Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.327.2019.2.SR
z 28 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2019 r. (data wpływu 3 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją w części dotyczącej budynku Powiatowego Urzędu Pracy oraz budynku Domu Pomocy Społecznej – jest prawidłowe,
  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych związanych z realizowaną inwestycją w części dotyczącej budynku Zespołu Szkół T. oraz budynku Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego, w wysokości wynikającej z zastosowanego wskaźnika proporcji na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, obliczonego odrębnie dla tych jednostek organizacyjnych, zgodnie z wzorem określonym w § 3 ust. 3 rozporządzania oraz wskaźnika proporcji sprzedaży na podstawie art. 90 ustawy o VAT – jest prawidłowe,
  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych związanych z realizowaną inwestycją w części dotyczącej budynku Zespołu Szkół O., w wysokości wynikającej z zastosowanego wskaźnika proporcji na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, obliczonego odrębnie dla tej jednostki organizacyjnej, zgodnie z wzorem określonym w § 3 ust. 3 rozporządzania – jest prawidłowe,
  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych związanych z realizowaną inwestycją, które nie są bezpośrednio przypisane do poszczególnych budynków – jest prawidłowe,
  • dokonanie odliczenia z tyt. zakupów, które nie są bezpośrednio przypisane do poszczególnych budynków po zakończeniu inwestycji wg ustalonego klucza podziałowego poprzez złożenie korekt deklaracji VAT zgodnie z wyliczonym rzeczywistym prewspółczynnikiem oraz współczynnikiem dla danej jednostki organizacyjnej w odniesieniu do części kosztów pośrednich im przypisanych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją w części dotyczącej budynku Powiatowego Urzędu Pracy oraz budynku Domu Pomocy Społecznej,
  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych związanych z realizowaną inwestycją w części dotyczącej budynku Zespołu Szkół T. oraz budynku Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego, w wysokości wynikającej z zastosowanego wskaźnika proporcji na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, obliczonego odrębnie dla tych jednostek organizacyjnych, zgodnie z wzorem określonym w § 3 ust. 3 rozporządzania oraz wskaźnika proporcji sprzedaży na podstawie art. 90 ustawy o VAT,
  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych związanych z realizowaną inwestycją w części dotyczącej budynku Zespołu Szkół O., w wysokości wynikającej z zastosowanego wskaźnika proporcji na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, obliczonego odrębnie dla tej jednostki organizacyjnej, zgodnie z wzorem określonym w § 3 ust. 3 rozporządzania,
  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych związanych z realizowaną inwestycją, które nie są bezpośrednio przypisane do poszczególnych budynków, po zakończeniu inwestycji, wg ustalonego klucza podziałowego poprzez złożenie korekt deklaracji VAT zgodnie z wyliczonym rzeczywistym prewspółczynnikiem oraz współczynnikiem dla danej jednostki organizacyjnej w odniesieniu do części kosztów pośrednich im przypisanych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat planuje realizację projektu pt. „…” ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2014-2020 (projekt w trakcie oceny merytorycznej). Łączna wartość projektu wyniesie … zł.

Projekt będzie realizowany w latach 2019-2020. Przedmiotem projektu unijnego będzie refundacja poniesionych wydatków (2018 r.) oraz uzyskanie dofinansowania do pozostałych wydatków inwestycyjnych (2019-2020).

Zakres projektu obejmować będzie budowę instalacji fotowoltaicznych wraz z infrastrukturą towarzyszącą, przyłączenie do wewnętrznej instalacji elektroenergetycznej oraz uruchomienie instalacji w 5 budynkach użyteczności publicznej w Powiecie:

  1. Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy, nr działki 5/1 – moc: 19,32 kW
  2. Zespół Szkół T., nr działki 4/24 – moc: 16,52 kW
  3. Powiatowy Urząd Pracy, nr działki 20/13 – moc: 34,44 kW
  4. Dom Pomocy Społecznej (budynek nr 2), nr działki 725/3 – moc: 23,52 kW
  5. Zespół Szkół O., nr działki 31/3 – moc: 30,80 kW.

Instalacje fotowoltaiczne montowane będą na powierzchni dachu. Łączna moc zainstalowanych instalacji fotowoltaicznych wyniesie 124,60 kW.

Do łącznych kosztów inwestycji należy również zaliczyć m.in. koszty opracowania dokumentacji aplikacyjnej i projektowej dla inwestycji, nadzory inwestorskie, autorskie oraz promocję projektu. Do chwili obecnej poniesione zostały wydatki związane z przygotowaniem inwestycji dotyczące opracowania programu funkcjonalno-użytkowego i studium wykonalności.

Wykonana w ramach projektu instalacja będzie produkowała energię elektryczną na potrzeby własne budynków stanowiących własność jednostki samorządu terytorialnego. Poszczególne zestawy fotowoltaiczne będą wykonane jako on-grid i przyłączone do wewnętrznych instalacji elektrycznych poszczególnych obiektów użyteczności publicznej. Moc poszczególnych instalacji została dobrana tak, aby produkcja energii nie przewyższała rocznego zapotrzebowania na energię elektryczną obiektu. Poszczególne układy będą umożliwiały wprowadzenie energii elektrycznej do sieci dystrybucyjnej i rozliczania się z Operatorem Systemu Dystrybucji na zasadzie bilansowania rocznego zgodnie z zapisami ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. 2015 poz. 478). Efektem wykorzystania bilansowania rocznego wraz z odpowiednim doborem instalacji będzie brak czerpania zysków przez Użytkownika z tytułu wprowadzania nadwyżek do sieci elektroenergetycznej. W części placówek, szczególnie jednostkach oświatowych (ZST, SOSW, ZSO), nadwyżka niewykorzystanej energii wyprodukowanej w miesiącach letnich, zostanie wprowadzona do sieci operatora energii elektrycznej, a następnie odebrana przez jednostkę w okresie zwiększonego zapotrzebowania. Za przechowanie energii elektrycznej z instalacji zakład energetyczny pozostawia część przesłanej do sieci energii.

Jak wynika z danych zawartych w programie funkcjonalno-użytkowym opracowanym dla inwestycji, relacja szacowanego rocznego uzysku energii elektrycznej wytworzonej z projektowanej instalacji OZE w zestawieniu z dotychczasowym rocznym zużyciem energii w roku poprzednim procentowo kształtować się będzie na poziomie: 1) PUP ok 41,9%, 2) ZST ok. 21,9%, 3) SOSW ok. 16,1%, 4) ZSO ok. 47,3%, 5) DPS ok 37,8%.

Biorąc pod uwagę powyższe dane, wykonane instalacje będą wytwarzać energię elektryczną, która tylko w części pokryje realne zapotrzebowanie na energię. Dla potrzeb pomiaru ilości produkowanej energii elektrycznej przez jego źródło wytwórcze na jego zaciskach planuje się zastosować elektroniczny licznik energii elektrycznej umożliwiający jednokierunkowy pomiar energii czynnej z rejestracją profili obciążenia. Natomiast opomiarowanie energii elektrycznej w miejscu przyłączenia, będzie mógł przeprowadzić Operator Systemu Dystrybucyjnego, który w razie potrzeby zmodernizuje lub dostarczy i zainstaluje nowy układ pomiarowo-rozliczeniowy w oparciu o licznik bezpośredni dwukierunkowy.

W celu prawidłowego monitorowania wskaźników projektu unijnego, w trakcie realizacji inwestycji oraz w okresie jego 5 letniej trwałości, prowadzony będzie monitoring potwierdzający ilość wyprodukowanej i zaoszczędzonej energii elektrycznej. Do wskaźników projektu należy m.in. ilość wyprodukowanej energii elektrycznej z nowo wyprodukowanych instalacji wykorzystujących OZE, czy dodatkowa zdolność wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. Głównym założeniem projektu unijnego jest zwiększenie poziomu produkcji energii ze źródeł odnawialnych, co będzie miało pozytywny wpływ na osiągnięcie efektu ekologicznego oraz przyczyni się do redukcji kosztów utrzymania obiektu.

Wskazane w projekcie obiekty pełnią funkcję budynków użyteczności publicznej, w których Powiat w ramach zadań własnych wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym.

W myśl ustawy o samorządzie powiatowym, Powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, zgodnie z art. 4 ust. 1 do zakresu działania i zadań powiatu należy m.in. edukacja publiczna, pomoc społeczna, przeciwdziałanie bezrobociu oraz aktywizacja lokalnego rynku pracy, które to zadania w imieniu powiatu realizowane są przez jednostki organizacyjne. Ponadto do zadań powiatu należą również ochrona środowiska i przyrody oraz utrzymanie powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Zgodnie z art. 6 ust. 2 powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.

Ponadto, ustawa Prawo ochrony środowiska art. 403 ust. 1 w związku z art. 400a ust. 1 pkt 21 i pkt 22 określa, że finansowanie ochrony środowiska w zakresie przedsięwzięć związanych z ochroną powietrza i wspomagania wykorzystania lokalnych źródeł energii odnawialnej oraz wprowadzanie bardziej przyjaznych dla środowiska nośników energii jest zadaniem własnym powiatu. Zgodnie z treścią art. 216 ust. 2 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatki budżetu powiatu mogą być przeznaczone na realizację programów finansowych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, a kwoty finansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa są takimi środkami.

Powiat jest podmiotem, który nie jest nastawiony na osiąganie zysku, lecz przede wszystkim na wykonywanie zadań własnych i działanie na rzecz lokalnej społeczności. Realizacja wielu inwestycji przez Powiat uzależniona jest od uzyskanych różnego rodzaju dofinansowań. W przypadku nieotrzymania dofinansowania, inwestycja z uwagi na brak środków w budżecie Powiatu, nie byłaby realizowana w takim zakresie.

Modernizowane obiekty użyteczności publicznej, jak również wytworzona w ramach projektu infrastruktura techniczna, tj. instalacje fotowoltaiczne wraz z infrastrukturą towarzyszącą stanowić będą własność Powiatu, objętą trwałym zarządem sprawowanym przez Dyrektorów jednostek organizacyjnych. Wykonanie przedmiotowej instalacji we wskazanych budynkach przyczyni się do wygenerowania oszczędności w zakresie zapotrzebowania na energię elektryczną. Z efektów wykonanej instalacji OZE korzystać będą nieodpłatnie użytkownicy obiektów w ramach zadań publicznych realizowanych przez wskazane jednostki organizacyjne Powiatu. Wytwarzana energia elektryczna będzie zużywana na potrzeby własne jednostki. Zaprojektowany rozmiar (zdolność wytwórcza) instalacji nie przekracza realnego zapotrzebowania na energię danej jednostki organizacyjnej i waha się na poziomie: 1) PUP ok. 41,9%, 2) ZST ok. 21,9%, 3) SOSW ok. 16,1%, 4) ZSO ok. 47,3%, 5) DPS ok. 37,8%.

Wnioskodawca wyjaśnia, iż w placówkach objętych projektem oprócz działalności statutowej (działalność niepodlegająca VAT), budynki są również w pewnej części wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej, zwolnionej bądź niepodlegającej opodatkowaniu. Działalność ta jest związana z wykonaniem instalacji fotowoltaicznej na obiekcie, a nie przekracza ona 20% całkowitej rocznej wydajności infrastruktury.

Ponadto, jednostka budżetowa jaką jest Powiatowy Urząd Pracy nie została objęta centralizacją rozliczeń podatkowych Powiatu. Zgodnie z broszurą informacyjną wydaną przez Ministerstwo Finansów z dnia 24 listopada 2016 r. Powiatowy Urząd Pracy nie został objęty Zarządzeniem Starosty z dnia 27 grudnia 2016 r w sprawie sporządzania skonsolidowanych deklaracji Powiatu dla celów podatku od towarów i usług.

Poniżej Wnioskodawca podaje rodzaj i zakres prowadzonej w placówkach działalności gospodarczej opodatkowanej, zwolnionej bądź niepodlegającej opodatkowaniu, z których wpływy wykorzystywane są na poczet kosztów funkcjonowania obiektów:

  1. Zespół Szkół T.
    • najem powierzchni pod automaty z ciepłymi napojami 2 m2
    • najem powierzchni pod sklepik szkolny o powierzchni 49,95 m2
    • najem powierzchni pod działalność OHP o powierzchni 30 m2
    • najem mieszkania służbowego o powierzchni 46,73 m2 (zwolnienie z podatku VAT)
    • najem sal gimnastycznych około 0,05% tygodniowo (% wykorzystania sali gimnastycznej w stosunku do przeprowadzonych zajęć lekcyjnych)
  2. Zespół Szkół O.
    • najem powierzchni sklepik szkolny o powierzchni 53,94 m2
  3. Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy
    • wynajem części dachu pod anteny
    • wynajem pomieszczenia świetlicy szkolnej
    • wyżywienie wychowanków (opodatkowanie zwolnienie z VAT)
    • wyżywienie pracowników administracji i obsługi (opodatkowane)
  4. Dom Pomocy Społecznej
    • opłata za pobyt w Domu Pomocy Społecznej (w obiekcie objętym projektem liczba mieszkańców 53 osoby) – nie podlega opodatkowaniu
    • najem powierzchni dla … Przedsiębiorstwa … – najem nie ma związku z nakładami planowanymi do poniesienia w ramach projektu
  5. Powiatowy Urząd Pracy
    • najem powierzchni pod biura koordynatorów pieczy zastępczej powierzchnia 16 m2 oraz 17 m2
    • najem powierzchni pod szkołę aktywnego rozwoju powierzchnia 40 m2
    • najem powierzchni kancelaria prawna
    • najem powierzchni kancelaria prawna
    • najem powierzchni spółka z o.o.
    • najem powierzchni spółka z o.o.


W Domu Pomocy Społecznej pobierane są opłaty za pobyt podopiecznych (liczba mieszkańców: 53 osoby). Dla beneficjentów pomocy społecznej skierowanych do Domu Pomocy Społecznej wydaje się decyzję administracyjną ustalającą opłatę za pobyt, w której następuje ustalenie zarówno osoby zobowiązanej do wnoszenia opłaty, jak i ustalenie wysokości opłaty za pobyt w konkretnym domu pomocy społecznej, a także ustalenie jaka kwota opłaty (jaka część opłaty) przypada na poszczególne osoby zobowiązane do jej wnoszenia. DPS nie zawiera umowy cywilno-prawnej z pensjonariuszem. Wysokość ponoszonej opłaty zależna jest od kosztów miesięcznego utrzymania w domu pomocy społecznej ustalanych przez właściwą jednostkę samorządową i sytuacji dochodowej osoby objętej ustawowym obowiązkiem ponoszenia opłaty.

Średni miesięczny koszt utrzymania mieszkańca w Domu Pomocy Społecznej dla osób przewlekle psychicznie chorych w 2019 r. wynosi 3 766,00 zł na podstawie Zarządzenia Starosty z dnia 11 lutego 2019 r. (Dziennik Urzędowy Województwa z dnia 13 lutego 2019 r.).

Zgodnie z ustawą o pomocy społecznej obowiązani do wnoszenia opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej są w kolejności:

  1. Sam zainteresowany – w wysokości nie więcej niż 70% swojego dochodu netto;
  2. Osoby zobowiązane do alimentacji – małżonek, zstępni, krewni (dzieci, wnuki) lub wstępni krewni (rodzice, dziadkowie);
  3. Gmina w wysokości różnicy między średnim kosztem utrzymania w domu pomocy a opłatami wnoszonymi przez mieszkańca.

Przychody operacyjne uzyskane w jednostkach w roku poprzednim, jak również planowane do uzyskania po wykonaniu instalacji OZE będą niewystarczające do sfinansowania kosztów eksploatacji obiektów. Corocznie w ramach budżetu Powiatu, jednostki organizacyjne zabezpieczają środki finansowe niezbędne dla funkcjonowania obiektów użyteczności publicznej.

Biorąc pod uwagę poziom wytworzonej energii elektrycznej, który będzie niewystarczający do pokrycia kosztów zużycia energii w całym obiekcie należy przyjąć, że z wytworzonej infrastruktury technicznej (instalacje OZE) będą korzystać w niewielkim zakresie podmioty/osoby, z którymi jednostki organizacyjne zawierają odrębne umowy najmu. Zakres korzystania przez zewnętrzne podmioty z instalacji OZE jest jednak trudny dla określenia ponieważ, w umowach najmu zawieranych przez Dyrektorów jednostek organizacyjnych wysokość czynszu ustalana jest łącznie z mediami w sposób ryczałtowy (w tym energia elektryczna). Stawki najmu zawarte w umowach obejmują więc całość kosztów związanych z wynajmem. Wynajmowane powierzchnie (np. sklepik szkolny, sale gimnastyczne) nie posiadają również odrębnych liczników. Natomiast założenie liczników lub wykonanie odrębnych przyłączy do wynajmowanych pomieszczeń np. lokalu mieszkalnego wiązałoby się z nadmiernymi wydatkami.

Reasumując powyższe wyjaśnienia należy przyjąć, iż wykonane w ramach projektu unijnego instalacje fotowoltaiczne będą częściowo wykorzystywane do prowadzenia sprzedaży opodatkowanej (najem powierzchni), sprzedaży zwolnionej (najem za mieszkanie lokatorskie w Zespole Szkół T., usługi wyżywienia dla wychowanków Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego) oraz do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej pobierane na podstawie decyzji administracyjnej na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT podlegają wyłączeniu z VAT).

W związku z tym, iż planowana inwestycja dotyczy różnych jednostek organizacyjnych Powiatu, z których jedna nie jest objęta centralizacją rozliczeń podatku VAT w Powiecie, rozliczenie podatku VAT naliczonego ponoszonego w nakładach planowanej inwestycji w budynkach danych jednostek nie powinno być jednakowe. W przypadku ponoszonych nakładów dotyczących budynku Powiatowego Urzędu Pracy Powiat nie ma prawnej możliwości odliczania podatku VAT naliczonego od podatku należnego. W tym zakresie należy uznać podatek VAT w pełni kwalifikowany.

Dom Pomocy Społecznej, poza prowadzoną swoją podstawową działalnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, uzyskuje dochody z najmu powierzchni lokalu znajdującego się w innej lokalizacji niż planowana inwestycja (ul. C. 1 – W. wpisana do Gminnej Ewidencji Zabytków Miasta). Najem powierzchni wskazanego budynku odbywa się na rzecz Sp. z o.o. na działalność: zabudowa układu hydroforowego na sieci wodociągowej. Budynek ten – W. nie jest objęty projektem budowy instalacji fotowoltaicznych oraz prowadzona tam działalność (zainstalowane urządzenie) pobiera energię elektryczną w oparciu o własny odrębny licznik. Nie ma więc związku pomiędzy ponoszonymi nakładami przy realizowanej inwestycji a przychodami uzyskanymi z najmu tegoż lokalu. Nie zachodzi, więc tu żadne prawo do dokonania jakiegokolwiek odliczenia podatku VAT naliczonego od podatku należnego. W tym przypadku również należy więc uznać podatek VAT w pełni kwalifikowalny w realizowanym projekcie.

W przypadku pozostałych jednostek organizacyjnych Powiatu, w których będą wykonane instalacje OZE, w związku z brakiem możliwości wyodrębnień w całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z wykonywaniem czynności uprawniających do odliczenia bądź czynności niedających takiego prawa Powiat może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których Powiatowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W związku z tym dla prawidłowego rozliczenia podatku VAT w ramach projektu, Powiat może przyjąć wyliczenie podatku naliczonego według prewspółczynnika oraz współczynnika dokonując obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych związanych z realizacją projektu. Zarówno prewspółczynnik, jak i współczynnik struktury sprzedaży musi być ustalony odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych.

W przypadku Zespołu Szkół T. oraz Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego, gdzie prowadzona jest również działalność opodatkowana zwolniona, dla prawidłowego rozliczenia podatku VAT naliczonego konieczne jest zastosowanie prewspółczynnika, jak również współczynnika struktury sprzedaży.

W Zespole Szkół O. nie jest prowadzona działalność opodatkowana zwolniona, tak więc dla poprawnego rozliczenia podatku VAT konieczne jest zastosowanie jedynie prewspółczynnika.

Reasumując powyższe wyjaśnienia należy przyjąć, iż wykonane w ramach projektu unijnego instalacje fotowoltaiczne będą częściowo wykorzystywane do prowadzenia sprzedaży opodatkowanej (najem powierzchni). Najem za mieszkanie lokatorskie oraz wyżywienie wychowanków SOSW podlega zwolnieniu z podatku VAT. Natomiast opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej pobierane na podstawie decyzji administracyjnej na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT podlegają wyłączeniu z VAT.

Przychody uzyskane w ramach wynajmu powierzchni oraz pobierania opłat od mieszkańców DPSu części kosztów utrzymania za pobyt będą miały związek z planowanymi kosztami wykonania instalacji OZE.

Beneficjentem projektu unijnego jest Powiat. Wydatki w ramach projektu finansowane będą ze środków własnych Powiatu oraz z dofinansowania uzyskanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Dla potrzeb ww. inwestycji VAT został ujęty jako koszt kwalifikowany. Powiat, na moment składania wniosku aplikacyjnego oświadczył brak możliwości odzyskania podatku VAT. Jednak po ponownym przeanalizowaniu obecnego stanu faktycznego oraz uzyskaniu obowiązującej interpretacji podatkowej wysokość kwalifikowanej części VAT zostanie zmieniona zgodnie z wyliczonym prewspółczynnikiem/współczynnikiem VAT. Faktury VAT za roboty budowlane, dostawę i usługi będą wystawiane na Powiat (odbiorca/płatnik Starostwo Powiatowe). Po zakończeniu inwestycji, planowanym w IV kwartale 2019 r. powstałe środki trwałe jakim będą ogniwa fotowoltaiczne zostaną przekazane przez Powiat (Starostwo Powiatowe) do jednostek budżetowych, które będą zarządzać wyremontowanym obiektem.

Powiat jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Z dniem 1 stycznia 2017 r. jednostki organizacyjne Powiatu są objęte centralizacją rozliczeń podatku VAT (za wyjątkiem Powiatowego Urzędu Pracy). Towary i usługi planowane do zakupu, związane z realizacją przedmiotowej inwestycji tj. usługi związane z wykonaniem dokumentacji technicznej, aplikacyjnej, prac inwestycyjnych, pełnieniem nadzoru inwestorskiego będą wykorzystywane przez Powiat oraz jednostki organizacyjne do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (opłata za pobyt w DPS, świadczenie pomocy publicznej, edukacja publiczna, przeciwdziałanie bezrobociu oraz aktywizacja lokalnego rynku pracy, ochrona środowiska i przyrody), czynności zwolnionych z podatku VAT (najem mieszkania lokatorskiego w ZST, wyżywienie wychowanków SOSW) oraz czynności podlegających VAT (najem powierzchni).

W chwili dokonywania wydatków związanych z modernizacją energetyczną budynku (budowa instalacji fotowoltaicznych wraz z infrastrukturą towarzyszącą) Powiat będzie działał jako podatnik VAT (decyzja w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej z dnia 12 stycznia 2011 r. oraz potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT z dnia 13 stycznia 2011 r. wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego), a inwestycja prowadzona będzie celem realizacji zadań związanych z zaspokojeniem zbiorowych potrzeb wspólnoty, osiągnięcia efektu ekologicznego poprzez redukcję zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska oraz zmniejszenie kosztów utrzymania obiektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w związku z nieobjęciem centralizacją rozliczeń podatku VAT jednostki organizacyjnej jaką jest Powiatowy Urząd Pracy, Powiat nie ma żadnego prawa do dokonywania odliczeń podatku VAT przy realizowanej inwestycji w części dotyczącej nakładów budynku PUP?
  2. Czy w związku z brakiem prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej opodatkowanej w Domu Pomocy Społecznej, Powiat nie ma żadnego prawa do dokonywania odliczeń podatku VAT przy realizowanej inwestycji w części dotyczącej nakładów budynku DPS mieszczącego się przy ul. C. 1?
  3. Czy w związku z prowadzoną dodatkowo działalnością gospodarczą w Zespole Szkół T., polegającą na wynajmie powierzchni w budynku objętym realizowaną inwestycją, zarówno opodatkowaną jak również zwolnioną, Powiatowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z faktur zakupowych wystawionych na Powiat za towary i usługi nabywane w ramach wydatków inwestycyjnych na realizację projektu pt. „…” dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, w wysokości wynikającej z zastosowanego wskaźnika proporcji na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, obliczonego dla tejże jednostki organizacyjnej odrębnie, zgodnie z wzorem określonym w § 3 ust. 3 rozporządzania Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników oraz wskaźnika proporcji sprzedaży na podstawie art. 90 ustawy o VAT (odliczenie według wyliczonego prewspółczynnika oraz współczynnika może być zastosowane wyłącznie do nakładów dotyczących konkretnie danego budynku tej wskazanej jednostki)?
  4. Czy w związku z prowadzoną dodatkowo działalnością gospodarczą opodatkowaną w Zespole Szkół O., polegającą na wynajmie powierzchni w budynku objętym realizowaną inwestycją, Powiatowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z faktur zakupowych wystawionych na Powiat za towary i usługi nabywane w ramach wydatków inwestycyjnych na realizację projektu pt. „…” dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, w wysokości wynikającej z zastosowanego wskaźnika proporcji na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, obliczonego dla tejże jednostki organizacyjnej odrębnie, zgodnie z wzorem określonym w § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (odliczenie według wyliczonego może być zastosowane wyłącznie do nakładów dotyczących konkretnie danego budynku tej wskazanej jednostki)?
  5. Czy w związku z prowadzoną dodatkowo działalnością gospodarczą w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym polegającą na wynajmie powierzchni w budynku objętym realizowaną inwestycją oraz wyżywieniem wychowanków (działalność zarówno opodatkowana, jak również zwolniona), Powiatowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z faktur zakupowych wystawionych na Powiat za towary i usługi nabywane w ramach wydatków inwestycyjnych na realizacje projektu pt. „…” dofinansowanego za środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, w wysokości wynikającej z zastosowanego wskaźnika proporcji na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, obliczonego dla tejże jednostki organizacyjnej odrębnie, zgodnie z wzorem określonym w § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników oraz wskaźnika proporcji sprzedaży na podstawie art. 90 ustawy o VAT (odliczenie według wyliczonego prewspółczynnika oraz współczynnika może być zastosowane wyłącznie do nakładów dotyczących konkretnie danego budynku tej wskazanej jednostki)?
  6. Czy Powiatowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur zakupowych wystawionych na Powiat za towary i usługi nabywane w ramach wydatków inwestycyjnych na realizację projektu pt. „…” dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, dotyczących poniesionych łącznych nakładów inwestycyjnych jakimi są m.in. koszty opracowania dokumentacji aplikacyjnej i projektowej dla inwestycji, nadzory inwestorskie, autorskie, jeżeli na fakturach koszty te nie są bezpośrednio przypisane do poszczególnych budynków?
  7. Czy jeżeli w pytaniu 6 odpowiedź jest twierdząca, to czy prawidłowym będzie dokonanie takiego odliczenia podatku VAT dopiero po zakończeniu inwestycji, kiedy możliwym będzie rozliczenie kosztów pośrednich na poszczególne budynki wg ustalonego klucza podziałowego, a następnie, w celu rozliczenia podatku VAT naliczonego do tychże faktur z kosztami pośrednimi, złożenie korekt deklaracji VAT dokonując odliczenia podatku VAT zgodnie z wyliczonym rzeczywistym już prewspółczynnikiem oraz współczynnikiem dla danej jednostki organizacyjnej w odniesieniu do części kosztów pośrednich im przypisanych?

Stanowisko Wnioskodawcy:

  1. W związku z nieobjęciem Powiatowego Urzędu Pracy centralizacją rozliczeń podatku VAT w deklaracjach Powiatu nie ma prawnej możliwości odliczania podatku VAT naliczonego od podatku należnego. W tym zakresie należy uznać podatek VAT w pełni kwalifikowany w realizowanym projekcie.
  2. W związku z brakiem prowadzenia przez Dom Pomocy Społecznej jakiejkolwiek innej działalności oprócz podstawowej w budynku przy ul. C. 1, nie zachodzi żadne prawo do dokonania jakiegokolwiek odliczenia podatku VAT naliczonego od podatku należnego. W tym przypadku również należy więc uznać podatek VAT w pełni kwalifikowalny w realizowanym projekcie.
  3. W związku z prowadzoną dodatkowo działalnością gospodarczą w Zespole Szkół T., polegającą na wynajmie powierzchni w budynku objętym realizowaną inwestycją, zarówno opodatkowaną jak również zwolnioną, Powiatowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z faktur zakupowych wystawionych na Powiat za towary i usługi nabywane w ramach wydatków inwestycyjnych na realizację projektu pt. „…” dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, w wysokości wynikającej z zastosowanego wskaźnika proporcji na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, obliczonego dla tejże jednostki organizacyjnej odrębnie, zgodnie z wzorem określonym w § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywana nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników oraz wskaźnika proporcji sprzedaży na podstawie art. 90 ustawy o VAT (odliczenie według wyliczonego prewspółczynnika oraz współczynnika może być zastosowane wyłącznie do nakładów dotyczących konkretnie danego budynku tej wskazanej jednostki).
  4. W związku z prowadzoną dodatkowo działalnością gospodarczą opodatkowaną w Zespole Szkół O., polegającą na wynajmie powierzchni w budynku objętym realizowaną inwestycją, Powiatowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z faktur zakupowych wystawionych na Powiat za towary i usługi nabywane w ramach wydatków inwestycyjnych na realizację projektu pt. „…” dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, w wysokości wynikającej z zastosowanego wskaźnika proporcji na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, obliczonego dla tejże jednostki organizacyjnej odrębnie, zgodne z wzorem określonym w § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (odliczenie według wyliczonego może być zastosowane wyłącznie do nakładów dotyczących konkretnie danego budynku tej wskazanej jednostki).
  5. W związku z prowadzoną dodatkowo działalnością gospodarczą w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym, polegającą na wynajmie powierzchni w budynku objętym realizowaną inwestycją oraz wyżywieniem wychowanków (działalność zarówno opodatkowana jak również zwolniona), Powiatowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego, z faktur zakupowych wystawionych na Powiat za towary i usługi nabywane w ramach wydatków inwestycyjnych na realizację projektu pt. „…” dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, w wysokości wynikającej z zastosowanego wskaźnika proporcji na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, obliczonego dla tejże jednostki organizacyjnej odrębnie zgodnie z wzorem określonym w § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników oraz wskaźnika proporcji sprzedaży na podstawie art. 90 ustawy o VAT (odliczenie według wyliczonego prewspółczynnika oraz współczynnika może być zastosowane wyłącznie do nakładów dotyczących konkretnie danego budynku te wskazanej jednostki).
  6. Powiatowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur zakupowych wystawionych na Powiat za towary i usługi nabywane w ramach wydatków inwestycyjnych na realizację projektu pt. „…” dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lala 2014-2020, dotyczących poniesionych łącznych nakładów inwestycyjnych jakimi są m.in. koszty opracowania dokumentacji aplikacyjnej i projektowej dla inwestycji, nadzory inwestorskie, autorskie, nawet jeśli na fakturach koszty te nie są bezpośrednio przypisane do poszczególnych budynków.
  7. Prawidłowym będzie dokonanie takiego odliczenia podatku VAT dopiero po zakończeniu inwestycji, kiedy możliwym będzie rozliczenie kosztów pośrednich na poszczególne budynki wg ustalonego klucza podziałowego, a następnie, w celu rozliczenia podatku VAT naliczonego do tychże faktur z kosztami pośrednimi, złożenie korekt deklaracji VAT dokonując odliczenia podatku VAT zgodnie z wyliczonym rzeczywistym już prewspółczynnikiem oraz współczynnikiem dla danej jednostki organizacyjnej w odniesieniu do części kosztów pośrednich im przypisanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją w części dotyczącej budynku Powiatowego Urzędu Pracy oraz budynku Domu Pomocy Społecznej – jest prawidłowe,
  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych związanych z realizowaną inwestycją w części dotyczącej budynku Zespołu Szkół T. oraz budynku Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego, w wysokości wynikającej z zastosowanego wskaźnika proporcji na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, obliczonego odrębnie dla tych jednostek organizacyjnych, zgodnie z wzorem określonym w § 3 ust. 3 rozporządzania oraz wskaźnika proporcji sprzedaży na podstawie art. 90 ustawy o VAT – jest prawidłowe,
  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych związanych z realizowaną inwestycją w części dotyczącej budynku Zespołu Szkół O., w wysokości wynikającej z zastosowanego wskaźnika proporcji na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, obliczonego odrębnie dla tej jednostki organizacyjnej, zgodnie z wzorem określonym w § 3 ust. 3 rozporządzania – jest prawidłowe,
  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych związanych z realizowaną inwestycją, które nie są bezpośrednio przypisane do poszczególnych budynków – jest prawidłowe,
  • dokonanie odliczenia z tyt. zakupów, które nie są bezpośrednio przypisane do poszczególnych budynków po zakończeniu inwestycji wg ustalonego klucza podziałowego poprzez złożenie korekt deklaracji VAT zgodnie z wyliczonym rzeczywistym prewspółczynnikiem oraz współczynnikiem dla danej jednostki organizacyjnej w odniesieniu do części kosztów pośrednich im przypisanych – jest nieprawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Należy również podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

W przypadku, gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji – art. 86 ust. 2h ustawy.

Korzystając z delegacji ustawowej zawartej w art. 86 ust 22 ustawy Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 17 grudnia 2015 r., które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2016 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. poz. 2193), zwane dalej rozporządzeniem.

Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

Zgodnie z § 2 pkt 8 ww. rozporządzenia, ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to:

  1. urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,
  2. jednostkę budżetową,
  3. zakład budżetowy.

W myśl § 3 ust. 1 tego rozporządzenia, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jego poszczególnych jednostek organizacyjnych.

Stosownie do § 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie proporcji, w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony wg wzoru:

X = A x 100 / DUJST

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X – proporcja określona procentowo, zaokrąglona w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

DUJST – dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.

Natomiast w myśl § 3 ust. 3 rozporządzenia jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku jednostki budżetowej sposób ustalony według wzoru:

X = A x 100 / D

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez jednostkę budżetową, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

D – dochody wykonane jednostki budżetowej.

Należy również zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych od podatku, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to – na mocy art. 90 ust. 2 ustawy – podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Należy jednak podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).

Ponadto, zgodnie z art. 90 ust. 10a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 90 ust. 10b ustawy, przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 10a, rozumie się:

  1. utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;
  2. urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika zatem, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r., poz. 511), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat należą m.in. zadania w zakresie edukacji publicznej, przeciwdziałaniu bezrobociu oraz aktywizacja lokalnego rynku pracy, ochrony środowiska i przyrody, utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 1, 13 i 19 ustawy o samorządzie powiatowym).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje realizację projektu, który obejmować będzie budowę instalacji fotowoltaicznych wraz z infrastrukturą towarzyszącą, przyłączenie do wewnętrznej instalacji elektroenergetycznej oraz uruchomienie instalacji w 5 budynkach użyteczności publicznej w Powiecie, tj. w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym, Zespole Szkół T., Powiatowym Urzędzie Pracy, Domu Pomocy Społecznej oraz Zespole Szkół O.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, z którego wynika, że budynek Powiatowego Urzędu Pracy oraz budynek Domu Pomocy Społecznej, na których zostaną wykonane instalacje fotowoltaiczne nie są w ogóle związane z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy, należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w żadnym zakresie w związku z budową instalacji na ww. budynkach.

Odnosząc się natomiast do budynku Zespołu Szkół T. oraz budynku Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego należy zauważyć, że – jak wynika z opisu sprawy – są one wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT oraz zwolnionej od podatku, jak i do działalności niepodlegającej opodatkowaniu. Natomiast budynek Zespołu Szkół O. jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związane z realizacją ww. projektu w odniesieniu do ww. budynków tj. Zespołu Szkół T., Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego oraz Zespołu Szkół O., wyłącznie w zakresie, w jakim te towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności nieopodatkowanych tym podatkiem.

Natomiast w odniesieniu do tych zakupów, które wykorzystywane będą zarówno do celów prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej (czynności opodatkowane podatkiem VAT lub opodatkowane i zwolnione od podatku VAT) oraz do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu), a Wnioskodawca rzeczywiście nie będzie w stanie ich powiązać z konkretnymi kategoriami działalności, zastosowanie znajdą przepisy art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT.

Powołane przypisy art. 86 ust. 2a-2h ustawy mają bowiem zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

W tym miejscu podkreślić raz jeszcze należy, że zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia – w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Zauważyć zatem należy, że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego, na którą przepisy nakładają realizację określonych zadań i która realizuje te zadania przy pomocy swoich jednostek organizacyjnych uzasadnione jest – pomimo, że podatnikiem podatku VAT jest Powiat – wyliczenie kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu przez jednostkę samorządu terytorialnego w oparciu o sposób określenia proporcji, obliczony odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych.

W rozpatrywanej sprawie środki trwałe jakimi będą ogniwa fotowoltaiczne zostaną przekazane przez Powiat jednostkom budżetowym, które będą zarządzać wyremontowanymi obiektami.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w przypadku nabycia towarów i usług związanych z wykonaniem instalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej, które zostaną przekazane poszczególnym jednostkom budżetowym i będą wykorzystywane przez te jednostki do działalności gospodarczej (opodatkowanej lub opodatkowanej i zwolnionej z VAT) oraz do czynności pozostających poza działalnością gospodarczą (czynności niepodlegające VAT), kwotę podatku naliczonego podlegającą odliczeniu należy obliczyć zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 86 ust. 2a-2h ustawy oraz zawartych w rozporządzeniu z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników, z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji ustalonego zgodnie z § 3 ust. 3 rozporządzania dla jednostki budżetowej wykorzystującej zakupione towary i usługi, tj. jednostki organizacyjnej, która w przekazanym jej budynku będzie prowadzić działalność gospodarczą, jak i działalność inną niż gospodarcza.

Ponadto ponieważ w przypadku budynku Zespołu Szkół T. oraz budynku Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nabywane towary i usługi dotyczące realizowanego projektu będą służyły w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych oraz do czynności zwolnionych od podatku, w sytuacji gdy nie będzie możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku, do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, Wnioskodawca będzie obowiązany w odniesieniu do tych zakupów, do proporcjonalnego rozliczenia podatku, zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Jak zostało wskazane powyżej, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2, również ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego (art. 90 ust. 10a ustawy).

Mając zatem na uwadze przedstawiony opis sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa należy wskazać, że Wnioskodawca dokonując odliczania podatku naliczonego dotyczącego wykonania instalacji fotowoltaicznych na ww. budynkach użyteczności publicznej tj. w budynku Zespołu Szkół T. oraz budynku Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego, powinien ustalić proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy obliczoną dla jednostki budżetowej, która w danym budynku będzie prowadzić działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT i zwolnioną od tego podatku.

Podsumowując:

  • w związku z realizacją ww. projektu w zakresie dotyczącym wykonania instalacji fotowoltaicznych na budynku Powiatowego Urzędu Pracy oraz Domu Pomocy Społecznej, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego;
  • w związku z realizacją ww. projektu w zakresie dotyczącym wykonania instalacji fotowoltaicznych na budynku Zespołu Szkół T. oraz budynku Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy, ustalonego zgodnie z § 3 ust. 3 ww. rozporządzania dla jednostki budżetowej wykorzystującej zakupione towary i usługi oraz współczynnika wynikającego z art. 90 ustawy, wyliczonego dla jednostki budżetowej wykorzystującej zakupione towary i usługi;
  • w związku z realizacją ww. projektu w zakresie dotyczącym wykonania instalacji fotowoltaicznych na budynku Zespołu Szkół O., Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy, ustalonego zgodnie z § 3 ust. 3 ww. rozporządzania dla jednostki budżetowej wykorzystującej zakupione towary i usługi.

W złożonym wniosku Wnioskodawca zwrócił się również o wyjaśnienie czy Powiatowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur zakupowych dotyczących poniesionych łącznych nakładów inwestycyjnych jakimi są koszty opracowania dokumentacji aplikacyjnej i projektowej dla inwestycji, nadzory inwestorskie, autorskie, jeżeli na fakturach koszty te nie są bezpośrednio przypisane do poszczególnych budynków.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że towary i usługi planowane do zakupu, związane z realizacją przedmiotowej inwestycji tj. usługi związane z wykonaniem dokumentacji technicznej, aplikacyjnej, prac inwestycyjnych, pełnieniem nadzoru inwestorskiego będą wykorzystywane przez Powiat oraz jednostki organizacyjne do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czynności zwolnionych z podatku VAT oraz czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

A zatem w związku z wykorzystywaniem nabywanych w ramach realizacji projektu towarów i usług, których Wnioskodawca nie jest w stanie przypisać do poszczególnych jednostek budżetowych, zarówno do celów działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej od tego podatku oraz działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych zakupów w zakresie, w jakim towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań nr 1-6 jest prawidłowe.

Wnioskodawca powziął wątpliwości czy prawidłowym będzie dokonanie takiego odliczenia podatku VAT (z faktur zakupowych dotyczących poniesionych łącznych nakładów inwestycyjnych) dopiero po zakończeniu inwestycji, kiedy możliwym będzie rozliczenie kosztów pośrednich na poszczególne budynki według ustalonego klucza podziałowego, a następnie, w celu rozliczenia podatku VAT naliczonego do tychże faktur z kosztami pośrednimi, złożenie korekt deklaracji VAT dokonując odliczenia podatku VAT zgodnie z wyliczonym rzeczywistym już prewspółczynnikiem oraz współczynnikiem dla danej jednostki organizacyjnej w odniesieniu do części kosztów pośrednich im przypisanych.

W tym miejscu należy wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Tym samym podatnik dokonując zakupu towarów czy usług dokonuje ich natychmiastowej alokacji do czynności dających prawo do odliczenia lub niedających takiego prawa. Decyzja taka musi być podjęta od razu.

Terminy, w których powstaje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, ustawodawca określił w art. 86 ust. 10-13 ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Stosownie do treści art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Jak stanowi art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy, obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane.

Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, czy podatek wynikający z otrzymanych faktur związany będzie z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi, czy też niepodlegającymi opodatkowaniu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

Skoro Wnioskodawca chce zastosować określony przez siebie klucz podziału (alokacji) to znaczy, że nie jest w stanie określić, jaka część podatku naliczonego jest bezpośrednio związana ze sprzedażą opodatkowaną, wykonywaną w budynkach jednostek budżetowych objętych projektem.

W takim przypadku Wnioskodawca w celu odliczenia kwoty podatku naliczonego zobowiązany jest do ustalenia sposobu określenia proporcji zgodnie z art. 86 ust. 2a-2h ustawy oraz współczynnika wynikającego z art. 90 ust. 2-3 ustawy.

Wskazać należy, że w sytuacji kiedy nie ma możliwości jednoznacznego przypisana (alokowania) zakupów do konkretnej jednostki organizacyjnej, najbardziej właściwe będzie przypisanie tego zakupu urzędowi obsługującemu jednostkę samorządu terytorialnego i dokonanie odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem sposobu określenia proporcji właściwego dla tego urzędu. Skoro bowiem Powiat nie jest w stanie ustalić (bezpośrednio alokować) w jakim stopniu nabyte towary i usługi wykorzystywane będą przez poszczególne jednostki organizacyjne uznać należy, że wykorzystywane będą one przez Powiat – jako podatnika podatku od towarów i usług w odniesieniu do wszystkich rozliczeń Miasta i jego jednostek organizacyjnych, dokonywanych po centralizacji rozliczeń.

Wobec powyższego, w sytuacji, gdy zakupione przez Powiat towary i usługi przeznaczone będą na potrzeby kilku jednostek organizacyjnych i jednocześnie nie będzie możliwości wyodrębnienia jaka część zakupów przeznaczona będzie na potrzeby danej jednostki organizacyjnej, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu prewspółczynnika obliczonego dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.

Ponadto w przypadku gdy nabywane towary i usługi służą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych, jak również czynności zwolnionych od podatku, w sytuacji gdy nie ma możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku, do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, i jednocześnie nie ma możliwości wyodrębnienia jaka część zakupów przeznaczona jest na potrzeby danej jednostki organizacyjnej, Wnioskodawca jest obowiązany w odniesieniu do tych zakupów, do proporcjonalnego rozliczenia podatku, zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy z zastosowaniem współczynnika proporcji właściwego dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.

Należy wskazać, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od początku realizacji inwestycji tj. „na bieżąco”.

W przypadku gdy Wnioskodawca nie dokona odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym wystąpiło prawo do odliczenia podatku naliczonego (art. 86 ust. 10 ustawy) lub w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy), będzie miał prawo dokonać korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, o czym stanowi art. 86 ust. 13 ustawy.

Jeżeli w momencie dokonywania korekt deklaracji za poszczególne miesiące realizacji inwestycji, ostateczna wartość prewspółczynnika, o którym mowa w przepisach art. 86 ust. 2a-2h oraz wartość proporcji obliczonej zgodnie z przepisami art. 90 ust. 2-3 ustawy dla roku 2019 będą już znane, Wnioskodawca będzie mógł dokonać rozliczenia podatku z uwzględnieniem ostatecznej (rzeczywistej) wartości prewspółczynnika, o którym mowa w przepisach art. 86 ust. 2a-2h ustawy i proporcji z art. 90 ust. 3 ustawy, ustalonych w oparciu o dane dla zakończonego roku.

Oceniając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 7 należy uznać, że jest ono nieprawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga, prawidłowości zakwalifikowania przez Gminę wykonywanych czynności do działalności niepodlegającej opodatkowaniu, opodatkowanej oraz zwolnionej. Niniejsze przyjęto jako element opisu zdarzenia przyszłego i nie było to przedmiotem oceny.

Nadmienia się również, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji może być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj