Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.273.2019.1.JO
z 28 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2019 r. (data wpływu 21 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektów: „Kompleksowa modernizacja z elementami OZE budynku przy ul. B.” oraz „Kompleksowa modernizacja z elementami OZE budynku przy ul. T.” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektów: „Kompleksowa modernizacja z elementami OZE budynku przy ul. B.” oraz „Kompleksowa modernizacja z elementami OZE budynku przy ul. T.”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Projekty są współfinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi priorytetowej 4 - „Efektywność energetyczna”, Działania 4.3 - „Kompleksowa modernizacja energetyczna budynków”, Poddziałania 4.3.2 - „Efektywność energetyczna w budynkach mieszkalnych” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.


Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu, Wnioskodawca musi, w przypadku, gdy podatek od towarów i usług jest wydatkiem kwalifikowalnym w projekcie uzyskać indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego stwierdzających brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego Projektu.


Przedmiotem obydwu projektów jest głęboka termomodernizacja, połączona z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii (OZE) w postaci paneli fotowoltaicznych w budynkach (pojedyncze budynki) będące własnością Wnioskodawcy, przy ul. B. oraz T.


Projekt przewiduje prace budowlane (termomodernizacyjne) związane z częścią mieszkalną i usługową budynku oraz termomodernizacją pokrycia dachowego - w tym m.in. demontaż rynien i rur spustowych, oświetlenia; docieplenie ścian zew. budynku oraz ościeży okiennych i drzwiowych; ocieplenie stropodachu; ocieplenie ścian klatek schodowych. Dodatkowo przewiduje się zakup Instalacji fotowoltaicznych. Projektem objęte są również prace przygotowawcze w postaci: audytu energetycznego oraz projektu termomodernizacji.


Planowane przedsięwzięcie realizowane będzie w budynkach mieszkalnych (część kwalifikowalna) oraz w częściach usługowych (część niekwalifikowalna).


Do kosztów niekwalifikowalnych, na którą Wnioskodawca nie otrzyma dofinansowania, zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projektu została zaliczona:

  • część usługowa budynków znajdująca się na parterze, która też będzie termomodernizowana,
  • część dokumentacji projektowej, której część niekwalifikowalna odpowiadająca procentowo części niekwalifikowanej budynku.

Pozostałe części budynków - a więc części mieszkaniowe, są kosztami kwalifikowalnymi, na które Wnioskodawca będzie starać się uzyskać dofinansowanie.


Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT i świadczy usługi oznaczone symbolem PKWiU 68.32, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 są zwolnione z podatku od towarów i usług VAT. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją zadania będą wystawiane na Wnioskodawcę. W przypadku wydatków kwalifikowalnych - na część mieszkaniową budynków oraz część dokumentacji projektowej, nabywane podczas realizacji zadania towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług VAT. 


Wnioskodawca realizując projekt w części kwalifikowalnej będzie realizowała zadanie związane z zaspokajaniem potrzeb mieszkaniowych swoich członków objętych gospodarką zasobami mieszkaniowymi, a tym samym nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT towarów ani usług związanych z realizacją zadania. Wnioskodawca nie będzie mogła więc odzyskać w całości, ani w części podatku VAT od poniesionych wydatków kwalifikowanych na realizację zadania zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług art. 43 ust. 1 pkt 11.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w odniesieniu do planowanego zadania Wnioskodawca będzie miał możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT od wydatków kwalifikowalnych w całości lub w części zarówno w trakcie realizacji zadania, jak i po jego zakończeniu?


Stanowisko Wnioskodawcy:


W związku z planowanym zadaniem polegającym na realizacji 2 projektów:


  • pierwszy pn. „Kompleksowa modernizacja z elementami OZE budynku przy ul. B.” (numer wniosku o dofinansowanie projektu),
  • drugi pn. „Kompleksowa modernizacja z elementami OZE budynku przy ul. T.” (numer wniosku o dofinansowanie projektu)

współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi priorytetowej 4 - „Efektywność energetyczna”, Działania 4.3 - „Kompleksowa modernizacja energetyczna budynków”, Poddziałania 4.3.2- „Efektywność energetyczna w budynkach mieszkalnych” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT od wydatków kwalifikowalnych w całości, ani w części, zarówno w trakcie ponoszenia kosztów na realizację zadania, jak i po jego zakończeniu, ponieważ realizacja przedsięwzięcia w zakresie kosztów kwalifikowalnych będzie w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych i objęta jest gospodarką zasobami mieszkaniowymi, a Wnioskodawca w tym zakresie nie będzie prowadził sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT z wykorzystaniem zrealizowanego zadania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o te różnice kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.


Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy, zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. pz 2018 r., poz. 845).


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje realizację 2 projektów: pn. „Kompleksowa modernizacja z elementami OZE budynku przy ul. B.” oraz pn. „Kompleksowa modernizacja z elementami OZE budynku przy ul. T.” współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi priorytetowej 4 - „Efektywność energetyczna”, Działania 4.3 - „Kompleksowa modernizacja energetyczna budynków”, Poddziałania 4.3.2- „Efektywność energetyczna w budynkach mieszkalnych” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Przedmiotem obydwu projektów jest głęboka termomodernizacja, połączona z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii (OZE) w postaci paneli fotowoltaicznych w budynkach (pojedyncze budynki) będące własnością Wnioskodawcy, przy ul. B. oraz ul. T. Projekt przewiduje prace budowlane (termomodernizacyjne) związane z częścią mieszkalną i usługową budynku oraz termomodernizacją pokrycia dachowego - w tym m.in. demontaż rynien i rur spustowych, oświetlenia; docieplenie ścian zew. budynku oraz ościeży okiennych i drzwiowych; ocieplenie stropodachu; ocieplenie ścian klatek schodowych. Dodatkowo przewiduje się zakup Instalacji fotowoltaicznych. Projektem objęte są również prace przygotowawcze w postaci: audytu energetycznego oraz projektu termomodernizacji.


Planowane przedsięwzięcie realizowane będzie w budynkach mieszkalnych (część kwalifikowalna) oraz w częściach usługowych (część niekwalifikowalna).


Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT i świadczy usługi oznaczone symbolem PKWiU 68.32, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 są zwolnione z podatku od towarów i usług VAT. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją zadania będą wystawiane na Wnioskodawcę. W przypadku wydatków kwalifikowalnych - na część mieszkaniową budynków oraz część dokumentacji projektowej, nabywane podczas realizacji zadania towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług VAT. Wnioskodawca realizując projekt w części kwalifikowalnej będzie realizował zadanie związane z zaspokajaniem potrzeb mieszkaniowych swoich członków objętych gospodarką zasobami mieszkaniowymi, a tym samym nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT towarów ani usług związanych z realizacją zadania.


W związku z powyższym wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT od wydatków kwalifikowalnych w całości lub w części zarówno w trakcie realizacji zadania, jak i po jego zakończeniu.


Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty projektu będą wykorzystywane do świadczenia usług związanych z zaspokajaniem potrzeb mieszkaniowych swoich członków objętych gospodarką zasobami mieszkaniowymi, zwolnionych od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na część mieszkaniową budynków oraz część dokumentacji projektowej w związku z realizacją projektów: „Kompleksowa modernizacja z elementami OZE budynku przy ul. B.” oraz „Kompleksowa modernizacja z elementami OZE budynku przy ul. T.”, ponieważ efekty realizacji ww. projektów nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie miał również prawa do zwrotu podatku VAT zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Jednocześnie tut. Organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług związanego z realizacją projektu do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy w analizowanej sprawie podatek VAT powinien być kosztem kwalifikowanym.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj