówno w okresie tworzenia zadania jak i w okresie trwałości projektu będzie utrzymywała obiekt ze środków własnych gminy. Gmina nie będzie otrzymywała żadnych przychodów z funkcjonowania omawianego przedsięwzięcia.

W piśmie uzupełniającym z 16 maja 2019 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i wyjaśnił co następuje:

1. Gmina nie będzie otrzymywała żadnych przychodów z funkcjonowania omawianego przedsięwzięcia, mieszkańcy gminy będą korzystać z w/w obiektu bez żadnych opłat i stąd towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu pod nazwą „(…)” nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi.

Podatek VAT z tytułu realizacji omawianego zadania inwestycyjnego jest kosztem kwalifikowanym. Zakupiona i wyposażona „(…)” będzie służyć Wnioskodawcy (mieszkańcom Gminy i turystom odwiedzającym ten obiekt - bezpłatnie) do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stąd Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT, ponieważ obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych.

2. Faktury dotyczące w/w projektu realizowane będą przez Gminę, faktury będą wystawiane na rzecz Gminy, która za powyższe faktury dokona zapłaty.

3. Gmina będzie realizowała projekt pod nazwą „(…)”, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 i stanowi to zadanie własne Gminy stosowanie do przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506), w tym:

  • art. 2 ust. 1 gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność,
  • art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów oraz do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in.:
  • kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pod nazwą „(…)”, Gmina (…) ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Odpowiadając na pytanie: Czy w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pod nazwą „(…)”, Gmina (…) ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury?

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Gmina (…) będzie realizowała projekt pod nazwą „(…)”, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Zadanie to jest zgodne z następującymi przepisami:

  • art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność,
  • art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów oraz do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in.:
  • kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy);

Na bazie tych przepisów Gmina realizuje projekt „(…)”, który pozwoli na wzbogacenie terenu turystyczno-rekreacyjnego na terenie „(…)”. Pozwoli na organizację spotkań mieszkańców gminy, przyczyni się do zaspokojenia potrzeb turystycznych, rekreacyjnych i edukacyjnych mieszkańców miasta, pozwoli na spędzenie czasu wolnego w obrębie utworzonego i rozbudowanego o kolejny obiekt – (…) - parku tematycznego.

Mieszkańcy gminy będą korzystają z w/w obiektu bez żadnych opłat.

Zakupy inwestycyjne realizowane będą przez Gminę, wystawiona faktura będzie na rzecz Gminy, która za powyższą fakturę dokona zapłaty.

Podatek VAT z tytułu realizacji omawianego zadania inwestycyjnego jest kosztem kwalifikowanym. Faktura dokumentująca wydatek jest wystawiona na Gminę.

Zakupiona i wyposażona „(…)” będzie służyć Wnioskodawcy (mieszkańcom Gminy i turystom odwiedzającym ten obiekt – bezpłatnie) do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stąd Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT, ponieważ obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas gdy towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych.

A zatem warunkiem umożliwiającym Gminie skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Stworzenie infrastruktury turystycznej omawianego projektu stanowi zadanie własne Gminy stosownie do przepisów ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 i 10 ustawy o samorządzie gminnym zadania własne gminy obejmują w szczególności sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami oraz kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Ponadto zgodnie z art. 7 ust 1 pkt 15 ww. ustawy, zadania Gminy obejmują również utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zmiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy).

O publicznym charakterze działania jednostki samorządu terytorialnego przesądza to, że wykonywanie zadań publicznych odbywa się na podstawie przepisów powszechnie obowiązujących oraz że przez te działania zaspokajane są zbiorowe potrzeby wspólnoty samorządowej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn.: „(…)” w ramach zadań publicznych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Projekt obejmuje zakup i montaż drewnianego domku tworzonego na potrzeby edukacji pszczelarskiej, wyposażenie budynku pasieki oraz powstanie ścieżki edukacyjnej obejmującej tablice edukacyjne.

Faktury dotyczące ww. zadania będą wystawiane na Wnioskodawcę. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy w związku z realizacją ww. projektu ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony. Jak wynika z okoliczności sprawy, Wnioskodawca wykona ww. inwestycję w ramach zadań własnych Gminy wynikających z ww. ustawy o samorządzie gminnym, a ponadto towary i usługi nabyte w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi.

Z uwagi na powyższe okoliczności, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto, Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Pojęcie „kosztu kwalifikowanego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj