Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-779/11/BM
z 11 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-779/11/BM
Data
2011.08.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług


Słowa kluczowe
koszt przesyłki
usługi pocztowe


Istota interpretacji
W zakresie opodatkowania kosztów przesyłki ponoszonych przez Wnioskodawcę w związku ze sprzedażą towarów w sklepie internetowym.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2011r. (data wpływu 11 maja 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 sierpnia 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kosztów przesyłki ponoszonych przez Wnioskodawcę w związku ze sprzedażą towarów w sklepie internetowym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 10 sierpnia 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kosztów przesyłki ponoszonych przez Wnioskodawcę w związku ze sprzedażą towarów w sklepie internetowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka dokonuje sprzedaży swoich towarów, opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, według stawki 5%, 8% i 23%. Sprzedaż oferowanych towarów odbywa się poprzez sklep internetowy oraz w biurze Spółki. Zapłata za zakupione towary w sklepie internetowym dokonywana jest przelewem na rachunek Spółki po złożeniu zamówienia. W momencie uznania rachunku bankowego Spółki dokonywana jest wysyłka zamówionych towarów. Wysyłka towarów realizowana jest przez firmę kurierską. Koszt przesyłki oraz należność za zakupione towary każdorazowo jest wymieniona w osobnych pozycjach na fakturach VAT. Spółka nie zawiera z kontrahentami i osobami kupującymi umowy w oparciu o którą otrzymuje pełnomocnictwo do reprezentowania w czyimkolwiek imieniu na czyjkolwiek rachunek osoby kupującej wobec firmy kurierskiej na świadczenie na ich rzecz usług kurierskich. Koszt przesyłki nie jest samodzielną usługą świadczoną przez Spółkę i zawsze jest ściśle związany ze sprzedażą towarów oferowanych przez Spółkę. Na fakturze VAT osobno wyszczególniane są wszystkie sprzedane towary oraz osobno koszt przesyłki. Obecnie Spółka dla usługi transportowej stosuje stawkę podatku VAT 23%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy dla kosztów przesyłki należy stosować stawkę podatku VAT 23%...
  2. Czy Spółka może zastosować dla usługi kurierskiej stawkę podatku VAT uzależnioną ściśle od stawki podatku VAT odpowiedniej dla zakupionych towarów (5%, 8%, 23%)...
  3. Czy w sytuacji pojawienia się na jednej fakturze towarów opodatkowanych różnymi stawkami podatku VAT (5%, 8%, 23%) Spółka może proporcjonalnie doliczyć koszt przesyłki do wszystkich sprzedanych towarów i nie wyszczególniać go w osobnej pozycji na fakturze VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka do tej pory w stosunku do kosztów przesyłki stosowała stawkę VAT 23%. Wynikało to z faktu, iż taka stawka podatku VAT stosowana była przez firmę kurierską. Spółka uważa, że nie jest to stawka odpowiednia, gdyż de facto nie świadczy samodzielnych usług kurierskich. Świadczona usługa kurierska jest zawsze nierozwerwalnie związana ze sprzedażą innych towarów - jako koszt dodatkowy. Zatem usługa kurierska winna być obciążana stawką podatku VAT uzależnioną ściśle od stawki podatku VAT, odpowiedniej dla zakupionych artykułów, poprzez proporcjonalne doliczenie kosztu usługi kurierskiej do wszystkich sprzedanych towarów i niewyszczególnienie go w osobnej pozycji na fakturze VAT, np. przy sprzedaży trzech artykułów, z których każdy obciążany byłby inną stawką VAT np. 5%, 8% i 23% VAT, koszt usługi kurierskiej podzielony byłby przez ilość sprzedanych artykułów i doliczony do ceny każdego sprzedanego towaru, i od takiej kwoty obliczony byłyby podatek VAT. Jeśli bowiem sprzedano by trzy różne towary w cenie 100,00 zł brutto i do każdej z nich należałoby zastosować inną stawkę podatku VAT, a koszt przesyłki wynosiłby 15,00 zł brutto, to na fakturze, każdy towar wyszczególniony byłby ceną brutto 105 zł, ale podatek VAT wynosiłby odpowiednio 5,00 zł (dla 5% podatku VAT), 7,78 (dla 8% podatku VAT) oraz 19,63 zł (dla 23% podatku VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Art. 2 pkt 6 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, dodanym do ustawy o VAT od dnia 1 stycznia 2011r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 marca 2011r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r. podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca dokonuje sprzedaży swoich towarów, opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, według stawki 5%, 8% i 23%. Sprzedaż oferowanych towarów odbywa się poprzez sklep internetowy oraz w biurze Spółki. Zapłata za zakupione towary w sklepie internetowym dokonywana jest przelewem na rachunek Spółki po złożeniu zamówienia. W momencie uznania rachunku bankowego Spółki dokonywana jest wysyłka zamówionych towarów. Wysyłka towarów realizowana jest przez firmę kurierską. Koszt przesyłki oraz należność za zakupione towary każdorazowo jest wymieniona w osobnych pozycjach na fakturach VAT. Spółka nie zawiera z kontrahentami i osobami kupującymi umowy w oparciu o którą otrzymuje pełnomocnictwo do reprezentowania w czyimkolwiek imieniu na czyjkolwiek rachunek osoby kupującej wobec firmy kurierskiej na świadczenie na ich rzecz usług kurierskich. Koszt przesyłki nie jest samodzielną usługą świadczoną przez Spółkę i zawsze jest ściśle związany ze sprzedażą towarów oferowanych przez Spółkę. Na fakturze VAT osobno wyszczególniane są wszystkie sprzedane towary oraz osobno koszt przesyłki.

Zatem w przedmiotowej sprawie koszty przesyłki doliczone do sprzedaży towarów przez sklep internetowy nie stanowią samodzielnej usługi, lecz są to koszty dodatkowe podstawowej czynności, jaką jest sprzedaż towarów. Koszty dodatkowe, między innymi, koszty przesyłki są jednym z poniesionych kosztów związanych ze świadczeniem głównym, które w efekcie kształtuje kwotę ostateczną żądaną od nabywcy. Wynika z tego, iż koszty wysyłki ponoszone w związku ze sprzedażą towarów, jako element świadczenia zasadniczego, winny zwiększać kwotę należną od nabywcy z tytułu dostawy towarów i być opodatkowane według stawki podatkowej właściwej dla sprzedawanych towarów. Jeżeli dostawa dotyczy towarów opodatkowanych według różnych stawek, to koszty przesyłki powinny być przyporządkowane proporcjonalnie do towarów opodatkowanych poszczególnymi stawkami.

Skoro zatem kwota należna stanowiąca całość świadczenia należnego od nabywcy, obejmuje wszystkie elementy kosztów związanych ze świadczoną przez podatnika sprzedażą oraz inne elementy kształtujące w efekcie kwotę żądaną od nabywcy, to koszty wysyłki towarów winny wchodzić w podstawę opodatkowania. Sprzedawca towarów dostarczając je nabywcy dokonuje wyłącznie sprzedaży towarów, natomiast koszty dodatkowe które ponosi, wchodzą w skład podstawowej jego czynności, jaką jest sprzedaż towarów. A skoro tak, to koszty ponoszone w związku i z tytułu sprzedaży towarów, winny nie tylko wchodzić w ramy tego samego rodzaju czynności jaką jest sprzedaż towarów, ale i winny być opodatkowane według stawki podatkowej właściwej dla realizacji tegoż świadczenia czyli sprzedaży towaru.

Potwierdzeniem powyższego jest art. 78 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE Nr L 347 s. 1 ze zm.), (wcześniej 11(A)(2)(b) VI Dyrektywy Wspólnot Europejskich z 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów prawnych państw członkowskich w zakresie podatku obrotowego - wspólny system podatku od wartości dodanej; ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG)). Zgodnie z art. 78 Dyrektywy podstawa opodatkowania obejmuje: podatki, cła, opłaty i inne należności (z wyjątkiem samego VAT) oraz koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

W związku z powyższym, koszty przesyłki towaru pobierane przez dostawcę od nabywcy towaru zwiększają kwotę należną od nabywcy z tytułu dostawy towarów, co oznacza, że podstawa opodatkowania na fakturze dokumentującej dostawę tego towaru, powinna obejmować również kwotę stanowiącą koszty przesyłki.

W konsekwencji, koszt dostarczenia towaru nabywcy powinien być opodatkowany taką samą stawką podatku od towarów i usług jak wysyłany towar.

Reasumując, w rozpatrywanej sprawie koszty przesyłki ponoszone w związku ze sprzedażą towarów zwiększają kwotę należną od nabywcy z tytułu dostawy towarów oraz są opodatkowane według stawki podatkowej właściwej dla realizacji sprzedaży tych towarów (należy dla kosztów przesyłki realizowanej przez firmę kurierską stosować tożsamą stawkę podatku VAT jak dla danego towaru tj. stawki 5%, 8% i 23%).

Natomiast jeżeli przedmiotem jednej dostawy są towary opodatkowane rożnymi stawkami (gdy na jednej fakturze są wyszczególnione towary opodatkowane różnymi stawkami podatku VAT - 5%, 8%, 23%), wówczas koszty przesyłki realizowane przez firmę kurierską należy przyporządkować proporcjonalnie do podstawy opodatkowania poszczególnych towarów opodatkowanych różnymi stawkami i do kosztów przesyłki zastosować taką samą stawkę jak dla towarów, z którymi są związane.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że do kosztów przesyłki nie należy doliczać podatku VAT wg stosowanej przez firmę kurierską stawki 23%, gdyż Wnioskodawca nie świadczy samodzielnych usług kurierskich, a świadczona usługa kurierska jako koszt dodatkowy jest nierozwerwalnie związana ze sprzedażą towarów oraz że usługa kurierska winna być obciążana stawką podatku VAT uzależnioną ściśle od stawki podatku VAT, odpowiedniej dla zakupionych artykułów, poprzez proporcjonalne doliczenie kosztu usługi kurierskiej do wszystkich sprzedanych towarów i niewyszczególnienie go w osobnej pozycji na fakturze VAT, należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, że niniejszą interpretację oparto na wyliczeniach i danych wskazanych przez Wnioskodawcę, jednakże prawidłowość rachunkowa tych wyliczeń nie była przedmiotem oceny tut. organu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj