Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.211.2019.1.MT
z 3 lipca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2019 r. (data wpływu 23 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku składania i przechowywania przez Wnioskodawcę oświadczeń podpisanych przez pracowników/współpracowników zatrudnianych przez Prowadzącego stację paliw – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 23 maja 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie składania i przechowywania przez Wnioskodawcę oświadczeń podpisanych przez pracowników/współpracowników zatrudnianych przez Prowadzącego stację paliw.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Spółka, prowadząc działalność gospodarczą - w zakresie m.in. detalicznej sprzedaży paliw - jest zobowiązany do ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kas fiskalnych. Funkcjonowanie sieci sprzedaży (stacji paliw) jest oparte o model agencyjny. W związku z tym, Spółka podpisuje umowy z określonymi podmiotami, na prowadzenie stacji paliw. W umowie o prowadzenie stacji paliw prowadzenie ewidencji obrotu i kwot podatku od towarów i usług (VAT) za pomocą systemu POS i kasy rejestrującej/drukarki fiskalnej, powierzane jest przez Spółkę. Prowadzącemu stację paliw, a jednocześnie w żaden sposób Spółka nie powierza ww. ewidencji Pracownikom zatrudnianym przez Prowadzącego lub osobom współpracującym z Prowadzącym na podstawie umów zlecenia, umów o dzieło, umów stażowych, itp. (dalej „Współpracownicy”).

Zgodnie z umową o prowadzenie stacji paliw, Prowadzący stację zobowiązany jest m.in. do:

  • wystawiania i wydawania w imieniu i na rzecz Spółki odpowiednich dokumentów sprzedaży, w szczególności paragonów lub faktur, zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz prowadzenia innej dokumentacji i sprawozdawczości wedle obowiązujących przepisów,
  • prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku od towarów i usług (VAT) za pomocą systemu POS (platforma obsługi sprzedaży) i kasy rejestrującej/drukarki fiskalnej (w przypadku awarii kasy prowadzenia sprzedaży z wykorzystaniem kasy rezerwowej, a gdy to jest niemożliwe - zaprzestania sprzedaży).

Natomiast Spółka zobowiązana jest m.in. do:

  • dostarczenia Prowadzącemu Stację sprzętu komputerowego z oprogramowaniem POS i kasą rejestrującą/drukarką fiskalną,
  • złożenia oświadczenia, zgodnie z umową na prowadzenie stacji paliw Spółki - że przysługuje mu tytuł prawny do stacji paliw szczegółowo opisanej w Załączniku nr 1 do Umowy, zwanej dalej „Stacją”.

W celu prowadzenia działalności handlowej i usługowej, Spółka przekazuje (wydaje w posiadanie zależne, bez jakiegokolwiek skutku w zakresie własności lub innego rozporządzenia, o czym mowa poniżej) protokolarnie Prowadzącemu Stację obiekt Stacji wraz z obiektami przynależnymi oraz ich wyposażeniem, jak również gotówką, towarami w sklepie i w magazynie oraz paliwem na Stacji (o ile takie znajdują się na Stacji podczas jej przekazywania) zgodnie z obowiązującymi w Spółce procedurami. Przekazanie powyższych towarów znajdujących się na Stacji następuje odrębnym protokołem - arkuszem spisu z natury. Każde przekazanie Prowadzącemu Stację przez Spółkę innego mienia niż wskazane w zdaniach poprzedzających, w trakcie obowiązywania Umowy, odbywa się za pisemnym potwierdzeniem Stron, zgodnie z obowiązującymi w Spółce procedurami. Prowadzący Stację zobowiązany jest do potwierdzania faktycznego stanu przekazanego majątku.

Umowa na prowadzenie stacji paliw jest zawarta tylko pomiędzy podmiotem prowadzącym stacje paliw, a Spółką. Prowadzący stację paliw jest zobowiązany do zapewnienia prawidłowego działania stacji w tym do zatrudnienia odpowiedniej liczby pracowników. W tym miejscu należy zaznaczyć, że stosunek pracy lub zawarcie umowy zlecenia, umowy o dzieło, umowy stażowej, itp., następuje tylko pomiędzy pracownikiem/Współpracownikiem, a Prowadzącym stacje paliw i Prowadzący - zgodnie z umową na prowadzenie stacji paliw - ponosi wszelką odpowiedzialność za działania lub zaniechania tych osób.

Ewidencjonowanie sprzedaży na Stacjach następuje za pomocą systemu kasowego (kas rejestrujących/drukarek fiskalnych) będących własnością Spółki i to Spółka jest zobowiązana do prawidłowego rozliczenia zobowiązań podatkowych z tytułu sprzedaży zaewidencjonowanej na urządzeniach fiskalnych (tj. w ewidencji dla celów VAT). Natomiast Prowadzący stację paliw - co już wskazano wyżej - w imieniu i na rzecz Spółki. jest zobowiązany do wystawiania i wydawania dokumentów sprzedaży (paragonów, faktur), oraz prowadzenia ewidencji obrotu za pomocą systemu POS oraz kas rejestrujących/drukarek fiskalnych. Oczywiście „fizyczna” obsługa kas rejestrujących jest wykonywana przez pracowników zatrudnionych przez Prowadzącego stację paliw lub/i przez Prowadzącego lub przez jego Współpracowników.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy obowiązek zapoznania osoby prowadzącej ewidencję z informacją o zasadach ewidencji obejmującą podstawowe zasady prowadzenia ewidencji i wystawiania paragonu fiskalnego oraz skutki ich nieprzestrzegania oraz przyjęcie Oświadczenia będącego załącznikiem nr 1 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących, powinno zostać dokonane i przyjęte oraz przechowywane przez Prowadzącego stację paliw, czy też obowiązki takie ciążą na Spółce?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zgodnie z § 6 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2019 r. poz. 816) - podatnik jest obowiązany zapoznać osobę prowadzącą u niego ewidencję, przed rozpoczęciem jej prowadzenia oraz bez względu na sposób i formę powierzenia tej osobie prowadzenia ewidencji, z informacją o zasadach ewidencji obejmującą podstawowe zasady prowadzenia ewidencji i wystawiania paragonu fiskalnego oraz skutki ich nieprzestrzegania. Natomiast ust. 4 i 5 tego paragrafu stanowią, że: Osoba, o której mowa w ust. 3, przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji, składa podatnikowi oświadczenie o zapoznaniu się z informacją o zasadach ewidencji. Informacja o zasadach ewidencji, o której mowa w ust. 3, oraz oświadczenie, o którym mowa w ust. 4, są sporządzane w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla podatnika i dla osoby, o której mowa w ust. 3, tj. dla składającego Oświadczenie.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Spółka na podstawie umowy, powierza prowadzenie stacji określonemu podmiotowi. Podmiot taki na podstawie umowy, jest zobowiązany także do prowadzenia ewidencji obrotu oraz do wystawiania i wydawania dokumentów sprzedaży (paragonów i faktur) w imieniu i na rzecz Spółki.


Zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym z § 5 wskazanego wyżej Rozporządzenia Spółka ma prawo do powierzenia innemu podmiotowi prowadzenia ewidencji oraz przekazania takiemu podmiotowi własnej kasy rejestrującej na podstawie pisemnej umowy. W takim przypadku to Prowadzący stację paliw jest zobowiązany do prawidłowego i zgodnego z przepisami prawa wykonywania czynności związanych obsługą kas rejestrujących.


Oczywistym jest, że takie czynności nie są i nie mogą być wykonywane tylko przez Prowadzącego stację paliw lecz przez zatrudnionych przez niego pracowników/ współpracowników. W związku z tym Prowadzący stację powinien zapoznać swoich pracowników/Współpracowników ze standardami obsługi kas, wskazując jednocześnie konsekwencje nieprzestrzegania przepisów prawa podatkowego - w szczególności te określone w Kodeksie karnym skarbowym.

W Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących został sformułowany nowy obowiązek w postaci zapoznania - w naszej sytuacji - pracowników stacji paliw z zasadami prowadzenia ewidencji oraz ze skutkami ich nieprzestrzegania. Potwierdzeniem zapoznania pracownika jest Oświadczenie będące załącznikiem nr 1 do Rozporządzenia.

Zdaniem Spółki, zobowiązanym do odebrania podpisanych przez danych pracowników Oświadczeń, będzie podmiot, z którym Spółka podpisał umowę na prowadzenie Stacji Paliw. Natomiast w związku z tym, że Spółka ma podpisane stosowane umowy na prowadzenie stacji paliw z Prowadzącymi, to odbieranie i przechowywanie Oświadczeń od takich osób będzie obowiązkiem Spółki.

Jak już wskazano powyżej, umowa szczegółowo reguluje zagadnienia dotyczące prowadzenia ewidencji obrotu sprzedaży przez Prowadzących stacje paliw za pomocą powierzonych kas rejestrujących/drukarek fiskalnych w imieniu i na rzecz Spółki. Dodatkowo należy też wskazać, że Spółkę i pracowników stacji paliw nie łączy żaden stosunek prawny, uprawniający Spółkę do żądania podpisywania przez takie osoby jakichkolwiek dokumentów (oświadczeń). W tym miejscu należy zaznaczyć, że gromadzenie przez Spółkę bez podstawy prawnej danych osobowych wymaganych takim oświadczeniem mogłoby prowadzić do naruszenia przez Spółkę przepisów RODO - co może grozić bardzo poważnymi konsekwencjami finansowymi.


W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, że to na Prowadzącym Stacje Paliw ciąży obowiązek odbierania od swoich pracowników/Współpracowników Oświadczeń, a następnie ich przechowywania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Kwestie dotyczące prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 maja 2019 r. regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2019 r., poz. 816), zwanej dale „rozporządzeniem”.


Stosownie do § 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

  • innym podmiocie - rozumie się przez to agenta, zleceniobiorcę, pośrednika lub inną osobę, która na podstawie umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innej umowy o podobnym charakterze dokonuje sprzedaży i prowadzi ewidencję tej sprzedaży w imieniu lub na rzecz podatnika obowiązanego do prowadzenia ewidencji (pkt 5),
  • kasie powierzonej - rozumie się przez to kasę nabytą przez podatnika obowiązanego do prowadzenia ewidencji przy jej użyciu, który na podstawie umowy przekazuje ją innemu podmiotowi do prowadzenia ewidencji sprzedaży wyłącznie na rzecz lub w imieniu tego podatnika (pkt 7),
  • kasie własnej - rozumie się przez to kasę nabytą przez podatnika obowiązanego do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży przy jej użyciu albo kasę nabytą do prowadzenia ewidencji sprzedaży własnej i prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników (pkt 8).

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia podatnik, który ma obowiązek prowadzenia ewidencji, zlecając wykonywanie sprzedaży innemu podmiotowi, przekazuje kasę powierzoną lub zobowiązuje go do prowadzenia ewidencji sprzedaży na swoją rzecz lub w swoim imieniu przy użyciu kasy własnej tego podmiotu.

Na podstawie § 5 ust. 2 rozporządzenia w przypadku gdy inny podmiot jest obowiązany również do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, ewidencjonuje przy użyciu kasy własnej na potrzeby obliczenia osiąganej przez siebie wartości sprzedaży i wysokości podatku całą wartość sprzedaży własnej i prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.


Przekazanie innemu podmiotowi kasy powierzonej w celu prowadzenia ewidencji lub zobowiązanie innego podmiotu do prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu nabytej przez ten podmiot kasy własnej, następuje na podstawie umowy zawartej w formie pisemnej (§ 5 ust. 3 rozporządzenia).


Zgodnie z § 6 ust. 3 rozporządzenia podatnicy, prowadząc ewidencję podatnik jest obowiązany zapoznać osobę prowadzącą u niego ewidencję, przed rozpoczęciem jej prowadzenia oraz bez względu na sposób i formę powierzenia tej osobie prowadzenia ewidencji, z informacją o zasadach ewidencji obejmującą podstawowe zasady prowadzenia ewidencji i wystawiania paragonu fiskalnego oraz skutki ich nieprzestrzegania.


W myśl § 6 ust. 4 rozporządzenia osoba, o której mowa w ust. 3, przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji, składa podatnikowi oświadczenie o zapoznaniu się z informacją o zasadach ewidencji.


Informacja o zasadach ewidencji, o której mowa w ust. 3, oraz oświadczenie, o którym mowa w ust. 4, są sporządzane w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla podatnika i dla osoby, o której mowa w ust. 3 (§ 6 ust. 5 rozporządzenia).


Wzór informacji o zasadach ewidencji, o której mowa w ust. 3, oraz oświadczenia, o którym mowa w ust. 4, stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia (§ 6 ust. 6 rozporządzenia).


Mając powyższe przepisy na uwadze należy zauważyć, że rozporządzenie wprowadza obowiązek zapoznania osób prowadzących u podatnika ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z informacją o zasadach dotyczących prawidłowego prowadzenia ewidencji i wystawiania paragonu fiskalnego oraz skutkami nieprzestrzegania tych obowiązków. Pracodawca ma obowiązek uzyskania od osoby prowadzącej u niego ewidencję (m.in. obsługującej kasę fiskalną) oświadczenia (w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach) o zapoznaniu się z ww. zasadami i konsekwencjami.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka, prowadząc działalność gospodarczą - w zakresie m.in. detalicznej sprzedaży paliw - jest zobowiązana do ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kas fiskalnych. Funkcjonowanie sieci sprzedaży (stacji paliw) jest oparte o model agencyjny. Spółka podpisuje umowy z określonymi podmiotami, na prowadzenie stacji paliw. W umowie o prowadzenie stacji paliw prowadzenie ewidencji obrotu i kwot podatku VAT za pomocą systemu POS i kasy rejestrującej/drukarki fiskalnej, powierzane jest przez Spółkę Prowadzącemu stację paliw, a jednocześnie w żaden sposób Spółka nie powierza ww. ewidencji Pracownikom zatrudnianym przez Prowadzącego lub osobom współpracującym z Prowadzącym na podstawie umów zlecenia, umów o dzieło, umów stażowych, itp. (współpracownicy). Zgodnie z umową o prowadzenie stacji paliw, Prowadzący stację zobowiązany jest do wystawiania i wydawania w imieniu i na rzecz Spółki odpowiednich dokumentów sprzedaży, w szczególności paragonów lub faktur, zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz prowadzenia innej dokumentacji i sprawozdawczości wedle obowiązujących przepisów oraz prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku VAT za pomocą systemu POS i kasy rejestrującej/drukarki fiskalnej. Natomiast Spółka zobowiązana jest do dostarczenia Prowadzącemu Stację sprzętu komputerowego z oprogramowaniem POS i kasą rejestrującą/drukarką fiskalną oraz złożenia oświadczenia, zgodnie z umową na prowadzenie stacji paliw Spółki - że przysługuje mu tytuł prawny do stacji paliw szczegółowo opisanej w Załączniku nr 1 do Umowy. W celu prowadzenia działalności handlowej i usługowej, Spółka przekazuje protokolarnie Prowadzącemu Stację obiekt Stacji wraz z obiektami przynależnymi oraz ich wyposażeniem, jak również gotówką, towarami w sklepie i w magazynie oraz paliwem na Stacji zgodnie z obowiązującymi w Spółce procedurami. Prowadzący Stację zobowiązany jest do potwierdzania faktycznego stanu przekazanego majątku. Umowa na prowadzenie stacji paliw jest zawarta tylko pomiędzy podmiotem prowadzącym stacje paliw, a Spółką Prowadzący stację paliw jest zobowiązany do zapewnienia prawidłowego działania stacji w tym do zatrudnienia odpowiedniej liczby pracowników. Stosunek pracy lub zawarcie umowy zlecenia, umowy o dzieło, umowy stażowej, itp. następuje tylko pomiędzy pracownikiem/współpracownikiem, a Prowadzącym stacje paliw i Prowadzący - zgodnie z umową na prowadzenie stacji paliw - ponosi wszelką odpowiedzialność za działania lub zaniechania tych osób. Ewidencjonowanie sprzedaży na Stacjach następuje za pomocą systemu kasowego (kas rejestrujących/drukarek fiskalnych) będących własnością Spółki i to Spółka jest zobowiązana do prawidłowego rozliczenia zobowiązań podatkowych z tytułu sprzedaży zaewidencjonowanej na urządzeniach fiskalnych. Natomiast Prowadzący stację paliw - co już wskazano wyżej - w imieniu i na rzecz Spółki jest zobowiązany do wystawiania i wydawania dokumentów sprzedaży, oraz prowadzenia ewidencji obrotu za pomocą systemu POS oraz kas rejestrujących/drukarek fiskalnych. Obsługa kas rejestrujących jest wykonywana przez pracowników zatrudnionych przez Prowadzącego stację paliw lub/i przez Prowadzącego, lub przez jego współpracowników.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, kto jest zobowiązany do zapoznania osoby prowadzącej ewidencję z informacją o zasadach ewidencji obejmującą zasady prowadzenia ewidencji i wystawiania paragonu fiskalnego oraz ze skutkami ich nieprzestrzegania, a także przyjęcia i przechowywania Oświadczenia - przez Prowadzącego stację paliw czy przez Spółkę.

Jak wynika z opisu sprawy w umowie o prowadzenie stacji paliw prowadzenie ewidencji obrotu i kwot podatku VAT za pomocą systemu POS i kasy rejestrującej/drukarki fiskalnej, powierzone jest przez Spółkę Prowadzącemu stację paliw, ale jednocześnie w żaden sposób Spółka nie powierza ewidencji pracownikom zatrudnianym przez Prowadzącego lub osobom współpracującym z Prowadzącym. Prowadzący stację paliw zobowiązany jest do wystawiania i wydawania w imieniu i na rzecz Spółki dokumentów sprzedażowych zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku VAT za pomocą systemu POS i kasy rejestrującej/drukarki fiskalnej.

W związku z tym, że to Prowadzący stację paliw zatrudnia pracowników/współpracowników, których nie łączy żaden stosunek prawny ze Spółką, to na Prowadzącym spoczywa odebranie i przechowywanie podpisanych przez danych pracowników/współpracowników oświadczeń z informacją o zasadach ewidencji obejmującą podstawowe zasady prowadzenia ewidencji i wystawiania paragonu fiskalnego wraz ze skutkami ich nieprzestrzegania zgodnie z § 6 ust. 3 rozporządzenia.

Z wniosku wynika, że Prowadzący stację paliw jest zobowiązany do zapewnienia prawidłowego działania stacji, w tym do zatrudnienia odpowiedniej liczby pracowników. Zatem, to Prowadzący stację paliw jako podmiot zatrudniający pracowników/współpracowników ma obowiązek zapoznania ich z obsługą kas, jak również wskazać konsekwencję nieprzestrzegania przepisów prawa podatkowego. Wnioskodawca wskazał, że umowa szczegółowo reguluje zagadnienia dotyczące prowadzenia ewidencji sprzedaży przez Prowadzących stację paliw za pomocą powierzonych kas/drukarek fiskalnych w imieniu Spółki. To Spółkę i Prowadzącego stację paliw łączy stosunek prawny, zatem Wnioskodawca ma obowiązek odbierać i przechowywać oświadczenia, o których mowa w § 6 ust. 3 rozporządzenia od Prowadzących stację paliw, natomiast od osób zatrudnianych przez Prowadzącego tylko i wyłącznie – Prowadzący.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w należało uznać za prawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj