Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.239.2019.1.AS
z 1 lipca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2018 r. (data wpływu 13 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

(…) sp. z o.o. (dalej także jako spółka lub Beneficjent) jest przedsiębiorcą działającym zgodnie z Kodeksem spółek handlowych, nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, w związku z czym nie składa deklaracji VAT-7. Przedsiębiorstwo działa na rynku medycznym świadcząc usługi stomatologiczne, również w ramach kontraktu z (…).

Spółka realizuje projekt o nazwie „Wdrożenie e-usług (…)”.

Zakres rzeczowy projektu.

Przedmiotowy projekt polega na zakupie sprzętu komputerowego oraz instalacji oprogramowania i wewnętrznej sieci komputerowej. Podmioty działają na podstawie zawartej umowy z (…) wykonując działalność leczniczą oraz realizując świadczenia zdrowotne z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej i nie oferują stacjonarnych, całodobowych świadczeń zdrowotnych.

Realizacja projektu przewiduje:

  1. roboty instalacyjne w zakresie budowy sieci teleinformatycznej – doprowadzenie sieci do wszystkich pomieszczeń zabiegowych oraz recepcji,
  2. zakup licencji dla wdrożenia e-usług w podmiocie,
  3. zakup sprzętu komputerowego dla świadczenia e-usług,
  4. modernizacje strony www,
  5. wykonanie analizy przedwdrożeniowej,
  6. szkolenia personelu.

Powyższe działania przyniosą wymierne efekty w postaci m.in. uruchomienia e-usług.

Uzyskane dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej nie jest pomocą bezzwrotną, o której mowa w rozdz. VI Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Cele projektu.

Beneficjentem projektu pn. „Wdrożenie e-usług (…)” jest (…) sp. z o.o. Projekt polega na wdrożeniu e-usług związanych z wykonywaniem działalności leczniczej oraz zakupie sprzętu i wyposażenia w zakresie niezbędnym do wdrożenia planowanych e-usług. (…) świadczy usługi ogólnostomatologiczne. Obszarem oddziaływania Centrum jest Miasto (…) oraz powiat (…).

Centrum dysponuje obecnie 4 gabinetami zabiegowymi.

Potrzeby środowiska społeczno-gospodarczego wynikają z nierozwiązanych problemów interesariuszy projektu. W związku z tym niniejszy rozdział zawiera charakterystykę interesariuszy, opis ich potrzeb jak i identyfikację potrzeb.

Rezultaty projektu wykorzystywane będą przez pacjentów Centrum, pracowników Centrum oraz właściwe instytucje rządowe działające w ramach publicznego systemu ochrony zdrowia w związku z uruchomieniem e-usług publicznych oraz przekazywaniem danych wytworzonych w związku z procesem leczenia.

Aktualnie Spółka nie posiada systemu medycznego oraz wewnętrznej teleinformatycznej sieci wewnętrznej doprowadzonej do każdego z gabinetów zabiegowych. Powyższe uniemożliwia wprowadzanie na bieżąco danych związanych z przeprowadzonymi zabiegami do systemu informatycznego, powoduje konieczność pobierania papierowych kart pacjentów przed wizytami, brak interoperacyjności istniejącego systemu informatycznego z Platformą P1, brak możliwości świadczenia e-usług oraz prowadzenia dokumentacji medycznej w standardzie P1 oraz zgodności ze standardami wymiany informacji opracowanymi przez CSIOZ oraz tworzenie EDM zgodnej ze standardem HL7 CDA. Ponadto, strona internetowa Wnioskodawcy nie spełnia standardu WCAG 2.0 co utrudnia skuteczne i efektywne poruszanie się po stronie WWW.

Cele niniejszego projektu wynikają z analizy potrzeb środowiska społeczno-gospodarczego – z uwzględnieniem zjawisk najbardziej odpowiadających skali oddziaływania projektu. Z uwagi na to, że określenie celów stanowi podstawę do przeprowadzenia dalszej oceny (zarówno finansowej jak i ekonomicznej) zostały one tak sformułowane, aby:

  • jasno wskazywały, jakie korzyści społeczno-ekonomiczne zostaną osiągnięte dzięki realizacji projektu;
  • były logicznie powiązane ze sobą, w sytuacji, gdy w ramach projektu realizowanych jest jednoczenie kilka celów;
  • uwzględniały wszystkie najważniejsze bezpośrednie i pośrednie skutki społeczno-ekonomiczne przedsięwzięcia.

Na podstawie diagnozy potrzeb środowiska społeczno-gospodarczego oraz występujących problemów można określić następujący cel główny projektu:

Poprawa jakości obsługi i wzrost wykorzystania TIK przy obsłudze klientów.

W ramach celu głównego można określić cele szczegółowe:

  • wdrożenie e-usług zapewniających interoperacyjność wdrażanego systemu ze standardami WCAG 2.0 oraz HL7 CDA w zakresie dokumentacji medycznej poprzez zakup nowoczesnego sprzętu, licencji oprogramowania oraz budowę wewnętrznej sieci teleinformatycznej,
  • unowocześnienie zaplecza technicznego, tj. sprzętu informatycznego (komputery, serwer, sieci wewnętrzne, zabezpieczenia, itp.) wykorzystywanego na potrzeby obsługi klientów Beneficjenta,
  • podniesienie poziomu kompetencji kadry merytorycznej – szkolenia użytkowników sytemu,
  • poprawa bezpieczeństwa działania systemów informatycznych,
  • poprawę efektywności leczenia poprzez instalację komputerów w każdym z gabinetów zabiegowych,
  • zapewnienie bezpieczeństwa informacji medycznych w procesie ich udostępniania upoważnionym podmiotom przez Centrum.

Cele projektu są zgodne z założeniami i celami Oś Priorytetowa – Cyfrowy Region RPO WiM, którymi są:

  • wzmocnienie zastosowania TIK w usługach publicznych, poprzez rozwój e-usług sektora publicznego – projekt przewiduje wprowadzenie 3 e-usług (jako wpisujące się w narzędzie 26),
  • zwiększenie dostępności informacji publicznej oraz rozszerzenie zakresu spraw, które mieszkańcy będą mogli załatwić z wykorzystaniem narzędzi IT oraz wdrażanie publicznych usług cyfrowych o coraz wyższych poziomach zaawansowania – wymienione usługi będą na co najmniej 3 stopniu dojrzałości (dwustronna interakcja) i umożliwią wprowadzenie szeregu udogodnień związanych z obsługą klientów Beneficjenta.

Powyższe pozwoli na spełnienie celu szczegółowego przypisanego do działania 3.2 E-zdrowie – Zwiększanie wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w podmiotach świadczących publiczne usługi zdrowotne.

Realizacja projektu wpłynie na realizację celów RPO WiM na lata 2014-2020 poprzez realizację następujących warunków projektu:

Wskaźniki projektu:

  1. Liczba osób objętych szkoleniami/doradztwem w zakresie kompetencji cyfrowych, O/K/M – 5 osób.
  2. Liczba uruchomionych systemów teleinformatycznych w podmiotach wykonujących zadania publiczne – 1 szt.
  3. Liczba usług publicznych udostępnionych on-line o stopniu dojrzałości 3 – dwustronna interakcja – 2 szt.
  4. Liczba usług publicznych udostępnionych on-line o stopniu dojrzałości co najmniej 3 – dwustronna interakcja – 5 szt.
  5. Liczba usług publicznych udostępnionych on-line o stopniu dojrzałości co najmniej 4 – transakcja – 3 szt.

Wskaźniki rezultatu:

  1. Liczba osób korzystających z usług publicznych on-line – 200 osób.

Zgodnie z „Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020”, zgodnie z postanowieniami art. 71 rozporządzenia ogólnego, trwałość projektów współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych lub Funduszu Spójności musi być zachowana przez okres 5 lat od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta (tj. w przypadku, gdy w ramach rozliczenia wniosku o płatność końcową beneficjentowi przekazywane są środki – daty dokonania przelewu na rachunek bankowy beneficjenta; w pozostałych przypadkach – daty zatwierdzenia wniosku o płatność końcową).

Naruszenie zasady trwałości następuje w sytuacji wystąpienia, w okresie trwałości, co najmniej jednej z poniższych przesłanek:

  1. zaprzestano działalności produkcyjnej lub ją relokowano poza obszar wsparcia PO,
  2. nastąpiła zmiana własności (rozumiana jako rozporządzenie prawem własności) elementu współfinansowanej infrastruktury, która daje przedsiębiorstwu lub podmiotowi publicznemu nienależne korzyści,
  3. nastąpiła istotna zmiana wpływająca na charakter projektu, jego cele lub warunki realizacji, która mogłaby doprowadzić do naruszenia jego pierwotnych celów.

W związku z powyższym, Beneficjent zachowa cele projektu, tj. w okresie trwałości projekt nie zostanie poddany przez Wnioskodawcę znaczącej modyfikacji w odniesieniu do pierwotnego przeznaczenia, którym będzie świadczenie usług zdrowotnych w ramach podstawowej opieki zdrowotnej, publicznego systemu świadczenia usług zdrowotnych. W okresie trwałości projektu przedstawione przedsięwzięcie będzie spełniało kryteria i normy obowiązujące w Unii Europejskiej odnośnie pierwotnego przeznaczenia i wykorzystania. Żadne wartości nabyte w ramach Projektu nie zostaną zbyte, a realizacja Projektu będzie odbywała się zgodnie z zapisami wniosku i umowy o dofinansowanie. Wnioskodawca posiada odpowiednie i wystarczające zdolności instytucjonalne i organizacyjne do realizacji projektu w postaci odpowiedniego zaplecza: finansowego, kadrowego, administracyjnego i infrastrukturalnego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa poniesiony podatek naliczony, związany z realizacją zakresu rzeczowego projektu jest możliwy do odzyskania przez (…) Sp. z o.o. jako podmiot zawierający umowy z wykonawcami?

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek VAT od zakupu zrealizowanego zakresu rzeczowego projektu, nie jest możliwy do odzyskania, ponieważ Beneficjent nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz podmiotem zwolnionym na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, a co za tym idzie podatek VAT powinien być kosztem kwalifikowanym projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

Przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest przedsiębiorcą działającym zgodnie z Kodeksem spółek handlowych, nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, w związku z czym nie składa deklaracji VAT-7. Przedsiębiorstwo działa na rynku medycznym świadcząc usługi stomatologiczne, również w ramach kontraktu z (…). Spółka realizuje projekt. Przedmiotowy projekt polega na zakupie sprzętu komputerowego oraz instalacji oprogramowania i wewnętrznej sieci komputerowej. Podmioty działają na podstawie zawartej umowy z (…) wykonując działalność leczniczą oraz realizując świadczenia zdrowotne z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej i nie oferują stacjonarnych, całodobowych świadczeń zdrowotnych. Wnioskodawca wskazał jakie czynności i wydatki przewiduje się w ramach realizacji projektu. Uzyskane dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej nie jest pomocą bezzwrotną, o której mowa w rozdz. VI Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Beneficjentem projektu jest Spółka. Projekt polega na wdrożeniu e-usług związanych z wykonywaniem działalności leczniczej oraz zakupie sprzętu i wyposażenia w zakresie niezbędnym do wdrożenia planowanych e-usług. Spółka świadczy usługi ogólnostomatologiczne. Centrum dysponuje obecnie 4 gabinetami zabiegowymi. Potrzeby środowiska społeczno-gospodarczego wynikają z nierozwiązanych problemów interesariuszy projektu. W związku z tym niniejszy rozdział zawiera charakterystykę interesariuszy, opis ich potrzeb jak i identyfikację potrzeb. Rezultaty projektu wykorzystywane będą przez pacjentów Centrum, pracowników Centrum oraz właściwe instytucje rządowe działające w ramach publicznego systemu ochrony zdrowia w związku z uruchomieniem e-usług publicznych oraz przekazywaniem danych wytworzonych w związku z procesem leczenia. Aktualnie Spółka nie posiada systemu medycznego oraz wewnętrznej teleinformatycznej sieci wewnętrznej doprowadzonej do każdego z gabinetów zabiegowych. Powyższe uniemożliwia wprowadzanie na bieżąco danych związanych z przeprowadzonymi zabiegami do systemu informatycznego, powoduje konieczność pobierania papierowych kart pacjentów przed wizytami, brak interoperacyjności istniejącego systemu informatycznego z Platformą P1, brak możliwości świadczenia e-usług oraz prowadzenia dokumentacji medycznej w standardzie P1 oraz zgodności ze standardami wymiany informacji opracowanymi przez CSIOZ oraz tworzenie EDM zgodnej ze standardem HL7 CDA. Ponadto, strona internetowa Wnioskodawcy nie spełnia standardu WCAG 2.0 co utrudnia skuteczne i efektywne poruszanie się po stronie WWW. Cele niniejszego projektu wynikają z analizy potrzeb środowiska społeczno-gospodarczego – z uwzględnieniem zjawisk najbardziej odpowiadających skali oddziaływania projektu. Na podstawie diagnozy potrzeb środowiska społeczno-gospodarczego oraz występujących problemów można określić następujący cel główny projektu: Poprawa jakości obsługi i wzrost wykorzystania TIK przy obsłudze klientów. W ramach celu głównego można określić cele szczegółowe, które Wnioskodawca wskazał w opisie sprawy. Realizacja projektu wpłynie na realizację celów RPO na lata 2014-2020 poprzez realizację wskazanych przez Wnioskodawcę warunków projektu. Ponadto, we wniosku wskazano, że beneficjent zachowa cele projektu, tj. w okresie trwałości projekt, nie zostanie poddany przez Wnioskodawcę znaczącej modyfikacji w odniesieniu do pierwotnego przeznaczenia, którym będzie świadczenie usług zdrowotnych w ramach podstawowej opieki zdrowotnej, publicznego systemu świadczenia usług zdrowotnych. W okresie trwałości projektu przedstawione przedsięwzięcie będzie spełniało kryteria i normy obowiązujące w Unii Europejskiej odnośnie pierwotnego przeznaczenia i wykorzystania. Żadne wartości nabyte w ramach Projektu nie zostaną zbyte, a realizacja Projektu będzie odbywała się zgodnie z zapisami wniosku i umowy o dofinansowanie. Wnioskodawca posiada odpowiednie i wystarczające zdolności instytucjonalne i organizacyjne do realizacji projektu w postaci odpowiedniego zaplecza: finansowego, kadrowego, administracyjnego i infrastrukturalnego.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie co najmniej jeden z podstawowych warunków uprawniających do odliczenia nie jest spełniony, gdyż – jak wynika z wniosku – Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „Wdrożenie e-usług (…)”. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie jest spełniona – wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy – co najmniej jedna z przesłanek, tj. Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Z powyższych względów, w oparciu o przepisy dotyczące podatku od towarów i usług, Wnioskodawca nie może również ubiegać się o odzyskanie naliczonego podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu.

W konsekwencji stanowisko przedstawione we wniosku oceniono jako prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym należy zaznaczyć, że odpowiedzi na ww. pytanie udzielono w oparciu o informacje zawarte we wniosku, w tym w szczególności o wskazanie, że Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabywanych towarów i usług w celu realizacji projektu do wykonywania czynności opodatkowanych, wydana interpretacja straci swą aktualność.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2018 r., poz. 1307, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj