Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.301.2019.1.MG
z 3 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2019 r. (data wpływu 6 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. „…” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją zadania inwestycyjnego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Stowarzyszenie jest osobą prawną i zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług jest przedmiotowo zwolnione z podatku VAT. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie podlega rejestracji w rejestrze podatników VAT.

Stowarzyszenie po podpisaniu w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, umowy z Województwem o numerze x będzie realizować zadanie pod nazwą „…”.

Zakres operacji obejmuje prace remontowo-modernizacyjne zgodnie z kosztorysem inwestorskim, tj: przygotowanie pomieszczenia do prac remontowo-modernizacyjnych, położenie izolacji cieplnych pod posadzką i na stropie, wymianę posadzki, wymianę sufitu, wymianę oświetlenia na energooszczędne typu LED, zbicie starych tynków i położenie nowych wraz z pomalowaniem ścian, likwidację pieca kaflowego w pomieszczeniu, montaż szyn na kurtynę i kotary w obrębie sceny. Ponadto zakupione zostaną kotary i kurtyna, 4 energooszczędne grzejniki elektryczne, sprzęt nagłaśniający i krzesła. Zakończenie realizacji operacji planowane jest na wrzesień 2019 r. Celem jest rozwój ogólnodostępnej infrastruktury rekreacyjnej poprzez remont i modernizację pomieszczenia i przeznaczenie go na salę teatralno-szkoleniową dla zaspokojenia potrzeb społeczności lokalnej oraz utrzymanie trwałości projektu przez okres 5 lat od dnia płatności ostatecznej. Osiągnięcie celu będzie możliwe poprzez prace remontowe oraz zakupione niezbędne elementy wyposażenia we wskazanym powyżej zakresie. W rezultacie w powstałej sali teatralno-szkoleniowej będą się odbywały szkolenia dla lokalnej społeczności, np. w zakresie szkoleń komputerowych, szkoleń podniesienia kompetencji, spotkania mieszkańców, próby i spektakle Grupy Teatralnej złożonej z dzieci zamieszkujących w okolicznych wsiach, inne wydarzenia kulturalne. Korzystanie z sali będzie ogólnodostępne i nieodpłatne. Po zakończeniu realizacji operacji, nie będzie ona związana z wykonywaniem „czynności podatkowych”.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy podatnik nieprowadzący działalności gospodarczej i niebędący podatnikiem VAT ma możliwość odzyskania podatku poniesionego w ramach realizowanego zadania?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku, naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki. Wnioskodawcy nie przysługuje również zwrot podatku.

Wnioskodawca wskazał, że nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem VAT. Zadanie, którego przedmiotem jest modernizacja obiektu, nie będzie związane z wykonywaniem „czynności podatkowych”. Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Wnioskodawca w żaden sposób nie będzie mógł odzyskać podatku VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie jakim są towary i usługi wykorzystywane do czynności podatkowych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7. Z powyższych przepisów wynika, ze prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT, w przypadku gdy dokonują zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi.

Odliczyć można tylko podatek naliczony, który jest związany z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest obliczenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz nie podlegających opodatkowaniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, który nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, skoro zakupy i czynności, dokonywane w związku z realizowanym zadaniem, nie służą sprzedaży opodatkowanej, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj