Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.190.2019.2.ZD
z 10 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2019 r. (data wpływu 16 kwietnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 maja 2019 r. (data wpływu 27 maja 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych w celu realizacji projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych w celu realizacji projektu. Wniosek uzupełniono w dniu 27 maja 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz dokumenty, z których wynika prawo osób podpisanych pod wnioskiem do występowania w imieniu Wnioskodawcy przed organem właściwym do wydawania interpretacji indywidualnych w zakresie prawa podatkowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Uczniowski Klub Sportowy, zwany dalej UKS, funkcjonuje jako stowarzyszenie zwykłe od grudnia 2001 r., kiedy to został wpisany do ewidencji Uczniowskich Klubów Sportowych i stowarzyszeń kultury fizycznej prowadzonej przez Wydział Edukacji i Spraw Społecznych Starostwa Powiatowego. UKS jest stowarzyszeniem posiadającym osobowość prawną ale prowadzącym działalność non profit, która skupia się na wspieraniu publicznego dobra nie kierując się osiągnięciem zysku. Klub samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące działalności, której podstawą jest praca społeczna członków. UKS jest stowarzyszeniem zrzeszającym uczniów Szkoły Podstawowej, rodziców, nauczycieli i sympatyków.

Wszystkie środki finansowe organizacji są przeznaczone na realizację celów statutowych, do których zalicza się m.in.:

  • planowanie i organizowanie pozalekcyjnego życia sportowego uczniów w oparciu o możliwości obiektywne i sprzętowe szkoły oraz o pomoc organizacyjną i materialną rodziców i sympatyków Klubu,
  • angażowanie wszystkich uczniów do różnorodnych form aktywności ruchowej, gier i zabaw dostosowanych do wieku, stopnia sprawności i zainteresowań sportowych,
  • uczestniczenie w imprezach sportowych,
  • organizowanie zajęć sportowych dla uczniów szkoły w celu wszechstronnego rozwoju ich sprawności fizycznej i umysłowej,
  • organizowanie działalności sportowej ze szczególnym uwzględnieniem funkcji zdrowotnych,
  • organizowanie uczniom z wszystkich klas różnorodnych form współzawodnictwa sportowego,
  • kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez uczestnictwo w realizacji zadań sportowych Klubu,
  • rozwój i popularyzacja sportu, w sferze zadań publicznych, w zakresie ochrony i promocji zdrowia jak też kultury fizycznej, a w szczególności w odniesieniu do dzieci i młodzieży szkolnej na terenach miejskich i wiejskich,
  • prowadzenie wolontariatów w ramach prac własnych jak też w wyniku nawiązanej współpracy,
  • organizowanie krajowych i międzynarodowych imprez sportowych, rekreacyjnych i promocyjnych w ramach rozwoju i promocji kultury fizycznej i sportu oraz promocji zdrowego stylu życia,
  • zrzeszenie dzieci i młodzieży poprzez działalność sportową jako alternatywa dla niezdrowego trybu życia, narkotyków, alkoholu i innych szkodliwych środków oraz używek,
  • realizacja systemu szkolenia, w tym organizacja zgrupowań i konsultacji szkoleniowych, organizacji współzawodnictwa sportowego, mająca za zadanie wyłonienie uzdolnionych dzieci i młodzieży,
  • walka z dyskryminacją, wykluczeniem społecznym, wszelkimi formami przemocy, poprzez sport,
  • walka z dopingiem,
  • integracja dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych wokół idei krzewienia kultury fizycznej i zdrowego stylu życia,
  • podnoszenie kwalifikacji instruktorów, trenerów, kadry opiekuńczej i wychowawczej,
  • promocja i popieranie działań na rzecz rozwoju sportu osób niepełnosprawnych,
  • działalność na rzecz porządku i bezpieczeństwa publicznego,
  • promocja kultury fizycznej, sportu, krajoznawstwa, rekreacji, turystyki oraz aktywnego, zdrowego stylu życia,
  • działanie na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijanie kontaktów i współpracy między społeczeństwami w zakresie kultury i sportu,
  • rozwijanie zainteresowań wielokulturowością regionu.

Do celów statutowych Stowarzyszenia, obok upowszechniania kultury fizycznej i sportu należy rozwijanie zainteresowań wielokulturowością regonu. W 2017 r. UKS zrealizował projekt pn. „…” dofinansowany w ramach Funduszu. Głównym celem projektu było upowszechnianie turystyki rowerowej wśród uczniów i ich udział w rowerowych wycieczkach krajoznawczych. Dzieci zdobyły wiedzę o atrakcjach w najbliższej okolicy w praktycznej i interesującej formie. Realizacja tego projektu (w tym np. testy wiedzy) pokazały jak mała była wiedza uczestników zajęć o atrakcjach turystycznych, przyrodniczych i kulturowych regionu. Realizacja tego projektu uświadomiła członkom stowarzyszenia jak niezwykle istotna jest promocja walorów obszarów LGD i to nie ograniczająca się tylko do dzieci z jednej szkoły podstawowej. Niewielka wiedza, zarówno dzieci i dorosłych mieszkańców regionu jak i osób „z zewnątrz” – turystów, w tym zakresie, wynika m.in. z braku kompleksowych wydawnictw promujących region Lokalnej Grupy Działania (lokalnie funkcjonujący jako Z). W związku z powyższym, w dniu 25 września 2018 r. została zawarta umowa z Województwem o przyznaniu pomocy na realizację operacji pn. „…” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Obecnie jest brak kompleksowych wydawnictw promujących piękne i ciekawe miejsca na obszarze siedmiu gmin wchodzących w skład LGD.

Realizacja przedsięwzięcia przyczyni się do szeroko pojętej promocji poprzez wydanie mapy oraz przewodnika rowerowego i turystycznego.

Niniejsza operacja zakłada opracowanie i wydanie mapy, przewodnika turystycznego i rowerowego oraz zorganizowanie plenerowego spotkania promującego wydawnictwa.

W ramach operacji zostaną wydane:

  • Mapa: dwustronna, gdzie na pierwszej stronie znajdzie się mapa uwzgledniająca obszar LGD i gminy. Na drugiej stronie będzie plan dwóch miast: (…) oraz zdjęcia i opis wybranych miejscowości i propozycje tras do zwiedzania.
  • Przewodnik turystyczny zawierający zdjęcia i informacje z obszaru LGD. Przewodnik będzie się składał z wstępu, ogólnych informacji o obszarze LGD i UKS, spisu treści i kolejnych rozdziałów prezentujących:
    1. Atrakcyjne miejscowości – opis wybranych miejscowości.
    2. Walory przyrodniczo-krajoznawcze – opisy krain geograficzno-przyrodniczych, obszarów chronionych, rezerwatów przyrody, pomników przyrody oraz występującej flory i fauny – elementy edukacji ekologicznej.
    3. Kultura – imprezy, katalog zabytków oraz ośrodki kultury.
    4. Turystyka i wypoczynek – informacja turystyczna (opisanie trasy do przejścia lub przejechania), aktywna turystyka (jeziora, kąpieliska, łowiska, stadniny, komunikacja, ogólnodostępne boiska, pływanie, siłownie plenerowe, place zabaw, ścieżki przyrodniczo-dydaktyczne).
    5. Przydatne adresy i informacje dla turysty – baza noclegowa i gastronomiczna, agroturystyka, komunikacja.
  • Przewodnik rowerowy – zawierający zdjęcia i trasy rowerowe, z opisami co ciekawego można na nich spotkać oraz wszelkie informacje przydatne dla rowerzystów.

Publikacje te będą tworzone przez pasjonatów aktywnego wypoczynku, nie będą to suche opisy, ale ciekawostki zachęcające do odwiedzenia opisywanych miejsc. Jako, że UKS to klub uczniowski, to publikacja i jej treści będą uwzględniać miejsca przyjazne dzieciom. Proponowane trasy turystyczne opracowane zostaną dla osób o różnej sprawności fizycznej oraz preferujących różne formy zwiedzania: pieszo, rowerem czy samochodem. Aby pozyskać kompleksowe i możliwie jak najdokładniejsze informacje, niezbędna będzie współpraca z lokalnymi samorządami, instytucjami kultury, nadleśnictwem oraz aktywnie działającymi stowarzyszeniami i przedsiębiorcami (hotele, agroturystyka, ośrodki wypoczynkowe).

W miesiącu wrześniu zorganizowane zostanie plenerowe spotkanie promujące wydane mapy, przewodniki turystyczne i rowerowe. Członkowie UKS oraz wszyscy zainteresowani wezmą udział w wycieczce rowerowej (…). Znajduje się tam duży leśny parking, obszerna zadaszona wiata ze stołami i ławkami oraz miejsce na ognisko, z których skorzystają uczestnicy spotkania. Będzie tam na nich czekał nie tylko poczęstunek, ale również wydane publikacje. Zarząd UKS zaprezentuje publikacje oraz opowie o operacji i źródłach jej finansowania.

Wszystkie publikacje będą przekazywane i udostępnione w sposób nieodpłatny.

W piśmie z dnia 20 maja 2019 r. – stanowiącym uzupełnienie wniosku – wskazano, że:

Ad 1.

Uczniowski Klub Sportowy nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ad 2.

Towary i usługi nabyte w ramach operacji pn. „…” nie będą wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Uczniowski Klub Sportowy będzie miał możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi na realizację projektu pn. ,‚…” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miał on możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi w ramach realizacji operacji pn. „…” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, ponieważ UKS nie figuruje w rejestrze podatników podatku VAT, nie jest czynnym podatnikiem i nie składa deklaracji VAT-7. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, działa w sferze pożytku publicznego, którego głównym źródłem przychodów są składki członkowskie, darowizny, dotacje oraz inne wpływy z działalności statutowej. Uczniowski Klub Sportowy nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów z realizacji operacji pn. „…”. Wyżej wymienione przedsięwzięcia będą ogólnodostępne o charakterze niekomercyjnym. Towary i usługi związane z realizacją projektu będą wykorzystane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z póz. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podmiotowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towarów lub wykonaniem usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy. Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawią podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy (...) transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również dla podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonaniem nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Działania związane z wydaniem map, przewodników turystycznych i rowerowych oraz ich promocją będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Operacje w ramach realizacji projektu będą ogólnodostępne o charakterze niekomercyjnym, dlatego nie będą generowały dochodów dla Stowarzyszenia. Dla tego przedsięwzięcia w dniu 25 września 2018 r. została zawarta umowa z Województwem o przyznaniu pomocy na realizację operacji pn. „…” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Jak wynika z powyżej powołanych przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabyte towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Uczniowski Klub Sportowy realizując opisane zadanie dotyczące wydania map, przewodników turystycznych i rowerowych oraz ich promocji nie będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej. Efekty realizacji opisanego zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Analiza treści przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz powołanych regulacji prawnych prowadzi do stwierdzenia, że Uczniowski Klub Sportowy nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację operacji pn. „…” objętego PROW na lata 2014-2020, ponieważ nie występuje związek tych wydatków z czynnościami opodatkowanymi, oraz UKS nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca funkcjonuje jako stowarzyszenie zwykłe, posiada osobowość prawną, ale prowadzi działalność non profit, która skupia się na wspieraniu publicznego dobra nie kierując się osiągnięciem zysku. Wnioskodawca zamierza zrealizować operację pn. „…”, która zakłada opracowanie i wydanie mapy, przewodnika turystycznego i rowerowego oraz zorganizowanie plenerowego spotkania promującego wydane mapy, przewodniki turystyczne i rowerowe. Wszystkie publikacje będą przekazywane i udostępnione w sposób nieodpłatny. Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Towary i usługi nabyte w ramach operacji pn. „...” nie będą wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych VAT.

Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą ustalenia, czy będzie miał on możliwość odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabywanych towarów i usług w celu realizacji przedmiotowego projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż – jak wynika z wniosku – Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, a towary i usługi nabyte w ramach opisanej we wniosku operacji nie będą wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych VAT.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji pn. „…” nie będzie miał możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Należy podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek Zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z tym tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj