Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.315.2019.1.RM
z 27 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2019 r. (data wpływu 3 czerwca 2019 r.), uzupełnionym w dniu 3 czerwca 2019 r. (data wpływu 3 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji „Utworzenie pracowni tomografii i protetyki stomatologicznej - rozwój usług dla ludności na obszarze objętym LSR” - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji „Utworzenie pracowni tomografii i protetyki stomatologicznej - rozwój usług dla ludności na obszarze objętym LSR”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawczyni od prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie PKD 86.23.Z - Praktyka lekarska dentystyczna.


W ramach naboru wniosków o przyznanie pomocy na rozwój przedsiębiorczości na obszarach wiejskich, ogłoszonego w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW na lata 2014-2020, ogłoszonego przez Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania (dalej: LGD) - został złożony wniosek o przyznanie pomocy.


W dniu 21 sierpnia 2018 roku Wnioskodawczyni podpisała umowę o przyznaniu pomocy na realizację operacji „Utworzenie pracowni tomografii i protetyki stomatologicznej - rozwój usług dla ludności na obszarze objętym LSR”.


Na realizację operacji została Wnioskodawczyni przyznana pomoc w wysokości … zł jednak nie wyższej niż 45% poniesionych kosztów kwalifikowanych operacji.


Inwestycja zostanie zrealizowana ze środków własnych Wnioskodawczyni, wyprzedzającego finansowania kosztów kwalifikowanych wypłaconego w wysokości 35,37% kwoty pomocy, po zawarciu umowy na specjalnie wydzielone konto bankowe oraz w ramach przyznanej pomocy oraz kredytu inwestycyjnego.


Realizacja operacji zakłada zakup sprzętu medycznego - tomografu stomatologicznego wraz z komputerem diagnostycznym i osłonami radiologicznymi oraz sprzętu do pracowni protetycznej (piec do napalania i tłoczenia porcelany stomatologicznej wraz z niezbędnym osprzętem, piec do wygrzewania pierścieni wraz z osprzętem, piaskarka stomatologiczna, wytwornica pary, plugger do endo, mikrosilnik endodontyczny, artykulator, łuk twarzowy oraz lampa do gradii technicznej).


W wyniku realizacji operacji został zrealizowany ww. zakres rzeczowy oraz zostanie utworzonych 2,5 etatów w przeliczeniu na etaty średniorocznie oraz zostaną utrzymane ponad 2 etaty w przeliczeniu na etaty średniorocznie.


W ostatnim roku obrotowym kończącym się dnia 31 grudnia 2018 roku, Wnioskodawczyni osiągnęła obrót w wysokości … PLN oraz dochód z prowadzonej działalności w wysokości … PLN. Obrót jest ewidencjonowany z użyciem kasy fiskalnej.


Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowanym, czynnym płatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7. Faktury dokumentujące poniesione wydatki zostały wystawione na firmę Wnioskodawczyni.


Zakupiony sprzęt będzie wykorzystywany do odpłatnego świadczenia usług stomatologicznych (zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT). Otrzymane w ramach projektu dofinansowanie przeznaczone będzie na skompensowanie poniesionych już kosztów. Dofinansowanie nie jest dofinansowaniem do bieżącej działalności. Otrzymane dofinansowanie będzie stanowić refundację części poniesionych kosztów kwalifikowalnych, które zostaną przedstawione w Urzędzie Marszałkowskim do rozliczenia. Koszty te zostały poniesione w 2018 i 2019 roku. Zakupiony sprzęt i wyposażenie pozwolą Wnioskodawczyni świadczyć usługi właściwej jakości.

Biorąc pod uwagę lokalny rynek, na którym działa Wnioskodawczyni, nie jest możliwe podwyższenie cen sprzedaży. Zakupione zaplecze pozwoli Wnioskodawczyni wymienić stary i zużyty sprzęt na nowy oraz świadczyć dalej te same usługi. Zrealizowany projekt ma wpływ na wynik ekonomiczny, ponieważ Wnioskodawczyni otrzymuje dodatkowe specjalistyczne wyposażenie. Bez realizacji tego projektu najprawdopodobniej Wnioskodawczyni nie mogłaby świadczyć konkurencyjnych usług a sam projekt zrealizowałaby w późniejszym terminie i pewnie bardziej ograniczonym zakresie.

Otrzymane dofinansowanie nie stanowi zatem dopłaty do ceny świadczonych usług czy sprzedawanych towarów, ponieważ jest to dofinansowanie do zakupu doposażenia. Projekt musiał być uzasadniony ekonomicznie, tzn. po zakupie doposażenia planowane przychody miały pokryć koszty, żeby nie wystąpił ujemny wynik ekonomiczny i żeby utrzymać przedsiębiorstwo w okresie trzech lat trwałości. Trzyletni okres trwałości wynika z faktu, iż Wnioskodawczyni jest mikro przedsiębiorcą. Dotacja uzyskana w ramach operacji jest refundacją części poniesionych kosztów. Zatem w pierwszej kolejności Wnioskodawczyni zobowiązana była do poniesienia tych kosztów zgodnie z umową o przyznaniu pomocy, a następnie złożenia wniosku o płatność, w którym przedstawia do rozliczenia w opłacone faktury, protokoły odbioru robót i inne dokumenty, które potwierdzają zrealizowanie operacji. Na tej podstawie urząd weryfikuje poprawność poniesionych wydatków i dokonuje refundacji.

Uzyskanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, iż w odniesieniu do poniesionych kosztów, które następnie zostaną przedstawione w rozliczeniu do refundacji Wnioskodawczyni nie będzie miała możliwości też i w przyszłości odzyskania poniesionego podatku VAT. Zatem refundacja będzie możliwa w kwotach brutto. Po otrzymaniu refundacji Wnioskodawczyni będzie zobowiązana prowadzić działalność gospodarczą przez okres co najmniej 3 lat. Kwestia realizacji projektu jest weryfikowana na etapie złożenia wniosku o płatność. Jeśli zatem projekt nie byłby zrealizowany zgodnie z umową o przyznaniu pomocy, tzn. nie zostałby zrealizowany cały zakres rzeczowy projektu oraz nie zostałyby przedstawione dokumenty, które potwierdzają realizację tego zakresu - nie byłoby refundacji. W okresie trwałości Wnioskodawczyni jest zobowiązana do prowadzenia działalności gospodarczej. W tym okresie Wnioskodawczyni nie otrzymuje już żadnego dofinansowania. Jeżeli zaprzestanie działalności gospodarczej albo dokona sprzedaży zakupionych sprzętów - wtedy będzie zobowiązana do zwrotu otrzymanej refundacji proporcjonalnie do okresu, w którym działalność nie byłaby prowadzona.


W związku z przedstawionym stanem faktycznym, tj. niewykonywaniem przez firmę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawczyni nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego zawartego w dokonanych zakupach doposażenia.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawczyni ma możliwość odzyskania podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji?


Zdaniem Wnioskodawczyni:


Świadczone usługi w zakresie PKD 86.23.Z Praktyka lekarska dentystyczna są na mocy art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (VAT).


Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm. ), uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie, warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.


Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r., z podatku VAT zwolnione są usługi w zakresie opieki medycznej przez lekarza i lekarza dentystę. Powyższe podmiotowe zwolnienie z podatku VAT wyklucza możliwość świadczenia usług opodatkowanych, a tym samym rozliczenia poniesionego podatku w związku z realizacją operacji w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Zatem, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.


Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.


Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. a) ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów lekarza i lekarza dentysty.


Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą PKD 86.23.Z - Praktyka lekarska dentystyczna. Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowanym, czynnym płatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7.


Wnioskodawczyni otrzymała dofinansowanie na realizację operacji pn. „Utworzenie pracowni tomografii i protetyki stomatologicznej - rozwój usług dla ludności na obszarze objętym LSR”, w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW na lata 2014-2020 ogłoszonego przez Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania (LGD). Realizacja operacji zakłada zakup sprzętu medycznego, tj. tomografu stomatologicznego wraz z komputerem diagnostycznym i osłonami radiologicznymi oraz sprzętu do pracowni protetycznej (piec do napalania i tłoczenia porcelany stomatologicznej wraz z niezbędnym osprzętem, piec do wygrzewania pierścieni wraz z osprzętem, piaskarka stomatologiczna, wytwornica pary, plugger do endo, mikrosilnik endodontyczny, artykulator, łuk twarzowy oraz lampa do gradii technicznej). Zakupiony sprzęt będzie wykorzystywany do odpłatnego świadczenia usług stomatologicznych (zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT. Otrzymane w ramach projektu środki nie służą dofinansowaniu bieżącej działalności Wnioskodawczyni, nie stanowią dopłaty do ceny świadczonych usług czy sprzedawanych towarów lecz stanowią refundację części poniesionych kosztów związanych z doposażeniem.


Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego, w związku z realizacją operacji pn. „Utworzenie pracowni tomografii i protetyki stomatologicznej - rozwój usług dla ludności na obszarze objętym LSR”.


Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie przesłanek, o których mowa w art. 86 ust. 1 oraz w art. 88 ust. 4 ustawy warunkujących prawo do odliczenia podatku naliczonego, Wnioskodawczyni nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. „Utworzenie pracowni tomografii i protetyki stomatologicznej - rozwój usług dla ludności na obszarze objętym LSR”. Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowanym, czynnym płatnikiem podatku VAT a nabywane w ramach projektu towary nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych. Jak wskazała Wnioskodawczyni - zakupiony sprzęt będzie wykorzystywany do odpłatnego świadczenia usług stomatologicznych zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT.


W konsekwencji Wnioskodawczyni nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. „Utworzenie pracowni tomografii i protetyki stomatologicznej - rozwój usług dla ludności na obszarze objętym LSR”, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Jednocześnie wskazuje się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj