Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1402/11/KG
z 23 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1402/11/KG
Data
2011.11.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
gmina
powódź
zadania własne


Istota interpretacji
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z likwidacją skutków powodzi.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2011r. (data wpływu 15 września 2011r.), uzupełnionym pismami z dnia 8 listopada 2011r. (data wpływu 16 listopada 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”. Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 8 listopada 2011r. (data wpływu 16 listopada 2011r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W 2011r. Gmina zaczęła realizować projekt pn. „…”.

Projekt ten ma być realizowany przez kolejne dwa lata – 2012-2013, koszty kwalifikowałne realizowanej inwestycji w 100% mają być sfinansowane ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 Priorytet 6. Spójność wewnątrzregionalna, Działanie 6.2 Rozwój obszarów wiejskich Schemat C Likwidacja skutków klęsk żywiołowych.

W skład realizowanej inwestycji wchodzi 25 obiektów: są to obiekty z miejscowości zalanych przez ubiegłoroczną powódź: Remiza OSP W. P. – N., Dom Ludowy W. Ś., Remiza OSP W. P. – Z., boisko sportowe w W. P., Remiza OSP D. M., Dom Ludowy K., Dom Ludowy Z., Świetlica Wiejska R., boisko sportowe oraz trybuna w R., Dwór w S., Gminne Centrum Czytelnictwa i Sportu w S., boisko sportowe oraz szatnia w S., Remiza OSP N., boisko sportowe wraz z otaczającym terenem i parkingiem w N., Dom Ludowy S. M., Remiza OSP S. M., Świetlica wiejska R., Remiza OSP (dom ludowy) D., Dom Ludowy P., boisko sportowe z działką rekreacyjną w P., Dom Ludowy S. W., Budynek G. w U. S., Dom Ludowy B., Remiza OSP G., boisko sportowe wraz z budynkiem w R.-R. Projekt obejmuje odbudowę 1 budynku oraz remont/modernizację budynków.

Remont polegać będzie m.in. na: osuszeniu budynków, zdemontowaniu części istniejącej instalacji elektrycznej oraz jej wyremontowanie, wykonaniu oraz wyremontowanie istniejących już instalacji centralnego ogrzewania wraz z kotłownią, instalacji gazowej, kanalizacyjnej, przyłączy kanalizacji sanitarnej oraz instalacji ciepłej i zimnej wody, wykonaniu instalacji odgromowej, wykonaniu i uzupełnieniu tynków, wymianie posadzek, remont oraz wymiana schodów, wymianie stolarki okiennej i drzwiowej, odgrzybianiu ścian, malowaniu ścian, malowaniu dachów, wykonaniu ocieplenia i elewacji budynków, jak również wykonaniu podjazdów, chodników, opasek wokół budynków, parkingów oraz nowych trawników. Na terenach na których znajdują się boiska sportowe modernizacji wymaga nie tylko płyta, ale również teren wokół boiska, jak również zaplecze sportowe – budynki (szatnie), planuje się naprawić drenaże odsączające teren boiska, przeprowadzić jego renowację polegającą na wykonaniu podbudowy, zagęszczeniu podłoża, nawierzchni trawiastej, plantowanie terenu.

Wnioskodawca nadmienia, iż wydatki związane z dokumentacją techniczną zostały poniesione w 2010r.

W ww. budynkach: Dom Ludowy W. Ś., Remiza OSP W. P. – Z., Dom Ludowy S. M., Remiza OSP (Dom Ludowy) D.a, Dom Ludowy P.e, Dom Ludowy S. W., Dom Ludowy B., które mają być remontowe znajdują się lokale, które Gmina wynajmowała na cele użytkowe, refakturowała koszty zużycia mediów przez osoby wynajmujące lokale, większości są to sklepy, czasem był to najem sali pod imprezy okolicznościowe, tj. wesela, komunie. Z tytułu wynajmu Gmina osiągała dochody w postaci płaconego czynszu.

Gmina S. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, posiada odrębny NIP.

Z dniem 1 sierpnia 2011r. zleceniem Gmina przekazała swojemu Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w S. administrowanie ww. budynkami. Administrowanie budynkami obejmuje m.in. pobieranie czynszów na podstawie umów przekazanych przez Urząd Gminy, okazjonalne udostępnianie obiektów użytkownikom, spisując z nimi typowe umowy najmu w przypadku imprez: wesela, komunie, jak również refakturowanie zużycia mediów przez osoby wynajmujące lokale, egzekwowanie i utrzymanie czystości w środku budynków, utrzymanie w należytym stanie terenu wokół budynków, usuwanie na bieżąco drobnych usterek, przeprowadzania bieżących przeglądów jak również bieżąca kontrola stanu tych budynków.

Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w S. jest odrębnym od Gminy podatnikiem podatku od towarów i usług, posiada odrębny od Gminy numer NIP.

Projekt pn. „…” jest realizowany w ramach zadań własnym Gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591).

Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu są i będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Gminę.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Administrowanie budynkami Gmina przekazała swojemu zakładowi budżetowemu ZKGiM w S. nieodpłatnie „zleceniem dla wykonywania zadań publicznych zakładowi budżetowemu Gminy S.” zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996r. o gospodarce komunalnej (t. j. z 2011r. Dz. U. Nr 45, poz. 236) i zgodnie z § 1 zlecenia „strony stwierdzają, że zlecone przez Zleceniodawcę zadania należą do jego obowiązkowych zadań własnych w zakresie utrzymania obiektów mienia komunalnego Gminy i wchodzą w skład statutowych zadań Wykonawcy, który jest zakładem budżetowym zamawiającej Gminy”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 8 listopada 2011r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 8 listopada 2011r.), zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze. zm.) Gminie w zakresie realizowanej inwestycji: budowa oraz remont/modernizacja budynków oraz boisk sportowych nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego. Realizowana przez Gminę S. inwestycja pn. „…” nie będzie generować dochodu, w związku z czym brak jest przesłanek, do odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach zadań własnych realizuje projekt pn. „…”.

Przedstawiając opis zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Administrowanie budynkami Gmina z dniem 1 sierpnia 2011r. nieodpłatnie przekazała zakładowi budżetowemu ZKGiM w S., który jest odrębnym od Gminy podatnikiem VAT.

Powyższe oznacza, iż Gmina nie będzie wykorzystywać efektów projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ewentualne obroty opodatkowane podatkiem VAT z tytułu użytkowania powstałego mienia osiągał będzie zakład budżetowy – ZKGiM w S..

Zatem w oparciu o tak przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie są i nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę wybudowanych oraz wyremontowanych/zmodernizowanych budynków oraz boisk sportowych do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do zakładu budżetowego – ZKGiM w S., bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj