Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.149.2019.1.AJ
z 13 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2019 r. (data wpływu 16 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie objęcia zwolnieniem przedmiotowym dochodów fundacji lokowanych w certyfikaty inwestycyjne FIZ w przypadku braku odrębnej umowy na zarządzanie portfelem – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie w zakresie objęcia zwolnieniem przedmiotowym dochodów fundacji lokowanych w certyfikaty inwestycyjne FIZ w przypadku braku odrębnej umowy na zarządzanie portfelem.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


N. [dalej: Wnioskodawca lub Fundacja] działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1491 ze zm.) [dalej: ustawa o fundacjach]. Zgodnie z postanowieniami Statutu Fundacji, jej cele statutowe obejmują między innymi wspieranie naukowców i zespołów badawczych, realizowanie inicjatyw inwestycyjnych służących nauce w Polsce, podejmowanie aktywnych działań na rzecz transferu osiągnięć naukowych do praktyki gospodarczej. Fundacja prowadzi swoją działalność statutową nieodpłatnie, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 450 ze zm.) [dalej: ustawa DzPP] i zgodnie z art. 24 ww. ustawy, korzysta z prawa do zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych [dalej: CIT] w odniesieniu do prowadzonej działalności pożytku publicznego. Zgodnie z § 24 Statutu, Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej.


Zgodnie ze Statutem Fundacji, dochody Fundacji stanowią m.in:

  • subwencje, darowizny, spadki, zapisy,
  • dochody z operacji finansowych oraz inne dochody.


Uzyskane dochody przeznaczane są na cele statutowe Fundacji określone w Rozdziale II § 5 Statutu. Celem Fundacji jest działanie na rzecz nauki poprzez:

  • wspieranie uznanych przez środowisko naukowców i zespołów badawczych, pracujących w tych obszarach nauki, które posiadają znaczenie dla rozwoju cywilizacyjnego, kulturowego i gospodarczego Polski oraz jej międzynarodowego prestiżu,
  • wspieranie transferu polskich osiągnięć naukowych do praktyki gospodarczej,
  • wspomaganie inicjatyw Inwestycyjnych, służących nauce w Polsce.


Prowadząc działalność statutową, Fundacja gospodaruje powierzonymi środkami finansowymi do czasu ich wykorzystania. W celu optymalnego wykorzystania uzyskanych dochodów, które przeznaczane są na cele statutowe, Fundacja lokuje i planuje dalsze lokowanie swoich dochodów m.in. w drodze nabywania instrumentów finansowych przewidzianych w art. 17 ust. 1e ustawy CIT, zachowując przy tym przesłanki warunkujące zwolnienie tych dochodów z podatku dochodowego - w części przeznaczonej na cele statutowe Fundacji zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.


Lokowanie dochodów Fundacji w powyższy sposób ma na celu również zabezpieczenie środków na polską naukę. Środki te stanowią społecznie użyteczne fundusze przeznaczane na cele statutowe Fundacji wymienione wyżej, których realizacja odbywa się poprzez:

  • przyznawanie indywidualnych nagród i stypendiów dla naukowców, przyznawanie subwencji na modernizację warsztatów naukowych i ochronę zbiorów naukowych,
  • przyznawanie subwencji na wdrażanie osiągnięć naukowych do praktyki gospodarczej,
  • inne formy wspierania ważnych przedsięwzięć służących nauce jak np.: programy wydawnicze, konferencje.


Fundacja, w celu podniesienia bezpieczeństwa finansowego powierzonych środków może także lokować środki m.in. w certyfikaty inwestycyjne funduszy inwestycyjnych zamkniętych.


Ww. fundusze zarządzane są m.in. przez Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych [dalej: TFI], które prowadzą swoją działalność jako towarzystwa funduszy inwestycyjnych w rozumieniu ustawy z dnia 27 maja 2004 roku o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1355 ze zm.) [dalej: ustawa FI],

TFI posiadają zezwolenie Komisji Nadzoru Finansowego na rozszerzenie przedmiotu działalności o zarządzanie portfelami, w skład których wchodzi jeden lub więcej instrumentów finansowych.


W związku z tym, Fundacja zamierza nabywać ww. instrumenty finansowe nie posiadając w tym zakresie bezpośrednio umowy z TFI na zarządzanie portfelem inwestycji.


Fundacja ani TFI nie są podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ustawy CIT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy lokowanie dochodów Fundacji poprzez nabycie certyfikatów inwestycyjnych (emitowanych przez fundusze inwestycyjne), w sytuacji gdy Fundacja nie będzie posiadać z TFI, zarządzającym tymi funduszami, odrębnej umowy na zarządzanie portfelem, będzie wypełniać przesłanki przepisu art. 17 ust. 1e pkt 2 ustawy CIT, i w konsekwencji, nie podlega CIT ?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Mając na względzie przedstawione okoliczności, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że lokowanie dochodów Fundacji poprzez nabycie certyfikatów inwestycyjnych (emitowanych przez fundusze inwestycyjne), w sytuacji gdy Fundacja nie będzie posiadać z TFI, zarządzającym tymi funduszami, odrębnej umowy na zarządzanie portfelem, będzie wypełniać przesłanki przepisu art. 17 ust. 1e pkt 2 ustawy CIT, i w konsekwencji, nie podlega CIT.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 tej ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Zgodnie z art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.


Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT jest zwolnieniem warunkowym. W celu skorzystania z tego zwolnienia należy spełnić łącznie dwie przesłanki:

  • podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową wymienioną w ww. przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  • uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej oraz bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.


Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował.


Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 6c, wolne z CIT są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.


Stosownie do art. 17 ust. 1e ustawy CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

  • wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.,
  • papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c i d ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1768 ze zm.) [dalej: ustawa OIF], o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu powołanej ustawy,
  • jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy FI.


Zgodnie z art. 17 ust. 1f zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1.


W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego Fundacja działa na podstawie przepisów ustawy o fundacjach. Zgodnie z postanowieniami Statutu Fundacji, jej cele statutowe obejmują między innymi wspieranie naukowców i zespołów badawczych, realizowanie inicjatyw inwestycyjnych służących nauce w Polsce, podejmowanie aktywnych działań na rzecz transferu osiągnięć naukowych do praktyki gospodarczej. Fundacja prowadzi swoją działalność statutową nieodpłatnie, w rozumieniu przepisów ustawy DzPP i zgodnie z art. 24 ww. ustawy korzysta z prawa do zwolnienia od CIT w odniesieniu do prowadzonej działalności. Zgodnie z § 24 Statutu Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej.

Prowadząc działalność statutową, Fundacja gospodaruje powierzonymi środkami finansowymi do czasu ich wykorzystania. W celu optymalnego wykorzystania uzyskanych dochodów, które przeznaczane są na cele statutowe, Fundacja lokuje i planuje dalsze lokowanie swoich dochodów w drodze nabywania instrumentów finansowych, jak m.in. certyfikatów inwestycyjnych funduszy inwestycyjnych zamkniętych, przewidzianych art. 17 ust. 1e pkt 2 ustawy CIT zachowując przy tym przesłanki warunkujące zwolnienie tych dochodów z podatku dochodowego - w części przeznaczonej na cele statutowe Fundacji zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1e pkt 2 ustawy CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy OIF, o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu powołanej ustawy.


Zgodnie z definicją legalną sformułowaną w art. 3 ust. 1 ustawy OIF, przez „papier wartościowy” rozumie się:

  • akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1577 ze zm.), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,
  • inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego (prawa pochodne).


Odnosząc zatem powyższe do przedstawionych we wniosku okoliczności, stwierdzić należy, iż w przypadku lokowania środków m.in. w certyfikaty inwestycyjne funduszy inwestycyjnych zamkniętych , Fundacja jest uprawniona do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie, w jakim dochody te zostaną wydatkowane na jej działalność statutową (działalność naukową).


W szczególności wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia z art. 17 ust. 1e pkt 2 ustawy CIT, nie będzie konieczne zawarcie przez Fundację z towarzystwem funduszy inwestycyjnych odrębnej umowy na zarządzanie portfelem.


Należy podkreślić, że TFI może zarządzać (i zarządza) funduszem inwestycyjnym.


Dodatkowo, zgodnie z art. 45 ust. 2 ustawy FI, za zezwoleniem Komisji Nadzoru Finansowego towarzystwo funduszy inwestycyjnych może rozszerzyć przedmiot działalności o:

  • zarządzanie portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych;
  • doradztwo inwestycyjne, pod warunkiem że towarzystwo jednocześnie wystąpiło o zezwolenie na prowadzenie działalności, o której mowa w pkt 1, lub prowadzi taką działalność.


TFI posiada zezwolenie Komisji Nadzoru Finansowego na rozszerzenie przedmiotu działalności o zarządzanie portfelami, w skład których wchodzi jeden lub więcej instrumentów finansowych. TFI może zatem świadczyć usługi zarządzania portfelem.


W rezultacie, TFI może zarządzać zarówno funduszem inwestycyjnym, jak i portfelem.


Rozważyć należy w szczególności sytuację, w której uczestnik nabywa certyfikaty inwestycyjne emitowane tylko przez jeden fundusz inwestycyjny, który jest z kolei zarządzany przez TFI.


W takim przypadku, z ekonomicznego punktu widzenia, po stronie uczestnika - inwestora, zarządzanie przez TFI funduszem, którego certyfikaty inwestycyjne są jedynymi certyfikatami nabywanymi przez tego inwestora, jest w swych skutkach zrównane z zarządzaniem portfelem.

Zachodzi tutaj bowiem tożsamość zarówno podmiotu zarządzającego - TFI - jako zarządzającego funduszem inwestycyjnym, a także tożsamość przedmiotowa, tj. przedmiotem zarządzania są certyfikaty inwestycyjne emitowane przez jeden ww. fundusz inwestycyjny.


W praktyce zatem, TFI zarządza funduszem, który jest jedynym podmiotem emitującym na rzecz Fundacji certyfikaty inwestycyjne.


Biorąc powyższe pod uwagę, po stronie Fundacji, jako nabywającej certyfikaty inwestycyjne wyemitowane tylko przez jeden fundusz inwestycyjny, zarządzany przez TFI, zarządzanie to (zarządzanie funduszem) w swej istocie stanowić będzie jednocześnie zarządzanie portfelem.

Reasumując, zdaniem Fundacji, lokowanie dochodów Fundacji poprzez nabycie certyfikatów inwestycyjnych (emitowanych przez fundusze inwestycyjne), w sytuacji gdy Fundacja nie będzie posiadać z TFI, zarządzającym tymi funduszami, odrębnej umowy na zarządzanie portfelem, będzie wypełniać przesłanki przepisu art. 17 ust. 1e pkt 2 ustawy CIT, i w konsekwencji, nie podlega CIT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie objęcia zwolnieniem przedmiotowym dochodów fundacji lokowanych w certyfikaty inwestycyjne FIZ w przypadku braku odrębnej umowy na zarządzanie portfelem – jest nieprawidłowe.


W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 865; dalej: „ustawa CIT”) wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.


Na podstawie art. 6 ustawy z dnia 31 marca 2016 r. o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 615) w stanie prawnym obowiązującym od 4 czerwca 2016 r. art. 17 ust. 1e ustawy CIT przewiduje, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

  1. wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.;
  2. papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, również w przypadku gdy zarządzanie portfelem odbywa się na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które wykonuje tę działalność na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;
  3. jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych.

W pierwotnym stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2004 r. (na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – Dz. U. z 2003 r. nr 96 poz. 874) art. 17 ust. 1e ustawy CIT miał następujące brzmienie: „zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

  1. wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.,
  2. innych papierów wartościowych dopuszczonych do publicznego obrotu, o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie, o którym mowa w art. 30 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. z 2002 r. Nr 49, poz. 447 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 50, poz. 424 i Nr 84, poz. 774), pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu powołanej ustawy,
  3. jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 49, poz. 448 i Nr 141, poz. 1178).

Art. 17 ust. 1e pkt 2 został zmieniony przez art. 3 ustawy z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2009 r. nr 165 poz. 1316) - „papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i Nr 157, poz. 1119 oraz z 2009 r. Nr 165, poz. 1316), o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, również w przypadku gdy zarządzanie portfelem odbywa się na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które wykonuje tę działalność na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi”.

Zauważyć także należy, że projekty ww. zmian ustawowych nie zawierają żadnego uzasadnienia zmian w zakresie art. 17e ust. 1 pkt 2 ustawy CIT, co świadczy o tym, że zmiany te miały charakter dostosowawczy, a nie miały zmienić zakres zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1e w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

Na podstawie art. 3 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi pod pojęciem papierów wartościowych - rozumie się akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1577 oraz z 2018 r. poz. 398, 650 i 1544), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego.

Jednocześnie zgodnie z art. 121 ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2018 r. poz. 1355, z późn. zm., dalej także: ufi) certyfikaty inwestycyjne funduszu inwestycyjnego zamkniętego mogą być papierami wartościowymi imiennymi lub na okaziciela, z tym że certyfikaty inwestycyjne publicznego funduszu inwestycyjnego zamkniętego mogą być wyłącznie papierami wartościowymi na okaziciela.


Nie może budzić zatem wątpliwości, że certyfikaty inwestycyjne funduszy inwestycyjnych zamkniętych (FIZ) należy uznać za papiery wartościowe.


W celu zinterpretowania przepisu art. 17 ust. 1e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w kontekście zakresu tego zwolnienia) należy również odnieść się do definicji zarządzania portfelem.


Stosownie do treści art. 75 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2018 r. poz. 2286, z późn. zm.) zarządzanie portfelem, w którego skład wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych, polega na podejmowaniu i realizacji decyzji inwestycyjnych na rachunek klienta, w ramach pozostawionych przez klienta do dyspozycji zarządzającego środków pieniężnych lub instrumentów finansowych.

Jak wskazuje się w literaturze przedmiotu Ustawodawca definiuje umowę o zarządzanie portfelem instrumentów finansowych jako umowę, w której firma inwestycyjna zobowiązuje się do podejmowania i realizacji decyzji inwestycyjnych na rachunek klienta w ramach pozostawionych przez zleceniodawcę do jej dyspozycji środków pieniężnych lub instrumentów finansowych. Przez podejmowanie decyzji inwestycyjnych rozumieć należy co do zasady podejmowanie decyzji w przedmiocie zbywania lub nabywania instrumentów finansowych, choć mogą to być także decyzje związane z wykonywaniem praw inkorporowanych w zarządzanych papierach wartościowych (np. prawa poboru lub prawa głosu na walnym zgromadzeniu). Firma inwestycyjna nie wpływa więc na decyzje podejmowane przez klienta poprzez odpowiednie rekomendacje - jak to ma miejsce w przypadku umowy o doradztwo inwestycyjne - lecz sama w interesie klienta podejmuje takie decyzje. Decyzje inwestycyjne podejmowane przez firmę inwestycyjną w interesie klienta powinny zmierzać do wzrostu wartości portfela instrumentów finansowych (por. w tym zakresie treść art. 83a ust. 3 u.o.i.f., który stanowi, że firma inwestycyjna jest obowiązana, świadcząc usługę maklerską, brać pod uwagę najlepiej pojęty interes klienta). Zobowiązanie firmy inwestycyjnej jest co do zasady zobowiązaniem starannego działania - powinna ona podjąć działania mające na celu maksymalizację stopy zwrotu (rentowności) z portfela. Za taką kwalifikacją omawianej umowy przemawia fakt, że wyniki zarządzania portfelem instrumentów finansowych z reguły nie zależą wyłącznie od działań firmy inwestycyjnej, lecz wpływają na nie także czynniki zewnętrzne - np. otoczenie makroekonomiczne, trendy rynkowe, które mogą powodować spadek wartości określonej klasy instrumentów finansowych. Wydaje się, że nie ma jednak przeszkód, aby strony ukształtowały umowę o zarządzanie portfelem instrumentów finansowych w taki sposób, aby firma inwestycyjna gwarantowała określony poziom zysków wynikających z zarządzania określonym portfelem instrumentów finansowych. A. Chłopecki oraz P. Zapadka uznają, że umowa o zarządzanie portfelem może zostać ukształtowana zarówno jako umowa starannego działania, jak i umowa rezultatu (Sójka Tomasz (red.), Komentarz do ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, [w:] Prawo rynku kapitałowego. Komentarz, Opublikowano: LEX 2015).

W przypadku, jeśli zarządzającym byłoby towarzystwo funduszy inwestycyjnych (tzw. zarządzanie zbiorczym portfelem papierów wartościowych), to w skład portfela wchodzić mogą papiery wartościowe, waluty, instrumenty pochodne, w tym niewystandaryzowane instrumenty pochodne, prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od oznaczonych co do gatunku rzeczy, określonych rodzajów energii, mierników i limitów wielkości produkcji, dopuszczone do obrotu na giełdach towarowych, instrumenty rynku pieniężnego, jednostki uczestnictwa, certyfikaty inwestycyjne lub tytuły uczestnictwa instytucji wspólnego inwestowania wchodzące w skład portfela (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie szczegółowych warunków wykonywania przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych działalności w zakresie zarządzania zbiorczymi portfelami papierów wartościowych opubl. w Dz.U. z 2005 r. nr 114 poz. 960, z późn. zm.).


Zgodnie z art. 212 ust. 1 ufi zbiorczy portfel papierów wartościowych stanowi współwłasność łączną posiadaczy tytułów uczestnictwa.


Na mocy art. 213 ust. 1 tej ustawy do utworzenia zbiorczego portfela papierów wartościowych jest niezbędne:

  1. uchwalenie regulaminu, o którym mowa w art. 210 pkt 5;
  2. zebranie w drodze zapisów wpłat na tytuły uczestnictwa zbiorczego portfela papierów wartościowych w wysokości określonej w regulaminie, o którym mowa w art. 210 pkt 5;
  3. przydzielenie tytułów uczestnictwa osobom, które dokonały wpłat na nabycie tytułów uczestnictwa zbiorczego portfela papierów wartościowych;
  4. nabycie składników zbiorczego portfela papierów wartościowych za środki wpłacone do tego portfela w ramach zapisów.

Natomiast na podstawie art. 117 ufi:

  1. Fundusz inwestycyjny zamknięty emituje certyfikaty inwestycyjne.
  2. Certyfikaty inwestycyjne mogą być przedmiotem oferty publicznej lub dopuszczenia do obrotu na rynku regulowanym, lub wprowadzenia do alternatywnego systemu obrotu, jeżeli statut funduszu inwestycyjnego tak stanowi.

Należy zatem odróżnić wyraźnie lokaty w tytuły uczestnictwa zbiorczego portfela papierów wartościowych od lokat w certyfikaty inwestycyjne danego funduszu inwestycyjnego zamkniętego (nabycie ww. jednostek uczestnictwa i certyfikatów odbywa się w całkowicie odmiennym trybie).


Ustawodawca natomiast w art. 17 ust. 1e pkt 2 ustawy CIT wprost wskazuje, że warunki zwolnienia przedmiotowego zostaną spełnione jedynie w sytuacji, gdy nabycie papierów wartościowych następuje w ramach zarządzania portfelem, również w przypadku gdy zarządzanie portfelem odbywa się na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych.

Zatem samo posiadanie przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych stosownego zezwolenia na działalność w zakresie zarządzania zbiorczym portfelem papierów wartościowych nie jest warunkiem wystarczającym dla wypełnienia warunków wynikających z ww. przepisu.

Nie ma przy tym znaczenia, czy z ekonomicznego punktu widzenia, po stronie uczestnika - inwestora, zarządzanie przez TFI funduszem, którego certyfikaty inwestycyjne są jedynymi certyfikatami nabywanymi przez tego inwestora, jest w swych skutkach zrównane z zarządzaniem portfelem.

Istotny jest bowiem rodzaj i tryb nabycia papierów wartościowych (nabycie musi nastąpić w ramach umowy o zarządzanie cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie, inaczej w ramach umowy o zarządzanie portfelem, o którym mowa w art. 75 ww. ustawy o obrocie instrumentami finansowymi).

Odnosząc powyższe do przedstawionego zdarzenia przyszłego oznacza to, że Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych jedynie w przypadku lokowania środków w tytuły uczestnictwa zbiorczego portfela papierów wartościowych, a nie w przypadku nabycia certyfikatów inwestycyjnych FIZ.

Brak wypełnienia warunków zwolnienia określonych w art. 17 ust. 1e pkt 2 ustawy CIT w przypadku, gdy nabycie papierów wartościowych nie następuje w ramach umowy z firmą inwestycyjną na zarządzanie zbiorczym portfelem znajduje także potwierdzeni w wyroku z dnia 19 grudnia 2014 r. I SA/Wr 2161/13, w uzasadnieniu którego Sąd wskazał, że „lokowanie w papiery wartościowe obwarowane jest określonymi warunkami, a zatem bez ich spełnienia nie jest możliwe rozciągnięcie przedmiotowego zwolnienia podatkowego na działanie podatnika polegające na lokowaniu dochodów poprzez nabycie papierów wartościowych. Wobec niespełnienia wyznaczonych warunków, nie ma znaczenia sposób wykorzystania w przyszłości dochodów uzyskanych z tego rodzaju lokat. (…) W niniejszej sprawie A nie nabyła akcji C S.A. w ramach umowy z firmą inwestycyjną, której powierzyłaby do dyspozycji środki pieniężne w celu lokowania ich w maklerskie instrumenty finansowe, albowiem umowa tego rodzaju nie była zawierana. Wydatek na zakup przedmiotowych akcji nie spełnia wskazanych wyżej warunków, w związku z czym dochód w wysokości tego wydatku nie może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1e pkt 2 p.d.o.p.”

Należy przy tym zwrócić uwagę, że gdyby uznać argumentację Wnioskodawcy co do zakresu stosowania art. 17 ust. 1e pkt 2 ustawy CIT, to art. 17 ust. 1e pkt 3 tej ustawy byłby właściwie zbędny, gdyż jednostki uczestnictwa funduszu inwestycyjnego są również papierami wartościowymi w rozumieniu art. 17 ust. 1e pkt 2 ustawy CIT.

W tym stanie rzeczy, w opinii Organu interpretacyjnego, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym lokowanie dochodów Fundacji poprzez nabycie certyfikatów inwestycyjnych (emitowanych przez fundusze inwestycyjne), w sytuacji gdy Fundacja nie będzie posiadać z TFI, zarządzającym tymi funduszami, odrębnej umowy na zarządzanie portfelem, będzie wypełniać przesłanki przepisu art. 17 ust. 1e pkt 2 ustawy CIT, i w konsekwencji, nie podlega CIT - należy uznać za nieprawidłowe.


Przeznaczenie środków na lokatę w certyfikaty inwestycyjne FIZ poza umową o zarządzanie zbiorczym portfelem papierów wartościowych implikuje:

  • brak możliwości skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1e pkt 2 ustawy CIT;
  • brak możliwości skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, gdyż środki w takim przypadku są przeznaczone na nabycie certyfikatów, a nie na cele określone ustawowo.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj