Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.111.2019.1.PJ
z 28 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2019 r. (data wpływu 29 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie:

  • zwolnienia z podatku akcyzowego wyrobów węglowych nabywanych i zużywanych przez Wnioskodawcę do celów opałowych na potrzeby gospodarstw domowych, stanowiących lokale zarządzane przez Wnioskodawcę będące w zasobach Spółdzielni – jest prawidłowe,
  • opodatkowania wyrobów węglowych nabywanych przez Wnioskodawcę do celów opałowych na potrzeby lokali użytkowych znajdujących się w zasobach Wnioskodawcy oraz odbiorców zewnętrznych – jest prawidłowe,
  • zwolnienia z podatku akcyzowego wyrobów węglowych nabywanych i zużywanych przez Wnioskodawcę do celów opałowych na potrzeby ogrzewania pomieszczeń technicznych znajdujących się w zasobach Wnioskodawcy – jest nieprawidłowe,
  • opodatkowania i zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych nabywanych przez Wnioskodawcę proporcjonalnie do celów zużycia – jest prawidłowe,
  • możliwości dokonania korekty deklaracji za okresy rozliczeniowe, w których akcyza została odprowadzona od wyrobów zużytych na cele uprawniające do zwolnienia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania i zwolnienia wyrobów węglowych nabywanych i zużywanych przez Wnioskodawcę do celów opałowych na potrzeby gospodarstw domowych, stanowiących lokale zarządzane przez Wnioskodawcę, lokali użytkowych znajdujących się w zasobach Wnioskodawcy, odbiorców zewnętrznych oraz ogrzewania pomieszczeń technicznych znajdujących się w zasobach Wnioskodawcy, opodatkowania i zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych nabywanych przez Wnioskodawcę proporcjonalnie do celów a także zużycia możliwości dokonania korekty deklaracji za okresy rozliczeniowe, w których akcyza została odprowadzona od wyrobów zużytych na cele uprawniające do zwolnienia.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Zgodnie z treścią statutu Spółdzielni (dalej również: Wnioskodawca) celem Spółdzielni jest zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu. Przedmiotem działalności Spółdzielni jest: 1) obsługa nieruchomości na własny rachunek, 2) zagospodarowanie i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek, 3) kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek, 4) wynajem nieruchomości na własny rachunek, 5) zarządzenie nieruchomościami na zlecenie (par 6 ust 1 Statutu). Powyższy przedmiot działalności realizuje się między innymi poprzez wytwarzanie, przesyłanie i dystrybucję energii cieplnej (par. 6 ust. 2 pkt 7 statutu).

Spółdzielnia w A. posiada kotłownię wraz z infrastrukturą zapewniającą dostawę ciepła do:

  • gospodarstw domowych, które stanowią lokale mieszkalne usytuowane w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych zarządzanych przez spółdzielnię;
  • pomieszczeń technicznych dla gospodarzy domów zatrudnionych w Spółdzielni, usytuowanych w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych zarządzanych przez nią i służących tym zasobom, powierzchnia użytkowa tych pomieszczeń stanowi 0,043% całkowitej powierzchni użytkowej wielorodzinnych budynków mieszkalnych zarządzanych przez Spółdzielnię;
  • lokali użytkowych należących do Spółdzielni, w tym: wolnostojących, w szczególności pawilony handlowe i usługowe oraz lokale użytkowe usytuowane w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych zarządzanych przez Spółdzielnię;
  • odbiorców zewnętrznych, z którymi zawarte są umowy na dostawę ciepła.

Kotłownia wchodzi w skład majątku Spółdzielni.

Kotłownia pracuje cały rok, w systemie ciągłym, dostarcza ciepło na potrzeby centralnego ogrzewania jak i przygotowania ciepłej wody użytkowej.

W kotłowni zainstalowane są kotły ciepłownicze opalane węglem kamiennym o kodzie CN 2701.

Spółdzielnia dla lokali mieszkalnych ustala opłaty z tytułu eksploatacji mieszkań, podgrzania ciepłej wody użytkowej oraz ogrzewania.

Spółdzielnia do 31 stycznia 2019 roku nabywała wyroby węglowe korzystając ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 8. Na mocy decyzji z dnia (...) 2019 roku Starosta stwierdził z urzędu wygaśnięcie z upływem dnia 31 stycznia 2019 roku zezwolenia na emisję gazów cieplarnianych z instalacji spalania paliw - Kotłownia Osiedlowa B. zlokalizowana w A. przy ul. (...), udzielonego Spółdzielni Mieszkaniowej decyzją Starosty z dnia (...) 2016 roku, znak: (...), zmienioną decyzją z dnia (...), znak: (...), a tym samym zakład przestał spełniać kryteria uczestnictwa w Europejskim Systemie Handlu Emisjami, a więc utracił możliwość dalszego korzystania z tego zwolnienia.

Mając na uwadze powyższe od dnia 1 lutego 2019 roku Spółdzielnia opłaciła podatek akcyzowy z tytułu użycia wyrobów węglowych nabytych w 2018 roku w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31 a ust.1 ustawy o podatku akcyzowym, do celów innych niż zwolnienie na podstawie tego przepisu i nie korzysta ze zwolnienia od akcyzy.

Od dnia 1 lutego 2019 r. przeznaczenie dostarczanego ciepła było następujące:

  • do gospodarstw domowych, które stanowią lokale mieszkalne usytuowane w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych zarządzanych przez Spółdzielnię: w lutym 2019 r. - 76,82% całego dostarczonego w tym miesiącu ciepła; w marcu 2019 r. - 77,08% całego dostarczonego w tym miesiącu ciepła,
  • do pomieszczeń technicznych dla gospodarzy domów zatrudnionych w Spółdzielni, usytuowanych w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych zarządzanych przez Spółdzielnię: w lutym 2019 r. - 0,04% całego dostarczonego w tym miesiącu ciepła; w marcu 2019 r. - 0,03% całego dostarczonego w tym miesiącu ciepła,
  • do lokali użytkowych należących do Spółdzielni, w tym: wolnostojących, w szczególności takich jak pawilony handlowe i usługowe oraz lokali użytkowych usytuowanych w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych zarządzanych przez Spółdzielnię: w lutym 2019 r. - 2,82% całego dostarczonego w tym miesiącu ciepła; w marcu 2019 r. - 2,74% całego dostarczonego w tym miesiącu ciepła,
  • do odbiorców zewnętrznych, z którymi zawarte są umowy na dostawę ciepła: w lutym 2019 r. - 20,32% całego dostarczonego w tym miesiącu ciepła; w marcu 2019 r. - 20,15% całego dostarczonego w tym miesiącu ciepła.

W związku z powyższym procentowy udział zużycia węgla obliczony proporcjonalnie do przeznaczenia dostarczonego ciepła był analogiczny to jest:

  • dla gospodarstw domowych, które stanowią lokale mieszkalne usytuowane w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych zarządzanych przez Spółdzielnię: w lutym 2019 r. - 76,82% całego zużytego w tym miesiącu węgla; w marcu 2019 r. - 77,08% całego zużytego w tym miesiącu węgla,
  • dla pomieszczeń technicznych dla gospodarzy domów zatrudnionych w Spółdzielni, usytuowanych w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych zarządzanych przez Spółdzielnię: w lutym 2019 r. - 0,04% całego zużytego w tym miesiącu węgla; w marcu 2019 r. - 0,03% całego zużytego w tym miesiącu węgla,
  • dla lokali użytkowych należących do Spółdzielni, w tym: wolnostojących, w szczególności pawilony handlowe i usługowe oraz lokali użytkowych usytuowanych w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych zarządzanych przez Spółdzielnię: w lutym 2019 r. - 2,82% całego zużytego w tym miesiącu węgla; w marcu 2019 r. - 2,74% całego zużytego w tym miesiącu węgla,
  • dla odbiorców zewnętrznych, z którymi zawarte są umowy na dostawę ciepła: w lutym 2019 r. - 20,32% całego zużytego w tym miesiącu węgla; w marcu 2019 r. - 20,15% całego zużytego w tym miesiącu węgla.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółdzielnia powinna stosować zwolnienie z podatku akcyzowego od wyrobów węglowych nabywanych i zużywanych na potrzeby centralnego ogrzewania jak i przygotowania ciepłej wody użytkowej dla gospodarstw domowych, które stanowią lokale mieszkalne zarządzane przez Spółdzielnię?
  2. Czy Spółdzielnia powinna nabywać wyroby węglowe zużywane na potrzeby centralnego ogrzewania jak i przygotowania ciepłej wody użytkowej dla lokali użytkowych znajdujących się w zasobach Spółdzielni oraz dla odbiorców zewnętrznych z naliczoną kwotą akcyzy?
  3. Czy Spółdzielnia powinna korzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego od wyrobów węglowych nabywanych i zużywanych na potrzeby ogrzewania pomieszczeń technicznych dla gospodarzy domów zatrudnionych w Spółdzielni w budynkach mieszkalnych znajdujących się w zasobach Spółdzielni?
  4. Czy węgiel powinien być nabywany przez Spółdzielnię proporcjonalnie do celów zużycia objętego zwolnieniem z podatku akcyzowego oraz do celów zużycia opodatkowanego akcyzą?
  5. Czy można dokonać korekty deklaracji dla podatku akcyzowego od wyrobów węglowych za miesiące w których odprowadzony został podatek od całości zużytego węgla na ogrzewanie, w tym na ogrzewanie lokali mieszkalnych?

Wnioskodawca przedstawił we wniosku następujące stanowisko:

Ad. 1 Zdaniem wnioskodawcy Spółdzielnia może korzystać ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31 a ust 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym w związku ze zużyciem wyrobów węglowych na potrzeby ogrzewania zarządzanych lokali mieszkalnych (gospodarstw domowych) będących w zasobach wnioskodawcy. W świetle brzmienia art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 roku o spółdzielniach mieszkaniowych - celem spółdzielni mieszkaniowej jest zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu. Spółdzielnie mieszkaniowe są to podmioty powołane do działania ww. w zakresie na rzecz swoich członków. Tym samym okoliczność ta wyróżnia spółdzielnie od podmiotów gospodarczych wytwarzających ciepło w celach gospodarczych. Spółdzielnie mieszkaniowe są podmiotami powołanymi do działania na rzecz swoich członków (np. gospodarstw domowych). Jednocześnie pozwala on na zachowanie warunku przeznaczenia nabywanych wyrobów węglowych do celów opałowych przez gospodarstwa domowe.

Ad.2. Zdaniem wnioskodawcy Spółdzielnia powinna nabywać wyroby węglowe zużywane na potrzeby centralnego ogrzewania jak i przygotowania ciepłej wody użytkowej dla lokali użytkowych znajdujących się w zasobach Spółdzielni oraz dla odbiorców zewnętrznych z naliczoną kwotą akcyzy.

Ad 3. Zdaniem wnioskodawcy Spółdzielnia może korzystać ze zwolnienia od akcyzy art. 31a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym w związku ze zużyciem wyrobów węglowych nabywanych i zużywanych na potrzeby ogrzewania pomieszczeń technicznych dla gospodarzy domów zatrudnionych w Spółdzielni w budynkach mieszkalnych znajdujących się w zasobach Spółdzielni i służących tym zasobom. Niejako również należy wskazać na ich niewielki udział w całkowitej powierzchni użytkowej wielorodzinnych budynków mieszkalnych zarządzanych przez Spółdzielnię.

Ad. 4. Zdaniem Spółdzielni wyroby węglowe powinny być nabywane przez Spółdzielnię proporcjonalnie do celów zużycia objętego zwolnieniem z podatku akcyzowego oraz do celów zużycia opodatkowanego akcyzą.

Ad. 5. Zdaniem wnioskodawcy można dokonać korekty deklaracji dla podatku akcyzowego od wyrobów węglowych za miesiące w których odprowadzony został podatek od całości zużytego węgla na ogrzewanie, w tym na ogrzewanie spółdzielczych lokali mieszkalnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się:

  • w zakresie zwolnienia z podatku akcyzowego wyrobów węglowych nabywanych i zużywanych przez Wnioskodawcę do celów opałowych na potrzeby gospodarstw domowych, stanowiących lokale zarządzane przez Wnioskodawcę będące w zasobach Spółdzielni – za prawidłowe;
  • w zakresie opodatkowania wyrobów węglowych nabywanych przez Wnioskodawcę do celów opałowych na potrzeby lokali użytkowych znajdujących się w zasobach Wnioskodawcy oraz odbiorców zewnętrznych – za prawidłowe;
  • w zakresie zwolnienia z podatku akcyzowego wyrobów węglowych nabywanych i zużywanych przez Wnioskodawcę do celów opałowych na potrzeby ogrzewania pomieszczeń technicznych znajdujących się w zasobach Wnioskodawcy – za nieprawidłowe;
  • w zakresie opodatkowania i zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych nabywanych przez Wnioskodawcę proporcjonalnie do celów zużycia – za prawidłowe;
  • w zakresie możliwości dokonania korekty deklaracji za okresy rozliczeniowe, w których akcyza została odprowadzona od wyrobów zużytych na cele uprawniające do zwolnienia – za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 864) zwanej dalej „ustawą”, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 1a ustawy za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy, przy czym wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 tego załącznika są wyrobami węglowymi.

W załączniku tym wymienione zostały m.in. w poz. 19, pod kodem CN ex 2701: węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla – jeżeli są przeznaczone do celów opałowych; w poz. 20, jako oznaczone kodem CN ex 2702, wymieniono węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu – jeżeli są przeznaczone do celów opałowych; a w poz. 21, pod kodem CN ex 2704 00, wymienione zostały koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy – jeżeli są przeznaczone do celów opałowych. Stosownie do objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy, „ex” - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;
  3. import wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;
  4. użycie wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;
  5. użycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego:
    1. nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1. do celów innych niż zwolnione na podstawie tego przepisu, przy czym za takie użycie uznaje się również naruszenie warunków, o których mowa w art. 31a ust. 3, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art, 31a ust. 1,
    2. uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
    3. jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno- skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony w należnej wysokości,
  6. użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;
  7. powstanie ubytków wyrobów węglowych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 23c ustawy, finalnym nabywcą węglowym jest podmiot, który:

  1. nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe, lub
  2. posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby węglowe

-niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym;

Jednocześnie według art. 2 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy, pośredniczącym podmiotem węglowym jest podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, podlegających zwolnieniu od akcyzy.

Stosownie do art. 13 ust. 1 pkt 11 ustawy podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący finalnym nabywcą węglowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9a ust. 1 pkt 5.

Na podstawie art. 31a ust. 1 zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych:

  1. w procesie produkcji energii elektrycznej;
  2. w procesie produkcji wyrobów energetycznych;
  3. przez gospodarstwo domowe, organ administracji publicznej, jednostkę Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmiot systemu oświaty, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59, 949 i 2203 oraz z 2018 r. poz. 650), żłobek i klub dziecięcy, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2018 r. poz. 603 i 650), podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2018 r. poz. 160, 138 i 650), jednostkę organizacyjną pomocy społecznej, o której mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1769 i 1985 oraz z 2018 r. poz. 650 i 700), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r. poz. 450, 650 i 723);
  4. do przewozu towarów i pasażerów koleją;
  5. do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;
  6. w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;
  7. w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;
  8. przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej;

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku akcyzowym od 1 stycznia 2019 r. uległy zmianie warunki związane z dokumentacją dostaw wyrobów węglowych potrzebne do objęcia ich zwolnieniem.

Zgodnie z art. 31a ust. 3 warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest:

  1. w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu:
    1. wystawienie przez sprzedawcę wyrobów węglowych faktury albo
    2. sporządzenie przez sprzedawcę wyrobów węglowych listy finalnych nabywców węglowych uprawnionych do odbioru deputatu węglowego
    • oraz uzyskanie od finalnego nabywcy węglowego oświadczenia, że nabywane wyroby węglowe są przeznaczone do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy;
  2. w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zużywającego wyroby węglowe przeznaczone do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy - udokumentowanie nabycia wewnątrzwspólnotowego dokumentem handlowym wystawionym przez sprzedawcę wyrobów węglowych i określającym przeznaczenie tych wyrobów;
  3. w przypadku importu wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zużywającego wyroby węglowe przeznaczone do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy - udokumentowanie importu dokumentami wymaganymi przez przepisy prawa celnego.

Faktura, o której mowa w ust. 3 pkt 1 lit. a, zawiera pozycję CN wyrobów węglowych oraz ich ilość wyrażoną w kilogramach (art. 31a ust. 3a).

Zgodnie z ust. 3c oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, zawiera:

  1. w przypadku nabywcy będącego:
    1. osobą prawną, jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej oraz osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą - nazwę, adres siedziby lub zamieszkania oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP),
    2. osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej - imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer dowodu osobistego lub nazwę i numer innego dokumentu stwierdzającego tożsamość oraz numer PESEL, jeżeli został nadany;
  2. określenie ilości, rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów węglowych;
  3. datę i miejsce złożenia oświadczenia oraz czytelny podpis składającego oświadczenie.

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, dołącza się odpowiednio do faktury albo listy, o których mowa w tym przepisie. Oświadczenie może być złożone na wystawionej fakturze, jeżeli zostanie czytelnie podpisane (art. 31a ust. 3d). Zgodnie z ust. 3e oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, może być zastąpione oświadczeniem złożonym w okresowej umowie zawartej między sprzedawcą a finalnym nabywcą węglowym, które wywiera skutek jedynie w stosunku do nabywanych wyrobów węglowych w ilości wynikającej z tej umowy, pod warunkiem potwierdzenia każdej sprzedaży tych wyrobów fakturą.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

-za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Zgodnie z opisem przedstawionym we wniosku celem Spółdzielni jest zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu. Przedmiotem działalności Spółdzielni jest m.in. obsługa nieruchomości na własny rachunek. Powyższy przedmiot działalności realizuje się między innymi poprzez wytwarzanie, przesyłanie i dystrybucję energii cieplnej.

Spółdzielnia posiada kotłownię wraz z infrastrukturą zapewniającą dostawę ciepła do:

  • gospodarstw domowych, które stanowią lokale mieszkalne usytuowane w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych zarządzanych przez spółdzielnię;
  • pomieszczeń technicznych dla gospodarzy domów zatrudnionych w Spółdzielni, usytuowanych w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych zarządzanych przez nią i służących tym zasobom;
  • lokali użytkowych należących do Spółdzielni, w tym: wolnostojących, w szczególności pawilony handlowe i usługowe oraz lokale użytkowe usytuowane w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych zarządzanych przez Spółdzielnię;
  • odbiorców zewnętrznych, z którymi zawarte są umowy na dostawę ciepła.

Kotłownia wchodzi w skład majątku Spółdzielni. Kotłownia pracuje cały rok, w systemie ciągłym, dostarcza ciepło na potrzeby centralnego ogrzewania jak i przygotowania ciepłej wody użytkowej. W kotłowni zainstalowane są kotły ciepłownicze opalane węglem kamiennym o kodzie CN 2701.

Spółdzielnia dla lokali mieszkalnych ustala opłaty z tytułu eksploatacji mieszkań, podgrzania ciepłej wody użytkowej oraz ogrzewania.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zwolnienia z podatku akcyzowego wyrobów węglowych nabywanych i zużywanych przez Wnioskodawcę do celów opałowych na potrzeby gospodarstw domowych, stanowiących lokale zarządzane przez Wnioskodawcę będące w zasobach Spółdzielni, lokali użytkowych znajdujących się w zasobach Wnioskodawcy oraz odbiorców zewnętrznych a także pomieszczeń technicznych znajdujących się w zasobach Wnioskodawcy.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 31a ust. 1 dotyczy czynności podlegających opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe. W przypadku wyrobów węglowych, stosownie do art. 9a ust. 1 pkt 1 i pkt 5 lit. a ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest zarówno sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu jak i użycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1 do celów innych niż zwolnione na podstawie tego przepisu, przy czym za takie użycie uznaje się również naruszenie warunków, o których mowa w art. 31a ust. 3, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art, 31a ust. 1,

Należy zwrócić uwagę, że wszelkie zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, a przepisy dotyczące zwolnień podatkowych powinny być interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z ich wykładnią językową. Ustawodawca posiada przy tym swobodę w określaniu warunków skorzystania z ulg i zwolnień podatkowych. Nie można domniemywać czy uzupełniać przesłanek skorzystania z nich w drodze wykładni celowościowej, jeżeli nie zostały one wyraźnie przewidziane w przepisach prawnych.

Przepis art. 31a ust. 1 wprowadzający zwolnienie od akcyzy wyrobów węglowych zawiera enumeratywny katalog okoliczności, w których czynności opodatkowane mogą temu zwolnieniu podlegać. W część wymienionych w przepisie sytuacji (pkt. 1, 2 i 4 7) znaczenie podstawowe ma cel, w jakim wykorzystywane są wyroby węglowe – np. produkcja energii elektrycznej, produkcja wyrobów energetycznych, przewóz towarów i pasażerów koleją. W przypadku art. 31a ust. 1 pkt 3 i 8 do skorzystania ze zwolnienia uprawnia natomiast odpowiedni status podmiotu – gospodarstwa domowego, organu administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmiotu systemu oświaty, żłobka i klubu dziecięcego, podmiotu leczniczego, jednostki organizacyjnej pomocy społecznej, organizacji prowadzącej działalność pożytku publicznego oraz zakładu energochłonnego wykorzystującego wyroby węglowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Stosowanie zwolnienia dla gospodarstw domowych zależy m.in. od określenia czy podmiot spełnia definicję gospodarstwa domowego. Ustawa o podatku akcyzowym nie wprowadziła legalnej definicji tego pojęcia, dlatego przyjmując definicję zawartą w słowniku PWN należy wskazać, że gospodarstwo domowe to „ogół przedmiotów i czynności składających się na prowadzenie domu”. Dodatkowo można przytoczyć definicję tego pojęcia formułowaną przez GUS, który gospodarstwo domowe rozumie jako „zespół osób spokrewnionych lub niespokrewnionych, mieszkających razem i wspólnie utrzymujących się. Jeżeli jakakolwiek osoba w tym mieszkaniu utrzymuje się oddzielenie, osoba taka tworzy odrębne jednoosobowe gospodarstwo domowe. Grupa osób niespokrewnionych, mieszkających razem, może tworzyć jedno wieloosobowe gospodarstwo domowe, jeśli wspólnie utrzymują się lub kilka gospodarstw jednoosobowych. Gospodarstwa domowe tworzą osoby mieszkające stale lub przebywające czasowo w mieszkaniach” (Jest to tak zwana definicja ekonomiczna, stosowana przez GUS we wszystkich dotychczasowych spisach ludności i mieszkań, jak również – z nieznacznymi modyfikacjami – w badaniach reprezentacyjnych prowadzonych w gospodarstwach domowych).

W analogicznych do art. 31a przepisach ustawy o podatku akcyzowym odnoszących się do zwolnienia dla wyrobów gazowych (art. 31b ust. 8) pojęcie gospodarstwa domowego zostało odniesione do nieruchomości – którymi zgodnie z § 46 ust. 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. 2018 r. poz. 1025 z późn. zm.), są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. W związku z powyższym dokonując analizy pojęcia „gospodarstwo domowe” na gruncie ustawy o podatku akcyzowym za gospodarstwo domowe należy uznać lokale, budynki, nieruchomości, w których osoba lub grupa osób działających wspólnie prowadzi to gospodarstwo, a więc w których, w przypadku przedmiotowego zwolnienia od akcyzy wyroby węglowe są przeznaczone do celów opałowych przez tą osobę lub tą grupę osób.

W przypadku, gdy nabywcą wyrobów węglowych jest finalny nabywca węglowy, inny niż gospodarstwo domowe, a wyroby te są przeznaczone do celów opałowych w gospodarstwach domowych, sprzedaż tych wyrobów podlega zwolnieniu od akcyzy tylko w przypadku, gdy podmiotem nabywającym jest podmiot działający w imieniu gospodarstw domowych, taki jak wspólnota mieszkaniowa lub spółdzielnia mieszkaniowa. Działalnością spółdzielni mieszkaniowych, podobnie jak wspólnot mieszkaniowych, jest bowiem reprezentowanie ogółu gospodarstw domowych tworzących wspólnotę lub zrzeszonych w ramach spółdzielni. W związku z powyższym spółdzielnia mieszkaniowa może nabywać wyroby węglowe ze zwolnieniem od akcyzy, o ile przeznaczy je na ogrzanie pomieszczeń w których prowadzone są przez ich właścicieli gospodarstwa domowe.

Należy jednocześnie wskazać, że w sytuacji przedstawionej we wniosku stosownie do art. 31a ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu wystawienie przez sprzedawcę wyrobów węglowych faktury oraz uzyskanie od finalnego nabywcy węglowego oświadczenia, że nabywane wyroby węglowe są przeznaczone do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy.

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, zawiera nazwę, adres siedziby lub zamieszkania oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), określenie ilości, rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów węglowych, datę i miejsce złożenia oświadczenia oraz czytelny podpis składającego oświadczenie.

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, dołącza się odpowiednio do faktury albo listy, o których mowa w tym przepisie. Oświadczenie może być złożone na wystawionej fakturze, jeżeli zostanie czytelnie podpisane. Zgodnie z ust. 3e oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, może być zastąpione oświadczeniem złożonym w okresowej umowie zawartej między sprzedawcą a finalnym nabywcą węglowym, które wywiera skutek jedynie w stosunku do nabywanych wyrobów węglowych w ilości wynikającej z tej umowy, pod warunkiem potwierdzenia każdej sprzedaży tych wyrobów fakturą.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 1 jest prawidłowe.

Jak wykazano powyżej spółdzielnia mieszkaniowa może nabywać wyroby węglowe ze zwolnieniem od akcyzy, do celów opałowych gospodarstw domowych z uwagi na to, że jest podmiotem działającym w imieniu gospodarstw domowych będących w jej zasobach. Oznacza to jednocześnie, że w sytuacji, w której spółdzielnia mieszkaniowa nabywa lub zużywa wyroby węglowe do celów opałowych na potrzeby innych podmiotów nie może zastosować zwolnienia, ponieważ nie jest podmiotem wymienionym w art. 31a ust. 1 pkt 3.

Spółdzielnia w tym przypadku nie zużywa węgla kamiennego dla potrzeb lokali mieszkalnych (gospodarstw domowych) znajdujących się w jej zasobach, ale na potrzeby podmiotu trzeciego. Wnioskodawca w takiej sytuacji występuje jako dostawca ciepła, działa w charakterze „ciepłowni”, co skutkuje brakiem możliwości zastosowania zwolnienia.

Należy wobec powyższego zgodzić się z stwierdzeniem Wnioskodawcy, że Spółdzielnia powinna nabywać wyroby węglowe zużywane na potrzeby centralnego ogrzewania jak i przygotowania ciepłej wody użytkowej dla lokali użytkowych znajdujących się w zasobach Spółdzielni oraz dla odbiorców zewnętrznych z naliczoną kwotą akcyzy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 2 jest prawidłowe.

Stosownie do odpowiedzi na pytanie nr 2 spółdzielnia mieszkaniowa może nabywać wyroby węglowe ze zwolnieniem od akcyzy, do celów opałowych gospodarstw domowych. Odnosząc się przywołanej definicji wcześniej definicji za gospodarstwo domowe należy uznać lokale, budynki, nieruchomości, w których osoba lub grupa osób działających wspólnie prowadzi to gospodarstwo, a więc w których, w przypadku przedmiotowego zwolnienia od akcyzy wyroby węglowe są przeznaczone do celów opałowych przez tą osobę lub tą grupę osób.

Nie będą tym samym stanowiły gospodarstw domowych pomieszczenia techniczne dla gospodarzy domów zatrudnionych w Spółdzielni, usytuowane w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych zarządzanych przez nią i służące tym zasobom.

Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego wskazuje że powierzchnia użytkowa pomieszczeń technicznych dla gospodarzy domów zatrudnionych w Spółdzielni, usytuowanych w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych zarządzanych przez nią i służących tym zasobom stanowi 0,043% całkowitej powierzchni użytkowej wielorodzinnych budynków mieszkalnych zarządzanych przez Spółdzielnię.

W myśl art. 11 ust. 1 dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. Urz. UE L nr. 283/51 ze zm.) w niniejszej dyrektywie „zastosowanie gospodarcze” oznacza wykorzystanie przez jednostkę gospodarczą, określoną zgodnie z ust. 2, która samodzielnie i niezależnie, w dowolnym miejscu, dostarcza towary lub świadczy usługi, niezależnie od celu i wyniku wykonywania takich działalności gospodarczych. Działalności gospodarcze obejmują wszystkie działalności producentów, podmiotów gospodarczych i osób świadczących usługi włącznie z działalnością górniczą i rolniczą oraz wykonywaniem wolnych zawodów. Państwowe, regionalne i lokalne władze administracyjne oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za jednostki gospodarcze w odniesieniu do działalności lub transakcji, w które są one zaangażowane jako władze publiczne. Jednakże gdy angażują się one w takie działalności lub transakcje powinny być uważane za zakłady w odniesieniu do tych działalności lub transakcji, gdyby traktowanie ich nie jako zakłady prowadziłoby do znacznych zakłóceń konkurencji.

Stosownie do art. 11 ust. 2 i 3 ww. dyrektywy w odniesieniu do niniejszej dyrektywy, jednostka gospodarcza nie może być mniejsza od części przedsięwzięcia lub osoby prawnej, która z organizacyjnego punktu widzenia stanowi niezależny zakład, to znaczy jest jednostką zdolną do funkcjonowania w oparciu o własne środki. W przypadku zastosowań mieszanych, opodatkowanie stosowane jest proporcjonalnie do każdego rodzaju zastosowania, przy czym jeśli zastosowanie gospodarcze jest nieznaczne, wówczas może być traktowane jako nieistniejące.

Państwa Członkowskie mogą ograniczyć zakres obniżonego poziomu opodatkowania dla zastosowań gospodarczych (art. 11 ust. 4 Dyrektywy).

Należy zauważyć jednak że art. 11 ust. 3 Dyrektywy 2003/96/WE nie ma zastosowania do zwolnień wyrobów węglowych. Przepis art. 11 ust. 3 dyrektywy należy rozpatrywać w kontekście tych przepisów dyrektywy, w których jest mowa o zastosowaniu wyrobów do celów gospodarczych i niegospodarczych oraz mieszanych w zakresie ich opodatkowania, a nie zwolnienia od akcyzy.

Wobec powyższego nie można zgodzić ze stwierdzeniem Wnioskodawcy, że Spółdzielnia może korzystać ze zwolnienia od akcyzy art. 31a ust. 1 pkt 3 ustawy w związku ze zużyciem wyrobów węglowych nabywanych i zużywanych na potrzeby ogrzewania pomieszczeń technicznych dla gospodarzy domów zatrudnionych w Spółdzielni w budynkach mieszkalnych znajdujących się w zasobach Spółdzielni i służących tym zasobom. Wnioskodawca powinien nabywać wyroby węglowe zużywane do wyżej wskazanego celu z naliczoną kwotą akcyzy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 3 jest nieprawidłowe.

Spółdzielnia nabywa i zużywa wyroby węglowe zarówno do celów, w stosunku do których przysługuje jej zwolnienie z podatku akcyzowego jak i celów, do których nabywać musi wyroby węglowe z naliczoną akcyzą. W opisie stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał przeznaczenie dostarczanego od dnia 1 lutego ciepła z wyszczególnieniem poszczególnych typów lokali i odbiorców oraz wskazaniem udziałów tych typów lokali i odbiorców w całości dostarczanego ciepła i procentowy udział zużycia węgla obliczony proporcjonalnie do przeznaczenia z wyszczególnieniem typów lokali i odbiorców.

Tym samym Wnioskodawca winien proporcjonalnie dokonać zakupu węgla do celów zużycia objętego zwolnieniem na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 3 ustawy oraz do celów zużycia wyłączonego z zakresu zwolnień (opodatkowanego akcyzą). Przy czym przepisy prawa akcyzowego nie regulują sposobu określania ilości wyrobów węglowych zużytych do celów zwolnionych oraz opodatkowanych.

Stosownie do odpowiedzi udzielonych na poprzednie pytania Spółdzielnia może nabywać ze zwolnieniem wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych w związku ze zużyciem wyrobów węglowych na potrzeby ogrzewania zarządzanych lokali mieszkalnych (gospodarstw domowych) będących w zasobach Wnioskodawcy a ponadto powinna nabywać z naliczoną kwotą akcyzy wyroby węglowe zużywane na cele nie objęte zwolnieniem tj. na potrzeby centralnego ogrzewania jak i przygotowania ciepłej wody użytkowej dla lokali użytkowych znajdujących się w zasobach Spółdzielni oraz dla odbiorców zewnętrznych oraz ogrzewania pomieszczeń technicznych dla gospodarzy domów zatrudnionych w Spółdzielni w budynkach mieszkalnych znajdujących się w zasobach Spółdzielni i służących tym zasobom.

Spółdzielnia rozróżni ilość wyrobów węglowych do których będzie miało zastosowanie zwolnienie od akcyzy oraz ilość wyrobów węglowych nabywanych z naliczoną akcyzą proporcjonalnie do celów zużycia.

Przypomnieć należy, że dla nabycia wyrobów węglowych ze zwolnieniem z akcyzy konieczne jest spełnienie warunków, o których mowa w art. 31a ust. 3-3e.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 4 jest prawidłowe.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego Spółdzielnia do 31 stycznia 2019 roku nabywała wyroby węglowe korzystając ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie art. 31 a ust. 1 pkt 8. Na mocy decyzji starosta stwierdził z urzędu wygaśnięcie z upływem dnia 31 stycznia 2019 roku zezwolenia na emisję gazów cieplarnianych z instalacji spalania paliw – Kotłowni należącej do Wnioskodawcy, udzielonego Spółdzielni, a tym samym zakład przestał spełniać kryteria uczestnictwa w Europejskim Systemie Handlu Emisjami, a więc utracił możliwość dalszego korzystania z tego zwolnienia.

Mając na uwadze powyższe od dnia 1 lutego 2019 roku Spółdzielnia opłaciła podatek akcyzowy z tytułu użycia wyrobów węglowych nabytych w 2018 roku w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31 a ust.1 ustawy o podatku akcyzowym, do celów innych niż zwolnienie na podstawie tego przepisu i nie korzysta ze zwolnienia od akcyzy.

Stosownie do art. 9a ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy w przypadku wyrobów węglowych, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest użycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1 do celów innych niż zwolnione na podstawie tego przepisu, przy czym za takie użycie uznaje się również naruszenie warunków, o których mowa w art. 31a ust. 3, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31a ust. 1.

Jednocześnie zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 11 ustawy podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący finalnym nabywcą węglowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9a ust. 1 pkt 5. Podatnik jest z kolei obowiązany, bez wezwania organu podatkowego składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej (art. 21 ust. 1 ustawy).

W sytuacji opisanej we wniosku w związku z użyciem wyrobów węglowych nabytych przed 31 stycznia 2019 r. w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8 w okresie od momentu wygaśnięcia zezwolenia na emisję gazów cieplarnianych z instalacji spalania paliw nastąpiło zużycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego do celów innych niż zwolnione na podstawie tego przepisu.

Wnioskodawca zużył wyroby węglowe nabyte z przeznaczeniem do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, nie będąc już zakładem spełniającym ten wymóg. Zaszła tym samym sytuacja o której mówi art. 9a ust. 1 pkt 5 lit. a, a co za tym idzie wystąpiła czynność będąca przedmiotem opodatkowania.

Jednocześnie Spółdzielnia zużyła część węgla na ogrzewanie spółdzielczych lokali mieszkaniowych, a więc z przeznaczeniem wyrobów węglowych na cele opałowe gospodarstw domowych które stanowią lokale mieszkalne usytuowane w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych zarządzanych przez Wnioskodawcę będące w zasobach Spółdzielni, co zgodnie z argumentacją przedstawioną w odpowiedzi na pytanie oznaczone nr 1 uprawnia do zwolnienia wyrobów węglowych będących przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu zgodnie z art. 31a ust. 1 pkt 3 ustawy.

Spółdzielnia może zatem dokonać korekty deklaracji dla podatku akcyzowego od wyrobów węglowych za miesiące w których odprowadzony został podatek od całości węgla nabytego przed 31 stycznia 2019 r. i zużytego na ogrzewanie poprzez wykazanie jako zwolnionych od akcyzy tych wyrobów węglowych, które były przeznaczone do celów opałowych na potrzeby gospodarstw domowych, które stanowią lokale mieszkalne usytuowane w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych zarządzanych przez Wnioskodawcę będących w zasobach Spółdzielni.

Należy się wobec powyższego zgodzić ze stwierdzeniem Wnioskodawcy, że można dokonać korekty deklaracji dla podatku akcyzowego od wyrobów węglowych za miesiące w których odprowadzony został podatek od całości zużytego węgla na ogrzewanie, w tym na ogrzewanie spółdzielczych lokali mieszkalnych.

Tym samym w powyżej wskazanym zakresie stanowisko Wnioskodawcy dotyczące pytania oznaczonego nr 5 jest prawidłowe.

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należy stwierdzić, że jest ono nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych

ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj