Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.230.2019.1.RR
z 30 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2019 r. (data wpływu 9 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodów z tytułu sprzedaży produktów własnych, będących efektem przetworzenia produktu zwierzęcego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodów z tytułu sprzedaży produktów własnych, będących efektem przetworzenia produktu zwierzęcego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych oraz rolnikiem ubezpieczonym w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, prowadzącym hodowlę alpak oraz królików angorskich. Zwierzęta te są hodowane w celu pozyskania z nich produktu zwierzęcego, tj. wełny (runa). Zwierzęta są strzyżone i pozyskuje się z nich produkt zwierzęcy w postaci żywej wełny. Następnie podlega ona przetworzeniu w sposób inny niż przemysłowy w gospodarstwie rolnym, samodzielnie przez Wnioskodawczynię. Wełna podczas przetworzenia podlega czyszczeniu, praniu, gręplowaniu oraz przędzeniu. Dzięki alpakom pozyskiwana jest wełna zaliczana do grupy włókien specjalnych ze względu na swoją lekkość i cienkość, co jednak nie pozbawia jej właściwości termoizolacyjnych. Natomiast dzięki królikom angorskim powstaje tzw. angora – wełna lekka i sprężysta, którą często miesza się z innym rodzajem wełny. Na każdym z wcześniej wymienionych etapów przetworzenia wełny – produktu zwierzęcego Wnioskodawczyni uzyskuje produkt, który może być sprzedany bądź dalej przetwarzany na produkty typu: rękawiczki, czapki, szale, ocieplacze, pledy, koce, kołdry itp. Zdaniem Wnioskodawczyni, przychód uzyskiwany ze sprzedaży produktów powstałych w sposób opisany powyżej spełnia przesłanki z art. 20 ust. 1c pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym, przychody ze sprzedaży przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym na podstawie odrębnych przepisów stanowi przychody z innych źródeł jeżeli ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu, z wyłączeniem wody. Wnioskodawczyni przetwarza bowiem produkt zwierzęcy – wełnę z własnej hodowli lub chowu i używa do produkcji własnego produktu co najmniej 50% tego produktu zwierzęcego – wełny, z wyłączeniem wody. Zgodnie z definicją Głównego Urzędu Statystycznego (https://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-pojec/pojecia-stosowane-w-statystyce publicznej/2178,pojecie.html?fbclid=IwAR0w9Bhy-cTI1JEBYb3yAaOR-EUy1_cTugPD vkLqoQkcDT2baYI5t_VWg) produkt zwierzęcy, to: nieprzetworzony produkt zwierzęcy uzyskany od zwierząt gospodarskich w okresie sprawozdawczym np.: mleko surowe, wełna nieprana, jaja konsumpcyjne, jaja wylęgowe, włosie, pierze, miód, wosk pszczeli, żywiec rzeźny.

Wnioskodawczyni uzyskuje i będzie uzyskiwała dochody z działalności rolniczej, nie prowadzi działalności gospodarczej, jest rolnikiem prowadzącym gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym. Gospodarstwo rolne Wnioskodawczyni jest o powierzchni 1,5134 ha, co stanowi 1,1 ha przeliczeniowego. Wnioskodawczyni planuje rozpocząć hodowlę alpak w drugim lub trzecim kwartale 2019 r., a królików angorskich w 2022 r. Osobiście będzie wykonywała wszystkie etapy związane z przetwarzaniem wełny z alpak oraz królików angorskich. Wełna z alpak i królików jest pozyskiwana z ręcznego strzyżenia – alpak raz w roku, królika angorskiego – co 90 dni. Pozyskiwana wełna jest klasyfikowana jako wełna żywa. Wnioskodawczyni zamierza sprzedawać wełnę oraz jej przetworzone produkty uzyskane z hodowli alpak oraz królików angorskich wyłącznie osobom fizycznym. Nie zamierza prowadzić sprzedaży na rzecz osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej lub na rzecz osób fizycznych na potrzeby prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej, zgodnie z art. 20 ust. 1c pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni zamierza sprzedawać wełnę z alpak oraz królików angorskich we własnym gospodarstwie rolnym, w miejscu ich wytworzenia oraz w miejscach przeznaczonych do prowadzenia handlu, zgodnie z art. 20 ust. 1c pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni w momencie uruchomienia sprzedaży będzie prowadziła ewidencję sprzedaży dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z art. 20 ust. 1e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego nie zajmuje się hodowlą królików ras mięsnych i nie prowadzi hodowli królików ras futerkowych. Planowana wysokość uzyskanych przychodów z tytułu sprzedaży wełny oraz przetworzonych wyrobów z wełny z alpak oraz królików angorskich wynosić powinna około 40 000 zł.

Szczegółowy opis cyklu hodowli alpak oraz królików angorskich

Wnioskodawczyni przedstawia jedynie cykl hodowli alpak, ponieważ do tego przymierza się w pierwszej kolejności. Cyklu hodowli królików angorskich jeszcze nie zgłębiała. Alpaki w Europie i w Polsce są hodowane jedynie dla pozyskania runa (wełny). Alpaki to zwierzęta z rodziny wielbłądowatych, są mocnymi i wytrzymałymi zwierzętami. Hodowane są głównie ze względu na swoje luksusowe runo – o wiele cieplejsze i przyjemniejsze w dotyku niż owcze. Do obowiązków właściciela należy: karmienie, szczepienie, odrobaczanie i obcinanie paznokci. Ważnym elementem pielęgnacji jest także coroczne strzyżenie w celu pozyskania produktu zwierzęcego, tj. wełny (runa). Warunki bytowe to minimum drewniany budynek, który uchroni przed wiatrem i deszczem, woda, pastwisko (wiosna, lato, jesień), wartościowe siano przez cały rok, suplementy mineralno-witaminowe. Dopuszcza się, że na 1 ha pastwiska można hodować do 30 alpak. Cykl rozwojowy alpak obejmuje 340-dniowy okres ciąży. Samice rodzą zwykle jedno młode. Młode karmione są mlekiem matki aż do ukończenia 6 miesiąca życia. Dojrzałość płciową samica osiąga w wieku półtora roku, jednak do rozpłodu używane są po osiągnięciu 70% masy ciała dorosłego zwierzęcia. Ma to miejsce około 1,5-2 lat. Samce kwalifikują się do rozpłodu po ukończeniu 3 roku życia. Wśród alpak wyróżnia się dwie rasy: huacaya i suri. Różnią się one wyglądem i rodzajem okrywy włosowej. Huacaya produkują runo (wełnę) lekko pofałdowaną, rosnącą prostopadle do ciała, o rocznym przyroście 10-14 cm. Runo (wełna) alpak suri jest nieco delikatniejsza od runa (wełny) huacaya, ma silniejszy połysk i zwisa w długich, falistych lokach wzdłuż ciała alpaki, a jej roczny przyrost wynosi 10-12 cm. Podczas corocznej strzyży alpaki dają produkt zwierzęcy w formie runa (wełny) w ilości od 1 do 6 kg, klasyfikowanej co do grubości włókna oraz miejsca strzyżenia. Pozyskane runo poddaje się różnym czynnościom zależnym od kierunku przetwarzania np. przędzenie ręczne, wstępne czyszczenie, pranie, gręplowanie, przędzenie. Można również prząść wprost z wstępnie oczyszczonego runa, a następnie gotową nitkę wyprać. Następnie gotowa nitka jest ręcznie przerabiana na wyroby użytkowe bądź artystyczne. Na każdym z wymienionych etapów przetwarzania można uzyskać produkt do sprzedaży np. błam runa (efekt gręplowania) można wykorzystać do uszycia kołdry. Wnioskodawczyni przetwarza i sprzedaje sama. Według Wnioskodawczyni, przetworzonym produktem zwierzęcym jest wyrób z runa (wełny) alpaki, o czym mówi art. 20 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Porównując wyroby z produktów zwierzęcych przetworzonych, jak: kiełbasa, pasztet, szalik, rękawiczki, to jedyną różnicą pomiędzy nimi jest sposób ich wykorzystania przez konsumenta (osobę fizyczną).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy przychody podatnika osiągane z tytułu sprzedaży produktów własnych, będących efektem przetworzenia produktu zwierzęcego jakim jest wełna, a w szczególności żywa wełna ze zwierząt hodowanych (z własnej hodowli), są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 71a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawczyni, przychody osiągane przez Nią z tytułu sprzedaży produktów zwierzęcych, przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy, w których ilość produktów zwierzęcych z własnej uprawy, hodowli lub chowu do produkcji której zużywa Ona co najmniej 50% tego produktu zwierzęcego – wełny, z wyłączeniem wody, stanowią przychody, o których mowa w art. 20 ust. 1c pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawczyni, osiągane przychody ze sprzedaży będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 71a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Został on wprowadzony ustawą z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia sprzedaży żywności przez rolników do sklepów i restauracji (Dz. U. 2018, poz. 2242) i obowiązuje od 1 stycznia 2019 r. W przepisie art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawierającym katalog zwolnień przedmiotowych w ust. 1 pkt 71a została bowiem wprost wymieniona działalność, o której mowa w art. 20 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania, wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Konsekwencją uregulowań zawartych w powołanym przepisie jest wprowadzona – dla celów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – zawarta w art. 2 ust. 2 definicja działalności rolniczej oraz w art. 2 ust. 3 – definicja działów specjalnych produkcji rolnej, z których uzyskiwane dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc – w przypadku roślin,
  2. 16 dni – w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni – w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące – w przypadku pozostałych zwierząt

–licząc od dnia nabycia.

Z powyższego przepisu wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego precyzuje wyraźnie, co należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w przepisie art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma charakter wyczerpujący. Zgodnie z przedstawioną definicją działalności rolniczej, podstawową jej cechą jest uzyskanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkcja roślinna), chowu lub hodowli (produkcja zwierzęca). Stan nieprzetworzony to taki stan produktu, który nie różni się w sposób istotny od stanu, w jakim produkt ten znajdował się bezpośrednio po jego wytworzeniu. A zatem, zastosowanie wobec produktu określonych procesów technologicznych, na skutek czego nabrał on nowych cech czy właściwości, wyklucza uznanie produktu za nieprzetworzony.

Z kolei, w myśl art. 2 ust. 3 ww. ustawy, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Ponadto, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:

  • pkt 3 – pozarolnicza działalność gospodarcza;
  • pkt 4 – działy specjalne produkcji rolnej;
  • pkt 9 – inne źródła.

Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem, za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do treści art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

W tym miejscu wskazać należy, że w myśl art. 20 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody ze sprzedaży przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym na podstawie odrębnych przepisów, jeżeli:

  1. przetwarzanie produktów roślinnych i zwierzęcych i ich sprzedaż nie odbywa się przy zatrudnieniu osób na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze, z wyłączeniem uboju zwierząt rzeźnych i obróbki poubojowej tych zwierząt, w tym również rozbioru, podziału i klasyfikacji mięsa, przemiału zbóż, wytłoczenia oleju lub soku oraz sprzedaży podczas wystaw, festynów, targów i kiermaszy;
  2. jest prowadzona ewidencja sprzedaży, o której mowa w ust. 1e;
  3. ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu, z wyłączeniem wody.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 71a ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 20 ust. 1c, do kwoty 40 000 zł rocznie.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi hodowlę alpak oraz królików angorskich. Zwierzęta te są hodowane w celu pozyskania z nich produktu zwierzęcego, tj. wełny (runa). Następnie podlega ona przetworzeniu w sposób inny niż przemysłowy w gospodarstwie rolnym. Wełna podczas przetworzenia podlega czyszczeniu, praniu, gręplowaniu oraz przędzeniu. Wnioskodawczyni uzyskuje produkt, który może być sprzedany, bądź dalej przetwarzany na produkty typu: rękawiczki, czapki, szale, ocieplacze, pledy, koce, kołdry itp. Zdaniem Wnioskodawczyni, przychód uzyskiwany ze sprzedaży produktów powstałych w sposób opisany powyżej spełnia przesłanki z art. 20 ust. 1c pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym przychody ze sprzedaży przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym na podstawie odrębnych przepisów stanowi przychody z innych źródeł jeżeli ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu, z wyłączeniem wody. Wnioskodawczyni przetwarza bowiem produkt zwierzęcy – wełnę z własnej hodowli lub chowu i używa do produkcji własnego produktu co najmniej 50% tego produktu zwierzęcego – wełny, z wyłączeniem wody. Wnioskodawczyni uzyskuje i będzie uzyskiwała dochody z działalności rolniczej, nie prowadzi działalności gospodarczej, jest rolnikiem prowadzącym gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym. Osobiście będzie wykonywała wszystkie etapy związane z przetwarzaniem wełny z alpak oraz królików angorskich. Wnioskodawczyni zamierza sprzedawać wełnę z alpak oraz królików angorskich we własnym gospodarstwie rolnym, w miejscu ich wytworzenia oraz w miejscach przeznaczonych do prowadzenia handlu. W momencie uruchomienia sprzedaży będzie prowadziła ewidencję sprzedaży dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z art. 20 ust. 1e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Planowana wysokość uzyskanych przychodów z tytułu sprzedaży wełny oraz przetworzonych wyrobów z wełny, z alpak oraz królików angorskich wynosić powinna około 40 000 zł. Wnioskodawczyni przetwarza i sprzedaje sama.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że osiągnięte przez Wnioskodawczynię w ciągu roku podatkowego przychody z tytułu sprzedaży produktów własnych, będących efektem przetworzenia produktu zwierzęcego jakim jest wełna, będą spełniać warunki, o których mowa w art. 20 ust. 1c w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 71a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, ww. przychody będą zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych do kwoty 40 000 zł rocznie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (opis zdarzenia przyszłego) będzie zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj