Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.268.2019.1.RSZ
z 27 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 kwietnia 2019 r. (data wpływu 30 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” zgodnie z proporcją, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT oraz braku prawa do odliczenia w odniesieniu do wydatków związanych wyłącznie z działalnością zwolnioną od podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2019 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” zgodnie z proporcją, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT oraz braku prawa do odliczenia w odniesieniu do wydatków związanych wyłącznie z działalnością zwolnioną od podatku VAT.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej określany jako Szpital) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Do zadań Szpitala należy w szczególności:

  • udzielanie specjalistycznych świadczeń zdrowotnych w warunkach szpitalnych lub ambulatoryjnych, ze szczególnym uwzględnieniem świadczeń wysokospecjalistycznych w ramach specjalności reprezentowanych przez komórki organizacyjne Szpitala,
  • udział w realizacji zadań dydaktycznych i badawczych Uniwersytetu Medycznego w K. oraz innych uczelni i instytucji prowadzących działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych w zakresie wynikającym z obowiązujących przepisów i zawartych umów,
  • uczestniczenie w przygotowywaniu osób do wykonywania zawodu medycznego oraz doskonaleniu zawodowym kadr lekarskich, pielęgniarskich, słuchaczy szkół medycznych

i innych zawodów w zakresie wynikającym z obowiązujących przepisów i zawartych umów,

  • prowadzenie działalności mającej na celu profilaktykę i promocję zdrowia,
  • pełnienie funkcji konsultacyjnych dla innych podmiotów na podstawie zawartych umów,
  • prowadzenie badań klinicznych na zlecenie innych podmiotów na podstawie odrębnych umów.

Szpital może również podejmować współpracę z krajowymi i zagranicznymi instytucjami ochrony zdrowia, dot. kształcenia i doskonalenia kadr medycznych oraz organizacjami międzynarodowymi realizującymi zadania należące do zakresu działalności Szpitala, jak również prowadzić działalność gospodarczą inną niż określona w ustawie o działalności leczniczej po uzyskaniu zgody Rektora Uniwersytetu Medycznego.

Z punktu widzenia rozliczania podatku VAT Szpital osiąga przychody ze sprzedaży opodatkowanej i sprzedaży zwolnionej.

Sprzedaż zwolniona związana jest z realizacją świadczeń w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, która zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa VAT) jest zwolniona od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W miejscu świadczenia usług medycznych zwolnionych wykonywane są również świadczenia podlegające opodatkowaniu, tj. badania kliniczne, badania naukowe, diagnostyka na cele inne, niż ochrona zdrowia, konsultacje dla ZUS, wojska, ekspertyzy, dokumentacja medyczna dla sądów i prokuratury. Poza tym Szpital osiąga również przychody opodatkowane z tytułu najmu powierzchni.

Szpital rozpoznaje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w następujący sposób (pod warunkiem spełnienia zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług (ustawy VAT).

a. w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności zwolnionych - prawo obniżenia podatku nie przysługuje.

W zakresie tym mieszczą się co do zasady komórki działalności podstawowej realizujące wyłącznie świadczenia w zakresie opieki medycznej (tj. wykonujące procedury medyczne zwolnione z podatku VAT), które nie są wykorzystywane do wykonywania świadczeń opodatkowanych.

Powyższe dotyczy zakupów związanych z funkcjonowaniem oddziałów intensywnej opieki, bloków operacyjnych, Banku Krwi, Ambulatorium Izby Przyjęć, SOR.

b. w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych - prawo obniżenia podatku przysługuje.

W zakresie tym mieszczą się przede wszystkim wydatki związane z badaniami klinicznymi.

W zakresie przypisania danych wydatków do działalności nie dającej (pkt a) i dającej (pkt b) prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, Szpital stosuje alokację bezpośrednią wydatków.

c. w zakresie wydatków dotyczących kosztów, które związane są zarówno z działalnością dającą i nie dającą prawa do obniżenia należnego podatku VAT o podatek naliczony (działalnością „mieszaną” - opodatkowaną i zwolnioną, do której wykorzystywane są te same środki techniczne, administracyjne czy zasoby ludzkie), Szpitalowi przysługuje prawo częściowego obniżenia należnego podatku VAT ustalanego przy udziale proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy VAT.

Wskaźnik wielkości odliczenia na dany rok obliczany jest na podstawie struktury sprzedaży w roku poprzedzającym według zasad określonych w ustawie VAT (ust. 2-8 art. 90).

Proporcja za rok 2018 wyniosła 1%.

Obecnie Szpital przygotowuje się do realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020, Działanie 2.1 Wsparcie rozwoju cyfrowych usług, pod nazwą „…” (dalej w treści Projekt UE).

Głównym przedmiotem projektu jest wdrożenie zintegrowanych rozwiązań teleinformatycznych, które wspomogą realizację takich procesów jak diagnozowanie, leczenie rehabilitację oraz monitorowanie stanu pacjenta poza placówkami medycznymi z jednoczesnym zapewnieniem odpowiednich narzędzi usprawniających prowadzenie konsultacji medycznych w oparciu o pełną dostępność elektronicznej dokumentacji medycznej. Dzięki temu partnerzy będą mogli realizować zadania w obszarach TELEKONSULTACJI, TELEMONITORINGU ORAZ TELEREHABILITACJI.

W ramach projektu wdrożone zostaną e-usługi, a wśród nich:

Telekonsylia - umożliwiające personelowi medycznemu zdalną komunikację audio-wideo z personelem innego ośrodka w kontekście leczenia wybranego pacjenta wraz z dostępem do jego aktualnych i historycznych danych medycznych, np. w celu zachowania ciągłości leczenia pacjenta.

Teleradiologia - usługa z zakresu telemedycyny umożliwiająca przesyłanie obrazów radiologicznych drogą elektroniczną pomiędzy dwoma lokalizacjami (np. dwoma ośrodkami) w celu uzyskania opisu badania obrazowego lub jego konsultacji.

Telekonsultacja - usługa umożliwiająca pacjentowi komunikację audio-wideo bądź tekstową z personelem medycznym.

Telerehabilitacja - usługa wspomagająca pacjenta w prowadzeniu rehabilitacji na odległość.

Telemonitoring - umożliwi monitorowanie stanu zdrowia pacjenta przebywającego poza placówką medyczną na podstawie danych gromadzonych przez pacjentów w tak zwanym e-Dzienniczku oraz generowanych przez mobilne urządzenia diagnostyczne monitorujące parametry życiowe pacjenta, jak np. Holter, ciśnieniomierz, urządzenie do pomiaru cukru.

Usługi udostępnione dzięki integracji z platformą eCareMed:

  • e-Rejestracja,
  • e-Dokumentacja,
  • Telekonsylium.
  • Telekonsultacja,
  • e-Ekspertyza - możliwość przeprowadzenia zdalnego opisu badania,
  • e-Dzienniczek - możliwość zapisu pomiaru z urządzeń typu ciśnieniomierz, EKG oraz przeprowadzenie ankiety dotyczącej np. samopoczucia pacjenta,
  • e-Porada,
  • e-Zlecenie.

Główny cel projektu to:

  • zwiększenie dostępności pacjentów do świadczeń medycznych dzięki wykorzystaniu technologii informacyjnych i komunikacyjnych wraz z rozbudową infrastruktury teleinformatycznej oraz instalacji zaawansowanych technologicznie informatycznych systemów zarządzania i komunikacji,
  • skrócenie czasu oczekiwania pacjenta na diagnostykę, leczenie i rehabilitację,
  • bezpieczne udostępnianie wyników badań diagnostycznych w celu szybkiego przeprowadzenia konsultacji oraz monitorowania leczenia pacjenta.

Okres realizacji projektu lata 2019-2021.

Na dzień sporządzania niniejszego wniosku Szpital nie dokonał żadnego wydatku związanego z przedmiotowym projektem. Według harmonogramu pierwsze wydatki planowane są na III kwartał 2019 roku.

W fakturach dokumentujących towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu jako nabywca zawsze będzie wskazywany Szpital (Wnioskodawca).

W związku z realizacją ww. Projektu UE Szpital został zobowiązany do przedłożenia interpretacji organu podatkowego potwierdzającego prawidłowość przyjętego przez Szpital systemu rozliczeń podatku VAT i prawa do odliczenia podatku we wskazanym przez Szpital zakresie.

Powyższe jest związane z prawidłowym zaliczeniem podatku VAT w zakresie wydatków kwalifikowanych.

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady (WE) nr 1084/2006 „podatek od towarów i usług (VAT) może być wydatkiem kwalifikowanym tylko wtedy gdy nie podlega zwrotowi, tzn. nie jest możliwe jego odzyskanie przez Beneficjenta”, „VAT może być uznany za kwalifikowany tylko i wyłącznie wówczas gdy Beneficjentowi, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, nie przysługiwało (czyli beneficjent nie ma prawnych możliwości) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT.” „Wytyczne (...) stanowią, że w przypadku rozliczania VAT tzw. współczynnikiem sprzedaży, a więc w przypadku, gdy zakup służy zarówno działalności opodatkowanej jak i zwolnionej, VAT nie będzie mógł być uznany za wydatek kwalifikowany”.

W kontekście przywołanych wytycznych, Szpital nie może skorzystać z prawa wyboru do nieodliczania podatku VAT (i uznania go za wydatek kwalifikowany) w sytuacji, o której mowa w art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT.

Szpital będzie korzystał z prawa odliczenia części naliczonego podatku VAT (tj. zgodnie z ustaloną proporcją) od wydatków dot. realizacji w/w Projektu UE związanych ze sprzedażą „mieszaną” w przypadku gdy nie będzie możliwości alokacji bezpośredniej wydatków związanych ze sprzedażą zwolnioną.

Odliczona część podatku VAT nie będzie stanowiła wydatku kwalifikowanego.

Przypisanie wydatków związanych z realizacją w/w Projektu UE i rozpoznanie prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będzie następowało w dwóch zakresach:

1. w zakresie w jakim nabywane towary i usługi wykorzystywane będą do wykonywania czynności zwolnionych - prawo obniżenia podatku nie będzie przysługiwało.

Powyższe dotyczy przede wszystkim nabywania aparatury medycznej oraz sprzętu informatycznego służącego wyłącznie realizacji usług zdrowotnych w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, która zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług (ustawa VAT) jest zwolniona od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

2. w zakresie wydatków związanych zarówno z działalnością dającą i nie dającą prawa do obniżenia należnego podatku VAT o podatek naliczony, Szpitalowi będzie przysługiwało prawo częściowego obniżenia należnego podatku VAT zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o podatku VAT.

Zasada opisana w punkcie 2 dotyczy ponoszonych w ramach Projektu wydatków i nakładów na rozbudowę systemu analitycznego, zakupu serwerów, modernizację i wyposażenie serwerowni, sieci informatycznej, instalacji ogólnej i bezpieczeństwa i innych, których nie będzie można przyporządkować wyłącznie do czynności zwolnionych, z uwagi na fakt, że wymienione wydatki będą nieodłącznie związane z całą infrastrukturą informatyczną szpitala (a więc również sprzętem IT i oprogramowaniem wykorzystywanym przy realizacji świadczeń podlegających opodatkowaniu, tj. badań klinicznych i naukowych, diagnostyki na cele inne, niż ochrona zdrowia, konsultacji dla ZUS. wojska, ekspertyz, dokumentacji medycznej dla sądów i prokuratury, najmu powierzchni).

Jednocześnie nie wystąpi prawo do pełnego (100%) odliczenia podatku bowiem w związku z realizacją projektu nie wystąpi nabycie towarów i usług, które będzie można przypisać wyłącznie do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją Projektu UE właściwe jest stanowisko polegające na tym, że Szpitalowi będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku VAT na podstawie proporcji określonej w art. 90 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT w odniesieniu do wydatków związanych z działalnością mieszaną (opodatkowaną i zwolnioną) natomiast w odniesieniu do wydatków związanych wyłącznie z działalnością zwolnioną od podatku VAT odliczenie nie będzie przysługiwało?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W związku z realizacją Projektu UE Szpitalowi będzie przysługiwało prawo częściowego odliczenia podatku VAT (na podstawie proporcji określonej w art. 90 ust. 1 i ust. 2) w odniesieniu do wydatków związanych z działalnością mieszaną (opodatkowaną i zwolnioną) natomiast w odniesieniu do wydatków związanych wyłącznie z działalnością zwolnioną od podatku VAT odliczenie nie będzie przysługiwało.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupów z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną.

Wyrażoną w cyt. wyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na mocy art. 90 ust. 2 ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W świetle art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Stosownie do art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu z tytułu transakcji dotyczących:

  1. pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;
  2. usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Zgodnie z art. 90 ust. 8 ustawy, podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30 000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje zatem, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Jedynie w przypadku, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot związanych z czynnościami opodatkowanymi, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zakres odliczenia podatku naliczonego, modyfikowany na podstawie powyższych regulacji, uzależniony jest od przyporządkowania działalności podatnika do dwóch kategorii czynności. Do pierwszej z nich zaliczyć należy czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (co do zasady, świadczenie usług oraz sprzedaż towarów opodatkowanych). Z kolei druga kategoria obejmuje czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (czynności zwolnione od podatku).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Szpital), będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, przygotowuje się do realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020, Działanie 2.1 Wsparcie rozwoju cyfrowych usług, pod nazwą „…”. Głównym przedmiotem projektu jest wdrożenie zintegrowanych rozwiązań teleinformatycznych, które wspomogą realizację takich procesów jak diagnozowanie, leczenie rehabilitację oraz monitorowanie stanu pacjenta poza placówkami medycznymi z jednoczesnym zapewnieniem odpowiednich narzędzi usprawniających prowadzenie konsultacji medycznych w oparciu o pełną dostępność elektronicznej dokumentacji medycznej. Dzięki temu partnerzy będą mogli realizować zadania w obszarach telekonsultacji, telemonitoringu oraz telerehabilitacji. W ramach projektu wdrożone zostaną e-usługi, wyżej wymienione w opisie sprawy. Okres realizacji projektu lata 2019-2021. W fakturach dokumentujących towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu jako nabywca zawsze będzie wskazywany Szpital (Wnioskodawca). Wnioskodawca wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT oraz zwolnione od podatku (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy VAT).

Szpitalowi przysługuje prawo częściowego obniżenia należnego podatku VAT ustalanego przy udziale proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy VAT.

Wskaźnik wielkości odliczenia na dany rok obliczany jest na podstawie struktury sprzedaży w roku poprzedzającym według zasad określonych w ustawie VAT (ust. 2-8 art. 90). Proporcja za rok 2018 wyniosła 1%.

Przypisanie wydatków związanych z realizacją w/w Projektu UE i rozpoznanie prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będzie następowało w dwóch zakresach:

1. w zakresie w jakim nabywane towary i usługi wykorzystywane będą do wykonywania czynności zwolnionych - prawo obniżenia podatku nie będzie przysługiwało.

Powyższe dotyczy przede wszystkim nabywania aparatury medycznej oraz sprzętu informatycznego służącego wyłącznie realizacji usług zdrowotnych w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, która zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług (ustawa VAT) jest zwolniona od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

2. w zakresie wydatków związanych zarówno z działalnością dającą i nie dającą prawa do obniżenia należnego podatku VAT o podatek naliczony, Szpitalowi będzie przysługiwało prawo częściowego obniżenia należnego podatku VAT zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o podatku VAT.

Zasada opisana w punkcie 2 dotyczy ponoszonych w ramach Projektu wydatków i nakładów na rozbudowę systemu analitycznego, zakupu serwerów, modernizację i wyposażenie serwerowni, sieci informatycznej, instalacji ogólnej i bezpieczeństwa i innych, których nie będzie można przyporządkować wyłącznie do czynności zwolnionych, z uwagi na fakt, że wymienione wydatki będą nieodłącznie związane z całą infrastrukturą informatyczną szpitala.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia, czy Szpitalowi będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku VAT na podstawie proporcji określonej w art. 90 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT w odniesieniu do wydatków związanych z działalnością mieszaną (tj. opodatkowaną i zwolnioną), oraz nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w odniesieniu do wydatków związanych wyłącznie z działalnością zwolnioną od podatku VAT.

Jak już wcześniej wskazano, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że w sytuacji gdy Wnioskodawca nie jest w stanie przyporządkować całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych kategorii czynności (opodatkowanych i zwolnionych), kwotę podatku naliczonego do odliczenia winien określić zgodnie z proporcją obliczoną na podstawie art. 90 ust. 3.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca nie ma możliwości jednoznacznego przyporządkowania wykorzystania zakupionego w ramach projektu sprzętu i usług do czynności opodatkowanych lub zwolnionych.

Wnioskodawca podał w opisie sprawy, że rozpoznaje prawo do odliczenia i w przypadku wydatków związanych z działalnością „mieszaną” – opodatkowaną i zwolnioną przysługuje mu prawo do częściowego odliczenia przy udziale proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT. Proporcja ta za rok 2018 wynosiła 1%. Z opisu sprawy nie wynika by Wnioskodawca, korzystając z regulacji cytowanego wyżej art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy, uznał, że proporcja wynosi 0%.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy, w odniesieniu do wskazanych wydatków ponoszonych w związku z realizacją ww. projektu pn. „…”, które - jak podaje Wnioskodawca - dotyczą zarówno czynności opodatkowanych VAT jak i czynności zwolnionych od tego podatku, należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy brak jest obiektywnej możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z poszczególnymi czynnościami, Wnioskodawcy w odniesieniu do tych wydatków będzie, co do zasady, przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego według proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy, przy założeniu, że Wnioskodawca nie korzysta z możliwości przewidzianej w art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy. Natomiast, w odniesieniu do wskazanych we wniosku wydatków ponoszonych w związku z realizacją ww. projektu i dotyczących wyłącznie czynności zwolnionych od podatku VAT, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących te wydatki.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zauważa się, że w niniejszej interpretacji nie dokonano oceny prawidłowości zakwalifikowania wykonywanych czynności do poszczególnych kategorii działalności Wnioskodawcy tj. opodatkowanej oraz zwolnionej od podatku VAT. Powyższe przyjęto jako element opisu zdarzenia przyszłego.

Ponadto należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). W związku z powyższym, interpretacja traci aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj