Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.195.2019.1.ASZ
z 28 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku 7 marca 2019 r. (data wpływu 1 kwietnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z 7 czerwca 2019 r. (data wpływu 7 czerwca 2019 r.) w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie usług w ramach realizacji projektu pn. „…” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2019 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie usług w ramach realizacji projektu pn. „…”. Wniosek został uzupełniony pismem z 7 czerwca 2019 r. (data wpływu 7 czerwca 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z 31 maja 2019 r. znak 0111-KDIB3-2.3012.195.2019.1.ASZ.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 7 czerwca 2019 r. przedstawiono następujący stan faktyczny:

Przedmiotem projektu jest:

  1. Przebudowa infrastruktury technicznej Osiedla.
  2. Przebudowa terenu w rejonie zbiornika wodnego M.
  3. Utworzenie Centrum Usług Społecznych w budynku hali sportowej przy ul. G.

Przebudowa infrastruktury technicznej Osiedla obejmuje przede wszystkim: przebudowę istniejącej kanalizacji ogólnospławnej na rozdzielczą wraz z wykonaniem opasek drenażowych wokół budynków; przebudowę oraz modernizację ogrodzeń; elementy małej architektury; montaż monitoringu; wydzielenie i ogrodzenie placu zabaw wraz z jego doposażeniem i zagospodarowanie terenu.

Przebudowa kanalizacji obejmuje: wykonanie przyłącza kanalizacji deszczowej odprowadzającego wody opadowe z dachów budynków Osiedla; wykonanie opasek drenażowych wokół budynków Osiedla z ich podłączeniem do projektowanego przyłącza kanalizacji deszczowej; wymiana będących w złym stanie technicznym rurociągów i studzienek istniejącej obecnie kanalizacji ogólnospławnej, która zostanie wykorzystana na potrzeby kanalizacji sanitarnej.

Na terenie objętym wnioskiem wykonane zostaną ogrodzenia stalowe poszczególnych posesji. Na terenie rewitalizowanym zamontowane zostaną elementy małej architektury w postaci: ławek oraz leżaków terenowych; stołów piknikowych z siedziskiem; lamp parkowych; koszy na śmieci; murowanego grilla terenowego. Na terenie całego obszaru objętego projektem zaplanowano zieleń urządzoną w postaci trawników, rabat kwiatowych, klombów oraz nasadzeń krzewów i kilku drzew.

Istniejący plac zabaw zostanie przebudowany i rozbudowany, a także ogrodzony. Wykonana zostanie nawierzchnia poliuretanowa z granulatu o dużej wytrzymałości i elastyczności amortyzująca potencjalny upadek z przyrządów zabawowych. Ponadto zastosowane zostaną maty o strukturze ażurowej umożliwiającej przerost trawy przez matę. Na placu zabaw wykorzystane zostaną istniejące urządzenia zabawowe (zjeżdżalnia, huśtawka, huśtawka wagowa podwójna, karuzela), które poddane zostaną modernizacji. Ponadto zamontowane zostaną elementy nowe – sprężynowce.

W ramach zadania związanego z przebudową infrastruktury technicznej Osiedla kosztem niekwalifikowanym jest przebudowa kanalizacji sanitarnej.

Przebudowa terenu w rejonie zbiornika wodnego i utworzenie miejsca usług społecznych podzielona została na 2 etapy. Objęty projektem etap I związany z utworzeniem nad zbiornikiem atrakcyjnego miejsca usług społecznych obejmuje niżej wymienione roboty rozbiórkowe oraz budowlane.

Roboty rozbiórkowe i demontażowe: wycinka kolidującej z inwestycją roślinności i/lub przesadzenia; rozbiórka dwóch budynków gospodarczych; rozbiórka pozostałości dawnego amfiteatru; rozbiórka istniejącego mnicha spustowego; demontaże istniejącej małej architektury.

Roboty budowlane:

  1. niwelacja terenu;
  2. budowa żelbetowych pomostów wzdłuż linii brzegowej zbiornika opartych na słupach posadowionych w dnie;
  3. budowa 2 pomostów pływających, zakotwiczonych w dnie zbiornika i nawierzchni z desek nad lustrem wody;
  4. budowa utwardzeń terenu w tym m.in.: istniejący ciąg pieszy łączący teren inwestycji z Osiedlem; ciąg pieszo-jezdny szerokości 4,5 m biegnący w kierunku ogródków działkowych oraz Osiedla; ciąg pieszo-jezdny szerokości 3,0 m łączący teren inwestycji z ulicą; ścieżka biegnąca dookoła zbiornika – dla spacerowiczów oraz biegaczy; ścieżka piesza, równoległa do istniejącej ścieżki rowerowej – dla spacerowiczów;
  5. budowa plaży piaszczystej położonej na brzegu bezpośrednio nad zbiornikiem;
  6. montaż elementów małej architektury (ławki, leżaki, żagle zacieniające, kosze na śmieci, słupki oświetleniowe i inne);
  7. budowa murów oporowych oraz żelbetowych schodów terenowych;
  8. wykonanie nasadzeń oraz przesadzeń zieleni niskiej i wysokiej;
  9. montaż 2 prefabrykowanych, samoobsługowych stacji obsługi/naprawy rowerów.
  10. budowa żelbetowego slipu dla slipowania rowerów wodnych.
  11. budowa umocnienia brzegu zbiornika wodnego od strony północno-wschodniej narzutem kamiennym.
  12. oczyszczenie dna zbiornika wodnego metodą mechaniczną po spuszczeniu wody ze zbiornika;
  13. montaż oświetlenia: wysokie i niskie słupy oświetleniowe, oprawy wpuszczone w nawierzchnie, oprawy na tężni;
  14. uzbrojenie terenu: przyłącze wodociągowe, kanalizacji deszczowej i sanitarnej oraz elektroenergetyczne;
  15. montaż kamer monitoringu miejskiego (2 punkty);
  16. zakup i dostawa dwóch rowerów wodnych.

W ramach inwestycji przewiduje się udostępnienie obiektu dla osób niepełnosprawnych.

W ramach zadania związanego z przebudową terenu w rejonie zbiornika wodnego kosztem niekwalifikowanym jest budowa ciągów pieszo-jezdnych umożliwiających ruch pojazdów do 3,5 t.

Utworzenie Centrum Usług Społecznych w budynku hali sportowej przy ul. G. Utworzenie Centrum Usług Społecznych realizowane jest w ramach jednego przedsięwzięcia obejmującego poprawę efektywności energetycznej oraz przebudowę budynku hali sportowej. Na zakres związany z przebudową części sportowej Beneficjent otrzymał dofinansowanie ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki (projekt pn. „…”). Na zakres związany z termomodemizacją Beneficjent złożył wniosek o dofinansowanie w ramach RPO xxx 2014-2020, poddziałanie 4.3.2. Z uwagi na opracowaną dokumentację projektową Beneficjent dokonał wyboru jednego wykonawcy.

Zakres prac związanych z utworzeniem Centrum Usług Społecznych: roboty budowlane (roboty rozbiórkowe, zamurowania i roboty konstrukcyjne, posadzki, ściany, aranżacje sufitów); roboty elektryczne; instalacje wewnętrzne wodno-kanalizacyjne; zagospodarowanie terenu w obrębie opracowania (ciąg pieszy stanowiący dojście do Centrum Usług Społecznych); wyposażenie (stół konferencyjny dla 10 osób, krzesła do stołu konferencyjnego, stół jadalniany dla 6 osób, krzesła do stołu jadalnianego, meble kuchenne do kuchni cateringowej, mała szafa magazynowa (kuchnia).

Zakłada się, iż po zakończeniu przedsięwzięcia, zarówno terenem Osiedla, jak i zbiornika wodnego, zarządzał będzie bezpośrednio, jako jednostka budżetowa Beneficjenta – Zakład Gospodarki Komunalnej. Zadaniem ZGK będzie prowadzenie działań na rzecz utrzymania w należytym stanie produktów projektu.

W przypadku hali sportowej, w której utworzona została świetlica środowiskowa, przyjęto, że utrzymaniem obiektu zajmuje się jednostka budżetowa Miasta – Ośrodek Sportu i Rekreacji. Podmiotem realizującym zajęcia w świetlicy środowiskowej jest Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej – również funkcjonujący jako jednostka budżetowa Miasta.

Koszty:

Koszt zadania ogółem: xxx zł, w tym:

Planowane dofinansowanie ze środków RPO xxx 2014-2020: xxx zł

Planowane dofinansowanie z budżetu państwa: xxx zł

Planowany wkład własny: xxx zł koszty niekwalifikowane: xxx zł

Beneficjent nie będzie w związku z realizacją projektu, jak i po jego zakończeniu, uzyskiwał przychodu związanego z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Efektem projektu będzie zarówno nowa infrastruktura, jak również modernizacja (zwiększenie wartości) infrastruktury istniejącej. Zarówno powstała infrastruktura, jak i ta zmodernizowana, będzie albo udostępniana nieodpłatnie (świetlica, teren rekreacyjny, obiekty liniowe takie jak np. rurociągi, ciągi pieszo jezdne) albo jako mieszkania komunalne i lokale socjalne – wynajmowane jednak ze stawką, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnioną z podatku VAT. Wprawdzie na fakturach za czynsz mieszkaniowy będą również uwzględnione pozycje opodatkowane inną (niż zwolniona) stawką VAT, będą to jednak wyłącznie refaktury dotyczące mediów takich jak dostawa wody, odprowadzanie ścieków i dostawa ciepła. Miasto efekty zrealizowanej inwestycji wykorzystywać będzie do zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, realizując zadania własne gminy m.in. w sprawach: pomocy społecznej, kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz gminnego budownictwa mieszkaniowego. Miasto do tej pory nie odliczyło podatku VAT.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że cały projekt jest odpowiedzią na zdiagnozowane na obszarze rewitalizacji problemy – wysokie natężenie negatywnych zjawisk społecznych (bezrobocie, ubóstwo, alkoholizm, demoralizacja, bezradność w sprawach wychowawczych) oraz przestrzennych (deficyt miejsc rekreacyjnych, brak zagospodarowania wolnych przestrzeni, niska jakość i estetyka infrastruktury publicznej).

Przedmiotem projektu jest:

  1. Przebudowa infrastruktury technicznej Osiedla.
  2. Przebudowa terenu w rejonie zbiornika wodnego.
  3. Utworzenie Centrum Usług Społecznych w budynku hali sportowej przy ul. G.

Ad. A

Efektem tych prac będzie poprawa warunków bytowych mieszkańców pogórniczego osiedla mieszkaniowego, osiedla objętego planem rewitalizacji.

Ad. B

Efektem tych prac będzie utworzenie nad zbiornikiem atrakcyjnego miejsca usług społecznych. Usługi te są elementem procesu rewitalizacji, który zgodnie z obowiązującymi zasadami nie może dotyczyć wyłącznie bazy mieszkaniowej ale musi obejmować również propozycje nowych form aktywnego spędzania czasu wolnego. Takie funkcje spełniać będzie objęty rewitalizacją obszar byłej hałdy zlokalizowanej przy zbiorniku wodnym.

Ad. C

Efektem działań inwestycyjnych będzie tu stworzenie miejsca, w którym mieszkańcy rewitalizowanego obszaru mają możliwość aktywizacji społecznej, poprzez udział dzieci ale również dorosłych w różnych formach zajęć organizowanych zarówno przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej jak i organizacje pozarządowe. Centrum to pełni funkcję świetlicy środowiskowej, klubu dla dzieci i młodzieży, ale również poradnictwa psychologicznego, prawnego lub zawodowego.

Beneficjent nie będzie w związku z realizacją projektu, jak i po jego zakończeniu, uzyskiwał przychodu związanego z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Efektem projektu będzie zarówno nowa infrastruktura, jak również modernizacja (zwiększenie wartości) infrastruktury istniejącej. Zarówno powstała infrastruktura, jak i ta zmodernizowana, będzie albo udostępniana nieodpłatnie (świetlica, teren rekreacyjny, obiekty liniowe takie jak np. rurociągi, ciągi pieszo jezdne) albo jako mieszkania komunalne i lokale socjalne – wynajmowane jednak ze stawką, na podstawie art. 43. ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnioną z podatku VAT. Wprawdzie na fakturach za czynsz mieszkaniowy będą również uwzględnione pozycje opodatkowane inną (niż zwolniona) stawką VAT, będą to jednak wyłącznie refaktury dotyczące mediów takich jak dostawa wody, odprowadzanie ścieków i dostawa ciepła.

Centrum Usług Społecznych mieści się w budynku hali sportowej przy ul. G., którym zarządza gminna jednostka budżetowa Ośrodek Sportu i Rekreacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Miasto ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie usług w ramach realizacji projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Miasto nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikających z faktur dokumentujących wykonanie usług w ramach realizacji inwestycji. Zgodnie z art. 6 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspakajanie potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu pomocy społecznej, gminnego budownictwa mieszkaniowego, kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 6, 7, 10, 15 ustawy o samorządzie gminnym). O publicznym charakterze działania przesądza to, że wykonanie zadań publicznych odbywa się na podstawie przepisów powszechnie obowiązujących oraz, że przez te działania zaspakajane są zbiorowe potrzeby wspólnoty samorządowej.

Miasto realizując zadanie wypełnia zadania publiczne gminy nałożone na nią przepisami ustawy o samorządzie gminnym. Miasto dokonując nabyć towarów i usług związanych z realizacją wskazanej we wniosku inwestycji zamierza wykorzystywać, będące jej efektem mienie na cele statutowe: niepodlegające opodatkowaniu oraz zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Z uwagi na fakt, że celem dokonania zakupu w ramach realizowanej inwestycji, jest wykonywanie zadań własnych gminy (niepodlegających opodatkowaniu oraz zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT) – Miasto w zakresie realizowanych zadań nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z realizacją inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.) – zwanej dalej ustawą o VAT – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 1, 9, 10 i 15 ww. ustawy).

W opisie stanu faktycznego wskazano, że przedmiotem projektu jest:

  • przebudowa infrastruktury technicznej Osiedla,
  • przebudowa terenu w rejonie zbiornika wodnego,
  • utworzenie Centrum Usług Społecznych w budynku hali sportowej przy ul. G.

Beneficjent nie będzie w związku z realizacją projektu, jak i po jego zakończeniu, uzyskiwał przychodu związanego z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Efektem projektu będzie zarówno nowa infrastruktura, jak również modernizacja (zwiększenie wartości) infrastruktury istniejącej. Zarówno powstała infrastruktura, jak i ta zmodernizowana, będzie albo udostępniana nieodpłatnie (świetlica, teren rekreacyjny, obiekty liniowe takie jak np. rurociągi, ciągi pieszo jezdne) albo jako mieszkania komunalne i lokale socjalne – wynajmowane jednak ze stawką, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnioną z podatku VAT. Wprawdzie na fakturach za czynsz mieszkaniowy będą również uwzględnione pozycje opodatkowane inną (niż zwolniona) stawką VAT, będą to jednak wyłącznie refaktury dotyczące mediów takich jak dostawa wody, odprowadzanie ścieków i dostawa ciepła. Miasto efekty zrealizowanej inwestycji wykorzystywać będzie do zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, realizując zadania własne gminy m.in. w sprawach: pomocy społecznej, kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz gminnego budownictwa mieszkaniowego.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie usług w ramach realizacji projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia kwoty podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z przedstawionego opisu sprawy wynika bowiem, że Miasto nie będzie w związku z realizacją projektu oraz po jego zakończeniu uzyskiwało przychodu związanego z działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT. W analizowanym przypadku Miasto nie ponosi wydatków w związku prowadzeniem działalności generującej podatek należny. Zatem w omawianej sprawie, w sytuacji gdy nabyte w celu realizacji projektu usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że Miasto nie będzie miało możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie usług w ramach realizacji projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj